Sketsihahmo pääministerinä

Muistatte varmaan Kummelin pääministeri Jermun. Hänhän onnistui livahtamaan avustajien huomaamatta puhumaan medialle rehellisen tollosti. Parin viime päivän aikana on taas kerran käynyt selväksi, että meillä on oikeasti sellainen pääministeri.

Ensin ilmeisesti avustajilta karannut pääministeri sanoi eduskunnalle, että vuonna 2014 Malmin lentokentästä tehty päätös oli virhe, joka pitää korjata.

”Tämä hallitus on valmis pelastamaan Malmin lentokentän, jos löydämme Helsingin kaupungilta sopimuskumppanin siinä, että esimerkiksi maavaihdon kautta löydämme korvaavan alueen, tai jos me pystymme purkamaan tämän tehdyn sopimuksen.” (Sipilä eduskunnassa torstaina)

Hän väläytti myös pakkolunastuksen mahdollisuutta.

Seuraavana päivänä avustajat olivat nähtävästi tavoittaneet pääministerin ja neuvoneet häntä. Sipilä loivensi lausuntoaan ja sanoi, että pakkolunastus ei tule kysymykseen. Sen sijaan hän puhui edelleen maanvaihdosta, josta kuulemma on käyty neuvotteluja. Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki kertoi, että mitään neuvotteluja ei ole käyty. Kukaan ei edes tiedä mitkä olisivat sellaisia alueita, joiden vaihdosta voitaisiin neuvotella. Hallituskumppanit ennättivät jo ihmetellä millä rahalla Sipilä aikoo pakkolunastaa alueen, koska sitä varten ei ole määrärahaa. Se maksaisi satoja miljoonia.

Taustasta ihan lyhyesti sen verran, että vuonna 2014 valtio siirsi alueen hallinnan Helsingin kaupungille. Kaupungilla on perustuslain mukaan kunnallinen itsehallinto, johon kuuluu kaavoitusmonopoli. Kuntien itsehallintoon kuuluvia asioita voi ottaa kunnilta pois vain lailla. Sitä ei tehdä pääministerin omien harrastusten ja mielenkiinnon kohteiden mukaisesti.

Asiaa sotkee lentokentän säilyttämiseen tähtäävä kansalaisaloite. Se tullaan tyrmäämään viimeistään perustuslakivaliokunnassa juuri kunnallisen itsehallinnon perusteella.

Meillä on pääministeri, joka ei tunne hallintojuridiikan alkeita. Hän ei osaa hahmottaa mitkä asiat kuuluvat valtiolle ja mitkä kunnille. Hän luulee yritysjohtajan tapaan, että firman ylin päättäjä voi päättää ihan mistä tahansa firmalle kuuluvista asioista. Suomea pääministeri pitää firmana ja olettaa voivansa pääministerinä puuttua jopa yksittäisen kunnan kaavoitukseen.

Siellä on tärkeää harrastetoimintaa, siellä on huoltotoimintaa, siellä on parisataa työpaikkaa. (Lentämistä harrastava pääministeri Sipilä)

Tästä jää hyvä siivu meille kaikille. (Pääministeri Jermu)

 

PS: Minulla  ei ole mitään kantaa Malmin lentokenttään, sillä olen ollut helsinkiläinen viimeksi 17 vuotta sitten. Se on Helsingin päättäjien asia, ja uudet päättäjät valitaan kohta.

 

Kommentit
  1. 1

    Virva Itäranta sanoo

    Pala palalta se paljastuu. Sipilä hoitaa tehtävässään lähinnä omia asioitaan, kuten nyt tätä harrastekenttäänsä, mistään laeista tai päätäntävallasta piittamatta. Kaikkein vähiten hän välittää kansasta, jonka etuja pitäisi ajaa. Melkoinen diktaattori meillä. Pahinta on, että mies on 3-vuotiaan tasolla. Kuka antaisi tuollaisen vallan pikkulapselle?

    • 1.1

      Jyrki sanoo


      Pahinta on, että mies on 3-vuotiaan tasolla. Kuka antaisi tuollaisen vallan pikkulapselle?

      En osaa arvioida pääministerin henkistä ikää. Mutta henkisestä iästä puheen ollen olen kuullut sanonnan, joka menee muistaakseni jotenkin näin: ”Totuus tulee lasten suusta.”

      Niin tämän sanonnan perusteella olisi kyllä mukava, että kaikilla politikoilla olisi pieni määrä lasta säilynyt ajatusmaailmassaan. Se voisi jopa johtaa siihen, että nykyiset toimet ei kävisi. Mitä nyt tulee vaikka työttömien, köyhien, sairaiden jne. Kyykyttämiseen ja nöyryyttämiseen loputtomasti. Ja varmaan paljon muuhunkin.

  2. 3

    Merja Parkkila sanoo

    Kummeleiden pääministeri ja Sipilä on ihan yks yhteen. Karmivaa!

  3. 4

    töytön sanoo

    Jää siitä vielä meillekkin ihan mukava siivu käyttörahaa ☺

  4. 5

    Kalle sanoo

    Välillä on tunne, että on osallisena jossakin live spedeshowssa, ongelmana vaan, että sitä telkkaria ei saa suljettua.

  5. 6

    Christian Kvikant sanoo

    Timoselta kysyin, mitä virkaa perustuslain 20 §:llä on? Eikö se juuri mahdollista eduskunnan välintuloa, jos kulttuurihistoriallisesti arvokkaita alueita ollaan kaavoitusprosessin kautta tuhoamassa?

    Lisäksi ihmetyttää, miten kansainvälinen rajanylityspaikka voisi olla vain kunnan sisäinen asia?

    Toiseksi Lex Malmi vaikuttaisi kuntien kaavoitusmonopoliin ainoastaan välillisesti. Jos alue suojellaan lailla, niin Helsingin kaupungilla olisi edelleen täysi vapaus kaavoittaa aluetta miten parhaaksi näkee, kunhan suojeluvelvoitteista pidetään kiinni… Alueellehan voisi rakentaa vaikkapa asuntoja 10000-15000 asukkaille.

    • 6.1

      Saku Timonen sanoo

      Suomen perustuslaki 20 §: ”Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille.
      Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.”

      Kunnan toiminta on julkista valtaa ja kaavoitusasiat kuuluvat kunnalliseen itsehallintoon. Maan hallitus on hallinnollisesti kuntien yläpuolella vain siten, että se voi antaa eduskunnallalle lakiesityksiä, joilla rajoitetaan kunnallista itsehallintoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lailla voitaisiin puuttua yksittäisiin kaavoihin, vaan pitäisi muuttaa koko kaavoituslainsäädäntöä siten, että kaikkien kuntien valtaa rajoitettaisiin.

  6. 7

    Harri Waltari sanoo

    Sen verran täytyy korjata, että Lex Malmi ei pysähdy perustuslakivaliokuntaan, ellei liikenne- ja viestintävaliokunta pyydä sieltä lausuntoa. Täysistunto ei nimittäin lausuntoa edellyttänyt, eikä lähetekeskustelun yhteydessä kukaan sitä edes esittänyt. Muutama kansanedustaja (lähinnä Joona Räsänen ja Sinuhe Wallinheimo) sentään piti erikoisena sitä, että kunnanvaltuuston päätöstä pyritään kumoamaan eduskuntalailla. Enin osa puheenvuoroista ei nähnyt mitään ongelmaa siinä, että eduskunta ryhtyy päättämään kunnallistason asioista, osa suorastaan piti tärkeänä sitä, että jos kunnallistasolla ei nähdä asioiden laajempaa merkitystä, niin valtakunnan tasolla asioita voidaan oikaista.

  7. 8

    Jarkko Tuominen sanoo

    Ainoa vastaavankokoinen alue valtion omistuksessa Helsingin rajojen sisällä on Santahamina ja sitä hallitus tuskin on valmis vaihtamaan Malmin kenttään. Toisekseen mikäli kenttä säilytettäisiin joutuisi hallitus (Sipilä omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä) todennäköisesti määräämään Finavian aloittamaan lennonjohtotoiminnan uudelleen. Finaviahan on jo poistunut Malmilta ja kenttä toimii ilman valvontaa vuoden 2019 loppuun saakka.

  8. 9

    Juha Krapinoja sanoo

    Nyt tuntuu tässä koko hommassa menevän kyllä puurot ja vellit aika lailla sekaisin. Aloite Malmin lentokentän säilyttämiseksihän ei tullut hallitukselta vaan kolmelta puolueisiin sitoutumattomalta, toisiaan entuudestaan tuntemattomalta ei-lentäjältä, joiden vireille panema lakialoite saavutti kaikista siihen asti tehdyistä kansalaisaloitteista toiseksi nopeiten eduskuntakäsittelyn edellyttämät 50000 kannatusilmoitusta.

    Asian käsittelyn tässä vaiheessa on mielestäni aivan turhaa ja asiatonta yrittää syytää mitään vastuuta Lex Malmista hallitukselle tai ministereille. Helsinki ajoi valtion luopumaan kentästä ja kansa on virheenä pitämästään päätöksestä selkeän mielipiteensä ilmaissut, kuntalaisaloitteella, yleiskaavamuistutuksella jne. Nyt on vuorossa demokraattisen yhteiskunnan tarjoamien instrumenttien seuraava eskalaatiotaso ja asian käsittelee ja siitä päättää eduskunta. Jos eduskunta säätää nyt esitetyn lain, sitoo se hallitusta ja Helsingin kaupunkia. Näin toimiii demokratia.

    Jos eduskunta hyväksyy Lex Malmi:n, ei se suinkaan velvoita valtiota palaamaan kentälle toimintoineen. Toimiihan kenttä tälläkin hetkellä, ilman että valtiolla olisi siihen mitään osaa tai arpaa. Siksi onkin täysin irrelevanttia kovistella hallitusta, josko he ovat tehneet päätöksen Malmille palaamisesta. Sellainen kovistelu ja hallituksen asettaminen kyseenalaiseen valoon toki sopii opposition vaalikampanjaan, mutta itse asian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    Ja selvennykseksi vielä, että aloitteen hyväksyminenhän ei suinkaan pakota valtiota pakkolunastukseen, kuten monet ovat väittäneet. Lakialoitteen 12§ jättää yksiselitteisesti avoimeksi myös mahdollisuuden esimerkiksi sellaiselle sopuratkaisulle, jota Helsingille on jo ehdotettu. Mikäli Lex Malmi hyväksytään, ovat avaimet sen kaltaisen sopuratkaisun syntymiselle todellakin Helsingin käsissä, kuten Sipilä totesi. Ellei Helsinki kuitenkaan silloinkaan ole halukas sopuratkaisuun Lex Malmin noudattamiseksi, tarjoaa laki asian käsittelemiseksi varsin hyvät instrumentit. Itse toki toivon, ettei niin pitkälle jouduta menemään vaan että Helsingissäkin vihdoin järki voittaa.

    Kunnalllisen itsehallinnon tavoite on estää valtion puuttuminen kunnalisiin päätöksiin, joiden vaikutus on vain paikallinen. Kunnallisen itsehallinnon tavoite ei ole, että kunta pystyisi päättämään asioista, joilla on huomattavia vaikutuksia sen rajojen ulkopuolelle. Mikäli Helsinki päättäisi esimerkiksi sulkea satamansa, uskon että valtiollisella tasolla asiasta kyllä nousisi melkoinen äläkkä. Esimerkiksi Östersundomin Helsinkiin liittämisen myötä (jonka valtio päätti, vastoin Sipoon toiveita) kävi selväksi, että kunnallinen itsehallinto ei suinkaan ole absoluuttinen asioissa, joilla katsotaan olevan ylikunnallista vaikutusta. Sipoon tapauksessa tosin asia koski lähinnä vain Helsinkiä.

    Maankäyttö- ja rakennuslaki velvoittaa tekemään selvitykset ja vaikutusarvioinnit ”koko siltä alueelta, jolla kaavalla voidaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia”. Malmin ilmailukäytön lopettamisesta ilmailulle aiheutuvia ylikunnallisia vaikutuksia ei kuitenkaan ole arvioitu. Mitään lain mainitsemaa vaihtoehtoa ei ole tutkittu vaan yleiskaavaa on jyrätty läpi Ainoana Totuutena. Ehkä juuri näiden lakimääräisten, kattavien vaikutusarviointien puutteen takia ely-keskus ja liikennevirasto ovatkin (monien muiden joukossa) valittaneet yleiskaavasta.

    Ennen mielipiteen muodostamista kannattaa muuten lukea huolella Lex Malmin perustelut. Aloitetta muotoiltaessa otettiin kunnallinen itsehallinto toki huomioon: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106

  9. 10

    Liisa Jokinen sanoo

    Vähän off topic mutta Sipilää kuitenkin…

    Omalukunsa on palvilihasähellys (EU on kieltämässä perinne palvauksen). Sipilä on luvannut hallitusohjelmassa:
    ”Suomen talous ja työllisyys kyetään kääntämään kasvuun vain yrittäjyyden ja työn tekemisen kautta. Toimet kilpailukyvyn parantamiseksi vahvistavat vientiä ja kotimarkkinoilla toimivien yritysten toimintaedellytyksiä.

    Yritysten rahoituksen, oman pääoman ja riskinottokyvyn vahvistamiseksi hallitus tekee toimia, jotka vaikuttavat aloittavien yritysten, nopean kasvun yritysten ja sukupolvenvaihdosta tekevien yritysten tarpeisiin.”

    MTK:n Anni-Mari Syväniemi puolestaan tietää kertoa:
    ”Suomen noin 300 lihanjalostajasta juuri maamme noin 100 perinnepalvaria ovat niitä, jotka työllistävät maaseudun haja-asutusalueilla. Kun lihateollisuus nykyisin työllistää noin 8000 henkilöä, määrä voi pudota pahimmillaan jopa puoleen.”

    Käydäänpä tilanne vielä rautalangasta läpi:

    – Maassa on toimivia liha-alan pienyrityksiä, joilla on tyytyväinen ja vakituinen asiakaskunta.

    – EU:n säännösten takia näitten yritysten toiminta uhkaa loppua.

    – Hallitus pystyisi estämään tämän.

    – Mutta hallitus ei sitä tee, vaan ajaa pahimmillaan tuhansia nettoveronmaksajia kortistoon.

    Kuinkahan tämä palvelikaan sitä yrittäjyyttä? Ja maan taloutta yleensäkin? Kuinka tämä parantaa niitä kilpailuedellytyksiä.

    Tämä haiskahtaa taas isojen lihatalojen lobbaukselta. Saadaan pienet laadulla kilpailevat pikku palvaamot pois pelistä.

    • 10.1

      Anselmi sanoo

      Perinteistä EU-vastaista propakandaa!! Suomen Kuvalehdessä viimeviikolla EU-komission Suomen edustustuston tiedotuspäällikkö Pia Siitonen toteaa tuon olevan virheellistä uutisoitia. Hänen mukaansa EU ei kiellä palvikinkkua. Savusaunassa palvatussa kinkussa on syöpää aiheuttavia PAH-yhdisteitä, joita yritetään rajoittaa. Suomella ja 11 muulla Eu- maalla on mahdollisuus hakea PYSYVÄÄ poikkeuslupaa perinnepalvaukselle. ”Tässä tapauksessa Lihakeskusliitto jätti riedotteessaan kertomatta, että EU tarjoaa perinteiselle savustukselle jatkoluvan.”

      Pitää kysyä: Mikä tarkoitus tällä uutisoinnilla on? Jätetäänkö jatkolupa hakematta, että voidaan irvistellä, kuinka paha EU taas oli. Vai jätetäänkö jatkolupa hakematta, jotta saadaan ne pienet ja notkeat isoja nilkkoihin potkivat yritykset pois tieltä?

  10. 11

    Yhdyskuntatekniikan insinööri sanoo

    Kyllä pakkolunastuksia tehdään niin luonnonsuojelun, kulttuuriarvojen kuin liikenneverkon takia, ks. ao. linkki.

    Malmin lentokentän toiminta lentokenttänä on nykyisen maakuntakaavan, yleiskaavan ja asemakaavan mukaista. Helsingin kaupunki on kyllä laatinut niin sisällöllisesti kuin valmistelultaan kyseenalaisen uuden yleiskaavan, josta on tehty lukuisia valituksia ja jota ei tulla lopullisesti hyväksymään pitkään aikaan – jos koskaan. Parasta olisi, jos vielä valituksia käsiteltäessä Helsingin seuraava valtuusto käynnistäisi yleiskaavatyön uudestaan kuntalaisia aidosti kuunnellen.

    Lex Malmi tuskin on ristiriidassa perustuslain tai muunkaan lainsäädännön kanssa.
    Jos kuitenkin ollaan periaatteellisella tasolla huolissaan kunnallisen autonomian lakisääteisestä perustasta ja kunnallisesta demokratiasta, miksi ei sitä suuremalla syyllä olla huolissaan nienomaan maankäyttösopimuksista, joilla ei ole legimiteettiä? Ennen kaavoitusprosessia tehdyt ”sitovat” maankäyttösopimuksethan ovat ristiriidassa sekä kaavoitusta koskevan lainsäädännön että demokratian kanssa.

    Jos Helsingin ja valtion kyseenlaisesta maankäyttösopimuksesta halutaan edelleen pitää kiinni, eikä pakkolunastaa Malmin lentokenttää, osapuolet voivat neuvotella maanvaihdosta. Esimerkiksi Pasilan pohjoispuolelta löytyy valtion maata, joka sopisi asuntotuotantoon Malmin soista lentokenttää paremmin.

    Hallitus ei ole paljoa pisteitä kerännyt ja moni tämän blogin kirjoitus on ollut ”spot-on”. Siitä huolimatta älyllisen rehellisyyden nimissä on todettava, etteivät aivan kaikki asiat, joita Keskusta ja Sipilä sattuvat kannattamaan, ole huonoja.
    Tykkäisinkin, jos asiat käsitellään kuitenkin edelleen asioina. Se on kestävämpää keskustelua ja kantaa pidemmälle.

    http://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/maanmittaustoimitukset/lunastustoimitus

  11. 12

    Siru Pola sanoo

    Nyt kun hallitus pääministerin johdolla on ryhtynyt päättämään kunta-asioistakin, niin voisikohan ne päättää, että Pieksämäen sairaalan kirurginen toiminta käynnistettäisiin uudelleen.

  12. 13

    Anselmi sanoo

    Ollaan Malmin lentokentästä ihan mitä mieltä tahansa, on pääministeri ulostulo todellakin outo. Miten se sattuikaan samaan aikaan kun Väyrynen ryhtyi helsinkiläiseksi tavoitteenaan Helsingin kutistaminen. Tätä pääkaupunkiseudun ja muidenkin kaupunkiseutujen vastustamista on mm. Maaseudun tulevaisuudessa ja muissa mtk/kepulaisissa medioissa ja somessa teemalla kaupungit tuhoavat maaseudun, kun ne viedät kaikki rahat. Sen takia kaupunkien kasvu pitää pysäyttää. Väistämättä joutuu kysymään onko pääministerin ulostulolla ristiriitaisine korjasuliikkeineen jokin yhteys kaupunkivastaiseen propakandamyllyyn!!

  13. 14

    Osmo Virrankoski sanoo

    Somen valtakunnan toimitusjohtaja Sipilä ei ehdi vastaamaan jatkuviin visaisen aggressiivisiin kysymyksiin. Hän on johtajana myös Oy Suomi Ab:ssä. Sekin on ainakin yhtä tärkeä homma.

    Tässä jokin aika sitten haukku yltyi jopa yliopiston professoritasolla niin, että korkean oikeusviranomaisen oli todettava parjausryöppy aiheettomaksi. Ja pulinat pois. Anteeksiko? Someko sen tekisi vai professorit? Sivistys on ajat sitten syrjäytetty jopa Oy Suomi Ab:ssä.

    Mitä tulee Malmin kenttään, nyt kohta on kunnallisvaalit. Sipilä on kasvanut poliitikoksi. Ei huanoo asia!