Solkkuämpäri

Perussuomalaiset on julkaissut kunnallisvaaliohjelmansa, ja ainakin tämän uutisen perusteella se tuo mieleeni solkkuämpärin sisällön. Tiskiveden seassa on selviä leivänpalojakin, mutta kokonaisuus ei silmää hivele.

Selkeästi hyviä ja kannatettavia asioita ovat vaikkapa kunnallisen asuntotuotannon tukeminen, peruspalvelujen turvaaminen, paikallisten hankintojen lisääminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Näitä asioita toivoisin korostettavan, mutta pahoin pelkään, että houkuttimeksi mukaan otetut syötit vievät kaiken huomion. Niin kävi jo alkumetreillä, kun Uusi Suomi poimi tuohon uutiseen joitain ohjelmakohtia.

Katsotaanpa kohta kohdalta tuon uutisen esille nostamia asioita. Ohjelmasta poimitut kohdat ovat kursiivilla ja omat kommenttini heti perässä.  Itse ohjelman voitte lukea uutisesta avautuvasta linkistä.

– Pyöräily on mukava harrastus, mutta Suomen kokoisessa maassa työmatkapyöräily on mahdollista vain harvoille. Liikennesuunnittelua ei saa tehdä ideologisesti pyöräilyn tai muun ekomatkailun ehdoilla.

Koska työmatkapyöräily on mahdollista vain harvoille, niin se on myös pidettävä vain harvojen mahdollisuutena. Pyöräilyn mahdollistava liikennesuunnittelu lienee sitä fillarikommunismia, jota on kaikin keinoin vastustettava – vaikka sitten saastuttamisen uhalla.

– Tyttöjen ja poikien wc:t on säilytettävä kouluissa – se on ihmisoikeus. Tytöt saavat olla tyttöjä ja pojat poikia. Suhtaudumme kriittisesti moniin ideologisiin kasvatuksen ja feminismin ajatuksiin.

Minun tietääkseni missään ei suunnitella yhteisiä vessoja eikä kukaan ole aikonutkaan kieltää tyttöjä olemasta tyttöjä ja poikia olemasta poikia. Tämä kohta taitaa olla peräisin siitä puolueen nuoriso-osaston lippalakkitempauksesta, jossa lippalakilla kerrottiin mm. silloisen PS-nuorten parrakkaan puheenjohtajan Sebastian Tynkkysen sukupuoli.

– Poikien koulunkäyntiin ja nuorten miesten syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Olen samaa mieltä, mutta mihin ne tytöt nyt unohtuivat?

– Kunnissa on oltava erityisesti veteraanien asioihin perehtyneitä palveluneuvojia.

Kuntien palveluneuvojat tuntevat veteraanien asiat ja osaavat neuvoa veteraaneille kuuluvia palveluja koskevissa asioissa.

– 9 000 kilometriä kulkeneen broilerin syöttäminen lapsille ei voi olla järkevää mistään näkökulmasta katsoen.

Ei voikaan. Minkään muunkaan kuljetuksilla stressatun eläimen lihan syöttäminen kenellekään ei ole järkevää. Yleensäkin tuotantoeläinten hyvinvointiin pitää kiinnittää huomiota. Toivottavasti sitä ei pidetä viherpiiperryksenä ja kettutyttöilynä.

– Turvapaikanhakijoiden oikeutta erilaisiin kuntatason palveluihin, kuten kuljetuksiin ja harrastuksiin, tulee tarkastella uudelleen.

Turvapaikanhakijoilla on oikeus samoihin kuntatason palveluihin kuin kaikilla muillakin. Erillisiä palveluja heille voidaan räätälöidä, jos niihin kunnassa on tarvetta ja halua. Harvoin on mitään tarvetta, sillä juuri yhteiset harrastukset kantaväestön kanssa ovat parasta integroitumista.

– Kustannusten lisäksi meidän on avoimesti voitava puhua maahanmuuton yhteydessä myös erilaisiin kulttuureihin liittyvistä seikoista ja muista ihmisiä huolettavista asioista – ilman että puhujia leimataan rasisteiksi tai muiksi idiooteiksi.

Jos puhuu näistä asioista kuin rasisti tai idiootti, niin silloin leimaa ihan itse itsensä sellaiseksi. Juhlasalillinen maahanmuuttajia perstuntumalta vastustavia kuntalaisia täydennettynä bussilastillisella muualta kuljetettuja Rajat kiinni -idiootteja ei ole asiallista keskustelua.

– Vastustamme sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden avaamista suuryritysten voitontavoittelulle.

Ihanko totta? Tämäkö on hallituspuolueen kunnallisvaaliteema? Näitä asioita ollaan juuri nyt päättämässä maan hallituksessa, ja kun ne siellä on kerran päätetty, niin kuntatasolla niihin ei ole enää mitään sanomista. Juuri maan hallitus – perussuomalaiset mukana – on avaamassa näitä palveluja suuryritysten voitontavoittelulle.

– 90 prosenttia suomalaisista toivoo, että tuotantoeläimiä kohdeltaisiin nykyistä paremmin. Kannatamme vahvasti, että niin sanottua uskonnollista teurastusta säädellään nykyistä voimakkaammin ja estetään eläinten kidutus.

Tähänkin piti sitten vetäää mukaan uskonto. Sitkeässä elää harhaluulo, että erityisesti muslimit kiduttavat teuraseläimiä avaamalla kurkun tainnuttamatta. Tätä uskomusta lietsotaan jatkuvasti ulkomailla kuvatuilla katuteurastusvideoilla. Totuus on kuitenkin, että Suomessa ei teurasteta yhtään eläintä tainnuttamatta. Sen voi jokainen lukea vaikkapa Eviran verkkosivulta.

Asiallisen asian sekaan on siis ripoteltu sopivia syöttejä vaalikarjan märehdittäväksi ja ehdokkaiden korostettavaksi. Näin kai pidetään huoli siitä, että myös oikeita asioita ymmärtämään kyvyttömät ja haluttomat voivat osallistua.

 

 

Kommentit (28)
  1. Siinä oli kyllä taas kerran erinomainen kommentti, valitettavasti tätä tuskin suostuvat lukemaan ne joiden pitäisi.

  2. Pekka Forstadius
    31.1.2017, 16:19

    Pyöräilylinjaus ajaa kyllä pahasti ojaan. Suomen kokoisessa maassa ajetaan työ- ja muitakin matkoja asuinpaikan ja esim. työpaikan välillä eikä Helsingistä Utsjoelle ja takaisin.
    Helsingin kokoisessa kaupungissa työ- tai muumatkapyöräilyssä välimatkojen lyhyys ei ole ongelma vaan liikenneympäristön suunnittelu ja kunnossapito. Sama taitaa koskea pääkaupunkiseutua ja kaupunkeja yleensä. Toivottavasti tuo linjaus leviää laajalti, jotta sen laatinut porukka saa ansaitsemansa huomion.

    1. Jorma Reijonen
      31.1.2017, 17:15

      Outoa pyöräilyn ja pyöräilijöiden mollaamista, myös he ovat äänestäjiä. Itse käyn kaupassa pyörällä, jos siltä tuntuu. Joskus otan pyörän auton kyytiin. Jos lähden vaikka kalareissulle, perillä pikkumatkoja voi ajaa ilman autoa, eikä tarvitse kyttäillä bussien aikatauluja. Nuorempana ajelin työmatkoja pyörällä, kesäikaan keskuspuiston halki 40 minuuttia työpaikalle, tuskin häiritsi ketään. Julkisilla kesti kauemmin, joutui vaihtamaan bussia 2 kertaa. Jos aikataulut eivät osuneet hyvin yhteen, kesti toista tuntia. Maantieteellinen etäisyys n. 20 kilometriä. “Työmatkapyöräily on mahdollista vain harvoille”. Viitseliäisyydestä on paljolti kysymys, toki on pitkiä työmatkoja, tai työtä, missä autoa tarvitaan välttämättä. Tätä ekologiaa ja sähköautoja tuputetaan joka tuutista, missä latauspisteet? Olisihan tietysti kamalaa, jos kotitalon pihalla saisi ladattua auton akut, “ilmaiseksi”. Sähkö ei tosin ole tässä hölmölässä ilmaista. Perussuomalaisten julistus jättää sekavan vaikutelman.

    2. Kennett Ylitalo
      1.2.2017, 01:35

      Ikää 43v ja koko se aika pyörällä. Karmeeta soopaa se on talvella ja liikennesäännöt välillä itsemurhaa; esim pyöräkaista saattaa olla ajokaistan vieressä ja auraus ei kattele pyörien perään: hiekottamattomia ja lanaamattomalla ajotiellä pitäis ajaa. Kaikkein eniten se on vieläkin kiinni varsinkin pienemmissä kaupungeissa kevyen liikenteen aliarvioimista. Ja juuri se liikenne on lisääntymässä. Seuraavaks ite laitan sähköpyörän, pääsee sen 25km/h ylä- ja alamäet, matkaa tässä kaupungissa maksimissaan laidasta laitaan sen 7km. Oon asunut 7 kaupungissa hesaa myöten ja voin sanoa että samalla pyörällä ollaan pärjätty yhtä maaseutukuntaa lukuunottamatta.. Eli kevyesti ollaan avustetulla pyörällä on täysin perusteltu liikkumismuoto. Ei sitä tartte kahden tonnin metallimöykkyä yhden ihmisen kuljettamiseen.

      Vaan väylät puuttuu, on huonosti hoidettu tai kokonaan huomiotta. Ei autoilija joudu vaihtamaan kaistaa kun ei oo lumia aurattu; pyöräilijät tekee sitä jatkuvasti. Autoilija ei voi kaatua, pyöräilijä voi. Autoilijat ylipäätään ottaa meidät hyvin huomioon, se on tiesuunnittelu ja hoito mikä mättää eniten. TIlanne on tuhat kertaa parempi ku 80 luvulla mutta silti vielä hengenvaarallista. Kuntien määrärahojen vähyys näkyy ensimmäisenä meille. Ei tullu kuulonkaan että toinen puoli kadusta olis aurattu, nykyään se on ihan perushommaa. Ja kaupungissa on suomen korkein veroprosentti, ei erikoisen paljon työttömyyttä, kuuluu kasvukeskuksiin… Eli voin olettaa että homma on vielä pahemmin muualla. Paitsi Hesa, tampere ja turku. Joissa myös joukkoliikenne kulkee niin ettei siellä paljon pyörää edes tarvinnut 🙂

Kommentointi suljettu.