Perästä kuuluu

Minä tiedän, että tämä juttu ei kiinnosta monia sellaisiakaan, joita pitäisi kiinnostaa. Tämän pitäisi kiinnostaa jokaisen kunnan jokaista päättäjää, jokaista äänestäjää ja jokaista veronmaksajaa. Sote-uudistus on sellainen asia, josta valtakunnan päättäjät tuntuvat tietävän kaikkein vähiten ja suuri yleisö ohittaa asian huokaisten. Että kaipa ne tietävät ja onhan meille luvattu valinnanvapautta ja kuu taivaalta.

On käymässä niin, että todennäköisesti ainakin Pohjois-Karjalan peruskunnille tulee kahden vuoden kuluttua suolainen lasku. Lukekaapa ensin tämä Kuntalehden Siun Soten budjettia koskeva juttu, niin pysytte kärryillä.

Koko Pohjois-Karjalan yhdistetty perusterveydenhuolto aiotaan siis toteuttaa ensi vuonna peräti 0,7 % halvemmalla kuin mitä kunnat sen tänä vuonna toteuttavat. Lukuun on päästy siten, että kasvuksi on arvoitu 1,2 % ja siitä on vähennetty kiky-sopimuksen vaikutukset.

Jo tämä laskentakaava kertoo, että tavoite on utopiaa. Perusterveydenhuollon menot ovat vuosien ajan kasvaneet tasaista 4-5 %:n tahtia. Mikään ei oikeuta olettamaan, että näin ei kävisi nytkin. Tämän takia Juuka, Rääkkylä ja Lieksa olisivat olleet valmiita suurempiin maksuosuuksiin. Kaikki muut haluavat uskoa, että iso yksikkö toimii halvemmalla ja että yltiöoptimistinen talousarvio pystytään toteuttamaan.

Jos pystytään, niin hirveän hyvä. Jos ei pystytä, niin kahden vuoden kuluttua peruskuntiin tulee kova lasku. Sopimus on nimittäin sellainen, että kahden ensimmäisen vuoden aikana ei kuntiin tule lisälaskua, vaikka talousarvio ylittyisikin. Kunnat ojentavat kuntayhtymälle säkillisen rahaa ja kuntayhtymä on luvannut, että tällä se hoituu eikä kunnilta tarvita lisää. Mahdollinen alijäämä katetaan kuntayhtymän ottamalla velalla.

Vuoden 2019 alussa sote-palvelut siirtyvät kokonaan valtion rahoitettaviksi ja maakuntahallinnon toteutettaviksi. Ensimmäisen kahden vuoden aikana tehdyt velat eivät kuitenkaan siirry maakuntahallinnon ja valtion vastattaviksi. Ei niistä vastaa kuntayhtymäkään, sillä se puretaan ja velat siirtyvät kuntien vastuulle. Tämä lasku kolahtaa kuntiin kahden vuoden kuluttua ja se on todennäköisesti pienimmissäkin kunnissa miljoonaluokkaa.

Kuntayhtymän valtuusto otti melkoisen riskin hyväksyessään tällaisen budjetin. Jo alle vuoden kuluttua nähdään miten tässä tulee käymään. Jos talousarviossa aiotaan tosissaan pysyä, niin jostain on leikattava. Jos talousarvio ylitetään, niin kuntien tulevaisuudessa maksettavaksi otetaan velkaa.

Kirjoitin tämän jutun varmuuden vuoksi. Kun kuntien päättäjät loppuvuodesta 2018 kauhistelevat ”yllätyksenä” tulevaa miljoonalaskua, niin saanpahan sanoa, että mitäs minä sanoin.

 

Kommentit
  1. 1

    Markku T Koivisto sanoo

    Hyvin sanottu Sakari. Itse Tamperelaisena ei kiinnosta. Tosin pitäisi, koska minulla on sukulaisia pohjanmaalla. Suomi täytyy pitää asuttuna. Kiitos hyvästä blogista taas kerran.

    • 1.1

      AikaMies sanoo

      Luulenpa, että manselaisellekin lasku lankeaa.
      Meinaan jotta epidemia on maanlaajuinen.

  2. 2

    Pekka Forstadius sanoo

    ”Sote-uudistus ei tapahdu kahden vuoden kuluttua, vaan me elämme sen keskellä nyt.”
    Tähän nähden on tismalleen yhdentekevää kuka johtaa vaikenevaa, laiskaa, hengetöntä ja pukudraamaa elävää oppositiopuoluetta – nyt tai tulevaisuudessa. Emme tarvitse uutta henkilöä vaan uutta toimintaa.

    • 2.1

      Saku Timonen sanoo

      Kommentoi mieluummin itse juttua, älä sitä, mitä Facebookissa keskustellaan.

  3. 3

    Raisa Kännö sanoo

    Siun Sote-alueen lähihoitajana kauhistelen jokaviikkoisia siunsote-tiedotteita kunnan sähköpostissa. Koko ajan palkataan lisää johtajia sotehimmeliin. Oletan, etteivät johtajat nauti 2000€:n kk palkkaa, kuten me lähihoitajat… Veikkaan, että tuleva lasku on huomattavan ISO!

  4. 4

    töytön sanoo

    Nooh saattaa siinä moni kuntajohtaja punastella laskun nähtyään että mitä helevettii. Kokoomuslaiset aivot omistava nostaa peukkua vaan, kun moni elämänsä seppä tienaa vähä fyffeä.

  5. 5

    Rintsu sanoo

    Maakuntahallinto kun starttaa…niin maakuntien määrä ja niiden rajat eivät tosiaankaan ole sattumanvaraiset. Ne on suunniteltu siten, että mahdollisimman moni maakunta on ja pysyy keskustalaisena. Eli jos muutama kunta maakunnan sisällä vaihtaa väriä niin se ei häiritse tippaakaan.
    Eli jos on taktikon vikaa niin just nyt kannattaisi liittyä keskustapuolueeseen koska luvassa on käsittämätön määrä kovapalkkaisia virkoja osaamattomille ja kädettömille.

    Sotesta kukaan ei tiedä mitään. Ainoa mikä siinä on varmaa on se, että kun Soten rahahanat avataan niin laskuttajista ei tule olemaan pulaa.

    Pankkopojan kertoma kuntayhtymän velkavastuu menee juuri kertomallaan tavalla. Tuo on tilanne jossa ostat nakkikioskilta makkaran ja huomaatkin olevasi vastuussa nakkikioskin veloista. Eihän kukaan voi tehdä noin tyhmää sopimusta?

    Olen lukenut satoja jos en tuhansia yritysten välisiä sopimuksia. Niissä on hyvin tarkat sopimusehdot. Ainutkaan firma ei maksa penniäkään enempää mitä sopimuksessa lukee. Mutta milloin kyseessä on julkinen hankinta niin hinta on aina arvaus jolloin kustannukset nousevat kuin länsimetrossa.

    Käsi pystyyn joka osaa kertoa yhdenkin merkittävän julkisen hankinnan jonka hinta ei olisi vähintään tuplaantunut?

  6. 6

    Jari Kähkönen sanoo

    Ainahan budjetilla on edeltäpäin käskytetty mutkia suoriksi ja todellisuutta vastaamaan mallinnusta, mutta harvoin se tai edes budjetin toteuttamisesta vastuulliset ovat käskyjä noudattaneet. Kuta paremmin budjetin sisältö toteutusmisennusteineen pimitetään, ylitykset maksatetaan laskentapaikalla missä ne tapahtuivat ja ylitysluvat vähissä, sen paremmin luvut pitävät. Budjettivalta muuttuu asioiden hoidosta ja vastuusta hoitamisen oikeellisuudesta enemmän kuin helposti todellisuudenhallintaan. Helppo uskotella, että kyllähän yksi yhtenäinen kuntayhtymä on aina parempi kuin epälukuinen määrä kirjavia kuntia. Niin varmasti. Sehän ei riipu kuin uskottelijan itsensä interpersoonallisesta tasapainottomuudesta ja rikkonaisuudesta, sekä kuulijoiden herkkäuskoisuudesta. Rajaa ei varsinaisesti tässä suhteessa ole.

    Voi kuulkaa, ei sitä muuten koskaan pomon hommiin haetakaan ellei ole vähääkään uskottelijan ja omasta vallastaan päheänä olemisen taipuvaisuutta. Useat luottamustoimiset päättäjätkin näyttävät ottavan hommansa siltä kantilta, että ei hän siellä mitään kuuntele/tee, käy vaan kahvilla. Tai pahinta kaikesta, antaa toimielimeen kuulumisesta seuraavan erikoislaatuisuuden kuvitelman kautta imarrella itsensä hyväksymään mitä tahansa. Sitten jos on jollakulla päinvastainen sanottava tai suorastaan paljastus, että jossain on joku tehnyt jotain väärin, pankoon kevytsuojaliivinsa henkariin ja sen koukustaan roikkumaan paidankauluksen selkäpuolelle ”sillä sen selästäsi löydät” sano oikeuslääkäri. Ai minkä sen? No, kokoustilan kaikki teräaseet ja muut penetroivan vamman aikeuttamiseen soveltuvat improvisoidut välineet.

    Sakarin bloggauksen kysymys perusterveydenhuollon vuosittaisesta kustannusnoususta ja sen huomiottajättämisestä Siun Sotessa on siis pitkälti samanlainen juttu kuin sosiaalitoimen alibudjetointikin, eli totta ja suurinpiirtein vanha asia kuin kunnallishallinto. Oletetaan, että kukaan ei välitä, harvan edes muistavan ja loppujenkin häpeävän kyllin etteivät suutaan saa auki. Sitäpaitsi uskottelija itse on tässä välissä epäilemättä ponkaissut uusiin asemiin sekä uskoneet eivät enää ole välttämättä edes läsnä. Eikä tapahtuneita källejäkään ole tapana suuremmin muistella, koska sellaisen katsotaan käyvän maineen päälle, jolloin todellisuuden hallintaa tarvitaan taas. Peruskysymys on, että onko yhä aina oikeassa jos luuli erehtyneensä, mutta olikin tästä huolimatta oikeassa.

  7. 7

    AMK sanoo

    No täähän on vain sitä sipilätsin hyvinvointivaltiota jota hän ajaa vähävaraisilta pois että eliitti saa elää hyvin ”Kysyttäessä onko hinta pääministeriydestä ollut liian kova, Sipilä vastasi, että ilman isoa visiota hyvinvointiyhteiskunnan pelastamisesta ja eriarvoistumiskehityksen pysäyttämisestä hän olisi jo lopettanut.

    – Tiedän, että siihen on nyt Suomessa oikeat lääkkeet olemassa, ja haluan olla viemässä tämän projektin maaliin saakka.”
    Mikähän mahtaa olla maali.Ainakin pienituloiset sen tietävät,että rikkaat rikastuvat ja köyhiltä viedään tuhkatkin pesästä jos niitäkään on olemassa.Kysymysmerkki mitä tarkoittaa eriarvoitamis??uuno äijä koska sitähän ajaa työttömät tekevät töitä mutta ovat silti työttömiä ja saavat työttömyyskorvausta ja maksavat 20 prossaa veroa työttömyyskorvauksesta vaikka tekevät työtä saadakseen työttömyyskorvauksen.joku asia ei kolahda,paperillahan on helppo asioita setviä mutta mikä on todellisuus.Kait se ihme sinne kolahtaa ja nälkäiset saavat ruokansa …?Ahneet maan perii..muistaakseni sananlasku.Mahalasku joskus se viimmeinen astin pettää???

  8. 8

    AMK sanoo

    Perästä kuuluu kun köyhät saavat vain eu:n lahjoittamaa hernesoppaa,ja jos olet sattumuisin päässyt työttömän terveystarkastukseen työttömänä 13 vuotta aika hyvä viuhka kävi oikein lottovoitto,kuinkahan tämä onnistui sattumalta pisti silmään sanoi entinenkin immeinen kun neulan silmäänsä pisti.

  9. 9

    Lauri Tudeer sanoo

    Mihin tämä 4-5% vuotiinen kustannuskasvu perustuu? Ikärakenteen muutokseenko kun inflaatio hipoo nollaa?

    • 9.1

      Mauri Pulkkinen sanoo

      Suorittavan henkilöstön palkat pysyvät jopa alle keskimääräisen inflaatiotason.

      Muutoin on empiiristä tietoa ja kokemusta alibudjetoinnista, mikä korostuu, kun palvelut etääntyvät maksajistaan esim. kuntayhtymiksi.

      Hallintorakenne monimutkaistuu, tarvikkeet ja laitteet kallistuvat samoin tarvittava konsultointi perusterveydenhoidossakin enemmän kuin tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksi antaisi odottaa ja ison yksikön päättäjät keksivät helpommin ”välttämättömiä” lisäpanostuksia, kun laskun maksajina viime kädessä ovat kunnat vaihtoehtoina maksat tai itket ja maksat.

      Erikoissairaanhoidossa tuo on nähty jo vuosikymmenten ajan ja siellä lisätekijänä on ollut vielä kilpavarustelu keskussairaaloiden kesken, korjaus- ja laajennusinvestoinnit + henkilöstölisäykset . Kun kyse on terveydenhoidon tarvikkeista ja laitteista, niiden hinnoittelu ja hintojen nousutahti ylittää normaalin käsityskyvyn.

      Henkilöt, jotka ovat olleet pitempään kuntien hallinnossa, ovat sisäistäneet hyvin toiveiden ja toden välisen eron.

      Sote-uudistus on valtava hallinnollinen hässäkkä, johon kirjoitetaan vielä monta surkeaa lukua.

      Ilmassa on merkkejä, että tavoitellut säästöt hankitaan palveluja heikentämällä ja keskittämällä. Sitä varten ei tarvittaisi isoa hallinnollista myllerrystä ja hyppyä 50 vuotta taaksepäin. Pitäisi olla kanttia sanoa, mistä säästöt revitään ja säästyttäisiin ainakin hallintomyllerryksen aiheuttamalta sekasorrolta.

      • 9.1.1

        Mauri Pulkkinen sanoo

        Kaivoin esiin hieman numerotietoa. Vertailukelpoinen ajanjakso löytyi välille 1995 – 2013.

        THL:n tilastojen mukaan erikoissairaanhoidon menot kasvoivat 2462 M€ – 6802 M€ eli 2,76 kertaisiksi. Perusterveydenhoidon menot puolestaan kasvoivat 1398 M€ – 1890 M€ eli 2,18 kertaisiksi.

        Tilastokeskuksen elinkustannusindeksi kasvoi pisteluvusta 1398 – 1890 eli 1,35 kertaisiksi.

        Korutonta kertomaa numeroiden valossakin.

        • 9.1.1.1

          Mauri Pulkkinen sanoo

          Korjaan perusterveydenhuollon luvut. Lähtötilanne oli 1461 M€ ja 2013 lopulla 3196 M€.

          Vanhalla miehellä oli liian pieni muistilappu.