Itse aiheutettu ongelma

Korkein hallinto-oikeus on ruuhkautunut turvapaikanhakijoiden tekemistä valituksista. Tämä ei voinut tulla kenellekään yllätyksenä, sillä jo tammikuussa 2016 KHO itse ennakoi näin käyvän. KHO:n arvio perustui hakijamäärien lisäksi myös muuttuneisiin maalinjauksiin. Maahanmuuttovirasto linjasi ennen turvattomat maat ja niiden alueet turvallisiksi.

Tämä ei kuitenkaan riittänyt maan hallitukselle, vaan lakeja muutettiin tiukemmiksi. Turvapaikanhakijan oikeusapu puhutteluvaiheessa poistettiin poikkeustapauksia lukuunottamatta, ja apua rupesi saamaan vasta valitusvaiheessa. Hallintolain mukaan jokaisella on oikeus käyttää avustajaa asioidessaan viranomaisissa, ja niin on myös turvapaikanhakijoilla. Heille ei kuitenkaan anneta juridista apua, vaikka juuri sitä he tarvitsisivat.

Valitusaikaa lyhennettiin yleisestä 30 päivästä 21 päivään. Tämän muutoksen piti nopeuttaa ja tehostaa käsittelyä, mutta tosiasiassa molemmat muutokset yhdessä aiheuttivat nykyiset ongelmat. Kun turvapaikanhakija saa oikeusapua vasta valitusvaiheessa, niin vasta silloin hän saa tietoa niistä asioista, jotka hänen olisi pitänyt osata kertoa jo puhuttelussa. Valitusajan lyhentäminen on johtanut valitusten myöhästymiseen, kuten oli arvattavissa.

Mutta ei se mitään, syylliset on jo löydetty. Syy on tietenkin turvapaikanhakijoiden, koska he kehtaavat valittaa viranomaisten tekemistä päätöksistä. Sillä ei ole merkitystä, että valitusoikeus on ehdoton. Syyllisiä ovat myös lakimiehet, jotka laiskuuttaan eivät viitsi pitää huolta määräajoista ja tekevät lisäksi työnsä hutiloiden. Tämä laiskuus johtuu siitä, että tuntiveloitus muutettiin urakkapalkaksi. Syyllisyyden varmistamiseksi oikeusministeriö on ryhtynyt selvittämään oikeusavun laatua.

Näin varmistetaan, että syyllinen ei missään tapauksessa ole Migri, joka rupesi suoltamaan kielteisiä päätöksiä liukuhihnalta. Julkisuuteen päässeiden tietojen mukaan päätöksiä tehdään kielteiseen lopputulokseen johtavien malliasiakirjojen mukaan.

Näin varmistetaan myös maan hallituksen viattomuus. Hallitus hyväksytti eduskunnalla perustuslain kannalta erittäin kyseenalaiset lakimuutokset, joilla käsittelyä haluttiin nopeuttaa ja kielteiset päätökset varmistaa. Kaikki ihmiset eivät enää ole yhdenvertaisia lain edessä, kuten perustuslaki edellyttää. Kaikilla ihmisillä ei ole oikeutta käyttää avustajaa viranomaisissa eikä yleistä 30 päivän valitusaikaa. Suomi lakkasi olemasta oikeusvaltio.

Juuri tämän ikävän asian häivyttämiseksi syyllisiä etsitään nyt lakimiesten joukosta. Epäilemättä joukossa on muutama työnsä laiskuuttaan tai kokemattomuuttaan laiminlyöviä, mutta yhdeksän puolentoista vuoden aikana tehtyä kantelua eivät oikeuta vierittämään syytä lakimiehille.

Yhteenvetona voi todeta, että hallitus muni ohjeistamalla Migriä kielteisiin päätöksiin ja muuttamalla lakeja arveluttavalla tavalla. Migri muni noudattamalla hallituksen määräyksiä. KHO varoitti tulevasta valitusruuhkasta, mutta varoituksista ei piitattu. Johtopäätös tästä on, että hallituksen aiheuttamaan ongelmaan ovat syyllisiä turvapaikanhakijat ja heidän avustajansa.

Kommentit
  1. 1

    Otto Korhonen sanoo

    Siinä mielessä Saku on oikeassa, että syy valituksiin on kielteisten päätösten suuri määrä. Kuka nyt myönteisestä päätöksestä valittaa? Kielteisestä taas valitetaan lähes 100% varmuudella!
    Se, että onko hakijalla taustana henkilökohtainen vaino on tietysti täysin epäoleellinen asia. Se, että sodassa voi kuolla kun ei ole turvapaikan peruste!

    Kunhan valitukset on käsitelty niin nähdään moniko oikeasti tarvi turvapaikkaa…

    • 1.1

      Saku Timonen sanoo

      Huomattava määrä päätöksistä on palautettu Migriin uudelleen käsiteltäväksi puutteelisen päätöksenteon tai uusien perusteiden takia. Tämä olisi voitu vältää paremmalla valmistelulla ja oikeusavulla.

  2. 2

    Kimmo Paaso sanoo

    Yhteevetona voi myös todeta, että suomen epätavallisen tyhmä kansa aiheuttaa ruuhkia joka puolella, myös junaliikenteessä, Kelassa ja sosiaalitoimistoissa. Sillä epätavallisen tyhmä suomen kansa on valinnut nuo epätavallisen röyhkeät rikolliset hallitsemaan maata. Sitä saa mitä tilaa, mutta väliäkö hällä: seuraavissa eduskuntavaaleissa voittavat samat tutut puolueet ja vallan kahvaa kääntelee samat rosvot. Vielä muutama vuosi, kunnes prinsessani on kasvanut isommaksi eikä tarvitse isäänsä. Sitten tämän maan pölyt ja pölhöt jäävät loppuelämäkseni taakse . . .

    • 2.2

      Eeva Koiranen sanoo

      ”Rotat jättävät uppoavan laivan” sanotaan, vaan jospa ne rotat jäävätkin tuonne laivaan. Juu, uimaan on jo opeteltu, kohde pitäisi löytää. Päätös muuttoon vahvistuu päivä päivältä.

  3. 3

    Saku Timonen sanoo

    Tässä vaiheessa neuvo kommentoijille: Jos kuvittelette tietävänne varmaksi jokaisen turvapikanhakijan valituksen perusteluiden olevan tekaistuja, niin älkää tulko tänne näyttämään juridista osaamattomuuttanne. Pysykää vain niillä keskustelupalstoillanne samanmielisten ja juridiikkaa tuntemattomien kanssa.

    Jos kommentointi ei pysy asiassa, niin se loppuu kaikilta tilapäisesti ja asiattomilta pysyvästi.

  4. 4

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Lainsäädäntömuutokset ja voimakas poliittinen ohjaus näkyvät valitettavan voimakkaasti Migrin linjauksissa. PS:n merkittävin kädenjälki hallituskaudella köyhien ja työttömien kurittamisen ohella ovat saavutuksia, joista puuttuvat vain Trumpin saamat KKK:n johdon kiitokset.

    Sininen tulevaisuus hakee paikkaansa puoluekartalla ja on asemoimassa itseään keskustaan jopa ”äärikeskustaan” joidenkin luonnehdintojen mukaan. Nyt olisi oiva tilaisuus tehdä hajurakoa Halla-ahon johtamiin Perussuomalaisiin korjaamalla tehtyjä heikennyksiä turvapaikanhakijoiden asemaan.

    Pelkään pahoin, että toiveeni on turha. Verbaalisella tasolla suun tunnustuksella voidaan olla mitä vain, mutta teot ratkaisevat eikä SITU:n agendalle taida mahtua kuin entinen valkopesty ruskeasävyinen linja, mitä voisi hallitusvallassa ollessa korjata helpostikin.

    Seuraan mielenkiinnolla syksyn tapahtumia toivoen parasta ja peläten pahinta.

    Vaalikauden loppupuolella äänestäjien kuluttajansuojaa koetellaan moneltakin taholta. Nyt kannattaa olla valppaana poliitikkojen sanomisten suhteen.

  5. 5

    Jussi Parviainen sanoo

    Meillä on suomenkielessä sanakin tälle hallinta tavalle! Se on mielivalta!

  6. 6

    työtöntyötön sanoo

    Kiinnostaisi kyllä tietää mitä tämä kaikki tulee maksamaan verrattuna siihen että olisivat saaneet avustajan jo alkuvaiheessa. Tällä hallituksella kun on ollut tapana säästää yhdestä ja aiheuttaa vähintään samanverran kustannuksia toisaalla.

  7. 7

    Rosa Warski sanoo

    On uskomattoman törkeää, että viranomaisten ”ohjeistuksia” käytetään epäoikeudenmukaisen kohtelun perusteena. Laki ohitetaan ja jopa kumotaan. Mitä väliä lailla tällöin edes on?

    • 7.1

      Rintsu sanoo

      Mikään ohjeistus ei koskaan voi kumota lakia tai asetusta.
      Ikävä kyllä virkakunnassa on niitä jotka ensisijaisesti noudattavat ohjetta tietämättä laista häränpyllyn vertaa.

      Kun mä olin virassa niin mun piti osata ulkoa semmoiset pikkuasiat kuin hallintomenettelylaki (nyk. hallintolaki), rikoslaki, arvonlisäverolaki ja muutama muu sitten ammattiani koskeva laki.
      Ainutkaan päätös ei lähtenyt pöydältäni jos en tiedä mitä teen tai mitä lakia sovellan.

      Asiakaspuolella se olikin sitten yllätys kun sain päätöksen jonka perusteluissa oli lakipykäliä jotka eivät liittyneet asiaan mitenkään.
      Kun tiedustelin asiaa niin vastaus kuului sanatarkasti: ”Älä vittu pykäliin takerru vaan tee kuten sanotaan”. A-ha.
      Joku saa palkkaa siitä että ei tosiaankaan osaa ja minun pitäisi palkatta opettaa häntä?

      • 7.1.1

        Rosa Warski sanoo

        Tutulta kuulostaa.

        Hiljattain olen ihmetellyt uutta KELA:n ”ohjeistusta” toimeentulotuen maksusitoumuksen kanssa. Aiemmin resepti todisti apteekissa lääkkeen tarpeen, ja se kuitattiin maksusitoumuksella, mutta enää tämä ei onnistu.

        Nykyään tietyt lääkkeet saa vain rajatulla maksusitoumuksella, jonka voi saada vain toimittamalla KELA:lle potilasohjeen ja lääkärinlausunnon niiden tarpeesta. Kysellessäni, mikä järki hommassa on, ja miten voin kalastella lausuntoja e.g. eläköityneiltä lääkäreiltä, sain perusteluksi käytännössä ”näin on” ja ”ohjeistus”.

        Ei liene vaikea arvata, että koko homman pointti on säästäminen köyhien ja sairaiden sosiaaliturvasta. Lääkkeidensaanti kaksiporrastetaan, ja KELA:n virkamies tai lääkäri toimii punaleimasimena. Lääkkeet toki saat, kunhan itse maksat.

  8. 8

    Rintsu sanoo

    Millään firmalla ei ole varaa siihen, että tuotanto alkaa ruokkimaan huoltoa.
    Ei edes Sipilän Suomi OoYyllä.

  9. 9

    komm sanoo

    KHO ennakoi tulevan juttumääränsä jo vuonna 2015 kun turvapaikanhakijoita alkoi tulla enemmän maahan. Kun tietty osa kielteisen päätöksen saaneista valittaa, pystyi KHO jo hallinto-oikeuteen tehtyjen valitusten määrien kehityksestä silloin päättelemään, että hallinto-oikeuskäsittelyn jälkeen sille on tulossa iso määrä juttuja. Hallituksen vuonna 2016 tekemillä päätöksillä ei ole tuohon isoon kuvaan ollut juurikaan vaikutusta. KHO aloitti lisärekrytoinnit ja uudelleenjärjestelyn suunnittelut jo vuonna 2015. KHO on tavannut antaa valitusluvan noin 10 prosentissa hallinto-oikeuksien turvapaikkapäätöksiin liittyvistä valituksista. Valitusluvan saaneissa tapauksissa noin 10 prosentissa tapauksista KHO on muuttanut ratkaisua, eli vain noin 1 prosentti hallinto-oikeudessa ratkaistuista tapauksista, joista on tehty valitus KHO:hon, on muuttunut suoraan KHO:n päätöksellä. Välillisesti ratkaisut ovat vaikuttaneet toki huomattavasti suurempaan osaan jutuista, koska KHO:n ratkaisut ohjaavat sitä, miten vastaavia muita tapauksia käsitellään hallinto-oikeuksissa. Varsinainen valitusruuhka on hallinto-oikeuksissa, joissa turvapaikka-asioita käsitellään parikymmentäkertainen juttumäärä enemmän kuin KHO:n puolella.

  10. 10

    matti luomansuu sanoo

    Noin yleisesti ottaen, ei Suomi ole ollut oikeus valtio enään aikoihin. Olemme tahdoton eu komission käskyjen, direktiivien, tonttumainen, viimeisen päälle noudattaja. Tätä härdelliä on mukava katsella kun nämä meidän armoitetut ja lammasmaisen kansan valitsemat poliitikot sekä politiikka vievät populatsioonia kuin laskiämpäriä. Mikään ei tule muuttumaan 2019 sillä tämä idiootti kansa menee jälleen poliittiseen sudenkuoppaan. No,kyseisenä vuonna tilanne voi olla koko eurooppaa katsoen ihan erilainen jos seuraava, todella mittava pakolaisvyöry kohtaa mantereen. Siinäpä maammekin osa olisi ottaa muutama kymmenen tuhatta, ellei enemmänkin. Ihmetten jos tämä vuosikymmen näinkin rauhallisesti täällä soljuu, mikä olisi tietenkin vallan erinomainen asia. Pahimmillaan vanha Roomalainen viisaus: Inter Arma Silent Leges, tulee toteutumaan mitä suuremmassa määrin.

  11. 11

    Tanja Takalo sanoo

    Koska meillä ei mikään taho valvo, että perustuslakia noudatetaan, sitä ei noudateta. Jo 1990-luvulla, minulle nakeltiin työkkäristä, ettei perustuslailla ole merkitystä, eikä sitä tarvitse noudattaa. Nyt tauti on levinnyt hallitukseen asti.

  12. 12

    Timo Nieminen sanoo

    Loistava kirjoitus taas kerran. Onneksi Suomesta löytyy vielä henkilöitä, jotka perustavat kirjoituksensa tosiasioihin, eikä rasistiseen huuteluun.

  13. 13

    Janne J. M. Muhonen sanoo

    Sitä mahdollisuutta et suurin surminkaan vaikuta ottavan huomioon, että hakijoiden turvapaikkapuhuttelussa antamat kertomukset saattavat olla puutteellisia, epämääräisiä, harhaanjohtavia tai jopa ilmeisen valheellisia. Näin ollen päätökseen vaikuttavien seikkojen todentaminen on viranomaisille äärimmäisen hankalaa, jopa mahdotonta, vaikka linjaus onkin se, että ”rajatapauksissa” päätöksen tulisi aina olla hakijan eduksi.

    Kertomatta jätetään mm. uskontoon liittyvät asiat ja valitus hallinto-oikeudelle jätetään vasta siinä vaiheessa, kun puutteellisista lähtötiedoista johtuva kielteinen päätös langetetaan. Tällaisessa yhä useammin esiintyvässä tilanteessa on hankala syyttää ketään muuta kuin turvapaikanhakijaa itseään.

    Juristina tietänet vallan mainiosti sen, mitä turvapaikkapuhuttelussa kehotetaan kertomaan avoimesti ja luottamuksellisesti. Hankala paikka vaikuttaa olevan turvapaikkahakemuksen käsittelyprosessin luottamuksellisuuden teroittaminen hakijalle itselleen.

    Kaikesta huolimatta turvapaikanhakijan pyrkimys on vain ja ainoastaan turvapaikan saanti Suomesta. Tämän saavuttamiseksi kelpaa esiintyminen Suomen valtauskonnon edustajana, puolison hankkiminen Suomesta tai sepitetyn taustakertomuksen esittäminen.

    Nämäkin kuormittavat oikeusistuimia.

    • 13.1

      Saku Timonen sanoo

      Kaikki on mahdollista. Ihan samalla tavalla syytetyllä on rikosprosessissa oikeus sanoa mitä tahansa, minkä katsoo edistävän asiaansa. Oikeuden tehtävänä on etsiä totuus. Totuuden löytymistä vaikeuttaa huomattavasti, jos tp-hakija ei puhuttelussa saa juridista apua, kuten rikoksesta epäilty saa kuulustelussa.