Katastrofin ainekset

”Kiireellisen avun antamiseen ennaltaehkäisevänä tukena ei ole budjetissa varauduttu. Henkilöstö on mitoitettu vuoden alusta alkaen ennalta ehkäisevän ja täydentävän tuen käsittelyyn. Henkilöstöä on yt-menettelyssä siirretty muihin tehtäviin. Määräaikaiset työsuhteet ovat loppuneet.”

Näin vastasi Facebookissa näkemäni kommentin mukaan eräs kunta Kelan hätähuutoon. Kela ei kerta kaikkiaan kykene hoitamaan sille siirtynyttä toimeentulotuen perusosan myöntämistä, vaan huutaa kuntia apuun.

Sen piti olla läpihuutojuttu, ja Kela vakuutteli hoitavansa tehtävän yhtä nopeasti ja yhtä hyvin kuin kunnat, mutta halvemmalla. Toisin kävi. Nyt kuntien pitäisi paikata Kelan virheet ylimääräisellä ehkäisevällä toimeentulotuella, johon ne eivät ole varautuneet talousarviossa.

Itse olen sitä mieltä, että kuntien pitää auttaa, mutta omakustannushintaan. Ylimääräinen työ ja Kelalle kuuluvien tukien maksaminen pitää laskuttaa Kelalta täysimääräisesti.

Tämä on vasta alkua. Kun sote-uudistus runnotaan läpi asiantuntijoiden varoituksista piittaamatta, niin koko sosiaali- ja terveyssektori lamaantuu vuoden 2019 alussa. Tai oikeastaan lamaantuu vain julkinen sektori, sillä suuret yksityiset alan toimijat ovat valmistautuneet jo vuosia tähän jättipottiin. Sote-uudistusta valmistelleita poliitikkoja on siirtynyt järjestelemään asioita yksityiselle sektorille. Julkinen sektori vasta suunnittelee toimintojen yhtiöittämistä, ja ne yhtiöt voidaan perustaa vasta valinnanvapauden tullessa voimaan vuoden 2019 alussa.

Muutenkin koko nyt lausuntokierroksella oleva valinnanvapauslainsäädäntö on keskeneräinen. Kummallisinta siinä on, että hallitus lakiesityksen perusteluissa myöntää suoraan, että valinnanvapaus nostaa hintoja, lisää eriarvoisuutta ja mahdollistaa suurten yritysten kermankuorinnan. Tästä kirjoitin kuukausi sitten.

Hallituspuolueet myöntävät, että ongelmia on. Silti hallitus on päättänyt ajaa esityksensä väkisin läpi. Myönnetään suoraan, että kiire on valtava, mutta ”tämä on nyt saatava maaliin”. Maaliin on päästävä vaikka puolikuolleena kontaten, koska on kiire. Hallitukselle näyttää olevan ihan samantekevää miten palvelut tulevat toimimaan, kunhan se vain pääsee sanomaan, että valmista tuli ja tähän eivät aiemmat hallitukset pystyneet.

Valinnanvapaudesta ei tingitä. Kokoomuksen Antti Häkkänen sanoi suoraan, että ilman valinnanvapautta ei tule sotea. Kaikki vakuuttelevat kilvan, että annetut lausunnot otetaan huomioon ja lakiluonnosta täsmennetään niiden perusteella.

Ei sitä täsmennetä. Päälinjat on lyöty lukkoon ja konttaamista jatketaan niiden mukaisesti. Kuten Juha Sipilä joskus sanoi, niin tehdään laki ja katsotaan sitten, miten se toimii.

Yksi pahimpia esteitä on taas kerran perustuslaki. Ehdotetussa mallissa yksityisille palvelujen tuottajille siirtyisi vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon perustason palveluiden tuotannosta. Yksityinen palvelujen tuottaja vastaisi myös palvelun tarpeen arvioinnista. Perustuslain 124 §:n mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna hyvän hallinnon vaatimuksia.

Hallitus ei vielä ole miettinyt voidaanko näin valtava kokonaisuus siirtää tuosta vaan yksityiselle sektorille. Pääministeri olettaa, että tämä perustuslaillinen ongelma hoidetaan pienillä täsmennyksillä.

Katastrofin siemenet on kylvetty ja nyt odotellaan hallituksen suoritusta.

IMG_20170301_0001

Kuva: Karjalainen 1.3.2017

 

Kommentit
    • 1.1

      Saku Timonen sanoo

      Pidän tätä oikeastaan positiivisena uutisena. Kunnalla on vastuu työllistämisestä, mutta tähän asti kunta ei ole saanut tietoja työttömistä ennen kuin ns. sakkomaksu alkaa juosta. Nyt tietoa rupeaa saamaan jo aiemmin ja on mahdollista ottaa työttömiin yheyttä ja tarjota vaikkapa palkkatukityötä.

      • 1.1.1

        Sami Lappalainen sanoo

        Kiitos kun avasit.
        En oikein itse osannut ymmärtää tuota uutista, mutta nyt ymmärsin sen.

      • 1.1.2

        työtöntyötön sanoo

        Tarjota palkkatukityötä? Täällä ei pääse palkkatuelle edes viikkoa ennen kun tuo 300 päivää on täyttynyt. Tämä typin virkailijan suusta ja aivan äskettäin kysytty. Toisaalta sitten taas kuulen että joillain on reilut kaksi vuotta työttömyyttä riittänyt. Vissiin naamasta kiinni kenelle myönnetään.

        • 1.1.2.1

          Saku Timonen sanoo

          Totta on, että tuossa on myös valtava riski. Kuntouttavaan työtoimintaan voi päästä myös ennen kunnan maksuvelvollisuuden alkamista, ja kunnat voivat ruveta painostamaan työttömiä hyvissä ajoin.

  1. 2

    Angie sanoo

    Tää kelan touhu on ihan uskomatonta paska.
    Kela = köyhien elämän lakkauttaminen

  2. 3

    töytön sanoo

    Aikamoinen rytöläjä ootettavissa. Nooh oha se kuuluisa valinnan vapaus sitte.. Kalliiks tullee vaan oha sitä rahaa tiettyihin asioihin vaikka millä mitalla tässä maassa.

  3. 4

    Pirkko Aura sanoo

    ”Yksityinen palvelujen tuottaja vastaisi myös palvelun tarpeen arvioinnista.” = Siihen loppuu kuin seinààn kaikki ennaltaehkàisevà terveydentarkastustoiminta, kuten riskiryhmiin kuuluvien veri- ja muut kokeet.:Sairaudet havaitaan vasta kun ne ovat jo tuottaneet tuhoja, ja kun niistà tulee ”tuottavia” lààketehtaille.
    Tàmà ei ole vain oletus, vaan se on jo aluillaan tààllà Italiassa, jossa lait ovat supistaneet huomattavasti myòs julkisen sektorin turhiksi mààriteltyjà kokeita. Perhelààkàreille on làhetetty kiertokirje, ja rikkurit saavat sanktioita. Voi sitten tietysti mennà vuodattamaan vertansa ja rahojansa yksityiselle puolelle, jos pussinnyòrit sallivat.
    Vihdoinkin on keksitty miten pistàà rahoiksi kòyhillà ja sairailla…ja voidaanhan niistà sitten vielà saada jotain ”varaosia”, elintensiirtoon.
    Miksi kansa sallii tàllaisen tapahtuvan?
    Jos hallitus rikkoo perustusLAKIA, huonontaen huomattavan ihmisryhmàn asemaa ja oikeuksia, se ei ole vain ”virhe” vaan maanpetos ja RANKAISTAVA teko.
    On jàrkyttàvà vastakohta siinà Suomalaisuuden vauhkoamisessa, kun sillàvàlin samalla idealismilla valtaan pààsseet ”vahvat miehet” ovat nikkaroimassa pohjaa pois kaikilta yhteiskunnallisilta saavutuksilta.

  4. 5

    Maarit Oinonen sanoo

    Jotenkin vaikea uskoa tuon soten edes käynnistyvän. Itse olen ennen kaikkea huolestunut yksilön tietoturvasta tietojärjestelmien käytön yhteydessä. Sipilän naiivi ja 90-luvulla käytetty kommentti siitä, että kenestäkään ei tule väliinputoajaa, ”koska tietojärjestelmät hoitavat asian” ei kovin paljon luottamusta luonut. Miten suuret kansainväliset toimijat sovittavat rekisterinsä ja etenkin työterveyden osalta yhteiseen tietojärjestelmään, keskustelevatko nuo tietojärjestelmät keskenään vai onko kaikilla sama OmaKanta-järjestelmä? Minä en ainakaan ole saanut minkäänlaista selkoa tästä asiasta sote-keskustelujen yhteydessä. Kyse on suuresta ja valtaisasta muutoksesta suojattujen tietojen käyttöön ja se edellyttäisi laajaa keskustelua ja ratkaisujen esittelyä kansalaisille. Se, mitä saattaa tapahtua tietojärjestelmien tiimoilla, voi olla vähintään saman kokoluokan ongelma kuin KELAlla toimeentulotuen kanssa. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä yritykset ovat tekemässä näitä järjestelmiä.

  5. 6

    Seppo Laitinen sanoo

    Kyllä hallitus on kehittämässä tai oikeastaan jo kehittänyt sellaisen sopan, jonka korjaaminen on paljon vaikeampaa ja vaati pidempää aikaa. Yksi hallituskausi korjaamiseen riitä. Hyi kun oksettaa koko touhu. Onko mitään keinoa vastuulliset saada tekosistaan juridiseen vastuuseen. Ei kansalaisia näin voi kohdella!!!!!!!

  6. 7

    Sami Lappalainen sanoo

    Mitäs mä jo monet kerrat sanoin tuosta häntäluu edellä puuhun menosta, nyt pahasti näyttää että tässä touhussa mennään latvaan asti ja sitten tullaan lujaa maanpinnalle.
    Kela on oikeasti paiseessa ja en itse omaa niin lujaa uskoa siihen että tämä lähtee edes toimimaan. Nyt ehkä yhteistyö voi alkaa kelan ja kuntien kanssa, mutta kuinka kauan se kestää?
    Sote nyt on jo sanana semmoinen kirous, että siihen kannanotto on turhaa, se on jo todettu liian monen asiantuntijan suusta että ainoat hyötyjät on isoimmat palveluntarjoajat.

    http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3679512-tekeeko-hallitus-uudet-carunat-jatemaksuihin-tulossa-kovat-korotukset
    Kaverini vielä linkkasi tuon linkin minulle ja oikeastaan tuo katkaisi liki kamelin selän. Jos tuo olisi mahdollisesti toteutuva asia (???) niin se ajaisi suomen jo siihen suohon mistä tämä maa ponnisti aikanaan….

    • 7.1

      Sami Lappalainen sanoo

      Ps. En tunne tuota kansan uutisia entuudestaan, eli jos se on huuhaata, niin pyydän anteeksi.

      • 7.1.1

        Rintsu sanoo

        Kansan uutiset on vanha lehti.
        Enemmän vasemmalla kuin ”Demari” mutta silti ihan oikea lehti.

        Lukijalla itsellään pitää olla ”mediakriittisyyttä” ymmärtääkseen, että julkaisu ei välttämättä valehtele jos se kertoo asioista väritettyjen silmälasien läpi.

        Entäs sitten?

        Itse pyrin lukemaan kaikkea mahdollista ja mahdotonta paitsi mitävittua.

        Kas kun musta ei ole väri. Milloin valo sammuu niin kaikki on automaattisesti mustaa. Kaikki muut värit vaativat valoa.

  7. 8

    Rintsu sanoo

    Tämä toimeentulotuen siirto Kelaan on ”hyvä” esimerkki siitä mitä tapahtuu kun mennään ideologinen periaate edellä soitellen soteen.

    Sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan, että toimeentulotuen perusosan maksaa Kela.
    Parhaimmillaanhan se voisi tarkoittaa sitä, että peruspaperisota olisi poissa sosiaalityöntekijöiltä jolloin heillä olisi aikaa keskittyä siihen ennaltaehkäisevään… ja akuutteihin hätätilanteisiin.

    Mutta toteutus… huoh… toimeentulotukihakemusten määrä ei voi olla yllätys.
    Työmäärä ei voi olla yllätys.

    Jos ajatuksena oli, että perustoimeentulotukipäätöksen raksuttaa (pitäisikö pyytää anteeksi sanavalintaani?) kuka tahansa koulutettu apina ja mahdolliset leikkaukset tai täydennykset ja akuutti hätäapu sitten menevät ammattitaitoisen sosiaalivirkailijan kautta niin se ei toteutunut.

    Sen sijaan huonolla toteutuksella saatiin tilanne jossa yhteiskunnan vihoviimeinen turvaverkko (toimeentulotuki) viritetään myöhässä ja on täynnä liian isoja reikiä. Ja sen ammattitaitoisen sosiaalityöntekijän kädet on sidottu.
    Koska eihän kunnilta voi vaatia, että virittäisivät sen pohjimmaisen turvaverkon alapuolelle varaverkon paikkaamaan sen alimman turvaverkon reikiä.

    Poliittisissa periaatteissa ei itsessään aina ole vikaa. Ilman poliittista päätöstä ihminen ei olisi koskaan käynyt kuussa. Mutta sinne ei menty siten, että poliittisesti päätettiin, että ny vaan lennetään kuuhun. Asia vaati semmoisen pikkuisen yksityiskohdan kuin ”tekninen toteutus”.
    Ja jos siinä möhlitään niin sitten ei lennetä kuuhun vaikka se olisi kuinka poliittinen yksimielisyys.

  8. 9

    HTK sanoo

    Juha Sipilä ajaa sote-ratkaisuun yksityisten sote-alan yhtiöiden eduksi, minkä Uuninpankkopoika edellä selkeästi osoittaa. Sipilä ja Sipilän hallitsema Suomen Keskusta on avainasemassa tässä yhtiöittämis- ja yksityistämiskampanjassa. Ilman Sipilän kepun myötävaikutusta ei voitaisi Suomea ajaa sote-katastrofiin. Sote-päätöstä ajetaan valinnanvapauden nimissä, vaikka valinnanvapaus edellyttäisi aitoja valinnanmahdollisuuksia, mihin ei ole mahdollisuuksia kovien säästötavoitteiden vuoksi.

    Kokoomuksen vaatimuksen mukaan sote-ratkaisua ei voi tehdä ilman valinnanvapautta. Hallituksessa ja nyt myös eduskunnan enemmistö (muut hallituspuolueet) on antanut kokoomukselle määräävän vähemmistön aseman. Ilman keskustan yksinvaltiaan Juha Sipilän myötäsukaista suostumusta kokoomuksella ei olisi määräysvaltaa hallituspolitiikkaan. Juha Sipilä on tosiasiassa sote-palveluiden toiminnan yksityistämisen innokas kannattaja. Juha Sipilä, Anne Berner ja Mika Lintilä ovat asenteiltaan ja eduiltaan piilokokoomuslaisia, muiden kepuministereiden ollessa Sipilän tahdottomia sätkynukkeja.

    Juha Sipilä on useissa yhteyksissä puhunut Oy Suomi Ab.na, mikä ei ole kansanvaltaa arvostavaa puhetta: siksi hän haluaa kaupallistaa sosiaali- ja terveyspalvelut sekä työvoimapalvelut: Liikemiehen ajattelutavan mukaan politiikka on pelkkää bisnestä.

    Nykyinen kepun johto on tuhoamassa hätäisesti niitä sosiaali- ja terveyspalveluita, joita myös keskustapuolue oli työväenpuolueiden kanssa 1960-,1970-l ja 1980 luvuilla luomassa Suomen kuntiin. Valmiiksi luodut palvelurakenteet hävitetään asiantuntijoiden varoituksista ja seurauksista piittaamatta. Eniten vahingoista tulevat kärsimään pienituloiset apua tarvitsevat ja erityisesti syrjäseuduilla asuvat kansalaiset. Suurimman hyödyn korjaavat sijoittajat ja veroparatiisien keinottelijat.

    Mikäli nykyiset hallituspuolueet eivät koe merkittävää vaalitappiota kuntavaaleissa, niin tämä liikemiesten ja hevosmiesten hallitus ajaa häikäilemättömästi tuhoa tuottavan sote-ohjelmansa päätökseksi. Vahinkojen korjaaminen tulee ennalta arvaamattoman kalliiksi.

  9. 10

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Ilmeisesti yritysjohtaja Sipilän tulos tai ulos -periaate on sisällöllisesti jäänyt vajaaksi. Vaikuttaa hieman siltä, että hallitustaipaleen alussa luodut visiot (=harhanäyt) ja niiden toteuttamiseen liitetyt aikataulut ovat tulostavoite sisällöstä ja toimivuudesta piittaamatta.

    Professorityöryhmä teilasi harvinaisen suorasanaisesti soten valinnanvapauden siihen sisältyvien kustannus- ja eriarvoistumisloukkujen sekä asiakkaan hoitoketjujen puutteiden perusteella.

    Harvenneet hapseni nousevat pystyyn, kun ajattelen jo nyt varttuneena kansalaisena mahdollisia ja vääjäämättömiä aikoja, jolloin menetän subjektina toimimisen aseman ja joudun objektiksi sote-palvelujen kaaokseen, missä yhdestä paikasta minut ohjataan johonkin muuhun palveluosaan, joka kenties ei huolikaan minua ja putoankin mustaan aukkoon, mistä paluuta vastuulliseen palveluun ei ole.

    Suoraan sanottuna koko soten keitto heijastaa nykyisin vallalla olevaa johtamistapaa, missä johto konsulttien avustamana määrittää uudet toimintatavat sekä organisoinnin ja jättää henkilökunnan selviytymään toimeenpanosta toivoen, että asiakkaat/potilaat sopeutuvat tilanteeseen.

  10. 11

    matti luomansuu sanoo

    Katastrofi. Eräästä netti blogista bongasin seuraavan: Europarlamentissä esillä 16.2.2017, kaikkien EU-maiden itsenäisyyden lakkauttaminen. EU-liittovaltio tulee haluamme sitä tai ei. Eiköhän sitten nämä sotet, kela ym:t nyt mieliämme vaivaavat asiat järjesty. Ulkopuoliset voimat järjestävät tämän valtion asiat kerralla kuntoon. Mitä tässä kitisemään näistä asioista. Ex niin?

  11. 12

    johanna sanoo

    Jos on avanto auki ja ihmiset tarvitsevat apua, tiedät sen useamman ihmisen toimesta jo kaksi !!!!! vuotta aiemmin, olisi kai osannut varautua paremmin vai pitäisikö leikata teidän opinnoista, ilmeisen hukkaan ovat menneet!!!!???? mutta ei, ei meidän suomen kela eikä päättäjät. Vastatkaa yksikin nimellä niillä vi…n papereilla mitä te pyydätte kansalta sinne, että mikä teillä oli se laskutapa tähän, johon varauduitte? Lähettäkää jo etukäteen huhtikuun menot, eiks je? Ja sit kusette lasiin kun muutakaan ei tuu?!!! Ja sanotte että kyllä me laskettiin että riittää…. NO VITTU EI RIITÄ!!!! soita laskuttajalle ja pahoittele..

  12. 13

    mikko sanoo

    taas vähän asian vierestä mutta
    AL: Valkeakosken kaupunki pakottaa työssäkäyvän miehen kuntouttavaan työtoimintaan – ”Näin ei pitäisi olla”
    vastaus
    Valkeakosken työllisyyspalvelujen johtaja Sari Ilovuori ei voi kommentoida yksittäisen asiakkaan tapausta. Hänen mukaansa mitään* työkyvyn mittaristoa ei ole olemassa.*
    – Työkyvyn voidaan katsoa alentuneen pitkittyneen työttömyyden vuoksi.
    *Osa-aikatyö ei sitä heti muuta, Ilovuori toteaa.*
    eli kuntoutavan työn automatti ei ole mitään muuta kuin osa aika työtä
    joka ei Sari Ilovuoren mukaan auta ihmistä kuntoutumaan normaali työmarkkinoille
    lauseesaan
    *Osa-aikatyö ei sitä heti muuta, Ilovuori toteaa.*
    eli koko toiminta on turhaa
    Hänen mukaansa mitään* työkyvyn mittaristoa ei ole olemassa.*
    eikö muka kyllä tasan tarkaan on
    sitä voitte tiedustella fyysisten ja psyykisten hoitoja tarjovilta orttopedikoilta tai psykiatreilta ymmmmm
    on kyllä jo niin paksua ettei mitään rajaa
    valkeakosken työllisyyspalvelujen johtaja Sari Ilovuori
    on puoli orja leirien kapo ja huolella
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703022200079128_uu.shtml

  13. 14

    Sami Lappalainen sanoo

    No nyt kela leijuu, ainakin rockin uutisissa kerrottiin että kela haluaa nyt vastuulleen kuntien ehkäisevänkin sosiaalivastuun?
    Vielä en linkkiä löytänyt, mutta eiköhän kohta kirjoitettunakin löydy se uutinen.

  14. 15

    Antti sanoo

    Kuntaliitolta on nyt nähtävästi tullut ulos lausuntoluonnos tuosta valinnanvapauslakiehdotelmasta. Kylmää tuulta näyttäisi olevan tulossa siltäkin rintamalta:

    http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/uutisia/2017/28022017sotelausuntoluonnos/VV%20lausuntoLUONNOS%2028022017.pdf

    ”Lakiluonnoksessa ehdotetusta ohjausjärjestelmästä on käytännössä mahdotonta saada aikaan kokonaisuutta, jonka avulla saavutettaisiin uudistuksen tavoitteet ja pystyttäisiin hallitsemaan malliin sisältyvät rakenteelliset riskit.”

    ”Kun kyseessä on poikkeuksellisen huomattava ja laajakantoinen uudistus, ei voida pitää asianmukaisena, että lausuntoa pyydetään keskeneräisestä kokonaisuudesta”

    ”Palvelujen yhteensovittaminen eli integraatio on huomattavan haasteellista, jos valinnanvapaus toteutetaan esitetyllä tavalla”

    ”Valinnanvapauden toteuttaminen esitetyssä muodossa vaikeuttaa kustannusten hillintätavoitteen saavuttamista”

    ”Laissa olevat säännökset palvelujen järjestämistavoista kaventavat merkittävästi maakunnan mahdollisuuksia käyttää itsehallinnollista päätäntävaltaa eivätkä anna järjestäjälle tarvittavaa liikkumavaraa palvelujen toteuttamiseen”

    ”Maksusetelijärjestelmässä maakunta ei voi kantaa järjestämisvastuutaan”

    ”(Palveluiden) tuottajien hyväksymis- ja sopimusmenettelyt aiheuttavat maakunnalle runsaasti hallinnollista työtä ja edellyttävät uudenlaista sopimusoikeudellista osaamista ja sitovat runsaasti asiantuntijaresursseja”

    jne. jne.

    Vaikea uskoa, että pääministeri saa tällaiset haasteet oiottua pikku viilauksilla. Oikeastaan mitä enemmän aiheeseen on tutustunut, niin sitä vaikeampaa on nähdä, että miten tämä soppa saataisiin runnottua maaliin asti 2019 mennessä. Ja jos saadaan niin kylmää jo nyt tuleva sosiaali- ja terveyspalvelujen kenttä.

  15. 16

    Aina Marina sanoo

    Omaa hammaslääkärin laskuani taas tutkiskellessani totean, että sitä valinnanvapautta voitaisiin kyllä parantaa tämän nykyisen järjestelmänkin puitteissa – pudottamatta kaikkia pieniä terveysalan yrityksiä pois järjestelmän piiristä. Kelakorvauksia tälle vuosituhannelle päivittämällä ja niitä palveluseteleitä (joista olen vain kuullut) käyttämällä/kehittämällä voitaisiin parantaa sitä oikeaa valinnanvapautta niin, etteivät kaikki palvelut kasaannu muutaman suuren yhtiön käsiin – jos näin haluttaisiin toimia…