Leikataan köyhiltä!

Aina kun rikkaiden verotuksen kiristämistä on esitetty, niin viimeistään eduskunnassa joku julistaa, että ei Suomessa ole rikkaita ja jos onkin, niin heillä ei ole rahaa. Nyt on selvinnyt syy rikkaiden rahattomuuteen: heidän rahansa on sijoitettu veroparatiisiin tuottamaan verottajalta pimitettäviä tuloja.

Kun tämä ihmeellinen asia nyt viimeinkin on paljastunut myös päättäjille, niin kaikki suorastaan kilpailevat paheksunnan osoittamisessa. Ryhtiliikettä ja veronmaksumoraalia vaativat sekä hallitus- että oppositiopuolueet ihan samalla tavalla. Siihen asia sitten jääkin eikä EK:n talutusnuorassa oleva hallitus tule tekemään asialle mitään. Syy siihen on tiivistetty tähän kuvaan:

12439347_1024477154290520_5084033708961782113_n

Kuva: Facebook/Creat

Koska tilanne on tämä, niin hallitus päätyi eilisessä kehysriihessään vanhaan ja hyväksi havaittuun ratkaisuun: leikataan köyhiltä. He ovat tottuneet olemaan ilman rahaa, joten heiltä voi aina nipistää vähän lisää. Huutavathan he aikansa, mutta kyllä huuto siitä hiljenee ihan kuten aina ennenkin. Jos ei hiljene, niin leikataan lisää.

Tämän johdannon jälkeen siirrytään katsomaan leikkauslistoja eli niitä tukia, joita aiotaan höylätä. Jo aiemmin näiden tukien indeksisidonnaisuus purettiin, mutta koska inflaatio on käytännössä nolla, niin indeksin jäädyttäminen ei leikkaa tukien saajien ostovoimaa jäädytyksellä tarkoitetulla tavalla. Siksi niitä tukia nyt leikataan ja jos indeksi nousee, niin silloin ostovoiman heikennys toteutuu tuplaten.

Sivumennen sanoen en ymmärrä miten kansalaisten ostovoiman heikentäminen elvyttää taloutta. Minun maalaisjärkeni sanoo, että jos köyhälle annetaan rahaa, niin hän käyttää sen kaupassa ja kauppiaskin hyötyy. Hallituksen viisaat neuvonantajat ovat sitä mieltä, että talous elpyy heikentämällä ihmisten kulutusmahdollisuuksia.

Ilta-Sanomat on koonnut listan kaikista niistä tuista, joita leikataan.

Lista on melkoinen ja siitä näyttäisi vielä puuttuvan työmarkkinatuen suora leikkaaminen 0,85 prosenttia. Lisäksi työmarkkinatuen vastikkeellisuutta ja työn vastaanottovelvollisuutta lisätään. Vastikkeellisuuden lisääminen on taas kerran harppaus kohti osallistavaa sosiaaliturvaa, jolloin almujen eteen on paiskittava töitä. Kukaan ei ole osannut selittää miten työn vastaanottovelvollisuutta voidaan nykyisestään lisätä. Ainoa keino on purkaa nykyinen kolmen kuukauden ammattitaitosuoja. Jos hallitus sillä luulee autuaaksi tulevansa, niin suuret ovat luulot.

Lapsilisistä ja Keskustan nopeasti muuttuvista arvoista on Jussi Korhonen kirjoittanut Isän pikajuna-blogissaan.

Ministerit pitäisi oikeastaan taluttaa selittämään talousviisauttaan leipäjonon asiakkaille. Heille he voisivat kertoa, että maan talous elpyy, kun juuri teidan nytkin vähäisiä tukianne leikataan. Kun saatte nykyistäkin vähemmän rahaa, niin kauppa elpyy ja talous lähtee nousuun. Tekin voisitte oikeastaan mennä siitä töihin norkoilemasta, koska olihan panamalaisessa pankissakin täysipäiväisesti töissä kuollut henkilö peräti kahdeksan vuotta allekirjoittamassa asiakirjoja. Ottakaa siitä oppia ja lopettakaa laiskottelu.

Kaikkia hallituspuolueita voi ja pitää syyttää ihan tasapuolisesti vaalilupausten syömisestä. Jostain syystä opposiotiossa esiintyvä terve järki katoaa hallituksessa kokonaan. Kaikkein pahimman kuprun äänestäjille teki Perussuomalaiset, jonka ei missään tapauksessa pitänyt leikata kaikkein köyhimmiltä.

leikattiin-silti

Korostan, että tämä juttu ei ole suunnattu yksin Perussuomalaista puoletta vastaan, vaan olen tavattoman tympiintynyt koko hallitukseen. PS:n julistus kuvameemeineen nyt vain sattui löytymään kaikkein nopeimmin.

***

Kommentoikaa sitten vain omalla etu- ja sukunimellä, jos kanssani ei ole sovittu muuta. En jaksa koko ajan siivota nimetöntä roskaa.

 

Kommentit
  1. 1

    pentti ristioja sanoo

    Voisinpa olla eri mieltä jostain 🙁 Olen myös huomannu että moni fiksuna pitämäni ihminen päästyään eduskuntaan menettää jo suuren osan järjestä. Loppu katoaa kun on hallituspuolueessa.

  2. 2

    Markku Kemppainen sanoo

    Ilouutinen hallitukselta: Kun kehysriihi on valmis lähtee hallitus toteuttamaan ohjelmaansa. Eikö kukaan voisi puhaltaa peliä poikki ja pistää tämän hallituksen ikuiselle jäähylle. Ei tuosta sohlauksesta mitään tule. Ministerit ovat kaikesta pihalla olevia typeryksiä, joiden naamankin näkeminen kuvottaa yhä enemmän ja enemmän.

    • 2.1

      Eeva Vainio sanoo

      Täsmälleen niin! Istuin tv:n lähellä julkisessa odotustilassa, kun eduskunnan kyselytynti alkoi. Tässä vaiheessa pelkkä Grahn-Laasosen pärstä ja tyyli saivat aikaan kuvotuksen (puhumattakaan Soinista tai Stubbista…). Eikö ne itse näe ja lue itseään, mimiikkaansa ja habitustaan? Oli pakko pinnistellä tuon inhosirkuksen tuottaman ¤**@#$$$ -ällötystulvan pidättelemiseksi.
      Luoja meitä ja maatamme paratkoon!

  3. 3

    Mikko Heinonkoski sanoo

    On ollut niin kiire töissä, etten ole ehtinyt tarkemmin tutustumaan leikkauslistoihin. Yleisesti voi vaan todeta, että juustohöyläperiaate on yksi pöllöimmistä ajatuksista. Siinä leikataan vähän sieltä ja täältä sillä lopputuloksella, että kaikki kärsii, mutta oikein kukaan ei hyödy. Jos hallituksella olisi munaskuita, tehtäisiin oikeasti kustannus-hyötyanalyysi ja leikattaisiin sen perusteella joltain vähän enemmän kuin joltain toiselta. Poliittisesti tämä on tietysti melkolailla mahdotonta, ja siksi niin ei kukaan uskalla tehdä.

    Kun rikkaita niin kovasti kurmootetaan muun ohella solidaarisuuden puutteesta niin henk. koht. toivoisin Hakaniemen linnaketta mukaan solidaarisiin veronmaksutalkoisiin. Taitaa maistua vaan hieman katkeralta Sakulle ja muille demareille?

    • 3.1

      Kalle Lindberg sanoo

      Miten ihmeessä ”Hakaniemen linnake” on nyt ”luistanut” takoista? Jäsenensä ovat tasantarkkaan maksupuolella, kun taas nämä rikkaat, joiden ”kurmoottamisesta” pikku kyyneleen siinä tirautat, eivät näköjään maksa edes veroja. Ihan ok 0/5 yritelmä siinä, aiheesta köyhien ahneus, koittaisit nyt edes vähän. Mitä jos säkin ay-liike itkeskelyn sijaan ottaisit itsekkin osaa talkoisiin, kun kerta oot oikein töissäkin.

  4. 4

    Raiko Karvonen sanoo

    Olet oikeassa Sakari. Veroparatiisit on tukittava ja myös verotuksen keinot on otettava käyttöön hallituksen talouspolitiikassa. Samalla on torjuttava talousrikosten määrää lisää voimavaroja poliisin harmaan talouden torjuntaan.

  5. 5

    Joni Jurmu sanoo

    Ei mitään rajaa rosvohallituksen rosvokoplalla. Ei kansa tällaista touhua loputtomiin tule katsomaan, uskokaa pois vaan.

  6. 6

    Heikki Sormunen sanoo

    Vilakaisin, mitä persujen Suomen uutisissa kommentoidaan budjettiriihestä. Sotesta oli useampikin ja iloisia oltiin.

    Budjettiriihen tuloksista löytyi yksi kommentti, jonka otsikon kopioin tähän:

    ’Kansanedustaja (Jari Ronkainen, PS) tyytyväinen Lahden kehätien rahoituspäätökseen – ”ei saatu aikaiseksi SDP:n tai vasemmistoliiton aikana” ’

    Saat, mitä tilaat.

  7. 7

    Viola Mäkinen sanoo

    On muuten uskomatonta miten Ministeri Berner on tuosta tempustaan päässyt kuin koira veräjästä. Ja nyt kukaan ei tunnu muistavan tai välittävän koko asiasta. Oli surkuhupaisaa katsella aikoinaan hänen selitystä asiasta.

  8. 8

    Reija Östman sanoo

    Nyt alan todella jo vihata päättäjiä. Enkä ole tippaakaan hämmästynyt sinä päivänä kun joku posauttaa jonkun ministerin hengiltä.

  9. 9

    Kati sanoo

    Niin totta kuin olla voi. Olen itsekseni mietiskellyt, miten tyhmä voi tyhmä olla? Näköjään äärettömän.. Jo syksystä asti ovat puolueettomat tahot ja taloustutkijat joka leiristä kertoneet, että jo aiemmat toimet alkavat pikku hiljaa vaikuttaa, talous muutoinkin elpyä, ja näin ollen olisimme saavuttaneet viiden prosentin tuottavuusloikan, vaikka hallitus ei olisi uudistanut _mitään_. Vaikka en ole poliitikan – saati talouden – tuntija, haistan ilmassa melkoisen ryssimisen… Nykyisillä toimilla ei vain hidasteta kasvua, vaan pahimmillaan käännetään positiiviset ennusteet uudelleen laskuun! Jotenkinhan noita on hillittävä.

  10. 10

    E. Lindqvist sanoo

    Verojen välttely on ymmärtääkseni vielä pikku juttu siihen verrattuna, että paratiiseihin sijoitetut varat ovat mukana pyörittämässä sitä pesulaa, jossa mafioiden, huumekartellien, ihmiskauppiaiden ja muiden innovatiivisten toimijoiden rahoista saadaan irti veren haju.

    Ei nämä SSS-miehet niin typeriä ole, miltä näyttävät. Ovat vain tottuneet siihen, että hurskastelu menee aina läpi ja kohu laantuu, kun aikansa jaksaa ladella ympäri pyöreitä.

  11. 12

    Marko Manninen sanoo

    Jos köyhä maksaa 1000 euron kuukausituloistaan veroa 20% se on euroina 200€.
    Jos rikas maksaa 10000 euron kuukausituloistaan veroa 20% se on euroina 2000€. Tähän kun vielä otetaan huomioon verotuksen progressiivisuus niin luvut näyttävät euroissa mitattuina aivan toisenlaisilta. Tämä helposti unohtuu julkisesta keskustelusta.

    Siitä olen blogistin kanssa samaa mieltä, että talous ei elvy sillä, että otetaan kansalta ylimääräiset rahat pois. Päinvastoin, vähemmän rahaa -> kulutus vähenee -> tuotteet eivät käy kaupaksi -> lisää irtisanomisia -> valtion menot kasvavat uusien työttömien myötä.

    Keskusta myös komeasti lupasi yli 100000 työpaikkaa lisää Suomeen. Tärkeäähän näissä luotavissa työpaikoissa olisi, että ne syntyvät yksityiselle puolelle. Jokainen julkisen puolen työpaikkahan vain todellisuudessa lisää verotaakkaa.

    Itse olen kahvipöytäkeskusteluissa ehdottanut seuraavaa mallia yrityksille: Yrityksen ensimmäinen vuosi olisi täysin veroton. Toisesta vuodesta alkaen veroa maksetaan x prosenttia. Jokaista vuoden aikana palkattua lisätyöntekijää kohti yritys saisi helpotusta veroihinsa tietyn määrän. Tämä rohkaisisi yrittäjiä palkkaamaan lisää väkeä ja laajentamaan toimintaansa. Nämä firmaan verohelpotuksilla palkatut ihmiset olisivat pois työttömyysrahan piiristä, joten valtio säästäisi siinä samalla.

    Ei tuo edellä esittelemäni malli mikään viisasten kivi ole tai millään lailla täydellinen, ja varmasti sitäkin joku käyttäisi väärin. Sitä ei siis tarvitse erikseen kertoa. Omasta mielestäni se olisi kuitenkin parempi vaihtoehto kuin ”kiristetään ruuvia ja verotetaan kaikkia lisää.” Tuskin homma ainakaan hirveästi huonommaksi muuttuisi.

    • 12.1

      Pirjo Teräsalmi sanoo

      ”Jos köyhä maksaa 1000 euron kuukausituloistaan veroa 20% se on euroina 200€.
      Jos rikas maksaa 10000 euron kuukausituloistaan veroa 20% se on euroina 2000€. Tähän kun vielä otetaan huomioon verotuksen progressiivisuus niin luvut näyttävät euroissa mitattuina aivan toisenlaisilta. Tämä helposti unohtuu julkisesta keskustelusta.”

      Mutta lopputulos on epäoikeudenmukainen. Köyhälle jää 800 € ja rikkaalle 8000 €. Vaikka huomioidaan progressio, rikkaalle jää silti verrattomasti enemmän rahaa kuukauden aikana käytettäväksi. Eli rikkaalla ei pitäisi olla vaikeuksia maksaa jo perusprosenttina enemmän kuin köyhällä.

      • 12.1.1

        Marko Manninen sanoo

        Olisiko siis oikeudenmukaista vain se, että itsensä korkeaan asemaan kouluttanut ja hyväpalkkaiseen työhön päässyt ”rikas” ja ”elämänkoululainen köyhä” saisivat käytettäväkseen saman summan ja loput maksetaan veroina? Mikä siis motivoisi kouluttautumaan ja hankkimaan sen hyväpalkkaisen työn? Vai pitäisikö meille kaikille maksaa ”laiskottelusta” pari tonnia puhtaana käteen, koska se olisi oikeudenmukaista?

        Itse olen yksityisellä töissä ja palkkani jää alle uutisissa ilmoitetun miesten keskiarvon, joten en täällä huutele ”rikkaana”. Olen yksi niistä, jotka ”hyppivät rikkaiden pillin mukaan”. Joku tämänkin firman on silti aikanaa perustanut, ja jos tämä henkilö nyt jossain tienaa miljoonia työllistämällä tuhansia ihmisiä, eikö hän sitä mielestäsi ansaitse? Jos hänelle olisi joskus kerrottu, että teet mitä teet, saman saat käteen, mahtaisiko minullakaan olla tätä työpaikkaani?

        • 12.1.1.1

          Juuso Mustonen sanoo

          Onko se sitten oikeudenmukaista, että kouluttautunut saa sen 8000 käteen, kun matala-palkka alalla töitä tekevälle jää 800? Onko se sitten oikeudenmukaista, että kohta olemme siinä tilanteessa, ettei kouluttautumaan pysty kuin he, kenellä on varaa siihen?
          Onko se oikeudenmukaista, että agressiivisella verosuunnittelulla miljoonia vuodessa ansaitsevat pystyvät parillakymmenellä tonnilla kiertämään veronsa, mutta 20k vuoteen ansaitsevat maksavat itsensä kipeiksi juuri sen seurauksena? Eipä siinä, maailma on juuri niin oikeudenmukainen kun minkä siitä teemme. Omasta mielestäni 100k vuosituloilla voi ihan mainiosti maksaa 35-40 % veroa. Jää siitä vielä pelinappulaa heiteltäväksi ihan tarpeeksi.

          • 12.1.1.1.1

            Marko Manninen sanoo

            Käsittääkseni korkeista tuloista maksetaankin nykyisin korkeammalla prosentilla veroa?

            Ja ymmärtääkseni Suomessa on koulutus ilmaista? Noin teoriassa kenellä tahansa on mahdollisuus kouluttautua miten hyväpalkkaiseen ammattiin tahansa. Tottakai kotiolot tuovat oman säväyksensä tähän, mutta eiköhän se ”köyhän” lapsi käy sen saman peruskoulun kuin rikkaankin lapsi? Lukio/ammattikoulu ilmainen? Yliopistot/ammattikorkeat? Ei minun koulunkäyntini siihen ole loppunut etteikö olisi ollut varaa ja tulen ihan keskituloisesta perheestä.

            Se, että Suomessa on työttömiä maistereita ja tohtoreita onkin sitten eri asia. Enkä siis kannata tasaveroa, jos sellaisen käsityksen tekstistäni saa. Käytin alkuperäisiä lukuja esimerkkinä siitä, että prosentit ja konkreettiset eurot eivät aina kulje käsi kädessä.

          • 12.1.1.1.2

            Ritva Lehikoinen sanoo

            Niin, koulutus on ilmaista. Mutta miten maksan vuokran,laskut,lääkkeet ja ruuan opiskelun aikana?? Ja tarkalleen ottaen koulutus ei ole kuitenkaan ilmaista. Pitää maksaa tutkintomaksut ja eräässä koulutuksessa oli myös joku muu monen sadan euron maksu johon ei kaikilla ole varaa. Ja oppimateriaali pitää maksaa. Ja millä maksat jos et mistään saa rahaa?? Kerrottakoon eräästä koulutksesta, josta olin kiinnostunut ja olisi helpottanut työllistymistä ja josta ei ollut mitään kokemusta. Koulutukseen valitaan vain jo alan töissä olevat ja alalta jo aiemmin koulutuksen saaneet. Ja mitään tukea tai korvausta et välttämättä saa mistään koulutuksen aikana. Pyhällä hengellä pitäisi elää monta vuotta. Myös uudestaan kouluttautuminen on tehty mahdottomaksi. Ja kun ikä alkaa vitosella niin kukaan ei huoli töihinkään.

          • 12.1.1.1.3

            Kaija Laine sanoo

            En tiedä mikä on rikkaiden veroprosentti, mutta hieman yli 2000 euron kuukausituloista maksan jo nyt 25% veroa. Oletan että 4000 tienaava ei maksa 50%

          • 12.1.1.1.4

            Sameli Mäkelä sanoo

            Mielestäni suuri epäkohta verotuksessa on pääomatulojen verotus. Niiden kiinteä veroprosentti on 30 %, joten monesti palkkansa ansiotulona saavalla toimihenkilöllä on todellisuudessa korkeampi veroprosentti kuin yrityksen toimitusjohtajalla, joka saa palkkansa lisäksi monenlaisia autoetuja ym. vaikeasti rahassa mitattavia työkorvauksia.

            Yrittäjä voi valita, ottaako ansionsa pääoma- vai ansiotulona, mutta toisella töissä olevalla on harvoin tähän mahdollisuutta. Pääomatulon verotuksessa on aiemmin ollut progressiota, mutta siitä on ehditty luopua.

    • 12.2

      Pekka Rantamäki sanoo

      Väärin. Julkisesta keskustelusta unohtuu AINA vain yksi asia – se, mitä jää jäljelle veronpidätyksen jälkeen. Ja sehän on ainoa tärkeä asia, sillä sitä ruokaakin ostetaan.

      Sakun jutut ovat yleensä (kuten nytkin) kovin humoristisia – tosin hirtehisesti. Kiitos, Saku!

    • 12.3

      liisa hirvonen sanoo

      Siis: siirtämällä julkista rahaa yrityksille valtio säästäisi? Tulisiko se halvemmaksi? Miten perustelet tämän?

      Julkisenalan, ja etenkin palvelualan, palkat ovat hyvin matalat. Julkisten palvelujen perustehtävä ei ole voitontavoittelu. Eikä voi olla, jos ajattelemme esimerkiksi yliopistoja tai kirjastoja.

      On jo näyttöä siitä, että kun palveluntuotanto ostetaan yritykseltä kulut kasvavatkin. Siitä yksinkertaisesta syystä, että yrityksen tehtävä on luoda voittoja, tuottoja joita sitten voi jatkosijoittaa esimerkiksi veroparatiiseihin tai jakaa omistajille. Sitten ollaan jo jännän äärellä, kun julkisen palvelun tuottaja on ulkomainen yritys.

      • 12.3.1

        Marko Manninen sanoo

        Jos herra/rouva x perustaa firman. Aloittaa siellä yksin. Jossain vaiheessa toteaa, että tarvitsee avukseen toisen ihmisen, mutta pelkää sen tuomia lisäkuluja. Jos tämä x tietäisi, että palkkaamalla toisen ihmisen hän säästäisi osan kuluista verohelpotusten myötä. Otetaan nyt vaikka hatusta, että tämä työntekijä saisi palkkaa 18000€ vuodessa ja yrittäjä säästäisi tällä veroissa esim. 8000€. Lisätyöntekijä siis maksaisikin vain 10000€ vuodessa, koska on uusi työntekijä. Nyt tämä entinen työtön, joka eli valtion tuilla onkin töissä. Sai summan x erilaisia tukia, joille hänellä nyt ei ole tarve. Sen lisäksi maksaa myös veroja tuosta 18000€ vuositulostaan. Jos firma palkkaa seuraavana vuonna taas lisää väkeä, sama homma. Jos ei palkkaa, verohelpotus nollaantuu.

        Minun matematiikkani mukaan jokainen tukien varassa elävä, joka muuttuu nettomaksajaksi on valtiolle säästöä, eikö? En minä yksityiskohtia ole tuossa hionut, koska asemani ei ole sellainen, että pääsisin ideaani mihinkään oikeasti päättäville ihmisille esittämään. Noin perusideana kuitenkin. Selvensikö tämä esimerkkini asiaa?

        • 12.3.1.1

          liisa hirvonen sanoo

          Joo, kyllä tuon tajuan. Oikein hyvin. Palkkatukihan toimi juuri tuolla tavalla. Työntekijän palkasta osan maksaa valtio. Systeemi on olemassa, näitä palkkatukimäärärahoja on leikattu. Syynä on hallituksen leikkausinto, mutta on myös väitetty että palkkatukityö vääristää kilpailua yrittäjien välillä.

          Kirjoitit: ”Jokainen julkisen puolen työpaikkahan vain todellisuudessa lisää verotaakkaa.”.

          Tästä ajattelen toisin kuin sinä. Julkisten palvelujen yksityistäminen synnyttää myös kulujen kasvua ja yritysten valvonta on vaikeata. Sen jännän äärellä ollaan kun toimijoina on ulkomaiset yritykset.

          Jaakko Portti kirjoittaa Rovaniemen päivähoidosta, jota on yksityistetty. Ja kysyy, ihan aiheellisesti: ”Miten kaupunki tosiasiassa pystyy valvomaan yksityisen osakeyhtiön rahavirtoja, toimintaa ja laatua, jonka palvelujen käyttöä se kuitenkin tukee verovaroin.”

          https://jaakkoporttidotnet1.wordpress.com/2016/04/02/rovaniemi-halusi-paikalliset-palvelumarkkinat-saiko-se-niita/

          • 12.3.1.1.1

            Marko Manninen sanoo

            Aa… En kannata julkisten palveluiden yksityistämistä. Tai toisin ilmaistuna: julkisella puolella työskentelevä lisää verotaakkaa riippumatta siitä, onko töissä suoraan julkisella puolella vai maksaako julkinen puoli yksityiselle.

            Eri emme siis ole niinkään eri mieltä.

          • 12.3.1.1.3

            Pauli Hyvölä sanoo

            ”Palkkatukihan toimi juuri tuolla tavalla. Työntekijän palkasta osan maksaa valtio.”

            Jep. Ja kun palkka ei riitä osa-aikaisuuksien ja silpputöiden vuoksi elämiseen, valtio ja kunnat maksavat vielä toisen osan toimeentulosta erilaisina tukina. Eli osallistuvat työnantajien palkkakuluihin suoraan ja sen lisäksi henkilöstömenojen muuhunkin optimointiin.

        • 12.3.1.2

          Pauli Hyvölä sanoo

          Et tunne näitä yrityksille maksettavia tukimuotoja kovinkaan hyvin?

          TE-keskuksen sivuilta:

          Työttömyys on kestänyt alle vuoden
          – tuki 30 % palkkauskustannuksista
          – tukijakso enintään 6 kuukautta
          – poikkeuksena vuosina 2015-2016 alle 30-vuotiaat nuoret – tukijakso on enintään 10 kuukautta

          Työttömyys on kestänyt vähintään vuoden (12 kk 14 kk:n aikana)
          – tuki 40 % palkkauskustannuksista
          – tukijakso enintään 12 kuukautta

          Työttömyys on kestänyt vähintään 2 vuotta (24 kk 28 kk:n aikana)
          – tuki 50 % palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan
          – tuki 30 % palkkauskustannuksista seuraavien 12 kuukauden ajan
          – tukijakso yhteensä enintään 24 kuukautta

          Jos palkkatuki myönnetään sillä perusteella, että työttömän vamma tai sairaus olennaisesti ja pysyvästi vaikuttaa hänen työsuoritukseensa tarjoamassasi tehtävässä, tuki on enintään 50 % palkkauskustannuksista. Tukijakson kesto on enintään 24 kuukautta kerrallaan.

          Jos palkkatuki myönnetään 60 vuotta täyttäneen ja vähintään 12 kuukautta välittömästi ennen palkkatuen myöntämistä työttömänä olleen henkilön palkkaamiseksi, on tukijakso enintään 24 kuukautta kerrallaan. Tuen määrä on ensimmäisten 12 kuukauden ajalta työttömyyden keston perusteella 40 tai 50 % palkkauskustannuksista, tämän jälkeen 30 % palkkauskustannuksista.

          • 12.3.1.2.1

            liisa hirvonen sanoo

            Palkkatuki esitellään TE-toimiston sivuilla hyvin, mutta se antaa hieman sellaisen vaikutelman että se olisi mahdollista kaikille työttömille tai jokaiselle yrittäjälle. Niin ei ole. Se ei ole ”palkkatukiautomaatti” yrittäjille eikä oikeus työttömille.

          • 12.3.1.2.3

            Marko Manninen sanoo

            Myönnän juu tietämättömyyteni. Ei ole ollut tarve tutustua asiaan sen tarkemmin.

            Jos esittämäni malli on jo käytössä, olen tuhlannut vain kaikkien aikaa. Vaikka ymmärtääkseni tuota työllistämismalliakin hyödynnetään niin, että tehdään määräaikaisia sopimuksia ja palkataan uusi tukityöllistetty tilalle. Oma ”mallini” ei tätä mahdollistaisi, jos ainoa merkittävä luku olisi lisääntyneiden työntekijöiden määrä.

            Oikein hauskaa illanjatkoa kaikille.

    • 12.4

      Pauli Hyvölä sanoo

      ”Itse olen kahvipöytäkeskusteluissa ehdottanut seuraavaa mallia yrityksille: Yrityksen ensimmäinen vuosi olisi täysin veroton”

      Nähtäisiin korkea ”lapsikuolleisuus”, siinä ainoa tulos. Veroetu syötäisiin pois ja sitten konkka tai bisnes liiketoimintakaupalla ulos ja firma pöytälaatikkoon.

      • 12.4.1

        Marko Manninen sanoo

        Totesinkin heti alkuun, että väärinkäyttö on mahdollista eikä ideani ole aukoton.

  12. 13

    Alisa Nirman sanoo

    Englannissa kansa vaatii uusien vaalien jarjestamista koska hallitus ei enaa luote oikein kenenkaan luottamusta jatkuvalla valehtelullaan, veronkierrollaan ja idioottimaisilla leikkauksillaan. Suomen kansan olisi aika herata ja vaatia samaa.

  13. 14

    Pasi Savolainen sanoo

    En halua puolustella Perussuomalaisia, siihen ei ole syytä. Haluan vain muistuttaa siitä, millaisessa tilanteessa PS on ollut siitä lähtien kun tuli päätyneeksi KESK-KOK hallituksen kolmanneksi pyöräksi. Jos PS olisi lähtenyt heti alkumetreillä hampaat irvessä ajamaan asioita joita erehtyivät lupaamaan äänestäjilleen, tuo hallitus olisi ollut harvinaisen lyhytikäinen. Veikkaisin, että kuukausi olisi ollut jo liioittelua tuon elinkaareksi.

    PS taisi tajuta tilanteen mahdottomuuden pian ja joutuivat tekemään sen josta tiesivät saavansa rangaistuksen jatkossa: myöntyivät kaikkeen mitä nämä isommat ja wanhemmat puolueet päättivät. Se rangaistus joka tästä uskollisuudesta hallituksen kasassa pysymisen takia joutuvat maksamaan, on aika ilmeinen: PS siirtyy takaisin oppositioon pieneksi marginaalipuolueeksi josta kukaan ei ole enää tippaakaan kiinnostunut.

    PS on ansainnut kaiken sen halventamisen mitä sitä kohtaan on osoitettu. Mutta hinku päästä edes kerran hallituspuolueeksi oli vaan niin kova, että tämä hinta ollaan valmiita maksamaan.

    Kun katsotaan, miten päätökset nyt (ja aina ennenkin) syntyy, oikea syyttävä sormi pitäisi työntää syvälle KESK/KOK leiriin. Nämä kaksi puoluetta olleet viimeisen n. 12 vuoden ajan vuoronperään pääministeripuolue. Sitä ennen siellä hääri hetken aikaa SDP…

    Kevyet mullat Perussuomalaisille tämän vaalikauden jälkeen, hauskaa oli niin kauan kun sitä kesti. PS leirissä on jokunen todella fiksu tyyppi joille toivon Perussuomalaisten romahtamisen jälkeen loistavaa tulevaisuutta jossain muussa yhteisössä.

    Ei minulla muuta. Muistakaa, että oikeat syylliset istuu niiden vanhojen puolueiden syvissä riveissä, jos joku haluaa antaa suoraa palautetta (en suosi enkä kannusta väkivaltaa), kohdistakaa se KESK/KOK leiriin. Myös SDP sietäisi saada hieman suoraa palautetta, eivät ole todellakaan syyttömiä tähän kaaokseen josta yritetään epätoisesti päästä pois…

    Parempaa jatkoa suomelle, ehkäpä vuonna 2026 ollaan jo selvitty pahimmasta.

    • 14.2

      jore puusa sanoo

      PS leirissä on jokunen todella fiksu tyyppi joille
      ——–
      Kuka ihme sellainen tai ne voisivat olla??? Olen seurannut heitä läheltä monta vuotta. Fiksu tyyppi ei mene tuollaiseen puolueeseen – jonka perustarkoitus oli Soinin ministerinduuni ja muutaman muun ukon kova liksa…. ja puoluetukeen perustuva huippukallis kiinteistö, joka myydään ensi vaalien jälkeen. Vuosikymmenen kusetus.
      Kuka se fiksu on?????? Kuka.

      • 14.2.1

        Petri sanoo

        Tarkoitatko Jore Puusa, että esim. Demarien kiinteistöjä ei makseta puoluetuella?

        Puoluetukea maksetaan aina 200 edustajalle, vaikka salissa ei olisi yhtään persua. Persujen puoluetuet ovat pois muiden puolueen kassoista. Kokoomuksenkin. Luulisi edes sinun tämän ymmärtävän.

  14. 15

    jore puusa sanoo

    Omituista.
    Itsepähän me ne sinne äänestettiin… Sinä äänestit, minä äänestin, he jne.
    Se että asiat menevät päin helvettiä on ihan totta jokaisen meidän oma vika.
    Ja erityisesti seuraavassa kontekstissa-
    Katsoitko TV:stä, mitä islantilaiset tekivät, kun halusivat pääministerin pois. Suuri osa kansaa pientä kansaa kokoontui yhteen ja huusi ukon helvettiin.
    Omasta kokemuksestani voin sanoa, että täällä se EI vaan onnistu. Paikalle tulee 137 ammattimielenosoittajaa, joista 47 on rasisteja kiljumassa maahantuloa vastaan.
    En ole nähnyt, enkä näe stadissa sitä mitä vaikkapa Ranskassa nyt tapahtuisi..miljoona ihmistä keskustassa karjumassa. Suomalainen ajattelee: ”menköön naapuri – mä katon telkkuu”.
    Paska kansa ansaitse paskan johdon.

    • 15.1

      Pauli Hyvölä sanoo

      ”Suuri osa [Islannin] kansaa pientä kansaa kokoontui yhteen ja huusi ukon helvettiin.”

      Islanti on kylä, jossa kaikki tuntevat toisensa ainakin jonkun kolmannen kautta. Asiat koetaan henkilökohtaisemmin.

    • 15.2

      Pekka Rintamäki sanoo

      Mä muuten viime eduskuntavaaleissa päin helvettiä.

      Annoin ääneni henkilölle joka ei päässyt läpi mutta samalla tulin antaneeni mutta samalla tulin antaneeni ääneni puoluelle jota en kannata.

      Mut jos en äänestä häntä niin se puolue ei koskaan tule muuttumaan tervejärkisten puolueeksi.

      En katso ainoan ääneni menneen hukkaan.

  15. 16

    Jorma Lehikoinen sanoo

    Hallituksessa on riittävästi veroparatiisi asiantuntemusta. Sipilä onnekseen päätyi Nordean kanssa kapitalisaatiosopimukseen ja maksaa verot, kun purkaa positiotaan. Kauppaministeri Lenita Toivakka on ollut ja lienee vieläkin mukana perheensä paratiisiyhtiössä. Anne Berner on pistänyt itseään ja koko hallitusta käytetyllä näytteenottoneulalla. Katsotaan mitä nimiä tulee esille ja ketä MTV3:n toimitus saa kiinni haastateltavakseen Panamagatessa.

  16. 17

    Tomi Pasanen sanoo

    Jollei tätä panama-asiaa ja muita vastaavia tutkita kunnolla niin homma haisee korruptiolta (jollain etuliitteellä). Jokainen ekonomisti tajuaa että nyt valtion kannattaisi palkata paljon väkeä asiaa tutkimaan ja tehdä selvityksiä yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa. Samalla lakia pitäisi säätää niin että veronkiertorikoksissa vastuullisuuaikaa pidennettäisiin, ymmärtääkseni se on 5 vuotta, mikä tuntuu aika vähältä.

  17. 18

    Pekka Virtanen sanoo

    Nyt Timoselta meni populismin puolelle. Jos listataan valtion suurimpia menoja niin sieltä löytyy sote, koulutus, turvallisuuus (poliisi+armeija).

    Kiitos viime vuoden mamu tulvan poliisi tarvii lisää rahaa – ei leikattavaa
    Kiitos Venäjän armeijalta ei enää voida leikata (armeijaa on kuritettu muutenkin viime aikoina)
    Koulutus leikkaukset on tuomittu moneen kertaan. Ei sieltä voi leikata.
    Jäljelle jää yritystuet ja sote. Yritystuki viidakossa olisi kyllä rapeesti leikattavaa mutta siihen ei taaskaan haluttu mennä. Jäljelle jää sote menot, joka tarkoittaa köyhältä leikkaamista – ihan aina.

    Veron korotukset taas… No jossakin sekin raja tulee vastaan. Suomi on jo nyt yksi eniten verotetuista kansakunnista. ”Rikkaiden” mitä se ikinä tarkoittaakin verottaminen on rikka rokassa. Vaikka yli 100 000 tienaaville mätkäistäisiin +5 prosenttiyksikköä tuloveroa niin valtion tulot ei siitä juuri kasvaisi. Verotus puolelta ainoa iso tulo tulee ALVista, jonka nostaminen taas kurittaa köyhää ja erityisesti lapsiperheitä.

    Itse olisin keskuspankkirahoituksen kannalla mutta se on rahapolitiikkaa, johon ei kukaan (vielä) uskalla ryhtyä, pankkien pelastaminen tietysti eri asia….

    Mikä mahtoi olla Timosen vaihtoehto?

    • 18.1

      Pauli Hyvölä sanoo

      ”Kiitos Venäjän armeijalta ei enää voida leikata (armeijaa on kuritettu muutenkin viime aikoina)”

      Jaa, niinkö on käynyt, ihanko tosi? PLM:n määrärahat:

      2014: 2,7 mdr
      2015: 2,7 mdr
      2016: 3,0 mrd

      • 18.1.1

        Pekka Virtanen sanoo

        Kerro koko totuus kun kerran alat vääntämään.
        Puolustusbudjetti:
        2011: 2,9 mdr
        2012: 2,9 mdr
        20113: 2.4 mdr

        Eli tuosta vuoden tasosta ollaan realisesti edelleen säästetty.

    • 18.2

      Eero Simonen sanoo

      Niinpä! Kysynpä vaan, että keneltä muulta sitä voi leikata kuin köyhiltä? Vähän paha on leikata sellaisilta, jotka eivät edes saa mitään tulonsiirtoja.

      Taino – suuri osa Suomen tulonsiirroista on sitä, kun ensin keskituloinen maksaa veroja, sittenpuolet siitä hukataan valtion virkamieskoneistossa ja lopulta se maksetaan sille samalle keskituloiselle takaisin.

      • 18.2.1

        liisa hirvonen sanoo

        Kun valtion menoja leikataan, myös tulot pienenevät, entisestään. Sanotaan, että niinpä niin koska tuloja ei ole riittävästi. Ja rahaa ja omaisuuksia on enemmän kuin koskaan. Enemmän kuin kenenkään mielikuvitus käsittää.

        Suosittelen lukemaan Esko Seppänen uusimman kirjan Mistä Suomi vaikenee? Se on hyvin yleistajuisesti kirjoitettu. Siinä valaistaan sitä miten nykymaailmassa rahaa tehdään. Ja miksi se katoaa valtioiden ulottumattomiin. Valtioilla ei ole enää itsenäistä budjettivaltaa. ”Valtiot tuottavat julkisella rahalla pankeille ja yrityksille sosiaaliturvan jonka ne ennen tuottivat kansalaisilleen. Sosiaaliturvaa murennetaan, jotta voitaisiin avustaa pankkeja.” kirjoittaa Seppänen.

  18. 19

    Pekka Rintamäki sanoo

    Käsittääkseni Suomen rikkain on Antti Herlin?

    Ihan kateuskorttia käyttämättä hän ei kuitenkaan näy koskaan veronmaksutaulukoiden kärjessä tai ei ylipäänsä veronmaksutaulukoissa.
    Ja kateuskortin käyttäminen tapauksesaan olisi väärin, koska firmansa työllistää tuhansia, hoitaa kaikki vastuunsa ja velvoitteensa esimerkillisesti ja on kaikilla mittapuilla yksi maailman parhaista yrityksistä. Eikä duunarin liksa ole kilpailukyvyn este.

    Mutta veronmaksutaulukoiden kärkeen Suomessa pääsee myymällä pikkufirman ja saamalla siitä rahat uuteen autoon, ehkä taloon mutta ainakin tarpeeksi herättämään kateutta. Ja firman myyntivuonna sillä uudella autolla ei kannata kerätä ylinopeussakkoja.

    Antti Herlinin omaisuus kasvaa joka vuosi miljoonilla, mutta siten, että se ei verokalentereissa näy. Hän tosin maksaa verojuristeilleen aikamoiset summat palkkaa.

    Köyhän veroprosentti taas on todella kova. Etenkin jos hän polttaa tupakkaa, juo viinaa tai ajaa autoa. Vuotuinen summa ei ehkä ole suuri, mutta prosentti on.

    Sinä päivänä kun Antti Herlinin nimi näkyy veronmaksutaulukossa niin mä uskon siihen, että rikkaitakin verotetaan. Sitä ennen en.

    Ja tämä mitenkään loukkaamatta Antti Herliniä tai olematta hänelle kateellinen.

  19. 20

    kirsi reinikka sanoo

    Miksi Yle panttaa nimilistaa, jossa kerrotaan ketkä yksityiset ihmiset ja mitkä firmat Suomessa kiertävät veroja?
    Vai onko se lista Ylellä, vaiko jollain toisella? Maailmalla paljastuksia on jo tehty, mutta Suomessa vaietaan.
    Kaatuuko hallitus, tai koko Suomi, jos kaikki 800 veronkiertäjää kerrotaan julki?
    Hallituksen leikkaukset viiltävät raskaasti, ja kun asiaa katsoo Panama-paljastusten valossa voi olettaa, että Mossack Fonseca on huseerannut suomalaisillakin markoilla ja euroilla.
    Ketkä ovat ne suomalaiset, jotka ovat välttäneet verojen maksamisen ja demokraattisen yhteiskunnan ylläpitamiseen osallistumisen? Siis formulakuskien ja kokoomuksen ministerin lisäksi.

    • 20.1

      Pekka Rintamäki sanoo

      Tota ei kukaan pysty panttamaan. Kas kun verotiedot ovat julkisia.

      Jos ”valtamedia” ei heti julkaise kaikkea mitä joku saa päähänsä nettiin oksentaa niin se ei ole tiedon pimitystä. Sitä kutsutaan toimittajan etiikaksi, tai viime kädessä päätoimittajan vastuuksi.

      Mitävittua toi ei koske koska siellä saa kuka tahansa oksentaa mitä tahansa, eikä vastuullista päätoimittajaa ole.

      • 20.1.1

        kirsi reinikka sanoo

        Tuli artikuloitua huonosti. Tarkoitin, että suomalaisia on Mossack Fonsecan kirjoissa monta sataa. En keksi muuta selitystä Mossack Fonsecan palveluiden käyttämiselle kuin veronkierto. Mossack Finsecan palveluiden käyttäminen ei ole laitonta, eikä ole laitonta perustaa firmoja, joilla ei ole mitään käyttötarkoitusta. Mutta on laitonta kiertää veroja.
        Sydämistyin vain siihen, että en ole nähnyt suomalaisissa otsikoissa juurikaan uutisia asiasta. Monta sataa toimittajaa ympäri maailmaa sai informaation eteensä käsittääkseni samoihin aikoihin. Miten esim. aussiohjelma 4Corners pystyi tekemään materiaalista heti syvää luotaavan jakson ja tutkimaan esim. Wilson Securityn taustat, rahottajat ja yhteydet Mossack Fonsecaan? Ehkä kyseessä on sitten sattuma? Ehkä 4Corners tutki jo asiaa aiemmin, varsinkin firmojen veronkiertoa yleensä? Minua vain kiinnostaa miksi Suomessa on ollut hiljaista? Tosin olen eri aikavyöhykkeellä, joten asian seuraaminen ei ole ollut täydellistä.
        En ymmärrä mitä tarkoitat viimeisellä lauseella. Tosin olen sitä mieltä, että Mitävittua ei ole edes ´´lehti´´, vaan propaganda-ase.

        • 20.1.1.1

          jorma Lehikoinen sanoo

          Mossack Fonseca on maailman neljänneksi suurin alansa yritys, jos muistan oikein. Jos liikkeellä olivat parhaat hakkerit, niin odotettavissa on vuotoja myös suuremmista yhtiöistä.
          Laillista verosuunnittelua voidaan harrastaa esim. Sveitsissä. Siellä veron määrästä voidaan sopia viranomaisten kanssa siten, että veron määrä on kiinteä.
          Siksi ja tiukan pankkisalaisuuden ansiosta sveitsiläiset pankit menestyvät.

        • 20.1.1.2

          Pekka Rintamäki sanoo

          Sitä en tiedä mitä Australiassa tapahtuu mutta täällä suomessa osaavia toimittajia on kiihtyvään tahtiin heitetty pellolle ja korvattu ”lukijan äänillä”. Osaavista toimittajista olisi huutava pula, mutta koska lehdet nykyään luetaan ilmaiseksi netissä niin paras toimittaja on ilmainen toimittaja.

          Verosuunnittelu ei ole laitonta. Kenenkään velvollisuus ei ole maksaa veroja penniäkään enempää mitä laki sanoo. Pienituloiselle eli palkkatyöläiselle vaan minkäänlainen ”verosuunnittelu” ei ole mahdollista. Verottaja sivuuttaa kaikki firmat joiden ainoa tarkoitus on saada työstä saatava palkka näyttämään muulta kuin palkalta. Kysy keneltä tahansa takavuosien muusikolta.
          Lääkärit ovat mystinen poikkeus. Heillä on ”oikeus” nostaa palkkansa pääomatulona vaikka sen ”pääomatulon” saaminen vaatisi parisataa kuukautista työtuntia. Samoin kuin joillain ”vuoristoneuvoksilla” joilla palkka ei ole kovin suuri eikä sillä ole mitään merkitystä jos optioita on tarpeeksi.

          Siitä olen samaa mieltä, että mitävittuu ei ole lehti.
          Lehdeksi ei tulla sanomalla, että ”olen lehti” jos kaikki journalistiikan periaattet ovat tarkoituksella romukopassa.

          • 20.1.1.2.1

            kirsi reinikka sanoo

            Suomalaisen journalismin taso on kaiken kakkiaan erittäin korkeatasoista verrattuna Australiaan. Journalismin eettisyys on monelta osin hukassa täällä päin maailmaa. Suomalaisena sitä on ollut turhauttavaa katsoa.

            Verotuksesta olen sitä mieltä, että maksan mielelläni veroja suhteessa tuloihini, jotta saan vastineeksi terveyspalveluja, edullisia julkisia liikennevälineitä, tukea opiskeluun ja korkeatasoista koulutusta, lisääntyvää hyvinvointia yhteiskuntaan. Kun ajattelen, että Suomessa kasvanut henkilö on elänyt noiden ja muiden etujen varassa ja tuella ainakin nuoruutensa, ellei pitempäänkin, ja myöskin hänen läheisensä ovat hyötyneet verovaroilla kustannetuista asioista, ja sitten tämä henkilö luistaa verojen maksamisesta, niin se ottaa päähän. Se ei yhtään auta, että veroja pakoon lähtevä tai veroparatiisin kautta ´´sijoittava´´sitten jakaa hyväntekeväisyytenä rahaa. Ensinnäkin ne rahan saajat valikoituvat eikä raja jakaudu tasaisesti, ja toisekseen hyväntekeväisyysrahalla monesti edesautetaan syrjäytymistä ja heikennetään omaehtoisuutta.
            Ei se ole tasa-arvoista. Mutta tämähän on itsestään selvää tietysti. Mutta se mitä yritän sanoa on, että verojen maksaminen kannattaa. Olen taas viime päivät viettänyt opiskelujen puolesta paikallisia hyvinvointipalveluja seuraamalla (mm. sairaalan ensiapuklinikka), ja on niin kirkkaanselvää, että ilman veroja monet kuolisivat, vammautuisivat tai ajautuisivat rikollisuuteen. Jne. Jne.

  20. 21

    Risto Pennanen sanoo

    Jeah. Tuli kaksi vuotta työttömyyttä tuli juuri täyteen. Odottelen vain milloin kosahtaa jokin pakkotoimi omalle kohdalle, kun on 2 -vuotta saanut olla rauhassa uudenmaan TE-keskuksen auttamistoimilta.

    Mutta ei hätää, nyt on luvattu 110000 uutta työpaikkaa 🙂

    http://www.pohjolansanomat.fi/kotimaa/tyollisyyspaketti-unohti-pitkaaikaistyottomat/

    Tietenkin ne on palkattoman työn työpaikkoja, tuskin niitäkään. Millä luokittelet työpaikaksi jonkin missä ei ole työsopimustakaan ?

    Sellaiseen tukityöhön osallituminenhan näyttääkin kivalta CV:ssäkin, kaikki arvostavat sitä, miten tyhmä olet ollut. Eläkettä ei kerry, et ole työsuhteessa jne. joten valehtelet jos pidät sitä aitona työssäolona. Kenellekaan sinulla ei ole näyttää tukityössäolostasi työsopimusta, koska sellaista ei tehdä. Silti pitää tulla paikalle ja olla tekevinään töitä, järjettömän huonolla motivaatiolla. Eikös sellainen ole jo lähes tihutyötä ?

  21. 22

    Erkki Holopainen sanoo

    Ennustus: Kun tulee vaalikauden viimeinen vuosi,päättää hallitus nostaa pienimpiä eläkkeitä 5 euroa kuussa.Köyhimpien asuntotukea kuussa muutamalla eurolla.Tämän jälkeen Stubb kertoo televisiossa valkoiset hampaat loistaen ylimielinen hymy kasvoillaan.Katsokaa hyvät ihmiset mitä olemme saaneetkaan aikaan ! Taas kokoomuksen suosio alkaa nousta.Sitten voikin taas leikata köyhimmiltä 10 euroa kuussa.Jotenkin näin,jos ei hallitus sitä ennen kaadu.

  22. 23

    Petri Puumalainen sanoo

    Jos tämä hallitus kattuu, niin mitä tilalle?

    Se sama, joka oli vallassa vielä vuosi sitten?

  23. 24

    Pirkko Aura sanoo

    Vuonna -78 kun làhdin Suomesta siellà oli ne samat n. 5 miljoonaa asukasta kuin nykyàànkin.
    Sen jàlkeen siellà on ollut niin nousu- kuin laskusuhdanteitakin, kiihtyvàà ja lamaantuvaa vientià ja tuontia ja muuta sellaista mikà vaikuttaa valtiontalouteen. Nokian voittokulku ja…”myynti”, sekà lisààntyvà ja selittàmàtòn alistuminen Suomen luonnonrikkauksien myymiseen alihintaan kaikista luonnonsuojelullisista toimista ja LAEISTA tàysin piittaamattomille tahoille, aivan kuin jossain keski-Afrikassa.
    Kaava on aina sama: Saadaan aikaan tyòpaikkoja jopa nerokkaisiin keksintòihin perustuvina, ja kun homma làhtee luistamaan, kansa saa hyvià duuneja, niin se ”ulkoistetaan” ja joku harva kààrii siinà sivussa mielettòmàt voitot jotka sijoitetaan juuri nàihin veroparatiiseihin, ja sitten duunarit jààvàt osaamisiensa kanssa valtion kierojen kàtyreiden harteille, jotka passittavat heità nàlkàpalkalla pàhkàhulluihin toimiin, tai pààsevàt sossun epàinhimillisiltà luukuilta mielenterveyden ”hoitoon” rikastuttamaan pillerimaakareita, joille tàytyy suoltaa koekaniineja..
    Siis se sama 5 miljoonaa, jolle voi tehdà niin tai nàin….samat vaikeudet, samat suut ruokittavina jne… Kenen taskuun on nyt pantava vastuu tàstà mielettòmàstà yhteisen edun alasajosta muutaman òkyrikkaan hyvàksi? Nyt kun vielà liityttàisiin siihen Natoon, niin voisi tàstà liian koulutetusta kansasta tehdà selvàà yhdellà pommilla, kyllà siihen syy keksitààn, niin ettei joku paikallinen selvànàkijà vaan mene levittelemààn perkeleellisià totuuksia maailman tuuliin.
    Eikò siis enàà olekaan mahdollista luoda aidosti demokraattista hyvinvointia sille samalle 5.lle miljoonalle, niinkuin joskus ennenkin, ja miksi ei?

    • 25.1

      liisa hirvonen sanoo

      Maapallolla on noin 200 itsenäistä valtiota. Suomi on maailman 7. varakkain valtio. Siinä globaali mittakaava.

  24. 26

    AMK sanoo

    Alle 1000 euroo,ei voi leikata,te jotka vaaditte työttömien tekemään työtä ilman palkkaa ja siinä kun sen hyväksyttä…mitäs sattuikaan kas kummaa teillä onkin irtisanomislappu kädessä…tuu muutaman aijan perästä kysymään saat ihan varmasti tehdä entistä työtäsi työmarkkinatuella.Orjatyöt kutsuu paitsi ei herroja,he ovat keksineet halpatyövoiman

  25. 27

    AMK sanoo

    Muuten yökköttävä kuva soinista,onko hän totaaliseti noin innoinnaisaan takinkääntelyistä vai vai innossaan audin takapenkillä olostaan vai olisko asia ihan muu,mä narrasin teitä se oli aprillii.Mulla menee ihan hyvin,entäs teillä+(ja paskainen nauru päälle)

  26. 28

    janne sanoo

    nordeapankin suurin osakeen omistaja on solidium eli suomen valtio

    ne omistaa myös sampo pankkia tai on sen suurin yksittäinen omistaja

    kuka sai eniten rahaa tukiaisina suomessa asuesaan eu-lta maatalouteen liityen
    no nalle

  27. 30

    Kati O. sanoo

    Moi Saku.
    ”Ben Zyskowicz on julistanut, että ei Suomessa ole rikkaita ja jos onkin, niin heillä ei ole rahaa.”

    Olisiko sulla lähdettä tuon Ben Zyskowiczin sanomisille? Google-hakukone ei minulle sitä anna ainakaan tuossa muodossa.

    • 30.1

      Saku Timonen sanoo

      Ainakin kerran hän sanoi suunnilleen noin eduskunnan kyselytunnilla joskus keväällä 2010. Kirjoitin siitä silloin blogiini, mutta valitettavasti en nyt löydä juttua.

      • 30.1.1

        Kati O. sanoo

        Kiitos Saku! Löydän sen tämän avulla jo kyllä.

        t. Kati