Palkattomien armeija

Eilisessä jutussani Tuenalennusautomaatti toivoin, että hallituksen vaivihkaa suunnittelema työttömien kolmen kuukauden välein tapahtuva kuulusteleminen ja tukien asteittainen alentaminen olisi uutisankka tai pahaa unta. Ei se kuitenkaan näytä olevan. Näin päättelen siitä, että asia mainitaan ikään kuin ohimennen myös Helsingin Sanomissa:

Työllistymishaluja arvioitaisiin vastedes joka kolmas kuukausi. Jos työtön ei ole ollut aktiivinen, työttömyysturvasta leikataan kolme prosenttia. Arvio toistetaan 90 päivän välein. Malli on kopioitu Tanskasta ja sen on määrä tulla voimaan jo ensi vuoden alusta lähtien.

Näin tämä näyttää pikkujutulta, mutta kätkee sisäänsä kokonaisen palkattomien armeijan luomisen yrityksiin. Samalla se avaa valtion rahahanat yksityisille työvoimapalveluyrityksille:

Lisätehoa työvoimapalveluihin hallitus aikoo saada ostamalla palveluja enemmän yksityisiltä tarjoajilta.

Mietitäänpäs tätä kokonaisuutta vähän tarkemmin. Kaikki työttömät velvoitetaan osallistumaaan haastattelussa tapahtuvaan työhalujen arviointiin kolmen kuukauden välein. On selvää, että TE-toimistot eivät nykyisillä resursseilla mitenkään pysty suoriutumaamn tästä tehtävästä. Yhtä selvää on, että julkisen sektorin säästöjä koko ajan sorvaava hallitus ei suostu lisäämään TE-toimistojen resursseja yhtään.

Avuksi otetaan tietenkin ulkoistaminen ja ostopalvelut. Työttömien kuulustelut tullaan ulkoistamaan yksityisille toimijoille ostopalveluna. Tähän riittää aina valtion rahaa, sillä kyse on puhtaasti liiketoiminnasta. Tarkemmin sanoen kyse on valtion rahoilla tapahtuvasta yksityisestä liiketoiminnasta, mutta paperilla valtio näyttää säästävän ainakin omissa henkilöstömenoissaan ja työmarkkinatuissa.

Näiden yksityisten kuulustelijoiden valtiota rahastava toiminta ei luo työttömille yhtään työpaikkaa, joten niitä vaadittavia viiden päivän työjaksoja ei löydy. Enempää TE-toimistoja kuin ostopalveluna työttömiä kuulustelevia firmojakaan ei velvoiteta etsimään niitä työpaikkoja. Heidän tehtävänään on vain kuulustella ja rangaista.

Kun tukia alennetaan kolme prosenttia kolmen kuukauden välein, niin taas valtio säästää ja niillä rahoilla voidaan ostaa lisää kuulustelupalveluja.

Jotta toiminta näyttäisi edes etäisesti järkevältä, niin tietysti niitä viiden päivän työjaksojakin olisi löydyttävä. Kukaan järjissään oleva työnantaja ei kuitenkaan palkkaa ketään viideksi päiväksi kolmen kuukauden aikana. Palkkauksen aiheuttama paperisota veisi liikaa aikaa ja resursseja, joten työttömiä on ruvettava antamaan palkattomaksi työvoimaksi.

Koska uusien pätkätyöläisten opastaminen vaatii työnantajalta aikaa ja vaivaa, niin tarvitaan lisäporkkana. Se on tietenkin valtion antama työllistämisraha. Jo nyt esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan järjestäjälle maksetaan työllistämisrahaa 10,09 euroa päivässä, joten samansuuntainen järjestelmä kehitettäneen tähänkin. Työttömiä kuulusteleva yritys lähettää työttömiä palkattomaksi työvoimaksi yrityksiin ja molemmille maksetaan siitä. Työttömälle ei makseta. Hän saa olla onnellinen, jos häntä ei pueta raitaunivormuun ja ruoskita kuulustelun päätteeksi.

Valtio maksaa ja näin on toteutettu osallistava sosiaaliturva. Konsulttifirmat kuulustelevat ja ohjaavat palkattomiin töihin kaverin firmaan, lasku lähtee valtiolle.

Nyt sanotte, että maalaan taas piruja seinälle. Pitää vain hyväksyä se tosiasia, että kaikille ei riitä palkkatyötä ja eihän asia missään tapauksessa koske teitä, sillä teillä on turvattu työpaikka. Miettikääpä miten kauan teillä on se.

 

 

Kommentit
  1. 1

    Raili Pajula sanoo

    Näin aikoinaan dokumentin Tanskan mallista ja kirjoitin silloiselle työministeri Itälälle kirjeen, jossa tiedustelin miksi ei Suomessakin olisi vastaavaa. Silloin Tanskassa työttömät kävivät ulkoiluttamassa vanhuksia tai siivosivat puistoja. Siihen aikaan töitä oli Suomessa oikeasti tarjolla.

    Nykyään tilanne on ihan toisenlainen kuten olet täällä meille selventänyt. Tuollainen tuen pienentyminen kolmen kuukauden välein on törkeää. Törkeää on, että rahaa riittää uuden byrokratian luomiseen ja se otetaan työttömiltä.

    Lopulta ihminen kai sitten siirtyy toimeentulotuen piiriin, koska jotakin on syötävä, mutta pitääkö sitä ennen myydä omistusasunto ja muu omaisuus.

    • 1.1

      Hannu Ala-Olla sanoo

      Ja se toimeentulotukikin on varmaan lähtökohtaisesti alennettuna, koska omasta syystäänhän työtön on tukensa menettänyt kun ei ole ollut ”aktiivinen”.

    • 1.2

      Anssi Keskiväli sanoo

      ”Lopulta ihminen kai sitten siirtyy toimeentulotuen piiriin, koska jotakin on syötävä, mutta pitääkö sitä ennen myydä omistusasunto ja muu omaisuus.”

      Kyllä. Kaikki omaisuus on realisoitava ennenkuin on oikeutettu viimesijaisen etuuden saamiseen.

      • 1.2.1

        Tupu sanoo

        Omaa kotiaan ei tarvitse realisoida, jos itse asuu asunnossa ja asumiskustannukset ovat kohtuulliset.

        Tileillä olevat säästöt pitää käyttää omaan elämiseen ennen kuin voi saada toimeentulotukea (asuntosäästötilit, määräaikaiset tilit…). Arvopaperit, kesämökki, romua kalliimpi auto, vene, lomaosake, vuokralla olevat asunnot ym. omaisuus on yleensä realisoitava, mutta nämä tilanteet voidaan tulkita myös toisinkin, jos löytää hyvät lakiperusteet.

        Mikäli on toimeentulotuen tarpeessa, niin yleensä toimeentulotuessa määritellään aika, jonka aikana realisoitavissa oleva omaisuus on myytävä, mutta myymättömän omaisuuden arvon perusteella ei voida jättää toimeentulotukipäätöstä tekemättä.

        • 1.2.1.1

          Marko Turunen sanoo

          Tuo on ihan pelkkää bullshittiä. Toimeentulotuki on _viimesijainen_ tukimuoto ja kaikki omaisuus (myös se asunto) lasketaan.

          • 1.2.1.1.1

            Tupu sanoo

            Finlexistä voi käydä lukemassa, että varoina EI OTETA huomioon mm. henkilön tai perheen käytössä olevaa vakinaista asuntoa eikä tarpeellista asuinirtaimistoa:

            Laki toimeentulotuesta 12§

            Huomioon otettavat varat

            Varoina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten toimeentulotukea myönnettäessä käytettävissä olevat varat.

            Varoina ei kuitenkaan oteta huomioon:

            1) henkilön tai perheen käytössä olevaa vakinaista asuntoa eikä tarpeellista asuinirtaimistoa;

            2) tarpeellisia työ- ja opiskeluvälineitä;

            3) alle 18-vuotiaan lapsen varoja siltä osin kuin ne ylittävät hänen osaltaan 7 ja 7 c §:n nojalla huomioon otettavat menot; eikä (29.12.2005/1218)

            4) muita varoja, joiden katsotaan olevan tarpeen jatkuvan toimeentulon turvaamiseksi.

          • 1.2.1.1.2

            Anssi Keskiväli sanoo

            Televisiota ei katsota tarpeelliseksi asuinirtaimistoksi. Jos henkilö on työtön eikä opiskele, ei esimerkiksi tietokone ole tarpeellinen: sosiaalitoimessa ohjeistetaan käyttämään vaikkapa kirjaston tai sosiaalitoimen koneita tarvittaessa. 7 ja 7 c § ovat harkinnanvaraisia, eli riippuu ihan sosiaalityöntekijän tulkinnasta. Naamaraja niin sanotusti. Samoin kohta 4.

            Noiden tosiseikkojen lisäksi on vielä kuntakohtaiset asetukset erikseen. Todellisuus on täysin eri kuin mitä lakiin on kirjoitettu. Lisäksi täytyy huomauttaa, että rikoslakiin ei ole kirjattu mitään sosiaalitoimea sitovien lakien rikkomisesta, joten ne ovat enemmänkin ohjeistuksia kuin lakeja, joten niitä saa mielivaltaisesti venyttää niin paljon kuin työntekijää huvittaa.

            Ja kyllä, tämä on tullut koettua ja parhaillaan käyn kolmatta kuukautta kestänyttä tappelua sosiaalitoimen kanssa harkinnanvaraisesta, jonka myöntämisen esteeksi on keploteltu välissä lisävelvoitteita ja virheellisiä tulkintoja. Eikä ole ensimmäinen kerta.

          • 1.2.1.1.3

            Anssi Keskiväli sanoo

            Todellakin. Ja se toimeentulotuessa määritelty aika realisoitavan omaisuuden myymiseksi on yksiselitteinen ”PITÄISI OLLA MYYTY JO”.

            Ja velkaneuvontaan päästäkseen pitäisi olla töissä, mutta ei tienata enempää kuin työmarkkinatuen verran ja laskutkin pitää päästää perintään ja ulosottoon.

            Ollaksesi toimeentulotuen piirissä sinulla ei siis saisi olla enempää tuloja kuin työmarkkina- ja asumistuki, ei omaisuutta ja mielellään ei luottotietoja ja kaikki laskut rästissä paitsi asumiseen liittyvät kulut. Jos valittelet puhelinlaskusi suuruutta, niin sinua kehoitetaan vaihtamaan prepaidiin. Vakuutustesi taso saa olla korkeintaan korivakuutuksen minimi. Kehoitetaan käyttämään julkisia oman auton sijaan. Kehoitetaan käyttämään ilmaista liikkumismuotoa, apostolinkyytiä ja fillaria, mutta niistä aiheutuvat kulut maksat itse perusosasta. Kehoitetaan harkitsemaan että onko ne lemmikit nyt niin tärkeitä jos niiden hoitamiseen menee rahaa niin paljon. Ohjataan leipäjonoon ja annetaan lista kaupungin alueella olevista ruokajakeluista. Vannotetaan puhumaan totta kirjallisesti (rasti ruutuun että tiedot pitävät paikkansa) ja toimittamaan kaikki paperit ajallaan, mutta venytetään päätösten tekemistä maksimiaikaan (lain mukaan toimeentulotukiasiat on käsiteltävä viivyttelemättä, mutta viimeistään 7 arkipäivän sisällä).

            Myymättömän omaisuuden perusteella todellakin voidaan jättää päätös tekemättä, sillä päätöksen tekemättäjättämispäätökseen voi vaikuttaa hakemuksesta puuttuva tosite, väärä päivämäärä tai etuuskäsittelijän huono päivä. Vääristä tai epäoikeudenmukaisista päätöksistä voi toki aina valittaa jaostolle, mutta käsittelyaika on kaksi (2) kuukautta, eikä 9/10 valituksista johda muuhun kuin kielteisen päätöksen bumerangikierrätykseen. Ja vaikka päätös jaostossa korjattaisiinkin, ei siitä ole apua akuutissa vaikeassa taloudellisessa ja yhteiskunnallisessa tilanteessa olevaa sillä hetkellä kun se avun tarve on suurin.

            Vaikeintahan tämä on niille, jotka oikeasti haluavat parantaa tilannettaan ja tehdä jotakin asioiden eteen, mutta nykyinen systeemi ei auta kuin täydellisesti yhteiskunnasta syrjäytyneitä joilla ei ole mitään halua eikä kykyä tehdä asemalleen yhtään mitään ja joilla ei ole mitään tarjottavaa.

  2. 2

    Jukka Korhonen sanoo

    Työttömät haastattelemaan toisia työttömiä viitenä päivänä viikossa. Suomen työttömyysongelma on ratkaistu.

  3. 3

    SannaK sanoo

    Tämä johtaa myös silpputyömarkkinoiden syntyyn. Kun tukien menetyksen pelossa täytyy löytyä mitä tahasa työtä, käytännössä pienten palvelusten, lastenhoidon ja siivoustyön tarjonta lisääntyy. Näin piika- ja muut palvelukulttuuri palaa.

    • 3.1

      Kati Vall sanoo

      Yksityisen on hankala palkata ketään satunnaisavuksi, byrokratian vuori pitää siitä huolen. Pitää olla vakuutukset ja työterveyshuolto, tehdä työsuojelutarkastukset jne.

  4. 4

    Pia Hyle sanoo

    Sitä minä vaan ihmettelen, että eikö ole markkinatalouden periaatteiden vastaista tehdä työtä, jolle ei löydy markkinahintaista ostajaa. Eli tuotantokustannuksille + pienelle katteelle ei löydy maksajaa. Eikös sellainen työ, jonka kannattavaan tekemiseen pitää löytyä ilmaista työvoimaa, pitäisi lopettaa?

    • 4.1

      Petri Mattila sanoo

      Täsmälleen samaa paradoksia minäkin pohdin.
      Onko niin, että köyhien häpäisemisen tarve peittoaa reippaasti tässä kohden poliittiset arvot ja loogisen ajattelun?

  5. 5

    sanoo

    Jos valtiota ei olisi, kuka pakottaisi ihmiset mukaan tuottamattomaan liiketoimintaan ja ihmisarvon häpäisyyn? Miettikää sitä siellä äänestyskopissa. Seuraavaksi voitte kysyä itseltänne, että mistä hallitus sai valtansa alunperin.

    • 5.1

      Angie sanoo

      Hyvä Taha! Äänestäkää vaan ihmiset kepua, kokoomusta persuja! Tätäkö te halusitte????
      Minua, jolla on työpaikka ja olen kohtuullisen hyvätuloinen, ottaa saatanasti aivoon tää pienituloisten ja/tai työttömien kyykyttäminen. Norminpurkutalkoot eivät ilmeisesti koskeneetkaan köyhiä? Anteeksi kiroiluni, mutta olen vaan niin kurkkuani myöten täynnä tätä hallituksen touhuu…

      • 5.1.1

        keke sanoo

        Sen verran heitän täältä kortiston pohjalta, että ei täällä vielä ole unohdettu demareiden ja vasemmistoliitonkaan kyykytyksiä ja heidän toimiaan hallituksissa esmes työkokeilujen suhteen. Puhumattakaan siitä että eipä inahdeta heidän hallitsemissa ammattiliitoissa mitään tätä epäkohtaa vastaan saatikka oteta työkokeilijoita liiton jäseniksi että jos haukutaan jotakuta aiheesta kun haukutaan sitten kaikkia osapuolia

        • 5.1.1.1

          Veli-Pekka Saarinen sanoo

          Kokoomus on ollut hallituksessa vuodesta 2007 ja pääministeripuolueena vuodesta 2011 aina viime vaaleihin saakka, joten eiköhän pienellä 1+ 1 laskutoimituksella saada näkyviin se yhdistävä tekijä hyvinvointivaltion lopullisessa alasajossa.

          • 5.1.1.1.1

            keke sanoo

            Ensimmäinen palkaton ”työkokeiluni” on vuodelta 1997 joten muistan kyllä myös ajan jolloin vasemmistossa oltiin huolissaan siitä että jäisin kotisohvalle juomaan kaljaa.

            Edelleenkin liitot? Mikä mättää? Miksette ota meitä jäseniksi? Pitääkö tästäkin syyttää kepu-persu-kokoomus akselia?

          • 5.1.1.1.2

            Angie sanoo

            Kyllä pitää. Tämä työttömien kuulustelu kolmen kuukauden välein on NYKYISEN hallituksen suunnitelma. Mutta ei se mitään keke, äänestä sä vaan niitä persuja edelleen. Sitä saat, mitä tilaat!

          • 5.1.1.1.3

            töitön sanoo

            Keke on oikeassa. Vasemmisto on ollut myös rakentamassa ”mahdollisuutta” palkattomiin töihin. Kuntouttava työtoiminta oli alunperin (yli 20 vuotta sitten) tarkoitettu vain osatyökykyisille tai työrajoitteisille. Siitä on tullut rankaisukeino ja pakkotyö jo monille täysin työkykyisille ihmisille. Viimeisin TEM:n raportti kertoo karun totuuden: työllistäminen palkattomiin töihin on jo eniten käytetty toimenpide työttömyyden hoidossa.

            Niin demareista kuin vasemmistoliitolaisista löytyy yhä ihmisiä jotka pitävät palkatonta työtä tervehdyttävä. Ja myös vihreistä. Ville Niinistö kirjoitti ihan äskettäin Fb-sivullaan kuinka lohduttava asia työttömälle ovat tukitoimet: palkkatuki ja kuntouttava työtoiminta. Palkaton työ halutaan nähdä lohtuna, hyväntahtoisena tukitoimena, vaikka se on todellisuudessa orjatyötä, sanan varsinaisessa merkityksessä.

            Kuulustelu Te-tmstossa kolmen kuukauden välein oli käytäntö vielä muutama vuosi sitten. Työttömän tuli käydä Te-tmstossa 3-4 kertaa vuodessa ”päivittämässä tietojaan”. Siitä piti itse huolehtia, ja ellei käynyt työttömyysturva katkesi. Käytäntö muuttui vuonna 2013 (tai 2012, en muista). Jos joku ei tätä tiedä, niin miettiköön mitä todellisuudessa tietää työttömien kohtelusta ylipäätään. Minkälaista se on ollut ja minkälaista se yhä on.

          • 5.1.1.1.4

            töitön sanoo

            Eikä se tarkoita, että äänestäisi persuja tai kokoomusta tai kepua, jos kertoo totuuden.

      • 5.1.2

        Maana Backman sanoo

        Huomannut, että Angie puhuu yleensäkin asiaa ja näköjään kiroileekin ihan oikeassa paikassa 😉 Eihän tätä menoa enää kukaan voi ymmärtää.

        • 5.1.2.1

          töitön sanoo

          Jaa. Ehkä se päivä tulee, että työttömistä ei puhuta enää kuten iso osa suomalasista puhuu. En kyllä usko siihen, että se päivä olisi tulossa kovinkaan pian, koska se vaatisi niin suurta asennemuutosta ja vahvaa yhteistä poliittista tahtotilaa. Sitä ei ole vielä olemassa.

          • 5.1.2.1.1

            Veli-Pekka Saarinen sanoo

            Työttömän tuli käydä Te-tmstossa 3-4 kertaa vuodessa ”päivittämässä tietojaan”
            Päivittämässä tietojaan on vähän eri asia kuin olla pakotettu löytämään 5 pvää töitä, joita ei ole, jotta elämä ei muutu aiempaakin ankeammaksi. Työllisyystilanne on myös joskus aiemmin ollut helpompi. Vuonna 1990 sai postista duunia, kun käveli rekryn puolelle. Vuonna 2000 vastavalmistunut humanistiplanttu sai duunia noin kuukaudessa. Maailma näytti kovin erilaiselta. Myös työttömät näyttävät paljon heterogeenisemmältä porukalta kuin tuolloin, joten myöls työllistämiskeinojen pitäisi olla joustavia, mutta se ei tietenkään sovi ”itsetehdyille miljonääreille” kuten Sipilä, jotka ovat tottuneet puristamaan viimeisetkin mehut itselleen valtion kustannuksella. Nyt kun ollaan vallassa (ei pitkään), halveksitaan sitten kaikkia muita, joilla ei ole hyvä veli -verkostoja (voi vain kuvitella pohjalaisten uskovaisten liikemiesten verkoston – tai ei tarvitse onhan meillä Perheyritysten liitto). Se mitä tässä täytyy ihmetellä on se, että tästä maasta löytyy edelleen kaiken tapahtuneen jälkeen ihmisiä, jotka elävät 70-lukulaisessa maailmassa, jossa varmasti vasemmisto oli samaa vikaa ja runsaasti, tai Lipposen oikeistolaisessa SDP:ssä, joka kuitenkaan ei olisi koskaan ajanut köyhiä yhtä tiukalle kuin tämä hallitus. Nyt on nyt, silloin oli silloin. Itse olin tyhmä parikymppinen tuolloin ja kohtelin ihmisiä kusipäisyyksissäni huonosti, nyt olen toivottavasti hyvä mies, joka osaa asettua toisten asemaan. Oletteko nyt ihan aikuisten oikeasti sitä mieltä, että näkymät tilanteessanne kanssatyöttöminä ovat jotenkin paremmat kuin tuolloin?

          • 5.1.2.1.2

            töitön sanoo

            Totta tuo, että 5 päivän työ tuntuu ihan epätodelliselta.

            ”Työttömät näyttivät hetetogeenisemmältä porukalta”
            Yliopistoista irtisanottiin väkeä myös 1990-luvun lamavuosina ja alettiin puhua akateemisesta työttömyydestä, satoja pienyrityksiä meni nurin ja monet joutuivat ”ikuiseen” velkavankeuteen velkojensa vuoksi, asuntovelalliset menettivät kaiken minkä omistivat. Työttömät ajettiin todella ahtaalle silloin, kas siksi tarvittiin leipäjonot täydentämään työttömyysturvaa. Työttömyyspäiväraha pysyi samansuuruisena yli 20 vuotta.

            Tietojen päivittämiseen liittyi työttömän tilanteen selvittely, työllistämissuunnitelmakin tuli tarkistaa pari kertaa vuodessa. Karensseja paukahti aika monille.Työllisyystilanne on vaihdellut, mutta asenteet työtöntä kohtaan eivät ole muuttuneet. Ne ovat tulleet yhä julmemmiksi.

          • 5.1.2.1.3

            Maija Joki sanoo

            ”[—]. Työllisyystilanne on myös joskus aiemmin ollut helpompi. Vuonna 1990 sai postista duunia, kun käveli rekryn puolelle. Vuonna 2000 vastavalmistunut humanistiplanttu sai duunia noin kuukaudessa. [—]”

            Ehkä Helsingin seudulla, tuskin muualla Suomessa.

  6. 6

    Pia Maria H-J sanoo

    Näissä työllistämistoimissa yleisestikin rassaa se, että työttömiä käsitellään yhtenä massana. Oma työttömyyskokemukseni eroaa selvästi jokaisen muun vastaan tulleen työttömän kokemuksesta, joten tarvittavat työkalut ovat myös yksilöllisiä. Vuosia työtä etsinyt ja työtätekevien arjesta etääntynyt ihminen tarvitsee ennen kaikkea tukea oman osaamisensa tunnistamiseen, vahvuuksien korostamiseen ja itsetuntonsa takaisin saamiseen. Mitä pidemmän aikaa olet ollut pois, sitä kauempaa takamatkalta tulet kisaamaan harvoista näkyvistä työpaikoista.
    Nykyiset työllistämistoimet ostettuina työvoimakursseina ovat silkkaa pilipalitouhua. Tämänhetkisen työvoimakurssini vastuuhenkilö TE-toimistossa pohdiskeli ensimmäisellä koulutuskerralla, kuinka ”ajateltiin ensin ettei järjestetä tätä kun ei tällä ole työllistävää vaikutusta, mutta oli sitten rahaa jäljellä, niin laitettiin koulutus pystyyn” ja ”älkää nyt sitten vain luulko, että tällä koulutuksella pääsette työllistymään”… Mitvit?! Opettajat ovat liikkeellä samalla asenteella, ja meitä kurssilaisia on kymmenkunta motivoitunutta opiskelijaa tekemässä hyödyttömäksi todettuja jumppaliikkeitä kurssilla, jolta poisjääminen aloittamisen jälkeen aiheuttaa sanktioita? Kurssin parasta antia on ollut opiskelijayhteisö, jonka me kurssilaiset muodostamme ja omasta vaatimuksestamme järjestetty cv-klinikkakoulutus, jolla ehkä pääsemme edes haastatteluihin tulevaisuudessa.
    Työttömien rankaisemisen ideologia on päätön. Mielestäni rangaistuksen ansaitsevat tahot, jotka ottavat yhteiskunnan tukirahoja ilman velvollisuutta järjestää niiden edestä töitä kotimaahan.

  7. 7

    Antti sanoo

    Kun työministerin salkku annetaan Persuille / SMP:lle (Urpo Leppänen), on jälki tämännäköistä.

  8. 8

    T.K. Lehtinen sanoo

    Mielenkiintoista on myös kerrannaisvaikutukset. Monessa kunnassa subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautettiin ja käytännössä esim. työttömän yksinhuoltajan lapsi voi olla esim. 8-12 määrätyssä esim. toisella puolella kuntaa olevassa päiväkodissa, eli max 20 h. Eihän se varmaan vaikea olisi pidentää viittä päivää hoidossa, mutta mahtaa olla taas byrokratian rattaissa rattoisaa… Ja kun sitten teet sitä tärkeää viittä päivää, muistat varmaaan liput ja laput kassaan ja odottelemaan, kun vaikealaskuinen soviteltu päiväraha joskus saattaa tulla tilille.. Vuokranantaja, kauppa ja muut saamapuolen instanssit odottelevat kanssasi mielellään. Jos olisikin näin, että voisi mennä vaikka tekemään jotain yhteiskunnallisesti hyödyttävää, mutta täytynee pestautua myymään mummuille tarpeettomia tuotteita, koska noissa huijarifirmoissa varmaan voi käydä kääntymässä, ei kukaan vaan usko oikeaksi työpaikaksi, en minä ainakaan!

  9. 9

    Jari Hamunen sanoo

    Olisi kiva tietää, kuinka tämä malli on oikeasti toiminut Tanskassa ja mitä eroja siihen, tässä suomeen tuotavassa olisi.

    • 9.1

      Katrina Orkanen sanoo

      Ainakaan julkisuudessa olleiden tietojen perusteella on vaikea sanoa, mitä Tanskasta ollaan tarkalleen ottaen kopioimassa Suomeen, mutta viitepisteenä lienee huhtikuun alussa voimaan astunut ”225 työtunnin sääntö”. Sen perusteella toimeentulotukea yli vuoden viimeisen kolmen vuoden aikana saaneet työnhakijat ovat velvoitettuja tekemään normaalia palkkatyötä – työharjoittelua tai palkkatukityötä ei oteta lukuun – 225 tuntia vuodessa, jotta toimeentulotukea ei leikattaisi – tai katkaistaisi kokonaan. Kunnat kontrolloivat suoriutumista puolen vuoden välein eli silloin työtunteja tulisi löytyä noin 6 viikon verran. Tämä tapahtuu yleensä lähettämällä palkkakuitit sosiaalitoimistoon.

      Joidenkin arvioiden mukaan jopa 80% kohderyhmästä ei tule vaatimusta täyttämään. Osaan heistä sääntöä ei sovelleta esimerkiksi tilapäisen työkyvyttömyyden takia, mutta lopuille edessä on vyön kiristämistä entistä tiukemmalle. Samaan aikaan 225 tunnin säännön kanssa astui voimaan nk. tukikatto, joka määrittää maksimimäärän, jonka erilaisia sosiaalitukia (lapsilisä, asumistuki ym.) voi yhteensä saada. Näiden yhteisvaikutuksesta osalle ihmisistä on syksyllä muutto edessä, sillä erityisesti kaupunkialueilla vuokratasot ovat todella korkeita.

      Vaikka toimentulotukea saava onnistuisikin tekemään vaaditut työtunnit, ei hänelle yleensä jää äyriäkään enempää käteen. Jos kuukausipalkka ei ylitä toimeentulotuen määrää, vähennetään se siitä kokonaisuudessaan, sillä toisin kuin Suomessa ei Tanskassa tunneta tässä kohtaa palkan suojaosuutta. Käytännössä työstä saatava rahallinen hyöty tarkoittaa ainoastaan sitä, ettei taloustilanne huonone entisestään. Minään varsinaisena porkkanana sääntöä ei siis voida pitää, vaikka kepinisku jäisikin saamatta.

      Yleisemmällä tasolla käsitys ”Tanskan mallista” on elänyt jo vuosikymmenet suomalaisessa keskustelussa, mutta mitään konkreettista viitekohtaa sillä ei ole ollut pitkään aikaan – jos ikinäkään. Kyse on ideologisesta legendasta, jota Tanskassa vastaa puhe Saksan mallista.

  10. 10

    Erkki Posti sanoo

    Pienenä jekkuna voisi laittaa haastattelut lappilaisille Helsinkiin ja helsinkiläisille Utsjoelle. Ainakin Utsjoella olisi heti täystyöllisyys.

    Joitain huolestuttaa punaviherkupla, mutta minua huolestuttaa pierukaasuviherkupla, josta tällaisia ”ajatuksia” syntyy – kupla, jossa kultalusikkaääliöt kuvittelevat voivansa ryöstää kansantulon taskuihinsa kenenkään huomaamatta. Tyhmimmät pistävät tämänkin maahanmuuttajien syyksi.

  11. 11

    jenna sanoo

    ”LISÄTEHOA työvoimapalveluihin hallitus aikoo saada ostamalla palveluja enemmän yksityisiltä tarjoajilta”

    Ja yksi näistä suurimmista tarjoajista, Spring House Oy maksaa työntekijöilleen palkkaa, joka on selkeästi alle alan TES:n. Yhtiö takoo vuodesta toiseen miljoonien eurojen tulosta.

  12. 12

    Jorma Lehikoinen sanoo

    Työ löytyy yrityksistä. Pitäaikaistyöttömät joutuvat myös eläkeloukkuun. Tärkein eläkkeen suuruuteen vaikuttava asia on viimeinen työvuosi ennen eläkkeelle pääsemistä.
    Miksi yritysten verosuunnitteluun tehdään vain helpotuksia? Kyllä sinne voisi laittaa korvamerkityn globalisaatioveron, jolla luotaisiin uusia työpaikkoja.

  13. 13

    Maarit Oinonen sanoo

    Osa työttömyydestä johtuu ns. tuottamattoman työn kriteerien yksioikoisesta tulkinnasta. Kun toimistoista on lopetettu lähetti- tai kahvinkeittopalvelut ja koska näiden toimintojen tarve ei ole hävinnyt, huolimatta kahviautomaateista ym, niin kallispalkkaiset tohtorit ja muut asiantuntijat hoitavat itse nämä tehtävät. Samoin kirjoittimien värikasettien vaihto ja paperin lisääminen ym, se aika on pois varsinaisesta työtehtävästä. Myös taloushallinnon tehtävät voi kukin asiantuntija hoitaa itse omalta kohdaltaan, esim matkalaskut ja muut kuittien selvitykset. Eikö työn tuottavuus nousisi, jos näitä avustavia, aikaa vieviä ja välttämättömiä tehtäviä hoitaisi tehtävään palkattu henkilöstö. Voi vain arvailla, kuinka paljon työpaikkoja tällä tavalla syntyisi, luulen luvun oleva viisinumeroinen

    • 13.1

      Mirka sanoo

      Tämä on täysin totta. Julkiselta sektorilta, varsinkin sairaaloista yms on tällä tavalla ”säästetty” viimeisen parinkymmenen vuoden aikana rutkasti. Nykyään siis lääkärit naputtelevat kahden sormen tekniikalla sairauskertomuksia itse järjestelmiin, jotka tökkivät jos toimivat ollenkaan. Juuri tänä vuonna kerrottiin, kuinka kallispalkkaista työaikaa hukkuu satoja, ellei tuhansia tunteja pelkästään järjestelmien käyttöön. Pahimmillaan eri järjestelmiä on kymmenittäin, ja osaan tallennetaan täysin samoja päällekkäistietoja.

      Tavallinen potilas saa itse vaihtaa veriset lakanansa, kun se nyt ei sairaanhoitajan hommaan kuulu, ja onhan niillä yleensä jotain omaa koulutusta vastaavaa tekemistä joka tapauksessa. Sitten ihmetellään, kuinka kiireestä huolimatta jonot vain kasvaa.

      Tämä meni vähän sivuun aiheesta, mutta tällä metodillahan se työttömyys on saatu kasvamaan näihin lukemiin. Ajatellaan virheellisesti, että se on säästöä, kun lopetetaan ”tuottamaton” työ, eikä yhtään ajatella, että ne samat hommat tekee joku muu, paljon kovemmalla palkalla tosin.

  14. 14

    Jukka sanoo

    Frank McDonough kirjoitti mielenkiintoisen kirjan, jossa mm. kerrotaan pitkäaikaistyöttömien ja ”työtä vieroksuvien” kohtaloista Gestapon hoivissa.
    ”Tuohon (saksalaisuuteen) puhtauteen eivät kuuluneet taparikolliset, homot, sukupuolirikolliset, prostituoidut, pitkäaikaistyöttömät, alkoholistit, kerjäläiset, nuorisorikolliset, katujengit eivätkä mustalaiset (romanit).”
    Vestigia terrent!

  15. 15

    sanoo

    Niin ja työhakuprosessi vääristyy entisestään lisättynä eriarvoistaa työntekijöitä ei ammatillisin perustein. Tässä selvästi ulkoistetaan vastuutakin, ensin aloittivat työnantajat ulkoistamisen ja nyt jopa valtio ulkoistaa vastuun TE-toimistoilta. No ei tällä tavalla Suomea nousuun saada, mennään tässä asiassa ihan väärään suuntaan

  16. 16

    Simo Jokinen sanoo

    Tämä muistuttaa jo olemassa olevaa rahankeruuta köyhiltä nuorilta, rikkaalle yritykselle! Eli psykologia tiimi Päämärä, kun nuoren on pakko hakea työttömänä koulupaikkaa joten hän joutuu pääsykokeisiin alalle johon ei edes halua tai tietää että ei voi päästä ja myös TE- keskus tietää ja lähettää silti, muuten tulee karenssi! Esim. Oikeasta elämästä: lievästi kehitysvammainen poika jolla on ja liitännäis sairaudet päälle joutuu lähihoitaja oppilaitoksen pääsykokeisiin jotka kestävät 10 tuntia ja joihin hän tarvitsee avustajan.mutta ei saa, koska ”pärjää” Koulu on toisella paikka kunnalla jossa poika ei ole käynyt, pääsykoe maksu on 50€ joka on myös pojan asuntolan ruokaraha, avustaja keskuksen vapaaehtoinen avustaja sairastuu eikä pääse paikalle. Poika menee paniikkiin ja häipyy. Seuraavana päivänä poika löytyy toisen kaupungin. Linja-autopysäkiltä ilman rahaa ja reppuselässä jossa on yläkoulun vanhat kirjat. Noh Päämäärä sai rahansa, poika karenssinsa ja valtio teki lisää onnellisia ihmisiä!

  17. 17

    Lea sanoo

    Milloin hallitus huomaa, että yritykset ne irtisanoo ihmisiä työttömiksi! Eikö olisi hyvää rahantuloa valtiolle sakottaa irtisanovaa yritystä muutamalla tonnilla jokaisesta irtisanotusta työntekijästä!

  18. 18

    töitön sanoo

    Kunhan vain suomalainen keskiluokka, etenkin se paremmintienaava osa keskiluokasta, tajuaisi että tämä kaikki koituu heidänkin vahingokseen. Pienipalkkaiset ymmärtävät kyllä jo. Näkymätön käsi ei vie vain köyhiltä (työttömiltä, opiskelijoilta, eläkeläisiltä) vaan myös keskiluokka tulee kärsimään pidemmällä juoksulla. Vain noin kolmannes suomalaisista palkansaajista hyötyy Kiky-paketista, joitain satasia, eivätkä hekään todellisuudessa voita yhtään mitään, koska kulutus/ostovoima supistuu ja kansantalous kuihtuu entisestään. Yrittäjät eivät hyödy sen vertaa, koska raha ei liiku kuluttajilta yrittäjille.

  19. 19

    Heikki sanoo

    Protestiäänestäjien kannattaisi muistaa, että sen protestin kanssa on sitten elettävä seuraavat vuodet. Toivottavasti persuja protestina äänestäneille alkaa avautua, mitä se ”Saat, mitä tilaat” -slogan oikeasti tarkoittaa.

    Kokoomus on aiheuttanut tuhoa hallituksessa jo vuodesta 1987. Yhtä vaalikautta lukuun ottamatta sillä on ollut koko ajan hallussaan pää-, tai valtiovarainministerin salkku. Tuho alkaa olla jo nyt totaalista, mutta ennen lopullista romahtamista se kiihdyttää työttömien, sekä pieni- ja keskituloisten kyykyttämistä, jakelee omilleen kovapalkkaisia virkoja ja leikkaa rikkaitten veroja.

    Perheyritysten liitto näyttää kaapanneen kepun. Sympaattisesta nimestään huolimatta se edustaa tämän maan rikkaimpia sukuja ja niiden etuja. Matti Vanhanen oli sen putiikin tj:na ja Anne Berner liiton hallituksen pj:na. Miljonääri Sipilä lienee sen liiton jäsen, tai ainakin kova kannattaja. Siinä porukassa alkiolaisuus joutaa romukoppaan.

    • 19.1

      Angie sanoo

      Hyvä Heikki! Ihan mahtava kommentti. Ihmettelen, miksi hiivatissa julkisella sektorilla töissä olevat opettajat, sairaanhoitajat, palomiehet ja sossutädit äänestävät kokoomusta? Täysin oman etunsa vastaisesti. Kun julkinen sektori on ajaettu alas, he ovat kaikki työttöminä. Persujen äänestämisessä ei ole ollut järjen hiventäkään. Tekis mieli sanoa, että siitäs saitte, mut en viitsi vääntää veistä haavassa. Kokoomus on EK:n sivukonttori ja kepu Perheyritysten liiton. Ja persut on rasistinen yhdenasianliike. On siinä meillä hallitushelvetti.

      • 19.1.1

        J Hautamäki sanoo

        Ketä mielestäsi pitäisi äänestää? Kun nuo nykyiset oppositiopuolueet olivat vielä 2014 kaikki hallituksessa. Sekään hallitus ei jäänyt historiaan erinomaisien päätöksiensä takia. Loppuaikoinaan äänestivät eduskunnassa omia esityksiään vastaan.

        • 19.1.1.1

          V Rantanen sanoo

          Mietitäänpä hetki mikä yhdistää tuota sekasotkuhallitusta ja sen toimimattomuutta ja nykyistä hallitushelvettiä?

          Kokoomus.

          Toivotalkoot.

        • 19.1.1.2

          Heikki sanoo

          Kun Katainen ja Urpilainen vielä olivat ministereinä, niin pitivät tiedotustilaisuutta budjetista, joka piti sisällään ns. ikäviä päätöksiä.

          Tulivat paikalle naureskellen ja leikkiä laskien, touhu näytti suorastaan flirttailulta ja poskisuudelmia vaihdeltiin. TV näytti kaiken suorassa lähetyksessä ja myöhemmin uutisissa.

          Ajattelin, että niiden pusujen mukana meni demareilta paljon ääniä ja Jutalta puheenjohtajan nuija. Urpilainen vaihtuikin Rinteeseen ja nyt demarit ovat oppositiossa.

          Toivottavasti demareille meni oppi perille, mitä veljeily kokoomuslaisten kanssa maksaa.

        • 19.1.1.3

          Anssi Keskiväli sanoo

          Hieno argumenttivirhe: penätä kritisoijalta suoraa ratkaisua kritisoimaansa asiaan.

  20. 20

    Päivi Tyni sanoo

    No nythän on tulossa mahtavat arpajaiset: muutama tuhat yli 60-vuotiasta pitkäaikaistyötöntä pääsee eläkkeelle, 2000 pitkäaikaistyötöntä alkaa saada perustuloa ja loppuja aletaan orjuuttaa. Voi luoja!

    • 20.1

      Raili sanoo

      Kyseessä lienee työkyvytön, yli 60-vuotias, pitkäaikaistyötön. Näin ainakin alkuperäinen Lex Taipale asian hoiti. Silloin armahdettiin eläkkeelle mm. alkoholisteja ja mielenterveysongelmaisia. Yksilön kannalta se on täysin oikea ja hyväksyttävä teko. Varmaankin saadaan säästöä silläkin yhteiskunnalle, kun stressi poistuu. Joka kuukausi on varma tulo eikä tarvitse murehtia työtön-lappujen kirjoittamisesta tai asioinnista työkkärin viranomaisten kanssa.

  21. 22

    PekkaKana sanoo

    Suosittelen kyllä kaikkien, jotka eivät halua noihin orjatöihin lähteä, ottamaan yhteyttä psykiatriselle ja hommaamaan itselleen masennusdiagnoosin. Sillon saa olla työkkärissä ”työvoiman ulkopuolisena työnhakijana”, eivätkä voi pakottaa mihinkään.

    • 22.1

      Pasi sanoo

      Eli joutuu periaatteessa TE-palveluiden monialaisen yhteispalvelun (uudistettu TYP) asiakkaaksi ja sitä kautta työhönvalmentajalle, työkokeiluun, kuntouttavaan työtoimintaan jne. En nyt välttämättä lähtisi suosittelemaan…

  22. 23

    Maritta sanoo

    Anteeksi, mutta missä lähteessä kerrotaan aktiivisuuden tarkoittavan nimenomaan viiden päivän työntekoa?

  23. 24

    Rintsu sanoo

    Päihän Hesarissa? luki, että nyt etsitään vinkkejä kannustinloukkujen purkamiseen.

    Ainoat vinkit joita hallitus on tähän mennessä vastaanottanut ovat niitä joilla työttömät poljetaan entistä syvemmälle suohon.

    Mutta tarjoan korteni kekoon ja laitan tähän ilmaiseksi vinkin, jonka toteuttaminen ei maksa penniäkään.
    Muutetaan työttömälle ”sallittu” 300/kk summaksi 3600/vuosi.
    Rahallisesti ihan sama, mutta työttömän kannalta aivan eri.
    300/kk mahdollistaa korkeintaan parin päivän työrupeaman. Jos tuo summa ylittyy, niin siitä seuraa työttömälle jumalattomasti ongelmia tukien mennessä uudelleenlaskentaan ja seuraava maksupäivä muuttuu arvoitukseksi. Vain hullu vahingossakaan päästää kuukauden tienestit penniäkään yli kolmensadan, koska ei voi tietää kauanko sillä rahalla sitten pitää elää.
    Sen sijaan 3600/vuodessa mahdollistaisi esim. kesälomansijaisuudet, joulukiireapulaisuudet yms hieman pidemmätkin työrupeamat sellaiselle jolle niitä voisi olla tarjolla.

    Sen voisi laajentaa koskemaan myös toimeentulotukiasiakkaita, jolloin heille tarjoutuisi edes pieni oljenkorsi leivänlevennykseen.

    Ei vaikuttaisi budjettitalouteen pisaraakaan paitsi verotuloina positiivisesti.

    Mutta pahaa pelkään, että tämä idea ei ole hallityksen kyykytysohjelmaan sopiva.

    • 24.1

      Antti Kautiainen sanoo

      Antamasi ehdotus on muutoin hyvä muttei sovi EPP:n ja EK:n taustalla häärivien uuskonservativien tavoitteeseeen kyykyttää työtöntä ja duunareita niin paljon kuin mahdollista.

      Mikä tahansa, joka ajaa työtöntä kauemmas itsemurhasta tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä nykyisessä uusliberalismiksi kutsutussa uuskonservatismissa, jossa ei ole mitään liberaalia.

  24. 25

    Tsyppe sanoo

    Jos joudun johonkin kuulusteluihin, joissa yritellään selvittää työhalujani niin tulen vastaamaan kaikkiin minulle esitettyihin kysymyksiin ”en kommentoi”. Näin ollen en anna kuulustelijalle mahdollisuuttaa saada selville työhalujani. Koen että omat työhaluni ovat minun henkilökohtainen asiani eivätkä kuulu kenellekkään muulle. Yrittäkööt sitten vastauksieni perusteella saada selville mitkä työhaluni ovat. Mihinkään muutaman päivän pätkätöihin en varmasti tule menemään.

  25. 26

    karvinen sanoo

    Minä tulkitsin tuon Hesarin kirjoituksen niin, että tämä alennus koskee vain ansiosidonnaista. Ei sekään toki hyvä ole.

    • 26.1

      Anssi Keskiväli sanoo

      Tuohan on juurikin se toistuva harhaanjohtaminen kun puhutaan työmarkkinatuesta ja siihen kohdistuvista leikkauksista. Puhutaan työmarkkinatuesta yleisesti vaikka tarkoitettaisiin ansiosidonnaista. Kyseessä on kuitenkin kaksi eri asiaa, sillä enemmän on niitä, jotka saavat pelkkää työmarkkinatuen perusosaa, kuin niitä jotka saavat ansiosidonnaista.

      Mutta päättäjien suissa ja papereilla se on ihan yks ja sama, aivan kuin puhutaan tupakka-askin ja kaljapullon hinnan korottamisesta vaikka ne korotukset koskisivat ihan kaikkia tupakka- ja (kevyitä) alkoholituotteita.

  26. 27

    Jyrki sanoo


    Palkkauksen aiheuttama paperisota veisi liikaa aikaa ja resursseja, joten työttömiä on ruvettava antamaan palkattomaksi työvoimaksi.

    Vielä tehokkaampaa työttömien vähentämistä olisi säätää laki, että tuo 5 päivää pitää palkallista työtä. No ihan vain no tiedätte miksi. Ja kas olemme rakentaneet kunnon giljotiinin joka leikkaa työttömiltä päitä irti tasaiseen tahtiin kun pääsee eka vauhtiin.

    Mitenkähän muuten pääseeköhän sitä itsekin tuollaiseksi rikollistyöttömien kuulustelijaksi? Vai vaaditaanko koulutuksia ja suhteita hyviin veljiin ja siskoihin? Voisi sitten etsiä sisältään sen sisäisen psykopaatin, joka silmää räpäyttämättä laittaa 3% rangaistuksia liukuhihnalta. Ja jos työtön kuullostaa itsetuhoiselta sen jälkeen. Saattelisin vaan kylmästi ovesta ulos ja kutsuisin sisään uuden rikollisen kuulusteluun. Tulokset kuulusteluista voi tulevaisuudessa lukea jokainen kuolinilmoituksista. Ehkä jokunen psykopaatti toteaa että tämä 3% rangaistus toimii hienosti.

    Palkkatyöpaikkoja no niitä ei ole tullut yhtään lisää. Siksi varmaan tuollaista palkan maksua tehdystä työstä ei säädetä tähän lakiin. Ei nyt eikä koskaan. Koska orjatyöluokka on tullut jäädäkseen ja siihen tulee putoamaan vielä moni lopullisesti. Mutta se ei eduskunnassa/hallituksessa menoa haittaa niillä on omat edut ja hyväveli/siskokerhot kohdallaan.

  27. 28

    Veli-Pekka Saarinen sanoo

    Voisihan työttömät laittaa vaikka avovankilaan viikoksi joka 3. kuukausi tekemään puhdetöitä. Nilkkapantakin olisi hyvä olla, jotta voidaan seurata ettei vaan tee mitään työnvieroksujilta kiellettyä toimintaa niin kuin osallistua harrastuksiin, käydä elokuvissa tai – herra paratkoon – ravintolassa.

  28. 29

    Jaana Holm sanoo

    Kolmen kuukauden välein tehtävät tarkistukset ovat vähintä mitä asialle voidaan tehdä. Isossa-Britanniassa, jossa työttömiä on määrällisesti huomattavasti enemmän kuin Suomessa, pitkäaikaistyöttömät (vanhan systeemin aikana työttömiksi ilmoittautuneet) käyvät ilmoittaumassa ja tapaamassa virkailijaa kerran kahdessa viikossa ja alueesta riippuen tänä päivänä työttömyyskorvautta hakeva voi joutua ilmoittautumaan jopa joka päivä työvoimatoimistossa. Toimistoja on melkein joka kaupunginosassa ja homma toimii kuin rasvattu. Työttömät työnhakijat myös velvoitetaan hakemaan tiettyä määrää avoimia työpaikkoja viikossa, yleensä vähintään noin 10 hakemusta tulisi viikossa lähettää. Ei missään EU valtiossa pakoteta työttömiä työnhakijoita palkattomaan työhön tai työharjoitteluun jos sen seurauksena on se, että omalle alalle työllistyminen vaikeutuisi kyseisen harjoittelujakson aikana. Pitkäaikaistyöttömälle, jolla ei ole kunnon koulutuspohjaa tai joka on elänyt jo vuosikausia yhteiskunnan varoilla on ihan paikallaan järjestää työharjoittelua jo monestakin syystä – yhtenä tärkeänä syynä se, että ihminen saadaan takaisin kiinni työelämän ja normaali arjen rutiineihin. Tämä voi kannustaa jotain hakeutumaan alan töihin, opiskelemaan tai ylipäätänsä löytämään elämäänsä merkityksellistä sisältöä: Tapaahan työssä uusia ihmisiä, solmii uusia suhteita ja oppii uutta. Palkkatyön tärkeyttä ei voi tietenkään nyky-yhteiskunnassa tarpeeksi korostaa jos tavoitteena on, että siitä saadusta palkasta maksetaan verot, vuokrat, jne., mutta kyllä Suomenkin täytyy luoda toimintamalleja joilla työttömät pakotetaan työhön: Ei Suomen tukijärjestelmä kestä sitä, että työikäiset ihmiset eivät kantaisi korteaan kekoon. Itse on Suomi keinotekoisen hyvinvointi-, ja tukijärjestelmänsä luonut ja nyt siitä joudutaan sitten kantamaan vastuuta ja tekemään korjausliikkeitä.

    • 29.1

      Saku Timonen sanoo

      Milloin olet viimeksi yrittänyt saada tapaamisaikaa virkailijan kanssa suomalaisessa TE-toimistossa?

      • 29.1.1

        Anssi Keskiväli sanoo

        TE-toimistoista ei ole saanut tapaamisaikaa virkailijan kanssa piiiiiitkään pitkään aikaan. Nyt kun työnhaut ovat voimassa tiettyyn päivämäärään asti, niin (virkailijaa lainatakseni) sieltä joko soitetaan tai ei soiteta, katsoo nyt sitten. Aina voi itsekin soittaa tai tulla käymään neuvonnassa. Ilman ajanvarausta ei kuitenkaan pääse tapaamaan virkailijaa. Ei, itse et saa varata aikaa, ajanvarauksesta päättää virkailija / työvoimaviranomainen.

    • 29.2

      Satu sanoo

      Voisiko olla, että jos ihmiset oikeasti velvotettaisiin hakemaan työtä niin kuin Britanniassa tehdään, niin yrityksetkin huomaisivat että työntekijöitä on tarjolla. Mielestäni nyt on valloillaan tilanne, jossa työtä haetaan vain jos työkkärin sivuilla on sopiva paikka. Suurin osa työpaikoista kuitenkin täytetään muuta kautta. Toisaalta yrittäjillä on aika tyly ennakkoasenne ”työtävieroksuvia” työttömiä kohtaan. Madaltaisivatko kohtaamiset raha-aitoja?

    • 29.3

      töytön sanoo

      Eiköhän se jalkapantajäljitin tulis halvemmaks sielläkin Englannissa, tai siru ihon alle niin näkis paikalliset ”Vartiaiset” missä rikollinen työtön luuhaa ja aikaansa viettää. Yt-neuvotteluiden päätteeksi voitas sirut ruiskauttaa pois potkittujen ihon alle ja viivakoodi niskaan, Lindströmille ja kumppaneille uusia ideoita ideariiheen 🙂

    • 29.4

      Angie sanoo

      Hyvinvointivaltio ei ole mikään keinotekoinen asia. Se takaa ennen kaikkea hyvätuloisille ja -osaisille sekä yrityksille vakaan yhteiskunnan ja hyvän toimintaympäristön. Jotta työttömille ja muille pienituloisille voidaan taata edes säällinen toimeentulo, voidaan hyvätuloisten VEROTUSTA roimasti nostaa, jotta se säällinen toimeentulo toteutuu. Yksityisten yritysten palkanmaksuvelvollisuutta ei pidä siirtää yhteiskunnan maksettavaksi. Tehdystä työstä tulee maksaa sen tekijälle palkka. Tämä on kaikki kiinni ainoastaan poliittisesta tahdosta. Jos itseltänne ei sitä tahtoa löydy, niin älkää naamioiko sitä tahdon puutetta joksikin taloudelliseksi faktaksi. Kyseessä on POLIITTINEN mielipide.

    • 29.5

      Marita Lowry sanoo

      Höpöt täällä Iso-Britanniassa mitään kunnon kontrollia ole. Se on vain sellaisille, joilla on oikeasti työhaluja. Lusmuilijat lusmuilevat edelleen. Täällä on joissain perheissä työttömiä kolmannessa polvessa ilman mitään ongelmia korvauksien saamisessa vaikka työhaluja ei olisikaan.

      Mitä tulee itse tähän asiaan, niin en voi sanoa kuin: Hyi hitto! Kyykytetään jo ennestään kyykyssä olevia vielä lisää.

      • 29.5.1

        töitön sanoo

        Teillä onkin siellä brittilässä semmoinen sosiaaliturvasysteemi, että etuuksia saadakseen on tehtävä palkattomia töitä. On kokonaisia kauppaketjuja, joissa suurin osa työntekijöistä tekee palkatonta työtä. Julkiset palvelutkin taitavat olla nyrhitty niin olemattomiin ettei niitä juuri ole. Viimeksi luin Guardianista kirjastotaisteluista. En kehtaisi kehua.

        • 29.5.1.1

          Marita Lowry sanoo

          Olisi mukava tietää mitkä kauppaketjut teettävät palkatonta työtä suurimmalla osalla työntekijöistään. Yleisesti ottaen kun kaikki kauppaketjut maksavat ihan normaalisti palkkaa töistä. Lidl ja Aldi jopa korkeampaa kuin monet muut.
          Olin jotenkin siinä käsityksessä, että orjatyöt ovat enemmän suomalainen keksintö. Jos puhut ns. nollatuntisopimuksista, joita mm. Sports Direct käyttää, niissä ei tehdä ilmaiseksi töitä mutta töitä ei taata koko ajaksi. Silloin kun niitä on, työstä myös maksetaan. Se tosin ei tarkoita, että niissä olisi mitään hyvää, koska on lähes mahdoton suunnitella budjettia jos ei tiedä kuinka paljon on töitä tai milloin niitä on. Silloin työntekijä on täysin työnantajan armoilla.
          Mitä tulee kirjastoihin ja niiden uhanalaisuuteen, se on taas aivan toinen asia.

  29. 30

    Markku Perttula sanoo

    Noista yksityisistä kuulustelutoimistoista tulee Suomen uusi Gestapo. 🙁 :

    • 30.1

      Jyrki sanoo

      Myös DDR tulee mieleen. En usko että menee kovin pitkään, kun työttömältä tullaan vaatimaan kuulusteluissa myös selvitystä mitä muuta on tehnyt 3kk aikana muuta kuin yrittänyt etsiä olemattomia töitä ja puristaa jostain kasaan 5 palkkatyö päivää ettei tule 3%-ruoskaniskua.

      Näitä tietoja tullaan luonnollisesti käyttämään perusteena työttömyysturvan harkinnan varaiseen pienentämiseen tulevaisuudessa. Sillä uskon että sekin laki tulee, jossa työttömälle määritellään mitä on sopivaa työttömänä harrastaa ja tehdä. Kaikki ylimääräinen tekeminen tullaan katsomaan, että rahaa on liikaa sitä pitää vähentää. Kunnes työtön sopeutuu keinolla millä hyvänsä normeihin mitä ylhäältä päin määritellään tulevaisuudessa.

    • 30.2

      Anssi Keskiväli sanoo

      Johan työvoimaviranomaisella on absoluuttinen, lain ulkopuolinen valta tehdä mielivaltaisia päätöksiä ”asiakkaidensa” murojen ureapitoisuuden kustannuksella, sillä työvoimaviranomaisen päätöksistä ei voi valittaa eikä työvoimaviranomaiselle ole asetettu selkeitä aikarajoja päätösten tekemiseen vaan työvoimaviranomainen itse päättää milloin käsittelee päätökset. Työvoimaviranomainen saa itse tulkita käytettävissään olevat tiedot (jos niitä tietoja ylipäätään on) oman mielen mukaan. Tietojen paikkansapitävyyden todistamistaakka on vain ja ainoastaan asiakkaalla, eikä työvoimaviranomainen joudu vastuuseen päätöksistään, sillä työvoimaviranomaisen päätöksistä ei voi valittaa. Viranhaltijan päätöksistä ei voi valittaa hallinto-oikeuteen. Ja kun asioiden käsittely aluehallintovirastossa kestää pelkän asian käsiteltäväksi ottamisessa vähintään puoli vuotta, on asiakkaan murokulhossa pelkästään sitä työvoimaviranomaisen ureaa, koska ei löyhä ja työtön mitään muroja syö aamiaiseksi muutenkaan.
      Gestapo, DDR, Shin Bet, Suomen TE-toimiston työvoimavirkailija.

    • 31.1

      Jyrki sanoo

      Lainaus tuosta uutisesta, joka kertoo kaiken olennaisen työttömyydestä:

      – Se on vain yksi keino rajata hakijakantaa, että niihin hakijamääriin saa jotain tolkkua, sanoo yrityksen taustalla toimiva Niku Hinkka.

      Aivan juuri näin. Mutta mitä tekee eduskunta ja hallitus??? Eli jokainen voi miettiä kaikessa rauhassa miksi meillä on työttömiä?

      • 31.1.1

        Veli-Pekka Saarinen sanoo

        Kertoo kaiken olennaisen ”työllistäjästä” pikemminkin.

  30. 32

    Pertti I. Ikonen sanoo

    Entäs jos työllistäisi itsensä maksamalla itselleen 9 e per vrk palkkaa tuon 5 vuorokauden verran 3ssa kuukaudessa. Pitäisiköhän ihan yhdistys perustaa tuota varten. Talvisin vahtisin lyhtypylväiden lamppujen kuntoa ja kesällä kävisin torilla opastamassa turisteja.

    • 32.1

      Rintsu sanoo

      Perustetaanpa semmoinen ”kuntouttavan työtoiminnan” rinki.
      Minä pestaan sinut vahtimaan sohvan ja jääkaapin kuntoa osoitteessa X (joka on kotiosoitteesi). Sinä saat sen 9E/päivä ja minä kuittaan kympin.
      Itse asiassa perustan verkoston sohva-jääkaappivahtipalveluille ja kuittaan jokaisesta kympin.
      Sinä teet saman ja ”palkkaat minut” vahtimaan jääkaapin kuntoa tässä osoitteessa.
      Sitten vaan täytetään lomakkeet, että työtä on tehty tauotta ja hyvin puolin ja toisin.

      Yhdistyksen se toki vaatii tuekseen, mutta yhdistyksen perustaminen on hirmuisen helppoa. Ja työllistämistulot tullaan käyttämään yhdistysten jäsenten virkistystoimintaan.

  31. 33

    rami l sanoo

    Norminpurkutalkoot, missä työttömille ja muille enimmäkseen puolustuskyvyttömille lisätään hallinnollisia himmeleitä vaikka ihan kiusallaan.

    Tulin tuomaan tämän urlin nähtäväksi, vaikka eiköhän se ole jo kierrossa muuallakin:
    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/2765375/Yritys+yritti+peria+tyohakemuksesta+kasittelymaksua

    ”Työpaikkailmoituksen taustalla on tamperelainen yritys nimeltä Kuninkaantekijät Media ja Markkinointi.”
    ”Ilmoituksen jättänyt Niku Hinkka vakuuttaa, ettei yrityksen kassaa pyritty kerryttämään maksuilla.
    – Ei se ole mikään elinehto. Tarkoitus ei ole kerätä sillä rahaa, vaan karsia huonot hakijat pois, painottaa Hinkka.”

    Vai että huonot hakijat.. mutta tämähän on myös nykysysteemin aiheuttamaa ilmiötä, joka vain pahenee.

  32. 34

    Leena Rossi sanoo

    Aiemmin oli työllistämistöitä. Työttömät pistettiin rakentamaan lentokenttää tai maantietä. Voisi olla ihan hyvä systeemi tänäänkin. Tulisi infra kuntoon, eikä kukaan voisi vastikkeetta elellä toisen lompsasta.

    • 34.2

      Rintsu sanoo

      Työllistämistyöt lopetettiin taloudellisesti kannattamattomina 60- luvulle tultaessa. Todettiin, että ei ole järkeä pitää kymmeniä miehiä kuukausitolkulla lapionvarressa kun kone tekee saman hetkessä.

      Tuo asia ei ole muuksi muuttunut.
      Järki sen sijaan tästä maasta tuntuu huvenneen.

    • 34.3

      Angie sanoo

      Vastikkeetta elellä toisten lompsasta… Häpee, jos osaat!

    • 34.4

      Jyrki sanoo

      No jos tuollainen polttava tarve on. Niin mikä on ongelmana, että sitä ei voitaisi tehdä ihan kunnon palkalla?
      Eli työtä on nyt pitäisi löytää vielä palkanmaksaja. Mikä siinä on niin vaikeaa jos kerran tarve on vaikka nyt sille infran korjaamiselle.

      Nyt tietenkin joku alkaa selittää, että työtön on vajaatyökykyinen ja moniongelmainen ja blaa blaa blaa. Kumma homma ettei kumminkaan niin vajaakuntoinen ja ongelmainen. Että pystyy vaikkapa raskaisiin maansiirtotöihin kaukana kotikunnastaan jollain tietyömaalla. Asuen jossain parakissa. Tehden töitä joista ei makseta palkkaa vaan joku työttömyyskorvaus. Silleen vissiin vajakuntoisuus paranee ja varmaan rahan vähyydestä syntyneet mahdolliset mielenterveysongelmatkin jne. Kuhan vaan pakkosiirretään parakkiin asumaan ja pakkotyöhön ilman palkkaa. Koska on vain rikollinentyötön .

      Mikä nimi muuten pitäisi keksiä työttömälle. Joka kuvaa työttömän asemaa rikollisena. Sehän työtön alkaa nykyvalossa olemaan. Nyt pitäisi joku nimike kuvaamaan työttömän rikollista asemaa, koska on työtön. Olisiko ehdotuksia. Itse jo ehdotin rikollinentyötön, joka ei minusta vielä kovin hyvä.

      Mutta se on jännittävää että on ihmisiä, jotka ajattelee, että rankaisemalla työttömiä työttömyys häviää.

    • 34.5

      töitön sanoo

      Suomalainen keskiluokkainen Leena on jo kuin Rouvasväen yhdistyksen mammat, jotka eivät olisi suoneet edes vapaapäiviä palvelusväelleen aikoinaan. Onneksi oli mm Miina Sillanpää joka möykkäs riittävän kauan palvelusväen kehnoista työoloista ja epäinhimillisestä kohtelusta. Rouvasväki joutui taipumaan.

  33. 35

    Matti Pääkkönen sanoo

    Jaa, millaisella vastuulla yksityinen toimija mahtaa tehdä valituskelpoisia viranomaispäätöksiä vai onko etuuden alentamisessa sellaisesta kysymys?

    • 35.1

      Saku Timonen sanoo

      Asia on helppo kiertää. Yksityinen antaa lausunnon, jota viranomainen sitten päätöksessään noudattaa. Näin tehdään jo nyt. TE-toimisto antaa lausunnon vaikkapa työstä kieltäytymisestä ja Kelalla tai työttömyskassalla on velvollisuus noudattaa sitä ja lakkauuttaa tuki määräajaksi.

      • 35.1.1

        Anssi Keskiväli sanoo

        Ja vain Kelan tai työttömyyskassan päätöksestä voi valittaa, kun taas työvoimaviranomaisen päätöksestä ei. Jos työvoimaviranomaisen päätös sitoo esimerkiksi Kelan tekemään tietynlaisen päätöksen, tulee pelkkä aanelosseksuaaleja (paperibyrokraatteja) työllistävä valitusten ja kielteisten päätösten kierre kun asiakas valittaa päätöksestä päätöstä noudattavalle taholle jonka päätöksestä ei voi valittaa.

        • 35.1.1.1

          Anssi Keskiväli sanoo

          …eli kannattaisi siis työttömänä hakea vähintäänkin peruspäivärahalla toteutettavaan työhön virastojen valituskäsittelijäksi. Työt eivät loppuisi koskaan.

  34. 37

    Marj. sanoo

    Olen lukenut perustelut, miksi tämä systeemi ei tule toimimaan. Skenaariot sen epäonnistumisesta ovat vakuuttavia. Koottaisiinko nyt yhdessä parempia keinoja työttömien työllistämiseksi. Mietitään ihan oikeesti, millä toimilla saataisiin meidät työttömät, ainakin työkykyiset työllistymään? Näin tuemme toinen toisiamme ja voimme ehkä vaikuttaa päättäjiinkin. Tässä ei nyt pelkkä valitus auta! Vaihtoehtoja kehiin, kirjoitappa tämän ketjun jatkoksi omat ehdotuksesi!