Iltalypsyä ja kiristystä

Useimpien asiantuntijoiden lyttäämät sote- ja maakuntauudistus jatkavat kujanjuoksuaan. Pääministeri Juha Sipilän mukaan valmiit valinnanvapauslainsäädäntöä koskevat pykälät ovat valmiit jo ensi viikolla, vaikka lausuntojen antamisaika päättyi vasta viime keskiviikkona. Yhdessä viikossa lainvalmistelijat siis lukevat sadat annetut lausunnot ja tekevät niissä edellytetyt muutokset lakitekstiin.

Eivät lue eivätkä tee. Lausunto piti antaa lakitekstistä, jonka kerrottiin olevan erilainen kuin mitä valmiit pykälät tukevat olemaan. Eroja ei kerrottu, mutta kysyjälle sanottiin suoraan, että lausuntojen sanallisia perusteluja ei lueta. Katsellaan vain palkit, joissa on oltu samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä, jokseenkin eri mieltä tai täysin eri mieltä. Kuntapäättäjänä minulle tuli kunnajohtajan lausuntoesitystä lukiessani mieleen, että niin on kuin vastaisi kuluttajakyselyyyn.

Sote- ja maakuntauudistus tuodaan lausunnoille ja myös eduskunnan päätettäväksi tipoittain. Ensin pääteteään valinnanvapautta koskevasta laista. Vasta sen jälkeen ruvetaan miettimään valinnanvapauden piirissä olevien palvelujen sisältöä ja koko toiminnan hallinnon järjestämistä. Näin kokonaisuus ei ole kenenkään nähtävissä.

Jo tämä ensimmäinen vaihe osoittaa, että maan hallitus näyttää ymmärtävän kaikkein vähiten siitä, mitä on tekemässä. Toteutuu oikeasti se Sipilän tokaisu, jonka mukaan tehdään nyt ensin tällainen laki ja katsotaan mitä tapahtuu. Vähän sama kuin jos antaisi aseista mitään tietämättömälle käsikranaatin ja varoittaisi poistamasta sokkaa. Hän sanoisi, että poistetaan nyt ensin tämä sokka ja katsotaan mitä tapahtuu.

Hallituspuolueissakin on huomattu sote- ja maakuntauudistuksen lainsäädännölliset heikkoudet. Heikkous houkuttelee ajamaan omia etuja ja asettamaan esityksen etenemiselle omia ehtoja. Ehtojen ei tarvitse liittyä millään tavalla uudistukseen, vaan ne voivat olla suoranaista kiristämistä jollain muulla asialla.

Näin teki perussuomalaisten tosinuivien kansanedustajien joukko. Yhdeksän perussuomalaista kansanedustajaa vaati viime viikolla hallitusta tiukentamaan turvapaikkapolitiikkaa ehtona omalle tuelleen maakuntauudistuksen ja soten valinnanvapausmallin etenemiselle.

Hallituspuolueen kansanedustajat Juho Eerola, Teuvo Hakkarainen, Laura Huhtasaari, Olli Immonen, Rami Lehto, Jani Mäkelä, Jari Ronkainen, Sami Savio ja Ville Tavio rupesivat siis kiristämään  omaa hallitustaan. Jos ette tee niin kuin me haluamme, niin me kaadamme uudistuksen ja samalla koko hallituksen.

Myös kokoomus haistoi heikkoudet ja alkoi ajaa vahvimpien kannattaja-alueidensa etuja. Paula Risikko ehdottaa, että isot kaupungit voisivat jatkaa terveydenhuollon tuottajina. Tämäkin on yhdenlaista kiristämistä, jonka onnistuminen pakottaisi tunnustamaan uudistuksen heikkoudet.

Uudistukset näyttävät siis kompuroivan kujanjuoksun loppumetreillä ja lyönnit kovenevat. Lyöjien joukkoon liittyy myös hallituksen omia joukkoja.  Ei hyvältä näytä uudistuksen etenemisen kannalta.

Taitaisi Sipilän olla viisainta todeta, että pieleen meni ja pitäkää tunkkinne.

 

Kommentit
  1. 1

    Reino Saarinen sanoo

    Soteuudistusta, joka on pakko jotenkin toteuttaa, on väännetty vuosikymmeniä. En millään ymmärrä miksi siitä nyt nostetaan hirveä haloo kun Sipilä yrittää saada sen valmiiksi?

    • 1.1

      Saku Timonen sanoo

      Siksi, että Sipilä runnoo väksin läpi mallia, jota ei ole suunniteltu ollenkaan. Yhtäkkiä päätetty valinnanvapaus ei ole koskaan ennen ollut suunnitelmissa.

    • 1.2

      Arto Alila sanoo

      Sipilä tosiaankin ”yrittää”, tuo on totta. Enemmän hän kuitenkin yrittää saada sote-ohjailullaan maakuntahallinnot kepulaisten käsiin (ikiaikainen, jo Maalaisliiton peruja oleva hanke). Jos sote-kaavailuissa olevat maakuntarajat onnistuvat, kepu vähät välittää, mitä sote kansalle maksaa.

      Toinen hyväkäs soten ympärillä pyörivä on kokoomus. Puolueelle on – niinikään – yks’ hailee, mitä lysti maksaa, pääasia, että valinnanvapauden nimissä hoito-osoite on yksityinen pömpeli, jonka perähuoneessa on kaiken aikaa käynnissä päiväkassan verosuunnittelu.

      Sipilä on ilmoittanut monet kerran, että jos maakuntahallintoa ei tule, mitään muutakaan ei tule. Kokoomus taas ilmoitti viimeksi eilen, että ilman valinnanvapautta ei tule
      maakuntahallintoakaan. Yksistään tämä on osoitus siitä, että kyseessä ei ole kansalaisten etujen ajaminen, vaan näiden kahden puolueen valtataistelu.

      Ja kuten tavallista – persut istuu kuin paska Junttilan tuvan seinässä hallituksen äänettömänä yhtiömiehenä.

      • 1.2.1

        Erkki Posti sanoo

        Eivät persesuomalaiset istu äänettöminä tai osattomina. Heidän tavoitteenaan on irrottaa Suomi Euroopasta, humanistisessa perinteestä ja järjen käytön ikeestä ja rikastua murhaamalla ja karkoittamalla satunnaisesti heidän kanssaan erimieltä olevia ihmisiä. Hallituskumppaneille tämä sopii näemmä mainiosti. Ihmisoikeudet ovat jäänne menneisyydestä – vain raha on tärkeää.

  2. 2

    Sami Lappalainen sanoo

    Entistä enemmän tämä touhu alkaa muistuttaa kummeli komediaa.
    Eli siis ensi viikolla Sipilä on tekemässä päätöstä, joka vaatisi jokaisen lainkohdan lukemista, ymmärtämistä, korjausta ja mahdollista toimeenpanoakin siihen mietitään.
    Ei näin, kun nyt mennään sinne puuhun persus edellä ja pelkillä jalkavoimilla.
    Jos tämä Sote pelleily ei nyt ala jo saada lopun alkua, niin en tiedä enää mitä tässä tapahtuu?
    Tuo Risikon heitto oli sitä mitä tilattiin, eli lisää vettä myllyyn joka on jo rikki ja viimeistään nyt ehkä herätään siihen että tuo sote vaatii enemmän kuin koskaan se pystyisi ”tuottamaan”.
    Erästä kuntavaaliehdokasta lainaan tähän sopivasti (ja hieman inholla) sanomalla ”PERKELE”.

  3. 3

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Toiminnallinen puoli ei sote-uudistuksessa ole alkuunkaan hanskassa. Siitä asiantuntijat ovat hämmästyttävän yksimielisiä.

    Taloudellisesta puolesta ei arvioita ole juurikaan esitetty ainakaan niin, että niitä olisi osunut silmiini.

    Pari päivää sitten Sipilä otti vastaan myhäillen Erkki Virtasen työryhmän suosituksia rakennushankkeiden kustannusten hallinnan parantamiseksi.

    Sote-uudistuksesta saattaa olla tulossa kaikkien kustannusylitysten äiti.

    Vuosikymmenten seurannassani ollut nykyinen kuntayhtymien sairaanhoitopiirimalli jatkuvine kustannusylityksineen pitäisi olla varoittava esimerkki. Tuottajalla ei ole kunnollista vastuuta taloudesta, vaan hyvin selitetyt menoylitykset lankeavat kuntien maksettavaksi periaatteella: maksa tai itket ja maksat.

    Sosiaalitoimen menoissa suhdannevaihtelut eivät ole näkyneet niin kuin luulisi, vaan noususuhdanteessakin mm. toimeentulotukimenot ovat jatkaneet kasvuaan.

    Nyt siis kaavaillaan mallia, missä maakuntahallinnolla olisi soten järjestämisvastuu ja vastuu rahoituksesta. Miten palveluiden tuottajat kantaisivat kustannusten noususta vastuuta paremmin kuin nykyisessä mallissa? Kannusteita tai sanktioita ei ole ainakaan julkisuuteen esitetty. Ainoa silmiinpistävä asia on ollut, että valinnanvapauden yhteydessä asiakasta seuraa joillakin kriteereillä vakioitu tukku rahaa. Jos se ei riitä asiakas joka jätetään heitteille tai maakunta hoitaa lisärahoitusta.

    Siirtymävaiheessa rahat liikkuisivat valtion kirstun kautta, mistä ne ohjattaisiin maakuntahallinnoille. Kaipa jossain vaiheessa verotusoikeus ja siihen liittyvä vastuu siirtyisi lähemmäs toimintoja, missä kustannukset syntyvät.

    Erkki Virtasen työryhmän raportin suosituksia voisi olla hyvä soveltaa myös sote- ja maakuntahallintouudistuksessa. Omistajaton raha ohjautuu helposti taskuihin, joissa omistajalla on nimi.

  4. 4

    AikaMies sanoo

    Oliko ne nuo kahdeksan ”tuttua nimeä”?
    Kannanoton allekirjoittivat PS-kansanedustajat Juho Eerola, Teuvo Hakkarainen, Laura Huhtasaari, Olli Immonen, Rami Lehto, Jani Mäkelä, Jari Ronkainen, Sami Savio ja Ville Tavio.

    Nythän se sitten nähdään onnistuuko kiristys. Taipuuko peruspersu vai valtioneuvosto?

    Meinaan jotta jommankumman on taipuminen 😉

  5. 5

    Rintsu sanoo

    Sinänsä kummallista, että sinänsä ny 30.000 äkkiä ja varoittamatta saapunutta turvapaikanhakijaa vaikuttaisi yhteiskuntaan mitenkään oleellisesti. Se on Riihimäellinen väkeä, eikä Riihimäki pysty valtiota heilauttamaan suuntaan tai toiseen.

    Mutta kas kummaa… kun turvapaikanhakijat koplataan hallituspolitiikkaan, niin sote, maakuntahallinto ja hallitus on kriisiä vaille valmis.

    Sitä jotenkin luulisi, että hallitusohjelmassa olisi jotain sellaista mitä voisi ajaa ihan riippumatta siitä mitä muualla maailmassa tapahtuu?
    Mutta ei. ”Jos te ette anna meidän kiusata turviksia niin me rikotaan tää hiekkalaatikko eikä täällä sit leiki kukaan”.

  6. 6

    Tassu sanoo

    Erään suuren pääkaupunkia, sen reilusti puolta miljoonaa asukasta ja arviolta neljännesmiljoonaa mahdollista tulevaa asukasta koskevan kaavahankkeen valmisteluun puoli vuosikymmentä osallistuneena minulla on jonkinlainen käsitys siitä, kuinka kauan parinkymmenen ihmisen vastuullisella tiimillä kuluu aikaa tuhannen muistutuksen ja mielipiteen ja edelleen viidenkymmenen valituksen käsittelyyn ja vastineiden huoleliseen valmisteluun sekä saadun palautteen arvioimiseen ja sovittamiseen suunnitelmaan, itse suunnitteluun käytetystä ajasta puhumattakaan. Ei onnistu viikossa, ei edes kahdessa. Verrata voi suoraan Sipilän halliuksen touhuiluun.