Vähällä järjellä

Poikani, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.

Nämä Axel Oxenstiernan historialliset sanat muistuivat mieleen eilisillan A-talkia katsellessa. Studiossa neljän puolueen eduskuntaryhmien puheenjohtajat keskustelivat sote-uudistuksesta. Jo kauan olen epäillyt, että sote-uudistusta läpi runnovat hallituspuolueiden edustajat tietävät siitä kaikkein vähiten. Epäilyni osoittautui oikeaksi.

Keskustan Antti Kaikkonen ei ole selvittänyt itselleen edes perusasioita. Hän sanoi, että EU-lainsäädäntö velvoittaa yhtiöittämään sosiaali- ja terveydenhuollon.

Perussuomalaisten Sampo Terho oli edennyt opinnoissaan askelen pitemmälle, sillä hän sanoi valinnanvapauden velvoittavan yhtiöittämään.

Jos hallituspuolueet oikeasti tekevät päätöksiä tällaisten ”tietojen” pohjalta, niin  heikosti ovat asiat. Sanotaan se vielä kerran:

EU-lainsäädäntö ei velvoita yhtiöittämään, vaikka tällä valheella asiaa yritettiin ensin ajaa läpi. Yhtiöitettävä on vain silloin, jos julkinen sektori kilpailee vapailla markkinoilla yksityissektorin kanssa. Valinnanvapauden totetuttaminenkaan ei velvoita yhtiöittämään. Sosiaalitoimi ja terveydenhoito oltaisiin ihan hyvin voitu pitää pääosin julkisen sektorin hoidettavana ja siihen oltaisiin voitu ottaa valinnanvapaus mukaan täydentämään palveluja yksityssektorin tuottamilla palveluilla. Asiakkaalla olisi ollut täysi valinnanvapaus ja raha olisi seurannut potilasta.

Nyt lähdettiin avoimeen kilpailuun markkinoille ja se vaatii yhtiöittämistä. Koko julkisen sektorin toimiva palvelutuotanto on pilkottava osiin ja yhtiöitettävä. Kyse on tietoisesta valinnasta, joka tulee kostautumaan kalliimpana hintana ja varsinkin syrjäseuduilla huonompana palveluna. Yksityiset terveysjätit eivät piittaa harvaan asuttujen alueiden huonoista markkinoista.

Suuret yksityiset palveluntuottajat ovat valmistautuneet tähän jo vuosia. Ne ovat värvänneet asiota valmistelleita poliitikkoja palvelukseensa ja keskittäneet toimintaansa ostamalla pienempiä toimijoita pois markkinoilta. Samaan aikaan julkinen sektori on joutunut uudistamaan organisaatiotaan vuosia velloneessa sekavassa tilanteessa. Syksyllä hallituspuolueiden tekemän kompromissin mukaan keskusta sai maakuntahallinnon ja kokoomus täydellisen valinnanvapauden ja kilpailun markkinoilla.

Yhtiöittäminen vie julkisenkin sektorin toiminnan osakeyhtiölainsäädännön taakse piiloon, jos nykysiä lakeja ei tältä osin muuteta.

Näitä asioita yrittivät ne selvästi ymmärtäneet SDP:n Antti Lindtman ja vihreiden Krista Mikkonen selittää hallituspuolueiden kollegoilleen. Ilmeisen turhaan, sillä nämä elävät kerran omaksumassaan uskossa. Heihin pätee Oxenstiernan tokaisu, mutta asioiden päärunnarit jossain taustalla kyllä tietävät mitä tekevät. Eivät he muuten olisi osanneet hypätä ajoissa yksityisen sektorin palvelukseen paremmille palkoille.

Keskustelussa kiinnitin huomiota myös Kaikkosen ja Terhon toistuviin viittauksiin edellisten hallitusten toimintaan. He siis perustelevat nykyistä hallituspolitiikkaa sillä, että edellisetkin hallitukset ovat tehneet virheitä. Tällainen selitys kertoo selvästi, että nykyisen hallituksen toimia ei voi järjellä perustella.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

 

Kommentit
  1. 1

    Mark Andersson sanoo

    Silloin kun poliitikko puoluejohdon määräyksestä on pakotettu kannattamaan kelvotonta esitystä, hänelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin vedota tietämättömyyteen. Muutenhan hänen pitäisi paljastaa tietävänsä, miksi esitys on kelvoton.

  2. 2

    Tapio Osala sanoo

    Onko edes teoreettista mahdollisuutta, että tämä koko sote-maakuntasoppa vedetään kokonaan takaisin?
    Alkaako pääministerin palli jo heilua?
    Mitä jos hallitus eroaa ja tulee ennen aikaisen eduskuntavaalit?
    Ja valta vaihtuisi? Millä kombinaatiolla voisi koko sote-uudistuksen kuopata?

    • 2.1

      Johannes Keränen sanoo

      Ei ole edes teoreettista mahdollisuutta. Kepu on halunnut maakuntauudistusta jo pitkään ja antaa käytännössä mitä tahansa että saa haluamansa. Nyt tehtiin lehmänkaupat Kokoomuksen kanssa ja huomattiin että SOTE on se keino millä molemmat saa haluamansa. Kokoomusta ei haittaa Kepun vallan vahvistuminen veronmaksajien kustannuksella alueilla missä eivät itse ole vahvoilla ja Kepua ei haittaa terveyspalveluiden kallistuminen ja yksityistäminen kunhan saavat lisää valtaa perunteisillä Kepun alueilla. Ja persuille kelpaa kaikki kunhan Soini saa matkustella ympäri maailmaa ja muut saavat haukkua ei-valkoisia.

      • 2.1.1

        anniina sanoo

        Tässä on Demareilla peiliinkatsomisen paikka. Oli mieletän virheliike antaa sote-uudistus Maria Guzeninan johdettavaksi, palkkiona hyvästä vaalimenestyksestä. Ylioppilaspohjalta tällaisen hankkeen hoitamiseen ei ole minkäänlaista mahdollisutta. Maisterintutkinnollakin tuottaa vaikeuksia.
        Demareiden poliittinen virkojenjako/politikointi johti nyt kepulaisten ja kokoomuslaisten 100 kertaa härskimpään poliittiseen peliin sekä Persujen nousuun.

        • 2.1.1.1

          asa sanoo

          anniina , ei näin mahtavaa muutosta tehdä muuten kuin yhteisellä halulla , ilman puoluerajoja , ilman ulkopuolisia rahastajia ,mutta löytyykö sitä tahtoa kun on joitakin piirejä jotka näkevät vain ainoana tämän rahastamisen mallin mulle , mulle ? Taidat anniina olla yksi heistä.?

  3. 3

    Pekka forstadius sanoo

    Voiko asiaa enää paremmin sanoa? Ja demarit aloittivat puheenjohtajakisansa ”arvokeskustelulla”.

  4. 4

    Jorma Reijonen sanoo

    Katsoin myös ohjelman. Tein samanlaisen johtopäätöksen. Kaikkosella oli välillä hauskaa, hänen sijassaan opiskelisin asiaa ja jättäisin typerät ylimieliset sössötykset sikseen. Tietysti voi olla vaikeaa kaivaa eväitä esiin, jos reppu on tyhjä. Enää en ihmettele hallituksen puuhastelua, tässä ohjelmassa kiteytyi tietämyksen taso. Opposition edustajat olivat selvästi perehtyneet asioihin paremmin. Masentavaa!

  5. 5

    Eemil Nuuttila sanoo

    Teknisluontoisena huomautuksena ensimmäiseen kappaleeseen, paikalla ei ollut neljä suurinta puoluetta vaan valinnanvapauden ajamisessa erityisellä aktiivisuudella kunnostautunut Kokoomus puuttui paikalta. Sen sijaan paikalla oli Vihreiden Krista Mikkonen.

    Kokoomuksen paikallaolo olisi tehnyt nimenomaan tuolle sote-keskustelulle hyvää, olisi ollut mukana myös puolue jonka tavoitteisiin valinnanvapaus on kuulunut alusta asti.

    • 5.1

      Mirja Pekkonen sanoo

      Kansalle syötetään tätä hallituksen valinnanvapausjargonia, koska hallitus tietää, että 70 – 80 prosenttia kansasta haluaa, että terveydenhoito ja sosiaalihuollon palvelut tuotetaan julkisina palveluina pääosin. Yritetään tällä valinnanvapaudella saada kansa muuttamaan mieltään.

      Kirjoitin 31.10 Sakarin blogiin ensimmäisen postauksen, jossa mainitsen mm näin:
      ”Kolmanneksi valinnanvapaus. Itse asiassa ihmisillä on nykyään aika hyväkin mahdollisuus valita itse, missä tulee hoidetuksi. Siitä ei vain ole heille riittävästi kerrottu. Itse olen kahden viimeisen vuoden ajan sairastanut suorastaan ammatikseni. Minua on hoidettu kahdessa eri sairaalassa ja neljässä eri terveyskeskuksessa aina sen mukaan kuinka minulle itselleni on parhaiten sopinut. Jopa hoidetuksi tulemisen ajankohdan olen voinut valita varsin pitkälti itse.

      Kaiken tämän olen voinut tehdä julkisella puolella oikein sopuhintaan. Mitä nyt hoitoon matkustamisen hinta on kallistunut aivan käsittämättömästi. Lisänä on ollut vielä työterveyshuolto, jonka yrittäjänä olen kustantanut osittain itse. Sekin ilo loppuu, koska minulle kaiken sairastamisen jälkeen kirjoitettiin 1.6 alkaen työeläke. Jos hallituksen suunnitelmat toteutetaan kuten nyt on aikomus, on hyvin todennäköistä, että kolmen terveyskeskuksen ja toisen sairaalan ovelle laitetaan pönkkä eikä minulle sen jälkeen jää mitään valittavaa.”

      En minä tuossa omiani horissut.

      Suomessa tuli vuoden 2011 alussa voimaan uusi terveydenhuoltolaki. Sen 6.luvun pykälissä 47-49 säädetään melko laajastakin valinnan mahdollisuudesta. Toki terveyskeskuksen valinnasta nytkin pitää ilmoittaa kirjallisesti ja saman yksikön palveluista pitää nauttia se vuosi ennen vaihtoa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että ei ollut niin nökön nuukaa. Virallisen asuinkuntani alueella ei tarvita mitään ilmoituksia.

      Sen lisäksi asuinalueellani toimii aivan erinomainen laboratorioliikelaitos Iislab, jonka noin 80 toimipistettä ovat alueella asuville vapaasti valittavissa sen mukaan, missä sattuu olemaan kun on aika ottaa ne näytteet.

      Niin että enpä tiedä paraneeko se valinnanvapauskaan yhtään. Saattaapa vaikka huonontua.

  6. 6

    Teppo Saarinen sanoo

    Kyllähän viittauksen edellisten hallitusten toimintaan johtui siitä että kummasti oppositiosta arvostellaan sitä mitä itse edellisessä hallituksessa on suorittanut. Se on totta, että virheistä pitäisi oppia muttei ole tuntunut suomalaisten poliitikkojen varustepakkiin kuuluvan tarvittava nöyryys siihen. Kaikki tuntuvat olevan virheettömiä, jumalasta seuraavia ylöspäin!

  7. 7

    Ari Häkkinen sanoo

    Nykyiset hallituspuolueet tekevät sitä mitä jo ainakin kolmen edellisen hallituksen olisi pitänyt tehdä. Eli sen mikä on välttämätöntä, mutta tietysti omalta arvopohjaltaan. Tämä taas on valitettavaa ja hyvin uhkaavaa terveydenhuoltomme tulevaisuuden kannalta.. Siksi se mitä edelliset hallitukset jättivät tekemättä ja josta virkamiehet hyvin selväsanaisesti varoittivat, on allekirjoittanutta kaikkein eniten vihastuttava asia.

  8. 8

    Jaakko Lautaoja sanoo

    Varmaan neljäs hallitus, joka tekee suurta uudistusta. Aika loppui kesken edellisiltäkin. Miksi tämä onnistuisi sen paremmin, kun joka kerralla on alettu aivan alusta. Tuskin saavat valmiiksi tätäkään, kun hätäillessään ovat vain törmäillet perustuslakiin. Siihen heidän aikansa tärvääntyi.

  9. 9

    Mari Mattila sanoo

    Tykkään kovasti Sakun lainauksista! Herättävät ajatuksia. Kielenvääntäjänä täytyy aina ’jäsentää’ niitä, katsoa alkuperäisten sanojen merkityksiä. Tiedän kyllä, että Sakun sanomalla tavalla on Tuo ’vähällä järjellä’ lainaus käännetty. Järki on hieno asia, mutta tässä tapauksessa ei tavoita kokonaan latinan prudentia-sanan merkitystä. Pois jäävät ’viisaus’ ja jopa ’harkitseminen’. Muuttuisiko lainaus, jos se olisi kääntynyt suomeksi: kuinka vähäisellä harkinnalla hallitaan’? Melkein sama, mutta kun nyt maailmamme rajat ovat sanojemme rajat, voi olla hyvä tietää. Mitä tuohon, kirjoituksen hengessä, vähäiseen järkeen tulee, eikö meille tule jälleen huhtikuun alussa oikein kuvien kanssa ehdokaslistat, joista ne vähäjärkiset jälleen valitaan! Vai viekö tehtävä järjen?

  10. 10

    timo harju sanoo

    Mistä herran tähden Antti Kaikkonen edustajanpalkkionsa nostaa, kun tietämys on tätä tasoa? Ei alkeellisintakaan käsitystä asiasta, josta hänen pitäisi olla päättämässä. Toivottavasti edes vähän hävettää.

    Kun Suomessa hallinto haluaa runnoa läpi jotakin väkisin, niin EU:han sitä vaatii. Vuosi sitten kiisteltiin metsähallituksen yhtiöittämisestä. EU:han sitäkin vaati. Paitsi että eipä vaatinutkaan.

    Hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpään lausunto perustuslakivaliokunnalle 5.2.2016 on ajankohtaista luettavaa tänäkin päivänä ja monessakin mielessä.

    ”Lakiesityksen perustelujen kannalta voidaan kuitenkin todeta, että yhtiöittämisen välttämättömyyttä korostavat perustelut eivät saa tukea EU:n tai kansallisesta kilpailuoikeudesta eivätkä myöskään EU:n komission arvioista, jotka koskevat valtion liikelaitosten asemaa ja toimintaa. […] Tältä osin voidaan kiinnittää huomiota lainvalmistelun laadullisiin perusvaatimuksiin. Perustuslakivaliokunta on vastikään pitänyt erityisen huolestuttavana sitä, että puutteellisesti valmisteltujen lakiesitysten joukossa on yhteiskunnallisesti merkittäviä lakihankkeita, jotka on tuotu eduskuntaan ilman, että niihin on ehditty tehdä esimerkiksi kunnollisia vaikutusarvioita (PeVM 8/2015 vp). Vastaava arvio voitaneen kohdistaa merkittävien organisatoristen uudistusten perustelujen paikkansapitävyyteen ja toteuttamiskelpoisten vaihtoehtojen arviointiin lakiesityksen perusteluja laadittaessa.”

    Tuolta näytti vuosi sitten. Edessä on ratkaisevasti yhteiskuntaa muokkaavia lakiesityksiä, eikä tilanne näytä ainakaan parantuneen. Teiden yhtiöittäminen on selkeä ideologinen monumentti, jolla Berner omienkin sanojensa mukaan pyrkii historiaan. Kansanterveyden luulisi puolestaan olevan niin vakava asia, ettei sitä voi hutiloiden tehdä. Ikävä kyllä A-studiosta jäi aivan toisenlainen käsitys. Ehkä asia ei kosketa, jos tietää itse olevansa tulojensa ja asemansa takia suojassa.

    Metsähallitushan yhtiöitettiin. Perusteena oli ”… Metsähallitukselle osoitettujen yhteiskunnallisten velvoitteiden toteuttamisen varmistaminen kaikissa tilanteissa.”

    Välittömästi yhtiöittämisen jälkeen yhtiö potkaisi ulos kaikki 357 metsuriaan. Tilalle on tullut ”ulkoisia toimijoita” esim. Virosta alkaen á 8 € tunti.

    Se niistä yhteiskunnallisista velvoitteista. Onko niitä olemassakaan?

  11. 11

    Rintsu sanoo

    Ongelma on siinä, että eduskuntaan pääsee suosiolla. Suosiota saa olemalla vaikkapa rääväsuinen showpainija. Kansa haluaa ”muutosta”.

    Mutta laivan suunta muuttuu silläkin, että räjäyttää reiän pohjaan. Suunnanmuutos se on sekin kun laiva alkaa mennä alaspäin.

    Nykyisen hallituksen into tehdä suuria mullituksia kertoo siitä, että heidän mielestään edelliset hallitukset ja eduskunnat eivät ole osanneet hommiaan. Siis kansa on äänestänyt väärin kaikki menneet vuodet. Ja nyt pannaan tuulemaan kun kansa kerrankin äänesti oikein.

    Paitsi että olikohan kansalle selvää, että kärkihankkeita tulevat olemaan tieverkon myynti ja maakuntahallinnon rakentaminen. Ei niillä ainakaan vaaleissa kukaan kummemmin ratsastanut. Sotesta ei kukaan voikaan vielä tietää mitään. Paitsi sen, että sitä on rakennettu koko tämä vuosituhat monella eri tavalla. Joten soteja on jo niin monta viritelmää, että kukaan ei tiedä mitä sanalla edes tarkoitetaan.

    Niinpä nyt ei ”myydä” sotea vaan ”valinnanvapautta”.
    Itse asun keskustan lähiössä ja terveyskeskus on ihan tuossa asemalla. Jos se laittaa ovensa kiinni, niin valinnanvapauteni on mennä himputisti kauemmas.
    Jos taas samoissa tiloissa jatkaa joku muu niin itse asiassa kyseessä on melkoisen mittava omaisuuden siirto kunnilta maakuntahallinnolle tai yksityisille toimijoille. Ja se on nähty turhan monta kertaa miten niissä käy.

    • 12.1

      töytön sanoo

      Suomessahan vastaavaa ei pääse tapahtumaan, vai hitsi vie oiskoha tuo mahollista. Todella masentavaa todeta mitkä tomppelit tätä maata johtamassa..

  12. 13

    Jussi sanoo

    Tämä uudistus on niin massiivisten toimien takana, että se voi kaatua vielä moneen kertaan. Mistä edes löytyy se konsulttiarmeija, joka pystyisi hoitamaan tuon yhtiöittämisen maaliin. Projekti on vain liian iso ja liian huonosti motivoitu, että se saataisiin valmiiksi tämän hallituksen aikana ja seuraava hallitus kaatanee sen. SDP pääsee kuitenkin valitsemaan hallitusohjelmaa, ja keskusta on hallituksessa paljon todennäköisemmin kuin demarit. Keskusta on varmasti valmis hylkäämään valinnanvapauspuhalluksen.

    • 13.1

      Jussi sanoo

      piti sanoa ”keskusta on hallituksessa paljon todennäköisemmin kuin kokoomus”

  13. 14

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Perinteisesti mm. sosiaali- ja terveys- sekä koulutuspalvelut on nähty palveluina, joissa maan rajojen ylittävä kauppa ei ole mahdollista.

    Hankintadirektiiviä ja kansallista lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista on muutettu ja uusi kansallinen laki tuli voimaan tämän vuoden alussa. Laissa säädellään kansallisia kynnysarvoja, hankintamenettelyjä, ilmoittamisvelvollisuuksia yms. Nykyisellään aiemmat ns. toissijaiset palvelut ovat liitteessä E.

    Ainakaan hankintasäädöksissä ei määritellä oikeudellista muotoa, millä k.o. palveluja tuotetaan. Jos jokin direktiivi edellyttäisi yhtiömuotoista toimintaa, luulisi, että käsityksen puolestapuhujat toisivat sen julki täsmällisesti. Enemmän kyse lienee tahtotilasta nähdä asia tavoiteltavana unelmana.

    Sinänsä oy-muodossa toimiminen ei vapauta julkisena hankintayksikkönä toimimisen taakasta, jos yhtiön omistajat ovat julkisia hankintayksiköitä, jotka käyttävät laissa tarkoitettua määräysvaltaa yleistä etua palvelemaan perustetussa yhtiössä.

    Toisaalta en hämmästyisi sellaista julkeutta, että yhtiöihin otettaisiin mukaan yksityisiä tahoja, jollain panoksella ja tilat sekä välineet arvotettaisiin alakanttiin ja sitten oltaisiin vanhaa vitsiä soveltaen niin kiinalaisia, niin kiinalaisia

  14. 15

    Sami Lappalainen sanoo

    ”He siis perustelevat nykyistä hallituspolitiikkaa sillä, että edellisetkin hallitukset ovat tehneet virheitä.”
    Tuolla laillahan sitä Suomi nostetaan jälleen pinnalle, virheistä virheisiin vain.

  15. 16

    Matti Luomansuu sanoo

    Uskomatonta, mutta totta
    Suomi on: henkisen kyykyttämisen, tasapäistämisen ja kiusaamisen kyttäys holhous valtio. Suomi on: maa jossa virkamies, viranomais sekä poliittinen taho on lupa, sääntö sekä kielto-orientoitunut ja pyrokratiapervo. Maa jossa kansa jonottaa ilmaisia ämpäreitä sekä peloissaan hytisee viimassa ja tuiskussa tyyliin, että kyllä nyt kuolema tulee, jos en saa influennssa rokotusta. Kyllä ns eliitillä on hauskaa ja kippurassa lie nauraa räkättävät. Tärkeintä, että kaduntallaajalla sometus pelaa, vaikka vanhus saisi sydänkohtauksen vieressä…. no, sittenhän siitä otetaan kuva. Aikamoisessa ”Matrixissa” elämme.

  16. 17

    Rintsu sanoo

    Asia jota minun pieni pääni ei ymmärrä on se, että jos ”julkinen” puoli ei ns. ”toimi” niin turhan moni lakkaa miettimästä miten se saataisiin toimimaan.
    Alkaa vain huuto yksityistämisen ihanuudesta.

    Mutta fakta on se, että julkista valtaa tai veronmaksajien omaisuutta jos lähdetään yksityistämään niin se ei käy helposti. Sen sijaan siinä voi käydä huonosti.

    Jos kunnan rakennustarkastaja on m*lkvisti, niin sitten on. Mutta ei homma niinkään toimi, että voisit kilpailuttaa rakennustarkastajat sillä periaatteella kuka myöntää parhaan rakennusluvan halvimmalla ja nopeiten.

    Turhan harvinaiseksi on käynyt se ajattelu, että milloin jossain on jotain vikaa niin mietitään miten se korjataan. Yksityistäminen ja myynti ovat ratkaisu kaikkeen.

    Ratkaisu kaikkeen my ass. Julkisilla palveluilla on paikkansa ja hyvä paikka onkin. Niiden mahdolliset ongelmat eivät ratkea yhtiömuodon valinnalla.

  17. 18

    Jari Kähkönen sanoo

    Sellainen on valituksen jälkeisen/valistuksen vastaisen ajan politiikka, silkkaa tyhmyyden ylistystä. Kuinka se voisi mitään muuta ollakaan, kun kerran enää kukaan ei kysy, esitä jatkokysymyksiä? Eikä vaadi vastuuseen, kun paljastuu ettei kysytty tiedä edes oman niin sanotun politiikan perusteluita. Substanssiosaaminen my ass, mahtaa ne aika jytkyjä paukkuja sitten olla, kun tulokset ovat Sakarin bloggaaman kaltaiset. Monet eivät jaksa enää edes katsella valtakunnanverkon television uutisia ja ajankohtaisohjelmia, koska ne ovat niin tolkuttoman unettavan passiivioivan tyhmistäviä. Kyllä muuten trumppi törähtää niin, että koko soini soi.

    No, vieläpä on eräs tätäkin pahempi, nimittäin kovin kiusallisena vaiettu erillistodellisuuksissa eläminen, jossa jotkut ihan oikeasti ilmeisesti kuvittelevat etteivät ole koskaan sillä samalla vastaanotolla (tai muiden vastaavien palveluiden piirissä, sote kun on aika laaja juttu) kuin missä köyhätkin ovat. Jos on ensinmainitussa hävettävää ja pelättävää siinä mihin kaikki vielä yltyykään, on viimemainittu suorastaan yhteiskuntavaarallista toimintaa. Eipä ihmekään, että siitä on niin kovin vaikea puhua omalla nimellä/naamalla. Paras olisi kuitenkin kyetä puhumaan, se on suora seuraus historiallisen hyvinvointivaltion ottamisesta yksityisomistukseen ilman mitään yhteiskuntaa kokonaisuuten koettua velvollisuutta/velvollisuudentunnetta.

    Se on ratkaistava tai muuten koko höskä menee vähin erin kerrallaan samaa tietä häviöön, eikä enää koskaan palaudu. Väitän, että kysymys on myös yksi olennaisimmista ellei olennaisin, kun määritellään hyvinvointi- ja oikeusvaltion sekä sivistysvaltion välistä eroa, tai siirtymää niiden kahden välillä. Tai miksi ekonomismista seurasi monetarismi. Siksi kirjoitan, koska rohkenen epäillä, että useampi kuin yksi ei halua kuin sen hyvän bisneksen ja itselleen vapauden tehdä mitä huvittaa. Eivät moiset turvattua elämää eläneet ylimieliset tissiposket tiedä todellisuudesta mitään, käsitä sen kaikenkattavuutta ja graafisen puoleista koskettavuutta.

    Eivät he kykene käsittämään, että mitä tarkoittaa valtion tasolla olla kuilun partaalla, hät’hätää ei-epäonnistuneeksi luettavissa tai sisäisesti epävakaa. Sitä kun varkautta ei enää tutkita ilman yksityisetsivän esitöitä tai kun poliisi ei enää vastaa yhteydenottoon lainkaan/koko kenttäjohtoalue on partioista tyhjä eikä mitään selitystä anneta. Kun on syytä toivoa, että harmaamanttelinen yövartija kello kaulassa, polvipitkät saappaat jaloissa, lyhytpiippuinen revolveri yhdessä sekä kumipuunoksa manttelin toisessa taskussa tulee paikalle ajoissa ja kykenee pitämään tilanteen hallussaan siksi kunnes apu saapuu paikalle. Näinhän tämä joskus aikaa sitten meni, mutta piruko sitä käski tehdä saman tyhmyyden uudestaan vain päästäkseen järkyttymään, koska tulos olikin sama…Kumma kyllä.

  18. 19

    Rintsu sanoo

    ”Substanssiosaaminen my ass, ”

    ….

    Mulle kävi sillai, että ”tee tämä niin vähän päin persettä kuin osaat”. Että tää olis helppo ja halpa.
    Mulle, jolle maksettiin neljännesvuosisata palkkaa siitä, että tiedän kaikesta kaiken ja jos en tiedä niin otan selvää.

    Oman työni arvostus meni siinä. Että käsketään tekemään jotain niin vähän päin persettä kuin osaa. Että homma olis helppoa.

    Ei tapahdu enää. Koskaan.

  19. 20

    Mikael Teljä sanoo

    Ilmeisesti kiitettävästi Sotea kritisoivalle Li Anderssonille ei löytynyt väittelystä paikkaa? Ovatko hänen sanansa jo liian vaarallisia?

  20. 21

    pena sanoo

    MIkän oli tämän pointti? Onko pakko vai ei, ei ole merkitystä, pääasia, että tehdään. Ainoa huono asia on, että kepu halusia 18 maakuntaa, kun olisi pitänyt olla 5.

  21. 22

    Juha Louhelainen sanoo

    Kaikki alkoi siitä että terveyskeskuksiin ei saatu palkattua lääkäreitä ja ongelman annettiin pahentua puuttumatta perussyyhyn eli lääkäreiden koulutusmääriin ja joidenkin työvoiman välitysfirmojen toimintaan. Nyt sitten pystytetään 18 maakuntaa ja pakkoyhtiöitetään terveyskeskukset ja ties mitä hulluutta. Hommahan olisi ollut hoidettavissa vaikka ulkomailta otetuilla lääkäriopiskelijoilla jos suomalaisille ei terveyskeskuslääkärin virka olisi kelvannut !