Mielenosoitusten pukukoodi

Isänmaalliset kansallismieliset vaativat eilen taas kerran rajoja kiinni, tällä kertaa Rovaniemellä. Pääpuhujana oli Suomen Sisun puheenjohtaja, kansanedustaja Olli Immonen ja näkemieni kuvien perusteella mukana olivat samat henkilöt, jotka ovat viime aikoina jatkuvasti reissanneet ympäri maata näissä Rajat kiinni-mielenosoituksissa.

On sinänsä mielenkiintoista, että ei-rasistinen ja omien sanojensa mukaan vain kansallismielinen ja isänmaallinen Suomen Sisu veljeilee avoimen rasistisen Rajat kiinni-kansanliikkeen kanssa. Itse asiassa ainakin yksi Suomen Sisun piiripäällikkö näkyy olevan mukana kaikissa mielenosoituksissa järjestäjänä ja juontajana.

En nyt kuitenkaan viitsi tarttua näiden isänmaallisuuden määrittelelemisen yksinoikeudekseen ottaneiden uusisänmaallisten puheisiin. Ne ovat vain onttoa hurraa-isänmaallisuutta, pelkkää juhlavan tunkkaista uhoa ja epäilemättä puhujien itsensä mielestä komealta kuulostavaa sanahelinää. Sisältö niihin on ammennettu 30-luvun fraseologiasta.

Huomioni kiinnittyi soppatykillä ruokaa jakaneeseen kokoomuksen kunnallispoliitikko Matti Henttuseen sekä kuvaan, jossa klovnin asuun sonnustautunutta vastamielenosoittajaa kannetaan poliisivoimin pois. Tämä kuvapari kertoo paljon sille, joka haluaa ymmärtää nykymenoa.

rk rovaniemi

Henttunen poseeraa sota-aikaisessa luutnantin univormussa käsissään deaktivoitu Suomi-konepistooli ja vyöllä puukko. Historiallinen vaikutelma näyttää aidolta, mutta yksi yksityiskohta on väärin. Henttusella on Suomen armeijan univormun hihassa Suojeluskunnan merkki.

Tämä sama historiallinen virhe tehtiin myös elokuvassa Rukajärven tie. Siinä mm. Kari Väänäsen esittämällä alikersantilla on Sk-merkki hihassaan.

Jatkosodan aikana Suojeluskunnan merkkiä ei käytetty asepuvussa. Ei sitä käytetty Talvisodassakaan armeijan univormussa, vaan sitä käyttivät ainoastaan sotaan Suojeluskunnan asepuvussa lähteneet miehet.

Tämä virheellinen yksityiskohta tuo mieleen Haanpään novellin kenraali Impolan, joka koristautui mielikuvituksellisesti pellinpaloilla, metson pyrstösulilla ja takapuolen päällä roikkuvalla lehmän hännällä. Vähän samanlaisia ovat nämä omin päin sota-ajan sankareiksi pukeutuvat. Kunhan on riittävästi koreita merkkejä, niin sotilaallinen kunnia kasvaa ja mies kelpaa vaikka paraatia vastaanottamaan. Tosin Impola vietiin hullujenhuoneelle, koska hän oli astunut paljon pitemmälle sitä hupsuntietä, jota paraatia vastaanottavat upseerit vasta aloittelivat.

Uutisen mukaan poliisi turvasi silminnähden järeästi mielenosoitusta ja vastamielenosoituksia, joten epäilemättä poliisi on kiinnittänyt huomiota myös Henttusen olemukseen ja hyväksynyt sekä konepistoolin että teräaseen kantamisen julkisella paikalla äärioikeistolaisessa mielenosoituksessa.

Koska Suomessa laki on sama kaikille, niin vappuna voisi marssia vaikka punakaartin osasto punaiset nauhat virttyneiden pomppatakkien hihassa ja selässään dekativoidut kiväärit, joihin on kiinnitetty pistin. Vai voisiko? Enpä oikein usko, vaan luulisin poliisin takavarikoivan ainakin kiväärit pistimineen.

Sallittu pukeutuminen ja rekvisiitta siis vaihtelevat mielenosoituksen ja mielenosoittajien mukaan. Yksi on kuitenkin nykysin varmaa: klovniksi pukeutuville tarjotaan helposti samaa kyytiä kuin kenraali Impolalle muinoin.

Sopii pohtia Haanpään tavoin, että kukahan se oikeastaan on pitemmällä sillä hupsuntiellä; äärioikeistolaiset pellet vai heitä vastaan mieltään osoittavat klovnit.

***

Kommentointi vain omalla etu- ja sukunimellä, jos kanssani ei ole muuta sovittu.

 

 

Kommentit
  1. 1

    Petri Sakkinen sanoo

    Ilmeisesti Kokoomuksessa on tajuttu, että kansa ei äänestä sen ehdokkaita kuin pyssyllä uhkaamalla.

  2. 2

    Joni Pelkonen sanoo

    Aika koominen yksityiskohta myös nuo modernit aurinkolasit vuosikymmenien takaisen univormun lisukkeena.

    Ja muuten, oli tuo konepistooli dekottu eli toimintakelvoton eli ei, se lienee silti laissa kielletty vahingoittamiseen kelpaava esine. Konepistoolin perä on tuhovoimainen lyömäase.

    Toivoisin minäkin poliisilta enemmän tarkkuutta näiden uutta sisällissotaa käyvien puoli- ja umpihullujen touhuihin nähden.

    • 2.1

      Väinö Lilius sanoo

      Järjestyslaki kieltää julkisilla paikoilla veisten ja vastaavien lisäksi myös muunmuassa pesäpallomailat, ruuvimeisselit, pyörän ketjut ja suurimman osan työkaluista kantamisen. Täysin varma en asiasta ole mutta ”vaarallisen esineen” kantaminen on oikeasti vakava syytös.

      Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että tavaroiden kantaminen on laillista kunnes joku soittaa poliisin ja partio katsoo parhaakseen ottaa järjestyslaki käyttöön. Sitä en kyllä ymmärrä kuinka kyseistä, ilmiselvästi ladatun ja ampumavalmiin näköistä, lyijytettyä konepistoolia julkisella paikalla ILMAN MINKÄÄNLAISTA HUOMIOMERKKIÄ (oranssi teippi, kirkas muovituppi) kantanut kansalainen ei joutunut sillä punaisella sekuntilla poliisin punaiselle listalle ja muunmuassa aseenkantoluvattomaksi.

  3. 3

    tauno lehtonen sanoo

    Pieni täsmennys hyvään kirjoitukseen.
    Kun talvisotaan lähetettiin miehiä, ei armeijalla ollut tarpeeksi vaatetusta joten kaikille tarjottiin suojeluskunnan asepukua. Niinpä moni suojeluskuntaan kuulumatonkin piti päällään suojeluskunnan pukua josta oli poistettu suojeluskuntamerkki.

    Moni työläinen kieltäytyi tuota lahtaripukua vaan lähtivät matkaan omin vaattein ja vain armeijan kokardi karvahatussa. Siitä nimitys ”malli Kajander”.

  4. 4

    tauno lehtonen sanoo

    Pitää olla: Moni työläinen kieltäytyi ottamasta ylleen tuota lahtaripukua…

  5. 5

    Merja Nurmi sanoo

    Suomen leijona ja siniristilippu pitää saada takaisin edustamaan meitä tavallisia suomalaisia. Rasistit ovat omineet tunnukset. Tästä oli puhetta rasismin vastaisessa Rasmus-ryhmässä, mihin rasistinen Rajat kiinni -ryhmä vastasi omalla sivullaan lupaamalla ”vetää kuonoon” ja ”repiä kaulasta” väärän väristen henkilöiden käyttämät leijonakorut, ja sellaisten, jotka eivät ole samaa mieltä heidän rasistisesta sanomastaan.

    • 5.1

      Riitta Häkkinen sanoo

      Se, onko siniristilippu tai Suomen leijona kenenkä omaisuutta, on ajatuksistamme kiinni. Ainakaan minä en ole luovuttanut näitä symboleja kenellekään. Käyttäkäämme sinivalkoisia värejä ja suomileijonaa ihan ylpeästi edustamaa sitä Suomea, jonka koemme omaksemme. Sateenkaariväreihin tai rauhanmerkkiin yhdistettynä symbolien inhimillinen sanoma tullee ulkopuoisillekin selväksi, jos tuntee sellaiseen viestintään tarvetta.

    • 5.2

      Ylva Karhu sanoo

      Mielenkiintoista, kun ottaa huomioon, että jo vuosikymmenien ajan uusnatsit ovat varastaneet aasainuskosta (johon ei kuulu rasismi nyt, eikä kuulunut edes viikinkiaikaan yli tuhat vuotta sitten – viikingeille ei merkinnyt mitään ihmisen ihonväri vaan se, käyttäytyikö hän kunniakkaasti: jos joku olisi käyttäytynyt nykyisten uusnatsien tavoin, häntä olisi pidetty kelvottomana ja täysin sopeutumattomana yhteiskuntaan, ja hän olisi ollut yhteisön pohjasakkaa, tai ehkä jopa joutunut yhteisöstä karkotetuksi) nimiä ja symboleja, ja vääristelleet ne omiin rasistisiin tarkoitusperiinsä, edes välittämättä perehtyä siihen, millaista uskontoa ovat raiskaamassa.

      Noudattavat kyllä hyvin edeltäjiensä, alkuperäisten natsien taktiikkaa: varastetaan ja vääristellään. Esimerkiksi oikeat arjalaiset olivat intialaisia/indo-iranilaisia, eli eivät pienimmässäkään määrin edes eurooppalaisia, saati sitten germaaneja. Keskitysleireille joutuneet romanit olivat reilusti läheisempää sukua arjalaisille kuin yksikään natsi. Entäpä sitten swastika? Alunperin intialainen/aasialainen positiivinen hyvän onnen symboli — ja natsien tekemän varkauden ja vääristelyn takia yhä, näin pitkän aikaa sodan jälkeenkin, länsimaissa tämä itämainen hyvän onnen symboli tuo oitis kaikkien mieleen natsit.

      Tuntuu sekä uusnatseilla että muilla rasisteilla olevan vahvasti vallalla katsantokanta ”me varastettiin se ja vääristeltiin sen merkitys, joten se on nyt meidän”. Mitähän mahtaisivat rasistit ynnä uusnatsit tuumia, jos varastettujen symbolien alkuperäiset käyttäjät ja omistajat tulisivat repimään rasisteilta pois näiden varastamat symbolit, ja täten ottaisivat omansa takaisin? (En ole kehottamassa tällaiseen omankädenoikeuteen, esitin edellä mainitun vain filosofisena pohdiskeluna. Älkäämme itse vajotko rasistien ja uusnatsien tasolle. Niin kuin sanonta kuuluu: jos sian kanssa ryhtyy painiin, tulee vain itsekin mutaiseksi, ja sialla on kivaa.)

      Minä olen aasainuskoinen, enkä todellakaan aio luopua hyvää onnea ja Thorin suojelusta koko ihmiskuntaa kohtaan symboloivan Thorin vasara -riipukseni käytöstä, ja aion kyllä sitä kummeksuen/paheksuen katsoville kertoa, mitä se ja aasainusko oikeasti merkitsevät, ja kuinka niiden edustamat arvot ovat valovuosien etäisyydellä rasistien/uusnatsien ideologiasta. Ja jos joku uusnatsi tämän takia tulee repimään kaulastani minun uskontoni pyhää symbolia pois, niin saa kyllä kuulla totuuksia niin lujaa, että naapurikaupunkiinkin asti kuuluu, millaisen kelvottoman ja kunniattoman tyypin hyökkäyksen kohteeksi olen joutunut, ja sen kuinka pahasti hänen edustamansa ryhmä on jo vuosikymmenien ajan raiskannut uskontoani ja yrittänyt vetää sen kunniallisuuden lokaan.

      Näyttää siltä, että näille tyypeille ei pidä antaa millinkään vertaa periksi — muutoin he vievät eivät ainoastaan meiltä aasainuskoisilta, vaan aivan kaikilta suomalaisilta aivan kaiken, ja raiskaavat meidän kunnioittamamme symbolit ynnä kävelevät ylitsemme. Joten kehottaisinkin, että palauttaisimme omien kansallisten symboliemme kunnian käyttämällä niitä entistäkin enemmän, samalla tehden selväksi, että käytämme niitä niiden alkuperäisessä, positiivisessa merkityksessä, emmekä rasistien vääristelyillään keksimässä ja kehittämässä vihamerkityksessä. Vielä se voisi onnistua, vielä meidän tavallisten, rehtien suomalaisten määrä ylittää rasistien ja uusnatsien määrän. Nyt vielä pystyisimme ylläpitämään/palauttamaan kunniakkaiden symboliemme oikean merkityksen, jos kyllin isolla joukolla käyttäisimme niitä. Koska silloin rasistien/uusnatsien vääristelemä merkitys ja käyttö jäisivät sellaiseen vähemmistöön, että hiljaksiin vääristelty ja kunniaton merkitys kuihtuisi pois, ja alkuperäinen kunniakas merkitys jäisi henkiin.

      Vielä olisivat symboliemme kunniallisuus ja kunniakkuus pelastettavissa väkivallattomalla joukkovoimalla, ennen kuin ne kokevat saman karun kohtalon kuin termi ”arjalainen” ja symboli swastika, joiden alkuperäinen merkitys on länsimaissa unohtunut. (Intiassa ja Kaukoidässä swastika sentään vielä on yhä nykyäänkin alkuperäisessä, positiivisessa käytössä.) Vielä — mutta en osaa sanoa, kuinka pitkään, kun rasistit ja uusnatsit niin kovaa älämölöä pitävät itsestään.

  6. 6

    Jari Kähkönen sanoo

    On se melko irvokkaaksi mennyt tämä mielenosoittaminen pukeutumisineen ja rekvisiittoineen kaikkineen. Amerikkalaistunut lähes teekutsuliikkeen tasolle, sano. Valokuvan lutilla kaiken hyvän lisäksi vielä yleisesikuntakiekurat arvomerkkilaatoissa…Ja jumalauta…Sillähän on sormi liipasimella! Saisivat siis seriöösit fasistit olla tarkempia, että keiden kanssa kaveeraavat, onhan näet elämässä yleensäkin niin ettei sellaista olekaan kuin ilmainen lounas. Se, että antaa pelkästä hernerokasta on jo kovin vanha vitsi, itseasiassa niin vanha että siitä saa lukea jo kirjastakin. Sakarin ylösnosto ostaa paikkansa asetettuna vastakkaisen sen kovasti normaalistavan julkisen palvelun työn, silkan selostuksen kanssa. Sekö tässä oli tärkeintä, että asiat olivat viranomaisten hallinnassa ja sujuivat HEIDÄN PUOLELTAAN moitteettomasti?

  7. 7

    Pekka Rintamäki sanoo

    Minä olen erittäin isänmaallinen. Ja täysin koulittu panssarintorjuntakessu.
    Käsitykseni isanmaallisuudesta nyt vaan ei satu olemaan tommoinen.

    Käsittääkseni on olemassa määräykset siitä missä ja miten virkapukua saa/voi tai pitää käyttää.

    Lisäksi se on semmoinen juttu, että jopa de- aktivoidun aseen kantaminen julkisella paikalla tuolla tavalla on rikos. Tosta lähtee aseet ja aseluvat kaikkiin aseisiin mitä on eikä perustetta kotietsintään tarvitse edes miettiä.

    • 7.1

      Samuli Ruokonen sanoo

      Nopean nettihaun perusteella Matti Henttunen on uhkaillut ihmisiä aseella toreilla ja tapahtumissa ainakin vuodesta 2012 alkaen, joten kovinkaan paljon ei näytä virkavaltaa kiinnostavan.

      Kuitenkin leluaseilla, kuten kuulapyssyllä tai värikuula-aseella, saa aikaan poliisioperaation ja piirityksen, sekä palstatilaa lehdestä (http://www.hs.fi/haku/?haku=kuulapyssy), vaikka niiden symbolinen merkitys ja vaarallisuus on pientä kokoomuslaisen Henttusen Suomi-konepistooliin verrattuna, vaikka olisikin deaktivoitu.

  8. 8

    Tommy Björklund sanoo

    Ainakin puukon kantaminen rasistisessa, tai ylipäätään missään, mielenosoituksessa lienee kiellettyä. Jonkun tanhuryhmän miespuolinen jäsen kenties saisi puukkoa julkisella paikalla pitää, se kun kuuluu esiintymisasuun. Mutta ehkä tämäkin kuuluu ”esiintymisasuun”, eli esiinnytään niin, että ei jää epäselväksi että ollaan valmiita vaikka väkivallan käyttöön, jos ei matut ymmärrä pysyä poissa Suomi-neidon helmoista. Kai sitä sitten muka-isänmaallisuuden nimissä saa sitten rikkoa teräase-lakia, vaikka ihan poliisin silmien alla.

    Vaikuttaa vahvasti siltä, että poliisi soveltaa kaksoisstandardeja ja soveltaa niitä rasistitollojen eduksi. Lipputankoja kyllä tulkitaan aseiksi ja laitetaan kappaleiksi poliis in toimesta, mutta puukon ja konepistoolin, vaikkakin deaktivoidun, kantaminen on mielenosoituksessa ihan ok.

    • 8.1

      Väinö Lilius sanoo

      Pitänee hankkia sellainen odinturvatakki jos ikinä tekee mieli vähän rähinöidä.

  9. 9

    Vesa Nikula sanoo

    Huvittavinta tuossa tilaisuudessa oli, että mainittujen ammattiosallistujien ja parinkymmenen kemiläisoodinin lisäksi tuolla ei juuri rovaniemeläisiä ollut, ja hekin Henttusen hernerokan perässä. Matin ”puolustukseksi” mainittakoon, että hän taisi olla ihan ”töissä”, eli maksettuna. Hän kiertää tuossa rekvisiitassa kaikki ulkoilmajutut täällä Rovaniemellä ja muuallakin Lapissa. Hupsua silti.

  10. 10

    Pekka Rintamäki sanoo

    Henkilö aseen kanssa ylipäänsä missään ilman hyväksyttyä tarkoitusta on aina rikos. Mielenosoitus ei ole hyväksytty tarkoitus.

    Suomessa aseita on, mutta niitä kannetaan siten, että ase on pakattuna eikä ladattuna.

    Jos ryöstät kaupan muovipistoolilla niin se on aseellinen ryöstö.

    Poliisia ei missään tapauksessa kannata uhata millään mikä näyttää aseelta, koska sieltä voi tulla ihan oikea luoti keskivartaloon.

    Suomessa ei missään tapauksessa ole sallittua kantaa mitään aseelta näyttävää noin.

    • 10.1

      Väinö Lilius sanoo

      Tuon tyypin pelleily on oikeasti jo tragikoomista, lailliset aseenkantajat ja vastaavat harrastajat käyvät kurssit ja lukevat kirjat stressaten siitä että yhden virheen tai tekemättä jätetyn varotoimenpiteen jälkeen saattaa lähteä puhtaiden paperien ja aseiden lisäksi työpaikkakin.

      Käsiasemampujalla puoli sekuntia liian aikaisin viritetty ase johtaa diskvalifikaatioon kisoissa ja harrastajalla aseenpiipun roikkuminen avoimesta laukusta saattaa tuoda pahimmillaan rikosrekisterin. Pelkästään käsiaseharrastuksen aloittamiseen pitää odottaa ainakin vuosi eikä yksikään seura missä minä olen vieraillut joustanut tiukoista turvallisuussäännöistä pienimmässäkään asiassa. Ja siellä tuo nero sitten heiluu avoimesti näkyvän teräaseen, ilmeisen ladatun ja täysin merkitsemättömän automaattiaseen kanssa julkisella kokoontumisella ja poseeraa vielä herranjumala valokuville.

      Kyllähän sen ymmärtää että tuollainen sakki haluaa leikkiä suurta sankaria laeista huolimatta mutta EI SITÄ VIRANOMAISTEN PITÄISI HYVÄKSYÄ.

  11. 11

    Erkki Weurlander sanoo

    Jospa kukkahousutyttö oli järjestelmälle vaarallisempi kuin puukkoa ja asetta kantava rokanjakaja.
    Mistä muuten lähemmin tarkastelematta erottaa deaktivoidun konepistoolin toimivasta?
    Otsikkotasoinen häly nousisi, jos joku ”kukatyttö” menisi toripäivänä vaikkapa vain plastiikkista konepistoolia yleisölle esittelemään? Meinaan vähemmäställäkin on saatu ja saadaan virkavalta paikalle. Puukot ja puntarit mielenosoituksessa ymmärrän. Meinaan jotta eihän tosimies ilman moisia ”peniksenjatkeita” pärjää.

    • 11.1

      Pekka Rintamäki sanoo

      Mä olen kantanut mukanani puukkoa, puntaria tai kirvestä. Mutta ne ovat olleet työkaluja. Kävin puukko reisitaskussa ravintolassa syömässä viimeksi eilen.

      Mutta asetta, tossa tapauksessa konepistoolia ei tosiaankaan kanneta noin. Ei vaikka vehje olisi kuinka de- aktivoitu ja kyseessä olisi ”näytelmä”.

      Tuosta tulee ihan taatusti sanktiot.

  12. 12

    Kirsti Kuusisto sanoo

    Hupsuntielläpä hyvinkin. Teoriassa luulen ymmärtäväni mikä pellejen pointti on, mutta käytännössä nämä vastamielenosoitukset vain keräävät turhaan lisää huomiota ja saavat rk-porukat näyttämään lähes asiallisilta. Sitäpaitsi naamio se on pellesminkkikin.
    Hyvä uutinen tässä on se, että sama pieni porukka kiertää ympäri maata eli hassahtaneita on ilahduttavan vähän. Vaan olisi poliisi silti saanut ottaa aseen ja puukon pois tältä soppamieheltä.

  13. 13

    Pekka Virtanen sanoo

    Olikos Timosella jokin todiste, että puukon tupen ja ja kahvan lisäksi puukossa oli oikein teräkin? Vai teetkö vain oletuksen? Teatteri puukkoja kun saa kaupasta.
    De-aktivoitu pyssy taas ei enää ole ase vaan koriste-esine…. Anarkistit vastaavasti ovat marssineet mm. kiekkomailojen kanssa. Tässä on tietysti taas se ero (jonka Timonen aina unohtaa kertoa) että anarkistit myös käyttävät astaloitaan väkivaltaan. Oikeiston marssit ovat sitä vastoin olleet rauhanomaisia.

    Puku puolestaan…. Oliko Timosella tieto, että kyseessä on nimenomaan armeijan puku, eikä suojeluskunta puku? Tapahtuman luonteen ottaen huomioon suojeluskunta merkki lienee hihassa tarkoituksella, ei vahingossa.

    • 13.1

      keke sanoo

      Enpä Timosen ole juuri nähnyt anarkistien mellakoita puolustelevan. Tosin Pekka Virtasen olen havainnut unohtavan oikeiston mellakan.

      Mitä armeijan pukuun tulee niin sitä kai univormuksi kutsutaan. Muistelisin että sen käyttöä säännellään melkoisesti ja sanktiot sitten riippuu siitä että ollaanko rauhanajassa vai ei. Jokatapauksessa sen kai helpoiten erottaa kokardista joka yksinään avoimesti kannetun aseen erottaa siviilin sotilaasta johon sitten pätee erilaiset lait jotain kansainvälisiä sopimuksia aiheesta ollaan kirjoiteltu kanssa alle.

      Ei sillä voihan se tuossa kokardissa olla vaikka karhupullon korkki kun ei oikein erota mutta jos olisin iso-herra puolustusvoimissa niin varmaan tämän kuvan nähtyäni kutsuisin noin nohevan tyypin kesällä vaikka siinä just juhannuksen yli ylimmääräisiin kertasharjoituksiin. Kertauksen aiheeksi ehdotan ohjesäännöstö sen univormunkäytöstä, suomen siistinä pitäminen sekä perunan käytön tärkeys miehistön ruokinnassa. Opetuksesta voisi vastata vaikka palvelustaan suorittava vähän ruskettuneempi Suomen kansalainen joka sitten palkittaisiin parilla kuntoisuuslomalla.

    • 13.4

      Väinö Lilius sanoo

      Aseen näköisiä ja aseelta erehdyttävästi näyttäviä esineitä kohdellaan Suomen laissa aseina. Älä selitä asioista joista et tiedä yhtään mitään. Ja opettele jooko samalla vähän yhdyssanoja, eihän tuota saata lukea.

  14. 14

    Minna Ylitalo sanoo

    Onko näillä jäänyt levy päälle? Rajat kiinni, vaikka turvapaikanhakijoiden tulo Suomeen on tyrehtynyt liki olemattomiin ja paluuliikenne on muutenkin jo alkanut. Mitä järkeä on ylipäätään riekkua Rovaniemellä rajoja kiinni, turvapaikanhakijoita ei enää edes saavu Lappiin Sallan ja Raja-Joosepin raja-asemien kautta.

    • 14.1

      Pasi Kurvinen sanoo

      No, jos ei enää riitä pakolaisia niin meitä ns. suvakkihuoria ja vihervassareitahan kyllä riittää. Ja kun ovat kerran kunnolla ääneen ja maineeseen päässeet niin pakkohan sitä rummutusta on sitten jatkaa… Kaipa tuossakin vaan etsitään ja kokeillaan niitä rajoja, kuinka pitkälle voidaan mennä ennenkuin virkavalta puuttuu asiaan. Vai puuttuuko ollenkaan?

      • 14.1.1

        Väinö Lilius sanoo

        Johtajiensa mielessä on varmaan että rajat auki mutta vain toiseen suuntaan. Saisivatpa unelmasuomensa, jossa kukaan ei voisi kertoa rajakille tämän olevan väärässä.

    • 14.2

      Heli Heikkinen sanoo

      Jospa he ovatkin kokeneet kääntymyksen ja haluavat nyt rajat kiinni, ettei ketään vain lähetettäisi pois Suomesta niihin hengelle ja terveydelle vaarallisiin oloihin, joista on pakoon lähdetty! Liikuttavaa, miten rajakkikin voi tulla järkiinsä ja alkaa puolustaa ihmisoikeuksia… :3 Awww…

  15. 15

    Turo Mustakallio sanoo

    Venäjän Voitonpäivän paraati on tulossa toukokuussa.
    Sodanajan univormuihin pukeutuneet marssivat siellä.

    Nämä Rajat kiinni – ryhmän toikkaroinnit ovat naurettaavaa venäläisten kopiointia.

  16. 16

    Markku Martiskainen sanoo

    Pellet on pellejä,vaan kiistämättä kiellettynä pitäisin tuollaista toimintaa.Odotan mielenkiinnolla vuotta 2018 jolloin varmaankin pyhimyksiksi varmistetaan esim.Viipurin murhaajat tai Tampereen teloittajat eikä pidä unohtaa myöskään Haminan valleilla tehtyjä puhdistuksia.

  17. 17

    Pekka Rintamäki sanoo

    Virkapuvun käytöstä on omat määräyksensä. Kukaan ei voi pukeutua poliisiksi ja sanoa, että ettekö te ny ymmärrä leikkiä.

    Ase on ihan toinen juttu.

    Laki lähtee siitä, että kellään yksityishenkilöllä ei saa olla hallussaan sarjatuliasetta (harvalukuisia keräilijöitä lukuunottamatta).

    Tossa on kyseessä suomikp (erittäin nerokas keksintö) jonka pikkulapsikin tunnistaa aseeksi.

    Julkisella paikalla et voi tommoista kanniskella ilman seurauksia. Poliisin velvollisuus on ottaa se heti pois. Miksi näin ei ole tapahtunut niin siitä tulee oma oikeusjuttunsa.

    Jos taas tommoinen aseenkantaminen on sallittua, niin mä lähden huomenna erittäin oikealta näyttävän ilmapistoolin kanssa kauppareissulle. Mitäs veikkaatte, ehdinkö lähikauppaan ennen kuin vastassa on useampikin raskaisiin luotiliiveihin sonnustautunut partio? Matkaa on vajaa puoli kilsaa.

  18. 18

    George Malaty sanoo

    I think and believe that everybody has rights to present his ideas, also for everybody who calls to close Finnish boarder against refugees. In the same time, I cannot advice anyone to go to any type of violence; real one or pseudo one. I am also against any type of appearance of violence. As an academician person, and a well-known in my field as a person who loves Finland work long for Finland, I say that please remember that violence only brings more violence. Europe and the whole world have suffered a lot in the past and today from violence. Violence would be a relevant environment to those belonging to sleeper cells of terrorists and crime of ISIS to act against life and civilization. I believe in our stat Finland and in its institutions’ ability in protecting our beloved country Finland and its citizens. I believe that our security institutions can find those belonging to terrorist groups and treat them by law, and even establish new laws relevant to the case of terrorist. I also believe that love is at the end the winner and evil will be defeated. Sure Europe and free world collaboration is much greater than evil and its cells of terror. Excuse me for writing in English. Indeed, I can write in Finnish, but I can express myself better.

    • 18.1

      George Malaty sanoo

      Ohessa on korjattu versio:
      I think and believe that everybody has rights to present his ideas, also for everybody who calls to close Finnish border against refugees. In the same time, I cannot advice anyone to go to any type of violence; real one or pseudo one. I am also against any type of appearance of violence. As an academic person, and a well-known in my field as a person who loves Finland and worked long for Finland, I say that please remember that violence only brings more violence. Europe and the whole world have suffered a lot in the past and today from violence. Violence would be a relevant environment to those belonging to sleeper cells of terrorists and crime of ISIS to act against life and civilization. I believe in our state Finland and in its institutions’ ability in protecting our beloved country Finland and its citizens. I believe that our security institutions can find those belonging to terrorist groups and treat them by law, and even establish new laws relevant to the case of terrorist. I also believe that love is at the end the winner and evil will be defeated. Sure Europe and free world collaboration is much greater than evil and its cells of terror. Excuse me for writing in English. Indeed, I can write in Finnish, but I can express myself better.

      • 18.1.1

        jore puusa sanoo

        Racist and fascist groups use the islam card as a fog of war. In reality they use refugees only as a scapegoat to have a reason to jump at all people in Finland who speak, write and think differently.
        There is a terrible amount of hate buried in these poor people. They haven`t got a chance to be seen or heard for many decades. Now they have a false reason to deliver that hate. They use SOME as a weapon to spread hate and to build fear. And they manage, because finnish police is paralyzed and cannot operate to shut down these hatemongers who only play to reach fame, money and to be seen in media and TV.
        We really have a problem here.
        We have about 700 000 racists in finland according to a survey made by Suomen Kuvalehti. It`s a lot in a small country of 5,5 million inhabitants. Racists are much more active than so called suvakkis meaning suvaitsevainen and vajaamielinen words put together. (Words meaning tolerant and retarded—-)
        This does not look good at all. Fins have got so much bad things happening from which they haven`t even started to recover.
        Terrorists are not the main problem, the main problem is that our nation has divided into three parts–active tolerants areally small group, active racists and fascists, a very large group and the vast majority — those who just do not care and won`t act anything at all whatever happened
        The groups are far away from each other and cannot and won`t communicate other than by perkele 🙂

        • 18.1.1.1

          jore puusa sanoo

          TOLERARDED—a new word is borne for suvakki

          • 18.1.1.1.1

            Väinö Lilius sanoo

            Informaatiovaltatien rankimmat ja seksuaalisesti tyydytetyimmät ja todellakin täysi-ikäiset kundit ovat jo omaksuneet termin ”cuck” kuvaamaan ketä tahansa (miestä), joka ei kuulu heidän miehekkääseen, alkuvoimaiseen ja makuuhuoneistaan entisaikojen urhojen miehekkäitä miesmiesperinteitä yllämiespitävään puumajaklubiinsa.

            cuck·old ˈkəkəld,-ōld/
            1.
            the husband of an adulteress, often regarded as an object of derision

            Pointtinsa on ilmeisesti, että esimerkiksi Ruotsi on maana ”cucked”, koska se on mahdollistanut sekä feminismin että ei-valkoisten miesten osallistumisen yhteiskuntaan. Tämä cuckkeloituminen on johtanut ruotsalaisen miehen feminiinistymiseen, muslimien jatkuvaan invaasioon, poliittisen korrektiuden pelolla ja väkivallalla ylläpidettyyn ylivaltaan, tatuointien kieltoon ja isänmaallisuuden kriminalisoinnin kautta maanpuolustuksen hajoamiseen.

            Tällä kaikella on myös ilmiselvä tieteellinen perusta jos sitä jaksaa verkon hikisimmistä ja haisevimmista nurkista kaivaa. Sillä taisi olla jotain tekemistä testosteronin ja ÄO:n kanssa. (kaikki nuo olivat muuten ihan oikeita lainauksia, ei tällaista voi keksiä)

            Muutama vuosi sitten cuuckkelin edeltäjä SJW oli yleisemmin käytössä, mutta kuten kaikki idiotismit on se hautautunut omien käyttäjiensä alle.

        • 18.1.1.2

          George Malaty sanoo

          Dear Jore,

          I am back to your comment, and sure I share most of your views. On the other hand, I think that we have not to close our eyes about the danger of terrorism, in particular when it relies on existing holy texts and history. Even in the case of having only few number of terrorists among refuges, the danger is great. Among others, they can attract others to join them, as they rely on religious issues and religion has a remarkable pressure that we do not know in our society and therefore not able to understand.

          In two streams we have to work hard, and in both we haven’t to wait. If we wait, we shall miss the opportunity to reach a fruitful and healthy integration.

          In one stream, we have to take care of the refugees and make every effort to integrate them to our society. Indeed, always refuges have some culture elements that can enrich our one, but we also have to introduce our culture and in particular our values, attitudes and way of life. And here, not to miss mentioning to Democracy and it’s meaning in our society.

          In the other stream, there is a need to find out as soon as possible the ones, who have any type of terrorism background and bring them to justice. The most important is to follow the integration process of refuges and make every effort to avoid the establishing of any cell of terrorism in the future inside our country. In all of that collaboration between securities organizations inside and outside Europe is an inevitable issue.

  19. 19

    Pekka Pehkonen sanoo

    Teollisuusvartija Immonen ei jostain syystä ole saanut kollegoitaan mukaan kampanjoihinsa…

  20. 20

    jore puusa sanoo

    Lähetin kirjeen konepistooliukosta Rovaniemen poliisille ja poliisijohdolle Helsinkiin.
    Katsotaan, yleensä kukaan ei vastaa.
    Me kaikki tiedämme, että poliisi on oikeistolainen, hyvin monet poliisit ovat myös julkiperussuomalaisia.
    Niin kauan kuin tässä maassa on mieltä osoitettu ja olen siinä mukana työn puolesta keikkunut on poliisin väkivalta kohdistunut vasemmistolaisiin tai henkilöihin joiden ajatusmaailma ja ulkonäkö poliisin mielessä on horjuttanut maan sisäistä tasapainoa.
    Poliisi on valmis pahoinpitelemään tai tappamaan ne, jotka eivät soivi heidän maailmaansa.
    Sen ei pitäisi olla mikään uusi asia kellekään.
    Mitään, korostan mitään somevihaa ja jatkuvaa solvaamista ei olisi – jos sen alettua noin vuosi sitten poliisi olisi vienyt loppuun ensimmäisten rikosilmoitusten tutkinnat ja niistä olisi tullut sopiva tuomio.
    Nyt on mopo lähtenyt virkavallan käsistä, saako sen enää talliin takaisin?
    Yhtään sadoista ei ole saatu tuomiolle.
    Vilkaise tätä… http://rasismiavastaan.blogspot.fi ja anteeksi saku linkitys blogiini, dellaa jos paha..

    Minusta tämä tuhat ja yksi kertaa kertomani sopii taas.
    Miekkarissa vieressäni seissyt joukkojenhallinnan nuori poliisi sanoi toiselle: ”Kohta mennään ja hakataan hipeistä paskat ulos ( tai oliko se pihalle – what ever)”

    • 20.1

      Ylva Karhu sanoo

      Hyvä Pekka Rintamäki, kehottaisin lukemaan Puusan kommentin uudelleen, ja tällä kertaa reilusti tarkemmin. Puusa ei yhdellä ainokaisella sanallakaan viitannut yhdenkään laukauksen ampumiseen, ja hänen ainokainen viittauksensa minkäänlaiseen ampuma-aseeseen oli kommentin kolmas sana ”konepistooliukosta”.

      Oletko koskaan kuullut epämääräisistä putkakuolemista, jotka poliisi päättää jättää tutkimatta? Jääkö osa putkakuolemista tarkemmin tutkimatta siksi, ettei paljastuisi, ettei poliisi ole hoitanut lakisääteisiä velvollisuuksiaan vaaratapahtumien estämiseksi, vai onko joissakin tapauksissa synkemmät taustat? Minulla ei ole vastauksia tähän, ja luulen, että ne joilla on, eivät julkisuuteen tietojaan jaa. Sen vain tiedän, että satunnaisesti tapahtuu putkakuolemia, ja joitakin niistä ei tutkita tilanteen ja olosuhteiden edellyttämällä perusteellisuudella.

      Tiedän myös sellaisen asian, että ihmisen tappamiseen ei tarvita ampuma-aseita eikä laukauksia.

      Joten lue vielä kertaalleen Puusan kirjoittama kommentti, ja mieti kahta asiaa: Ensinnäkin sitä, että sanoiko Puusa poliisin ampuvan ihmisiä. Toiseksi sitä, olisiko sinulla nyt anteeksipyynnön paikka Puusan suuntaan, kun väität hänen puhuneen paskaa, ja käytät ainoana perustelunasi sitä, että poliisi ampuu äärimmäisen harvoin, ja että jokainen ampuma-aseenkäyttötapaus tutkitaan. (Sinä puhuit ihan vain aseenkäyttötapauksista, mutta koska on paljon muunkinlaisia aseita kuin ampuma-aseita, niin lähden siitä olettamuksesta, että puhuit ampuma-aseista.)

      Tai, jos yhä haluat syyttää Puusaa paskanpuhumisesta, niin anna väitteellesi perustelut, joissa käsittelet muutakin kuin pelkästään ampuma-aseita ja niillä ammuttuja tai ampumatta jätettyjä laukauksia.

      Sillä ainakin minun moraalikäsitysteni mukaan mikäli syyttää toista ihmistä paskanpuhumisesta, pitää olla valmis myös antamaan syytökselleen kyllin todennäköiset perustelut. (Koska tämä ei ole oikeudenkäynti vaan blogin kommentointia, niin en edes yritä vaatia täysin aukottomia perusteluita, koska se ei olisi reilua. Mutta jonkinlaista kantavuutta perusteluiltasi kyllä odottaisin, ja pelkistä ampuma-aseista puhuminen ei järin pitkälle kanna, koska Puusan kommentti ei syyttänyt poliiseja ihmisten ampumisesta.)

      • 20.1.1

        Marko Manninen sanoo

        Jore Puusa toteaa: ”Poliisi on valmis pahoinpitelemään tai tappamaan ne, jotka eivät soivi heidän maailmaansa.”

        Tätä jos Pekka Rintamäki sanoo paskapuheeksi (oletan viitanneen tähän. Tai tuo kommentti ainakin itselläni hyppäsi silmille) niin Rintamäen pitäisi todistaa Puusan puhuvan paskaa? Voisiko Puusa puolestaan esittää todisteet siitä, että poliisi on valmis tappamaan ”väärinajattelijat”? Hänhän se esitti alkuperäisen väitteen.

        • 20.1.1.1

          jore puusa sanoo

          Poliisi on valmis pahoinpitelemään tai tappamaan ne, jotka eivät soivi
          ( pitää olla sovi ) heidän maailmaansa.
          —————————————–
          Minulla on ollut 40 vuotta ainutlaatuinen mahdollisuus olla ns. ”embedded” eli toimia ajoittain niin eduskunnan kuin valtionhallinnon ja toki poliisin ”sisällä” eli työskennellä lehtikuvaajana tilanteissa, joihin muut kansalaiset eivät pääse.
          Näiden vuosien ja kollegoitteni kertomusten perusteella pysyn – joka sanan takana ja lisään tuohon vielä Suomen lähihistorian kontekstin.
          -1918 keväällä ja kesällä sen ajan yhteiskunnassa poliiseina toimineet olivat innokkaimpia telottajia ja teloitusten vaatijia.
          – pitkin -20 ja -30 lukua polisii osallistui vasemmistolaisten muilutuksiin ja tappamiseen suurella innolla tai kääntyi muualle kun fasistit hyökkäsivät erimielisten kimppuun
          – sodan aikana toisinajattelevien ja pasifistien vankileireillä toimi suuri määrä poliiseja, joilta jäi tappoja ja pahoinpitelyitä selvittämättä/ rankaisematta ja joista voi lukea sen ajan muistelmateoksista.
          – Kemin mellakoiden aikana poliisi tapppoi useita ihmisiä
          – ainoat tappotilanteet – joissa itse olen ollut mukana olivat Hirsalan piiritys ja Jakomäen panttivankidraama – joissa poliisi ampui hengiltä täysin turhaan rikollisen vain koska se oli kivaa ( kollegoitten kertomukset), Hirsalassa poliisi ampui haulikolla susipanoksella rikollista päähän!!! ja Pasi miehistönkuljetusauton aukosta.
          MUTTA..
          Ylinnä olevan lauseeni tuki olkoot ne kymmenet kerrat, jolloin lähelläni seissyt poliisi -vaikkapa valtiovierailuissa on selvästi maininnut, että jotain tapahtuisi – jotta saisi tappaa jonkun. Lehtikuvaajan ollessa läsnä poliisi puhuu ajattelematta- että lehtikuvaaja ei ole toinen poliisi.
          Me emme kuitenkaan paljasta henkilöitä, emmekä tee heistä ilmiantoja, se on kirjoittamaton sopimus….
          Minä olen kertonut somessa muutamia värikkäimpiä esimerkkinä. Mutta jos me lehtikuvaajat kokoaisimme kokemamme menisi tämänkin threadin ihmisiltä suu tukkoon ja silmät suurikis.
          Historian ja kokemani ( myös ulkosuomessa) pohjalta väitän edelleen, että moni poliisi on valmis pahoinpitelemään ja tappamaan jne….ja niin se tulee tekemään, kun tilanne eskaloituu. Jos olisitte nähneet miten poliisi hakkasi mielenosoittajia Smash Asemissa käsittäisitte, että he tekivät sen turhautuneen toiminnan puutteesta ja selvästi nauttien.

          Syytä kuitenkin kirjoittaa, että JOKAINEN poliisi ei ole ylläkuvatun kaltainen. Monet ovat – mutta ei jokainen.
          _
          Poliisi ampui paineaseella miestä silmään Helsingissä…mies oli vasemmistolaisten anarkistien rintamassa ja huusi jotain. Poliisi ampui, koska mies ei ollut samaan aikaan fasistista paskaa rääkyvien joukossa.
          Amen ja MOT.

          • 20.1.1.1.1

            jore puusa sanoo

            Pyydän anteeksi useitä kirjoitusvirheitä, minulla on paha dysleksia 🙁

          • 20.1.1.1.2

            jore puusa sanoo

            ja vielä, vanha ei muista kaikkea asiaansa.
            Kun katsotte sakun kuvassa kahta oikeanpuoleista poliisia on heillä totaali kalju – joka on 100% sama kuin fasistisilla skinheadeilla. Jos poliisin logon peittää ei tiedä kuka tyttöä raahaa. Olemme kollegoitteni kanssa miettineet miksi poliisista monet haluavat olla skinheadien näköisiä ja sitä kysneetkin. Tuollainen nahkatukkamurikka on yksiselitteisesti pelottava ilmestys.

          • 20.1.1.1.3

            jore puusa sanoo

            Viitsitkö minua paskanpuhujaksi solvannut Pekka Rintamäki vastata. Kuten tiedät kaikki jää webiin ikuisesti ja seuraavaksi saan lukea lauseesi mielihyvin irvailtuna Mitävittua mediasta.

        • 20.1.1.2

          Ylva Karhu sanoo

          Marko Manniselle kysymys: oletko sitä mieltä, että on asiallista vain heittää ilmaan väite ”nyt puhut paskaa”, mutta sitten jättää syytöksensä perustelematta? HUOM: en pyytänyt ”todisteita”, vaan perusteluja. (Mielipidettähän on muutenkin käytännössä mahdotonta todistaa, joten miksi ihmeessä olisin ollut pyytämässä todisteita?)

          Mitään perustelujahan Rintamäki ei syytökselleen paskanpuhumisesta antanut, vaan hyppäsi saman tien aivan eri aiheeseen, eli poliisin ampuma-aseisiin. (Tai mikäli hän piti sitä perusteluna, niin siinä tapauksessa hän kasasi olkiukon mätkittäväkseen, koska Puusa ei ollut alkuperäisessä kommentissaan sanallakaan väittänyt poliisin ampuvan ihmisiä. Olkiukko on varsin paha argumentaatiovirhe.)

          Puusa on näköjään ehtinyt jo perustella oman väittämänsä, ja vasta siinä vaiheessa hän on tuonut esiin ampumatapauksia. Alkuperäisessä kommentissaan hän ei kuitenkaan sanonut, että poliisi ampuisi ihmisiä, vaan puhui pahoinpitelyistä ja tappamisesta, joten Rintamäen puheet poliisin ampuma-aseista olivat silkka olkiukko, mikäli edes sitä — minusta teksti ainakin näytti siltä, että ensin Rintamäki syytti Puusaa paskanpuhumisesta, jätti syytöksensä perustelematta, ja hyppäsi kirjoittamaan jostain aivan eri aiheesta, tässä tapauksessa poliisin ampuma-aseista. (Tämän mielipiteen esitin tekstianalyysin ja tekstintuottamisen ammattilaisen näkökulmasta ja työkokemuksella.)

          Loppukaneetiksi: oletko tosiaan sitä mieltä, että niinkin vakavia syytöksiä kuin se, että toinen puhuu paskaa, voi heittää ilmoille perustelematta syytöstään mitenkään? (Ja kyllä, kyseessä on hyvin vakava syytös, sillä kuten wanha kansa sanoo: ”Ennen mies maansa myö kuin sanansa syö.”)

          Suomalaisuuteen kuuluu seistä sanojensa takana, ja jos joku väittää toisen puhuvan paskaa, niin kyllä hänen pitää saman tien perustella syytöksensä, ilman että sitä täytyy erikseen pyytää. Vai ovatko tässä maassa jo kaikki heittäneet perinteiset kunnialliset suomalaiset arvot romukoppaan? Minä sentään vielä elättelin toivoa, että vain rasistit/uusnatsit, joiden käytös on ollut hyvin kunniatonta ja häpeällistä, olisivat niitä, jotka ovat hylänneet kunnialliset suomalaiset arvot. Entä, jos sinä esittäisit jonkin kommentin, jonka tiedät oikeaksi, ja saisit vastaukseksi vain ”nyt kyllä puhut paskaa”, ilman mitään perusteluja mielipiteen esittäjän taholta syytökselleen — miltä sinusta tuntuisi?

          • 20.1.1.2.1

            Marko Manninen sanoo

            Vastaan kun kysytään.

            Jos joku esittää väitteen, olkoon se ihan mikä tahansa, odotan väitteelle perusteluja. Jos joku väittää, että ”Poliisi on valmis pahoinpitelemään tai tappamaan ne, jotka eivät soivi heidän maailmaansa.” odotan hieman parempia perusteluja, kuin ”Sen ei pitäisi olla mikään uusi asia kellekään.” Niitä Puusa on tuossa tarjonnutkin jälkikäteen.

            Jos taas esitetään jokin lukijan mielestä täysi absurdi väite (ihminenhän hyväksyy omaa maailmankatsomustaan myötäilevät mielipiteet helpommin, kuin niille vastakkaiset näkemykset) saa kyseisen väitteen mielestäni haastaa. Tehdäänkö se sitten sanoilla ”puhut paskaa” on haastajan tavoista kiinni. Pehmeämpi tapahan olisi ”voitko perustella väitteesi” tai ”onko jotain todisteita esittää väitteen tueksi” Etenkin tässä tapauksessa, kun väite on aika ylimalkaisesti esitetty. ”poliisi on valmis”. Kaikki? Joku tietty poliisi? Jne. Jos joku minulle henkilökohtaisesti esittää väitteen, että minä puhun paskaa, olen valmis väitteeni perustelemaan, jos tarve on.

            Ajatellaan asia toisinpäin. Koska maahanmuuttokeskustelu on tässäkin blogissa usein esille, niin otetaan esiin seuraava väite: (kyseinen väite on tässä vain esimerkin vuoksi, ei edusta omaa mielipidettäni) Islaminuskoinen on valmis pahoinpitelemään, raiskaamaan ja tappamaan mielestään vääräuskoisen. Sen ei pitäisi olla mikään uusi asia kellekään. Nyt jos joku väittää tuota väitettä paskapuheeksi, odotan perusteluja miksi näin ei olisi.

            Miten väite ”poliisi on valmis tappamaan” eroaa väitteestä ”islamisti on valmis tappamaan”? Molemmissa leimataan jokin ihmisryhmä ja perusteluna on mahdolliset omat huonot kokemukset kyseisestä ihmisryhmästä. Jälkimmäisen esittäjä on rasisti…

            Toivottavasti tämä selvensi kantaani siihen, että odotan väitteen esittäjältä perusteluja.

  21. 21

    Antti Helin sanoo

    ”Koska Suomessa laki on sama kaikille, niin vappuna voisi marssia vaikka punakaartin osasto punaiset nauhat virttyneiden pomppatakkien hihassa ja selässään dekativoidut kiväärit, joihin on kiinnitetty pistin. Vai voisiko? Enpä oikein usko, vaan luulisin poliisin takavarikoivan ainakin kiväärit pistimineen.”

    Toissavuonnahan poliisi tulkitsi vappumarssilla vasemmistonuorten liput keihäiksi, takavarikoi ja hajotti ne kappaleiksi.

  22. 22

    Tanja Takalo sanoo

    No jopas on :O Asun Rovniemellä ja vieläpä lähellä ko.aukeaa.Tämä mielenosoitus meni kuitenkin minulta täysin ohi. Lauantaina huomasin,keskustan ohi mennessäni,että jotain soppajakoa ”sampparilla” oli. Ihmisiä ei kyllä ollut pariasataa tuolloin paikalla,kourallinen korkeintaan,ja hekin niitä jotka yleensä ovat ilmaista soppaa kärkkymässä. Pari pelleä palloili kävelykadulla ja yksi poliisiauto taisi olla paikalla sopanjakoa seuraamassa,siinä kaikki.

  23. 23

    Tommi Lappalainen sanoo

    Henttunen oli tapahtumassa yrittäjänä, joka myy omia ns. pitopalveluitaan. Hän on tehnyt vastaavia keikkoja kymmeniä jo useamman vuoden kaikenlaisille tahoille, mm. Rovaniemen Wanhanajan Markkinoilla. Koskaan tuosta puvusta ei ainakaan minun korvaan ole tullut negatiivista sanottavaa. Päinvastoin, siitä ennen kaikkea matkailijat Rovaniemellä tykkäävät. Henttusta tuskin kukaan Rovaniemellä pitää ”äärioikeistolaisena” miehenä (vaikka lieneen kokoomuksen ns. konservaatista ja ”isänmaallista” siipeä edustava.). ”Rajat Kiinni” tapahtumaan kyseinen varustus palveluja tarjoavan yrityksen toimitusjohtajalta tuskin kuitenkaan oli ihan paras mahdollinen valinta…

    • 23.1

      Väinö Lilius sanoo

      Ongelmana ei missään vaiheessa ole ollut Henttusen poliittiset mielipiteet, sanomat tai edes hänen osallistumisensa kyseisiin kokoontumisiin.

      Ongelmana on se, että Henttusen kuvassa näkyvä olemus rikkoo niin montaa lakia, että niiden luettelijan pitäisi pitää juomataukoja.

  24. 24

    Anna Nummi sanoo

    Toisen käsissä kukkakeppi, toisella astalo. Itseäni tuollainen varustus pelottaa, kuten soo partiotkin. Klovneja kohtaan ei ole pelkotiloja.
    Puolueellisuutta sekä ideologiaa on hallituksesta poliisiin. Näiden myötä on tulevaisuus aina epävarmempi.
    Kiitos että tuot näitä ilmi.

  25. 25

    Riitta Karjalainen sanoo

    Kyllähän tässä täytyy ajatella, millainen viesti tämä tilanne on. Miten tämän kokee esimerkiksi ihminen, joka on tullut maasta, jossa käydään sisällissotaa. Tai millaisia ajatuksia ja tunteita tämä herättää meidän vanhoissa ihmisissä, jotka ovat kokeneet sodan tai lapsissa? Tai tänne tulleissa matkailijoissa? Minusta hallituksen on korkea aika puuttua näiden järjestöjen ja ”poliitikkojen” toimintaan.

  26. 26

    Pekka Rintamäki sanoo

    Aamulehti kertoo seuraavaa:
    ”Lauantain mielenosoituksessa poliisi kävi pyytämässä, että Henttunen laittaisi aseen pois.

    – Poliisin mukaan ase ei sopinut tapahtuman luonteeseen. Vein sen sitten autoon, ja otin sieltä vain siksi aikaa jos joku halusi ottaa kuvan.”

    Tuossa poliisi on yksiselitteisesti toiminut väärin. Myöskään Henttusella ei riitä ymmärys toteamaan, että kyseessä on aserikos. Huomattavasti vähemmästäkin lähtee jokainen aselupa.

    Enkä minä edelleenkään voi huomenna lähteä kauppareissulle kantaen kädessäni mitään mikä näyttää aseelta. En asu lapissa joten poliisit ovat näillä nurkilla alle minuutissa, eivätkä he sanoisi, että toi nyt vaan ei sovi tapahtuman luonteeseen.

    • 27.1

      Saku Timonen sanoo

      Mannerheim oli poikkeus, koska hän oli myös Suojeluskuntien ylipäällikkö. Ajattelin kirjoittaessani mainita hänet poikkeuksena, mutta sitten pidin mainintaa itse jutun kannalta liian triviaalina.

  27. 28

    Jari koskelainen sanoo

    Mitenhän pitäisi toimia, kun käsittääksenihän meillä on naamioitumis kielto mielenosotuksissa eikä astaloitakaan saa olla lippuviireinä yms. niin mihin voi tehdä kantelun/ilmoituksen vai miksi sitä nyt sanotaan kun noissa mielenilmauksissa rikotaan lakia. paikalla olevalle poliisiviranomaiselle? ei varmaan puutu asiaan vaikka pitäisi?

    • 28.1

      Ylva Karhu sanoo

      Rikoslaki (39/1889)
      17 luku Rikoksista yleistä järjestystä vastaan
      13 a § Laiton naamioituminen

      ”Joka yleisellä paikalla järjestettävän yleisen kokouksen tai yleisötilaisuuden yhteydessä taikka muussa yleisön kokoontumisessa yleisellä paikalla esiintyy tunnistamattomaksi naamioituneena ilmeisenä tarkoituksenaan ryhtyä käyttämään henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai vahingoittamaan omaisuutta, on tuomittava laittomasta naamioitumisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.”

      (Kursivointi alkuperäisen lakitekstin, lihavointi minun.) Toisin sanoen naamioituminen itsessään ei ole laitonta. Se on laitonta vain siinä tapauksessa, että tunnistamattomaksi naamioituneen ilmeinen tarkoitus on tuottaa vahinkoa ihmisille tai omaisuudelle.

      (Joskus taisi olla voimassa laki, joka kielsi kaikenlaisen julkisella paikalla naamioituneena esiintymisen. Muistan joskus ullakon kätköistä löytäneeni jonkin 1960–70-luvun Hymy-lehden, jossa yksi transihminen valitti sitä, että hänellä oli toistuvasti ongelmia poliisin kanssa, koska hän ei tuntenut oloaan luontevaksi miehen vaatteissa, vaan halusi pukeutua identiteettinsä mukaisesti naisen vaatteisiin, ja sen takia joutui usein poliisin pidättämäksi, koska poliisin mukaan ”esiintyi naamioituneena”.)

  28. 29

    jore puusa sanoo

    Minä EN OLE toimittaja!
    Minä kirjoitan, että poliisi olisi valmis pahoinpitelemään tai tappamaan ne………
    Pystytkö -kuka lienet- käsittämään teon ja valmiina siihen olon eron?

    Kaikki se mitä kirjoitan historiasta tai siitä mitä olen kokenut myös tällä vuosituhannella
    viittaa siihen, että poliisi on VALMIS tappamaan halutessaan.
    Jos et osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi niin…ok.
    Ehdotella voit mitä haluat, oleellista on se mitä ihminen kokee ja sen seurauksena tietää,ei se mitä luulee ja siksi haluaa uskoa.
    Korjaa ”paskanpuhe” sana pois kommentistasi nyt heti.
    En halua että kaltaisesi haukut jäävät elämään nettiin omaa elämäänsä.
    Kun et osaa käyttäytyä julkisesti, niin sait ainakin nyt ohjeen.
    Over and out.

    • 29.1

      Pekka Rintamäki sanoo

      Anteeksi, että erehdyin kutsumaan sinua toimittajaksi.

      Kuvaaja on mielestäni toimittaja. En näe eroa tekeekö asian sanallisesti vai kuvallisesti.

      Minä en ole ”kuka- lienet” vaan kirjoitan ihan omalla nimelläni ja allekirjoitan kaiken mitä sanon.

      Käytöksessäni saattaa joskus olla vikaa mutta yleisesti sitä pidetään jopa hyvänä?

      Oikeesti asia on sillai, että jos sinä joskus tarvitset poliisin apua niin sinä soitat hätänumeroon ja toivot, että partio on paikalla mahdollisimman pian. Etkä kysele heidän sukupuoltaan tai puoluekantansa.

      Suomessa poliisi on viranomainen johon voi luottaa. Ainaskin hätätilanteissa.

      • 29.1.1

        jore puusa sanoo

        Kuvaaja on mielestäni toimittaja. En näe eroa tekeekö asian sanallisesti vai kuvallisesti.
        ——————–
        Minä näen eron.
        Minä kun olen tehnyt tätä 40 vuotta / enkä ole kirjoittanut ainuttakaan lehtijuttua.
        Olet antanut rasisteille aseen käteen minua vastaan ja se on näkynyt jo parissa ketjussa, ”Puusa on paskanpuhuja”, kiitos siitä.
        Viranomainen ”johon voi luottaa” on saanut yli 600 rikosilmoitusta rasistien tekemistä kunnianloukkauksista eikä ole saanut yhtään tutkintaa valmiiksi.

  29. 30

    Ylva Karhu sanoo

    Anteeksi, tästä oli näköjään jäänyt typon seurauksena pois lihavoinnin lopetuksesta kauttaviiva, minkä vuoksi teksti näyttää turhan hyökkäävältä. Pahoittelen typoani, luulin lukeneeni myös lihavointi- ja kursiivitagit huolella läpi. Otan tästä opikseni, ja tästä lähtien katson entistä tarkemmin, että tagitkin menevät kunnolla ja oikein, eikä pelkkä leipäteksti. Tuo hirveän pitkä lihavointipätkä näyttää minun omiinkin silmiini niin hyökkäävältä, että haluan kyllä postata siistityn version.

    Pyydänkin siis, että Saku jaksaisi poistaa tuon minun mokaukseni (kun tässä ei valitettavasti ole mahdollisuutta itse poistaa kommenttiaan tai edes esikatsella sitä ennen postausta, että tällaiset virheet voisi välttää).

    Pyydän Sakulta myös anteeksi sitä, että minusta on jo toisen kerran ylimääräistä vaivaa näin lyhyen ajan sisällä. Tuntuu kovin nololta tuottaa toiselle ihmiselle tällaista ylimääräistä vaivaa. Anteeksi, todella kovasti anteeksi.

  30. 31

    Saku Timonen sanoo

    Siivosin kommentointia kovalla kädellä. Jos täällä joku vielä solvaa toista kommentoijaa., niin se on takuulla hänen viimeinen kommentointinsa tässä blogissa. On kumma,. kun aikuisia ihmisiä pitää jatkuvasti paimentaa.

  31. 32

    Korkki sanoo

    Vastaan nyt vanhaan blogiin, mutta on ihan pakko kommentoida sulle tänne(kin). Punamarssijoita ei voida päästää marssille deaktivoitujen kiväärien joissa on pistin kanssa, ihan sen takia että koska on jo aikaisemmissa mielenosoituksissa yms tilanteissa havaittu että vasemmisto on valmis käyttämään väkivaltaa sekä tekemään ilkivaltaa. Tilannehan eskaloituisi varmasti siihen että tulisi ruumiita. Kaipa tuo kuvaparisikin kertoo jotain vasemmiston toiminnasta; anarkistiahan poliisit kantavat.

    Sitten, ihmettelen suuresti että hyväksyt Jore Puusan vainoharhaisia kommentteja poliisien kaljun pään ja skinheadiuden yhteydestä. Tai muutakin salaliittoteorioita poliiseista. Ymmärrän että jos häntä on syystä kohdeltu kaltoin hän voi olla katkera, mutta kannattaisi varmasti katkeruus pitää pois täältä.

    Jos koet että on relevanttia käyttää oikeaa nimeäni niin senkuin kopioit sen tuosta sähköpostiosoitteesta, mutta niin kauan kuin tänne voi kirjoittaa vaikka ”Jorma Mäkinen” keksityllä sähköpostilla on mielestäni nimen vaatiminen aika turhaa. Parempi vaan että nimet olisivat sinun omassa tiedossasi.

    • 32.1

      Saku Timonen sanoo

      Sallin harkintani mukaan myös nimimerkillä kirjoitetut asialliset kommentit. Nimeä edellytän karsiakseni enimmät asiattomuuksia nimimerkillä joka paikkaan suoltamaan tottuneet. Jore Puusa on pitkän linjan lehtikuvaaja ja nähnyt paljon maailmaa. Hän ei ole koskaan uhkaillut tai solvannut ketään.

  32. 33

    Terho Kiviniemi sanoo

    Kylläpä niin. Kyllä sodan aikana monellakin aktiivi Suojeluskuntalaisella oli kunnioitettu S merkki hihassaan ja kantoivat sitä vapaussodan voittajien suurella ylpeydellä. Itse näin hienona kansallisena ylpeytenä että joku joka jakoi kansalaisille ärtsoppaa ja oli näinä vasemmiston kiusaamisaikoina uskaltanut pukea päällensä hienon uniformun ja antoi kuvata itseään deaktivoitu SUOMI KP kädessään. Itsekkin menin hänen luokseen ja pyysin saada ottaa kuvan kun on noin hienot vetimet päällänsä ja hän antoi kuvata. On se Jumalan kiitos ettei tuokaan herra ole pakotettu pitämään Otto Ville Kuusisen ”Suomen vapautusarmeijan” hyljeksittyä uniformua jota itse isä aurinkoinen Terijoen hallituksen ja Suomen kansanarmeijan rungoksi suunnitteli aikoinaan. Kiitos siis vapaussotureille ja heidän jälkeläisilleen ja talvisodan, sekä jatkosodan sankareille että puhutaan vieläkin Suomen kieltä, eikä vierasta mutinaa. Tämä meno mitä vihervasemmisto nykyisin puoltaa on vain kostoa sille, että heitä on aikoinaan pidetty ja pidetään edelleenkin hyljeksittynä roska kansanosana. Hommahan on yksinkertaista, kun oma kansa ei heitä äänestä, hankitaan muualta kansaa heitä äänestämään. Toivon syvästi että kohta tulevan 100 vuotis juhlapäivän kunniaksi, Suomen kansa jälleen herää vastustamaan punaisten bolshevikien terroria ja toivottavasti tukahduttavat sen tästä maasta lopullisesti. Ja sitten lopuksi. Punaisia vastamielen osoittajia, jotka eivät olleet tehneet ilmoitusta oli tasan muutama pelle, jotka poliisi nätisti ohjas sivulle pelleileen ja ainoastaan yksi A3 rätti kourassa oli joku eksynyt tyttö ja siinäkin luki viisaasti ”rasismi=yäk, hallitus=yäk” heh ei kovin neropatin immeisen slogania ollut nuo, ihan hävetti tytön puolesta ;=)