Kiky, sote ja kuntien alasajo

-Meillähän on, kuten kaikki tiedämme, kautta historian ollut hyvä herraonni ja me olemme ylipäätään valinneet aina parhaimman tarjolla olevista vaihtoehdoista.

Nämä professori Heikki Ylikankaan sanat ovat tulleet mieleen viime päivien kiky- ja sote-uutisista. Näyttää siltä, että Sipilän hallitus on vauhdilla ajamassa alas peruskuntia ja siirtämässä maata keskitettyyn hallintoon.

Kiky-sopimukseen oli leivottu yllätys, jota siellä ei pitänyt olla. Pelkästään sairauspäivärahamaksujen siirto palkansaajille vie niiden verovähennyskelpoisuuden takia kunnilta yhteensä noin 384 miljoonaa euroa verotuloja. Hallituksen budjettiehdotuksessa summa näkyy miinusmerkkisenä eli menetettyjä tuloja ei ollakaan korvaamassa kunnille. Kikystä sovittaessa kuitenkin nimenomaan sovittiin, että verotulojen menetykset korvataan kunnille täysimääräisesti.

Samoin käy julkisen sektorin lomarahojen leikkauksen kanssa. Eniten leikkaus tietysti kirpaisee kuntien työntekijöitä, mutta ihan yhtä lailla se myös leikkaa kuntien verotuloja.

Sote-lainsäädäntöön puolestaan sisältyy ansa tai suoranainen munaus, joka pahimmillaan siirtää kunnilta sote-alueille siirtyviä tehtäviä takaisin kunnille tai ainakin lisää kuntien velkaa, vaikka kunnat eivät itse edes ota lainaa.

Tätä ei moni ole ymmmärtänyt enkä olisi ymmärtänyt minäkään, ellei kunnanjohtajamme olisi lukenut huolellisesti lausuntokierroksella olevaa esitystä sote-lainsäädännöksi. Hän huomasi sieltä tällaista:

Kuntien sote-maksut muodostuvat sovitusti siten, että 25 % määräytyy vuoden 2014 tilinpätöksen mukaan, toiset 25 % vuoden 2015 tilinpäätöksen mukaan ja 50 % vuoden 2016 talousarvion toteutumisennusteen mukaan. Ei siinä mitään, näin on sovittu.

On kuitenkin ihan yleisesti tiedossa, että juuri sote-puoli on aina ollut kuntien talodessa se vaikeimmin ennustettava. Yksi ainoa vaativaa ja kallista erikoissairaanhoitoa vaativa tapaus saattaa aiheuttaa pienessä kunnassa satojen tuhansien eurojen ylitystarpeen talousarvioon. Tämä menolisäys on aina katettu lisätalousarviossa. Myös jatkossa erikoissairaanhoito tulee aiheuttamaan yllätyksiä sote-alueiden budjetoinille.

Tähän asti on luultu, että ei se kuntia hetkauta, sillä valtio vastaa jatkossa kaikista sote-kustannuksista ainakin siihen asti, kunnes maakuntahallinto mahdollisine verotusoikeuksineen saadaan järjestettyä. Hallituksen lakiesityksen mukaan valtio ei kuitenkaan aio vastata talousarvion ylityksistä, vaan se ottaa niitä varten lainaa itseltään eli Valtiokonttorilta. Valtio ei ota lainaa itselleen, vaan kunnille, jotka tällä lainarahalla sitten maksavat määrärahojen ylityksen. Näin peruskunnat velkaantuvat voimatta itse vaikuttaa siihen mitenkään.

Tästä ulos on useampikin umpikujaan johtava tie. Ensinnäkin näitä lisämaksuja aiheuttavia tehtäviä järjestetään valtion kuntien piikkiin ottamalla velalla. Kun kunnissa ruvetaan kapinoimaan tällaista pakkovelkaantumista vastaan, niin sitten näitä yllättäviä kustannuksia aiheuttaneita tehtäviä ruvetaan vähitellen siirtämään takaisin kunnille. Näin kun aikansa toimitaan, niin ennen pitkää kunnilla on taas sosiaali- ja terveyspuolen tehtäviä hoidettavanaan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta silti ne maksavat maksuosuuttaan sote-yhtymälle.

Toinen vaihtoehto tietysti on, että kunnat vain maksavat sitä valtion itseltään kuntien nimiin ottamaa velkaa, jolloin kuntien talous ja toiminta vaikeutuvat entisestään. Tähän kun lisätään erityisesti kuntasektorille kohdistuvat jatkuvat säästövaatimukset, niin kunnat näivettyvät pois.

Kunnat perustettiin 1860-luvun alussa vastaamaan köyhien ja sairaiden hoitamisesta. Nyt valtio näyttää hirttävän kunnat hengiltä juuri tähän samaan asiaan. Olen jo pitemmän aikaa epäillyt, että koko alkuperäinen toiminta-ajatus on kadonnut eikä niitä köyhiä ja sairaita enää ole tarkoituskaan hoitaa. Tärkeintä on rahan liikkuminen.

Kommentit
  1. 1

    Kaija Laine sanoo

    Tahdon tälläkin foorumilla kehua istuvaa hallitusta! Nimittäin siitä että se on kaikissa uudistusehdotuksissaan ja päätöksissään johdonmukainen.
    Aivan samaa linjaa vedetään, oli kyseessä sitten kiky, sote, maahanmuuttopolitiikka tai työllisyys. Hallituksen kehittelemät korjaavat toimenpiteet ja ”säästöt” menevät samalla tavalla kirkkaasti päin mäntyä!!

  2. 2

    Heikki sanoo

    Korvani särähti, kun Sipilä iloitsi Ylen haastattelussa, että taloudessa on tapahtunut hienoista kasvua jo kolmen kvartaalin aikana.

    Kvartaalitalous on tullut tutuksi pörssiyhtiöitten kautta, vaan pääministerin yhteiskuntapolitiikkakin määrittyy nykyisin kvartaaleittain. Sitä Sipilä ei kerro, kenelle osingot on tässä tapauksessa tarkoitus jakaa.

    Mitään Oy Suomi AB:tä ei ole olemassa, eikä julkista taloutta voi, eikä pidä hoitaa, kuin yksityistä taloutta. Valtiolla ja kunnilla on paljon sellaisia toimintoja, joita mikään yksityinen talous ei voisi ylläpitää. Niillä toiminnoilla pidetään yllä yhteiskunnan toimivuutta ja turvallisuutta.

    Kun kvartaalin tulos jää huonoksi, niin pörssiyhtiö myy, tai lopettaa toimintojaan, tai irtisanoo työntekijöitään. Kun kaikki on saneerattu, niin mitä jää yrityksestä jäljelle? Muisto menneisyydestä, jossa oltiin vaikkapa maailman johtava kännykänvalmistaja.

    Nyt näyttää siltä, että porvarihallitus on muuttamassa Suomea kvartaali kvartaalilta muistoksi toimivasta yhteiskunnasta, jota maailmalla pidetään monessa asiassa hyvänä esimerkkinä menestyksestä ja toimivasta yhteiskunnasta.

    • 2.1

      Kennett Ylitalo sanoo

      Mua ei niin pelota kvartaalitalous Suomi OY:ssa vaan se miten irtisanomiset aiotaan toteuttaa.

      • 2.1.1

        Heikki sanoo

        Eiköhän persuilla ole siihen suunnitelma olemassa: suvakit, hyysärit, kukkahattutädit…

    • 2.2

      Jyrki sanoo


      Korvani särähti, kun Sipilä iloitsi Ylen haastattelussa, että taloudessa on tapahtunut hienoista kasvua jo kolmen kvartaalin aikana.

      On olemassa myös sanonta kuolleen kissan pomppu. Jota käytetään pörssissä, kun joku konkurssikypsän firman osakekurssi nousee yllättäen jyrkästä syöksystä tai sen jälkeen hieman ylöspäin. Mutta päätyen sen jälkeen uuteen laskuun ja alempiin lukemiin.

      Tässä on ehkä kysymys samasta ilmiöstä. Ja kun kyseessä nyt on valtio vaikka noin 50 miljardin budjetteineen/vuosi, niin liikkeet on hitaat ja jähmeät verrattuna firmaan, jonka liikevaihto on no vaikka ehkä 1 miljardi johon pääsee harvat firmat.

      Jolloin voi tuntua siltä, että kyllä tässä jo pienoisessa nousussa ollaan kun peräti kolme kvartaalia ollaan oltu nousussa. Totuus voi olla, että firman ollessa kyseessä näin ehkä onkin. Mutta kun puhutaan valtiosta, jossa myös firmat toimii niin totuus saattaa olla paljon rumempi.

      Valtion kohdalla noususta voitaisi minun mielen puhua vasta ehkä 3-5 vuoden aikajänteellä. Sinä aikana kerkeää nykyhallitus tuhota kyllä kaikki kasvun eväät koulutuksen tason laskemisella sekä 9e/pvä orjatöillä ja niiden massiivisella lisäämisellä vaikka näin ensi alkuun…

  3. 3

    erkki sanoo

    Viedään kuin päässiä teuraaksi 😉
    Pitäisi insinöörin tietää, että järjestelmän äkillinen muutos aiheuttaa värähtelyä – mennään laidasta laitaan. Uskon, että tietääkin?
    Jostain syystä mennään kiihtyvällä vauhdilla valtiojohtoiseen, tai pitäisikö sanoa laumajohtoiseen järjestelmään. Siitä, lieveilmiöineen, on jo kokemustakin. Sekin tosin helposti ”värähtelee”. Jos ja kun järjestelmän hallinta annetaan jollekin ”troikalle”, jossa yksi päättää ja muut taputtavat, niin primääri-tavoite on saavutettu. Lauman on vallannut A-uros (tai naaras), joka itsevaltiaana alamaisiaan hallitsee. Alamaisten liika ”hyvinvointi” on urokselle uhka. Nälkä ja kurjuus auttavat vallanpidossa.
    Maslovin tarvehierarkia, sellainen pyramidi, jonka pohjalla on elämisen ja lisääntymisen alue ja huipulla pätemisen/johtamisentarve, toteutuu…

    • 3.1

      Kennett Ylitalo sanoo

      Feedback loopit ja resonanssit on aivan liian monimutkaista poliitikon tajuta. Sitä paitsi, värähtely varistaa nätisti kolikot pois taskuista ilman että kukaan huomaa mitään.

  4. 4

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Sote-palveluiden tuottajilla pitäisi olla suora toiminnallinen ja rahoituksellinen vastuu ”asiakkailleen”. Jos sitä ei ole, vaan rakennetaan väliin ”aluehallintoyksiköitä”, joilla on muodollinen järjestämisvastuu, jatkuu sama meno kuin nykyisessä kuntayhtymämalliin perustuvissa sairaanhoitopiireissä.

    Vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen talousarvioiden raamit eivät ole kestäneet, vaan säännönmukaisesti reippaatkin menoylitykset selitetään rutiinilla eikä moitteista edes punastuta.

    Jos kunnille ei jää mitään roolia sote-palveluiden järjestämisessä, mutta viime kädessä säilyy maksajan osa, saatetaan nähdä sellaisiakin ihmeitä kuin kuntien konkurssit.

    Jollain tavalla näyttää vanhoilla silmilläni katsottuna, että vallankäytössä ei enää noudateta tulevaisuuteen tähtäävää politiikkaa istuttamalla vaikka viimeisenä päivänä omenapuu. Menoa tuntuu paremmin kuvaavan vanha sanonta: minun jälkeeni vedenpaisumus.

  5. 5

    Angie sanoo

    Hallituksen toiminta vaikuttaa lopun ajan meiningiltä. Yhdet älämölöö islamista, yhdet siirtää terveydehoidon omien kavereidensa firmoille ja yhdet haluu palkita puolueaktiivit maakuntahallintopaikoilla. Lisäksi kaikki haluu köyhät kyykyyn, työttömät pakkotöihin ja naiset kotiin lapsia hoitamaan. Sitä saa, mitä tilaa ja miten äänesti.

    • 5.1

      Jyrki sanoo

      Lisätään tähän, että on myös kova kiire myydä luonnonvarat ja vaikka valtion tiedonsiirtoon soveltuva antenniverkko yksityisille. Ja vielä vaikka valtiossa sähköä siirtävä sähkönsiirtoverkko. Kuvitellen, että kyllä yksityinen tarjoaa saman palvelun halvemmalla. Mutta miksi tarjoisi, koska on saanut monopoliaseman haltuunsa?

      Itse ainakin täräyttäisin heti kauppojen varmistuttua kunnon korotuskierroksen päälle monopolipalvelujen hintoihin. Ja minkä tekevät myyjät? No maksavat kiltisti sen mitä pyydän, koska minä omistan nyt sen mikä oli heidän hallussa aikaisemmin ja siihen heillä oikeus määritellä mitä sen resurssin käyttäminen maksaa. Ja kyllä toki tietty jotkut lakitekniset asiat mitä kauppaa tehdessä sovittiin rajoittaa vähän hommaa, mutta se ei ole ongelma, koska omistaja olen nyt minä yksityinen.

      Ehkä tulevaisuudessa innovoidaan idea, millä myydä työttömät ilmaiseksi orjatyövoimaksi jollekin yksityiselle taholle. Tai no sehän on jo menossa sitä ei vielä ymmärretä…

  6. 6

    Kennett Ylitalo sanoo

    Ollaan siirtymässä kohti yksityistä terveydenhuoltoa. Oikeiston paras ase on aina ollut itsetoteutuvat ennustukset; ajetaan kunnallinen terveydenhuolto niin alas ettei se enää toimi, seuraavissa vaaleissa kerrotaan kuinka tää homma nyt ei toimi ja pitää saada yksityiset hoitamaan kun ne on ainoat jotka kuulemma osaa mitään. Alasajo kestää vuosikymmeniä sillä se on suunniteltu niin että se liikkeelle laitettu raha liikkuu vain yhteen suuntaan. Nerokas taktiikka, ei tartte oikeestaan tehä mitään muuta ku tuhota ja saa ihan vitusti pätäkkää siitä hyvästä, niinpä palveluitten alasajo ei koske itseä. Joka ikinen joka näin tekee on maanpetturi, siitä voipi miettiä nykysen hallituksen motiiveja.

  7. 7

    mika satta sanoo

    Ehkapa hyvinvointivaltio on tullut tiensa paahan nykymuodossaan, koska se toimi hyvin vain taloudellisesti hyvina aikoina, mutta on yhteiskunnalle liian raskas, kun vastamaki ei taitu odotusten ja ns. toimenpiteiden mukaisesti. Ehkapa kansalaispalkka ja tukien sijaan muuttuva verokohtelu saattaisi olla yhteiskunnan funktionaalisuutta ja yksilon vastuullisuutta lisaava malli.

    • 7.1

      Angie sanoo

      Pohjoismainen hyvinvointivaltio ei ole tullut tiensä päähän. Kv-vertailujen mukaan se toimii hyvin ja luo vakaat yhteiskuntaolot ja takaa myös yrityksille hyvät toimintamahdollisuudet. On vain ja ainoastaan poliittisesta tahdosta kiinni, halutaanko sitä ylläpitää. Tätä poliittista tahtoa ei tunnu nykyhallitukselta löytyvän, eikä sen viiteryhmiltä. Rikkaiden ja hyväosaisten aggressiivinen verovälttely on törkeää sabotaasia ja yhteiskuntavastaista toimintaa. Meillä on varaa ylläpitää korkeatasoista hyvinvointiyhteiskuntaa, jos haluamme.

  8. 8

    Stina sanoo

    Hyvinvointivaltio tullut tiensä päähän?? Vain jos oikeisto saa jatkaa tiennäyttäjänä, on uhka todellinen.

    Normaalisti toimivat ihmiset, jotka myös ottavat vastuun tekemisistään, tutkivat hyvinkin tarkkaan kalliit hankkeet ja visiot joita päässä muhii, ennen kuin edes uneksivat lähteä toteuttamaan niitä.

    Nykyisellä hallituksella ja eduskunnalla tuntuu yllä mainittu vaihe jäänyt tyystin pois kyydistä. Voisivat aloittaa todellisuuteen toljottamisen vaikka Ruotsista, jossa yksityistäminen on ajettu huippuunsa kaikilla aloilla, joissa julkinen puoli on maksumiehenä.

    Yksityiset yhtiöt eivät kuulemma ole kalliita yhteiskunnalle kuin vastaavat julkiset. Ihanko totta?

    Se rahansiirtoliikenne, mitä Ruotsissa on tapahtunut yksityisten toimesta viimeisimmät vuodet tai vuosikymmenet, ei ilmeisesti löydä vertaistaan missään. Valtava siivu verotuloista ei enää tule hyvinvointivaltion käyttöön niin kuin ennen. Ne siirretään verojärjestelyn avulla lähes bruttona suurten yhtiöiden käyttöön, osakkeen omistajien huomaan, nk veroparatiisien turvalliseen satamaan.

    Mikä tässä rallissa on edullista valtiolle ja kunnille? Se, että ehkä teettävät vähän halvemmalla palvelut kuin julkinen puoli. Se taas on mahdollista koska työolosuhteet ovat kiristetty äärimmilleen, mahdollisemman pienellä henkilökunnalla teetetään työt. Mielellään käytetään nuoria kouluttamattomia ihmisiä, paikoilla joissa pitäisi olla hyvin koulutettuja ammatti-ihmisiä. Nämä kokemattomat nuoret eivät edes ymmärrä kuinka asioiden pitäisi olla. Eivät osaa, eivätkä uskalla vaatia parannuksia joihin lain mukaan olisi täysi oikeus. Ei siis ihme, että lysti on halpaa. Kaikki mikä jää, kiidätetään pää kolmantena jalkana maasta ulos. Tuleeko halvaksi?

  9. 9

    mika satta sanoo

    Mielestani olemme tulleet risteykseen, jossa valittavana on nykymuotoinen hyvinvointi velkarahalla tai siirtyminen kohti palveluyhteiskuntaa, jossa kansalaispalkka on se mekanismi, joka tekee matalapalkkatyon kannattavaksi tyontekijalle ja sen tarjoamisen tyonantajalle. Muutos on edessa joka tapauksessa, siis joko vapaa-ehtoisesti ja suunnitellusti, tai pakotetusti EU:n ja IMF:n valvonnassa, mutta koska politiikot ovat paasaantoisesti valtanarkkareita, niin arvelenpa muutoksen tapahtuvan vain pakon edessa.

  10. 10

    Taha Islam sanoo

    Voisitteko, arvoisat äänestäjät, lakata tukemasta tuota järjestelmää äänillänne? Hallituksen halu on hallita ja osaamattomuudesta on nyt sadan vuoden kokemus. Joko alkaa riittää?