Pahin pelko toteutui

Cheek lopettaa uransa.

Ja nyt kun tämä joidenkin pahin pelko totetui, niin puhutaan hallituksessa syntyneestä paniikista. Meri-Lapin kuntapäättäjät tekivät juuri sen, mitä mitä hallitus on pahiten pelännyt. He päättivät ulkoistaa kokonaisen sairaalan Mehiläiselle 15 vuodeksi. Tämän seurauksena Sipilän hallitus aikoo kiristää rajoituslakia, ettei tauti leviä.

Rajoituslaki eli kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien välaiaikaisesta rajoittamisesta annettu laki tuli voimaan kesällä 2016. Se on niin lyhyt, että sen voi jokainen lukea täältä. Sen mukaan ulkoistussopimuksissa on oltava purkamisen mahdollisuus, mikäli sopimuksen vuotuinen arvo ylittää 50 prosenttia kunnan tai kuntayhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon vuosittaisista käyttötalousmenoista ja sopimus on voimassa vähintään viisi vuotta.

Nyt hallitus aikoo tiukentaa lakia niin, että purkamisehto on otettava sopimuksiin, joiden arvo on 30 prosenttia ja kesto ulottuu vuoden 2020 jälkeiseen aikaan.

Meri-Lapin osalta lakimuutos on myöhässä, sillä taannehtivaa lainsäädäntöä ei voi tehdä. Tai tämän hallituksen ollessa kyseesssä en ihmettele yhtään, jos sitä yritetään. Koko rajoituslaki on perustuslain kannalta ongelmallinen, sillä se rajoittaa perustuslaissa turvattua kuntien itsehallintoa. Rajoituslailla turvattiin maakuntien tulevaa toimintaa, vaikka lain tarkoittamia maakuntia ei lakia säädettäessä ollut eikä ole vieläkään olemassa.

Meri-Lapissa kunnat siis käyttivät itsehallintoon kuuluvaa päätösvaltaa eivätkä edes rikkoneet rajoituslakia. Ulkoistussopimuksessa on irtisanomisehto, kuten laki edellyttää. Se on kallis, mutta eivät sitä ministereiden puheista huolimatta kunnat maksa. Jos tuleva maakunta irtisanoo sopimuksen, niin sadan miljoonan sopimussakon maksaa irtisanoja eli maakunta. Koska maakunnat tulevat toimimaan valtion rahoilla, niin maksajana on valtio.

Ei ihme, että maan hallitus on paniikissa. Sote- ja maakuntauudistuksen kanssa on vatuloitu niin kauan ja hartaasti, että terveysjätit ovat saaneet rauhassa jakaa reviirit ja tehdä tarjouksia. Kunnat ja kuntayhtymät tarttuvat niihin, sillä hallituksen suunnitelmiin ei luoteta. Hallituksen kaavailuissa iso osa kiinteistöistä tulee jäämään tyhjinä kuntien rasitteeksi, kun palvelut keskittyvät. Kunnan kannalta on tärkeintä turvata lähipalvelut kuntalaisille.

Erityisesti minua ihmetyttää Petteri Orpon paheksunta tapahtuneesta. Hän voisi kysyä terveysyrityksiin siirtyneiltä puoluetovereiltaan miksi yritykset kahmivat sopimuksia. Ei hän kuitenkaan kysy, sillä hänen on ollut ihan pakko olla selvillä yritysten toiminnasta. Jos ei ole ollut, niin hän on harvinaisen tietämätön. Yritysten tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, joten tietenkin ne pyrkivät saamaan mahdollisimman edullisia sopimuksia. Meri-Lapin sopimus on harvinaisen edullinen, sillä Mehiläinen tienaa sopimussakolla mukavasti siinäkin tapauksessa, että tuleva maakunta irtisanoo sopimuksen.

Meri-Lapin kuntien päätös ei vielä ole sitova, sillä ensin se on hyväksyttävä kuntayhtymässä. Veikkaanpa, että hallitus on jo patistanut virkamiehensä etsimään keinoja kieltää sopimus. Sipilän puhe rajoituslain porsaanreikien hyväksikäytöstä on täyttä höpöhöpöä, sillä laissa ei porsaanreikää ole. On hallituksen oma vika, että sen tekemän lain reiästä mahtuu kävelemään läpi puoli Lappia.

Olette oikeassa, tämä on aivan liian vaikeaa. Surraan siis yhdessä Cheekin ilmoitusta lopettaa uransa.

18403025_467246446959045_8722476427521444657_n

Kuva: Facebook/Piirrän Cheekin Joka Päivä

Kommentit
  1. 2

    AikaMies sanoo

    Mikähän lienee vedonlyöntisuhde SOTEN:n onnistumisesta? Nykysuunnitelma onnistuu (ilmituoduin säästö ym tavoittein) nyt/joskus/eikoskaan. Siitä vaihtoehtoa valiten (ja ennustaenkin)
    Meinaan jotta jos kerroin vielä on jonkinlainen, ykköstä suurempi (tuskin on) vedonlyönnillä voisi saada rahaa…

    Ties miten käy, nyt kun pohjoisen miehet/naiset valtioneuvoston kanssa kisailevat – vain toinen voi voittaa. Kumpi?

  2. 3

    Matti sanoo

    Ulkoistamisensa on yksi iso riski. Se on lisäksi erittäin todennäköinen. Eli siinä tapauksessa, että sote ajautuu jälleen kerran umpikujaan, hallitus hajoaa ja keskusta putoaa hallituksesta, maakuntien perustaminen poistuu hallitusohjelmasta. Tässä tilanteessa pörriäisen kermankuorinnan maksumieheksi joutuvatkin Meri-Lapin 4 kuntaa.
    Nyt olisi otollinen sauma tarjota meri-Lapille uutta sitovaa sopimusta. sen tulee sisältää teksti: ”Osapuolet sitoutuvat turvaamaan, että Lapin alueelle toimii jatkossa vähintään 2 päivystävää sairaalaa ja synnytysosastoa”.
    Heikompaa ehdotusta tuskin edes kannattaa tarjota. Kemin kaupunginhallitus jätti asian pöydälle, ja valtuusto teki päätöksensä ilman kaupunginhallituksen esitystä, joten neuvottelutie on auki niin kauan kuin sopimusta ei ole allekirjoitettu. Eli neuvottelutarjouksella alkaa olla kiire.

    • 3.1

      HTK sanoo

      On hurskasta toiveajattelua, että Sipilän uuslapualainen hallitus kaatuisi ennen eduskuntavaaleja. Päinvastoin se jatkaa enemmistönsä turvin linjallaan: ”Me teemme, mitä tahdomme emmekä välitä siitä, mitä asiantuntijat ja oppositio ajattelevat”.

      Perustuslainmuutoksella poistettiin lainsäädännössä määrävähemmistösäädökset ja lain lepäämäänjättämismahdollisuudet. Sen vuoksi Sipilän-Orpon hallitus tulee pienen enemmistönsä turvin käyttämään nopeasti kaikki ne mahdollisuudet, seurauksista piittaamatta, joita Perustuslaki sille tarjoaa. Ainoastaan perustuslakivaliokunta voi yksimielisten asiantuntijalausuntojen nojalla torjua kaikkein merkittävimpiä huononnuksia.

      Eivät minkään puolueen kansanedustajat tosissaan halua uusia, ennenaikaisia eduskuntavaaleja. Silloin he riskeeraisivat hyvän palkkansa saamisen. Kaikkein vähiten uusia vaaleja haluavat kepulaiset, siniset ja persut. Siksi hallitus istuu vallassaan kaikesta huolimatta ja arvostelusta piittaamatta. Mitä alhaisemmat gallup-luvut, niin sitä lujemmin hallitus pitää tuolistaan kiinni.

      Sipilä ja Orpo luottavat siihen, että kansa kyllästyy kaikkiin puolueisiin ja äänestysaktiivisuus laskee huomattavasti, koska hallitukseen tyytymättömät lakkaavat luottamasta mihinkään puolueeseen eivätkä sen vuoksi äänestä lainkaan.

      Opposition hajanaisuus palvelee hallitusta. Elleivät ”sinikat” pysyisi nöyrinä niin RKP ja kristillisdemokraatit olisivat valmiit vähin ehdoin korvaamaan heidät. Vaalien jälkeen myös vihreät antautuvat SO-hallituksen apupuolueeksi. Soinilaiset menevät seuraavissa eduskuntavaaleissa vaaliliitoihin kepun, kokoomuksen ja kristillisdemokraattien kanssa. Sen seurauksena Siniset saattavat saada muutaman eduskuntapaikan. Kepu tulee houkuttelemaan Sinisiä kepuun tunnuksella. ”On kotiinpaluun aika”. Eduskuntavaalien jälkeen Siniset liittyvät järjestönä Suomen Keskustaan (kuten liberaalit tekivät vuonna 1982) tai sulautuvat sellaisenaan Kepuun.

      Eduskuntavaalien jälkeen Orpo ja Sipilä vaihtavat ministeripostejaan, mutta sama politiikkaa jatkuu nykyistä räikeämpänä. Mikäli SDP, Vasemmistoliitto ja Vihreät eivät kykene reiluun, tiiviiseen yhteistyöhön ja saavuta vähintään 45 %:n kannatusta vaaleissa ja kepu koe merkittävää vaalitappiota, niin muutosta ei saada.

      SDP:n, Vasemmistoliiton ja vihreiden ei pitäisi enää kilpailla keskenään toistensa kannattajista, vaan niiden tulisi koota yhteiset voimansa hallitusta vastaan ja tarjota yhteinen vaihtoehtoinen hallitusohjelma.

  3. 4

    Toni Neffling sanoo

    Paheksunta tietenkin tarkoittaa sitä, että ei itse tai serkku ehtinyt asiasta kunnolla hyötyä. Eli nähtävästi Orpolle (ehkä myös Sipilälle) jäi sijoitusrahat tilille ja sekös harmittaa. Eli kandee tehdä sellainen rajoituslaki, joka sallii vain omille kavereille myymisen – ja halvalla. Näin tauti pysyy lähipiirissä.

  4. 5

    SariSairaanhoitaja sanoo

    Alkaa todella hirvittämään tämän maan touhut. Tässä pelataan täydellisesti omaan taskuun. Ajattelin, että kun yksityistäminen leviää terveydenhuollossa, niin kannattaisi ottaa kaiken kattava vakuutus. Ihan vaan yllättäin on Mehiläisen omistajissa vakuutusyhtiö ja veikkaanpa, että osakkeenomistajia löytyy hallituksesta. Yksityistämisen myötä ja voiton maksimoimiseksi tulee esimerkiksi hoitajien työpaikkojen raju leikkaus ja vielä palkan alennus niille, jotka onnistuvat työllistämään itsensä. Visioni hoitajana alkaa olemaan se, että löydän itseni työttömänä ja sen jälkeen tekemässä hoitajan työtä kuntouttavana työtoimintana.

    • 5.1

      Stop sote! sanoo

      https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135582/YP171116_lehto_online.pdf?sequence=1
      Luettuani linkin asiantuntija-arvion olen jo pelkästään tulevana soteasiakkaana hemmetin peloissani ja huolissani siitä, mitä on tulossa. Mikä on esim altzheimer-lähisukulaiseni kohtalo tulevassa valinnanvapaus-palveluseteli-henkilökohtainen budjetti-pyörityksessä. Kuka ja mikä valitsee hoidot ja palvelut sekä hoitopaikat sun muut, kun ”asiakaspotilas” ei itse kykene eikä ole kroisos, jolla varaa kallisiin yksityisvakuutuksiin, ja kun lähiomaiset asuvat kaukana eivätkä voi vahtia hoidon riittävyyttä tai laatua. Entä monisairaat, joilla ei lainkaan omaisia? Valtavasti ilmeisen avoimia kysymyksiä, joihin Orpo ja muu hallitus vastaa hokemalla epämääräisyyksiä palveluseteleistä ja valinnanvapauksista.
      Luultavasti tulevilla maakuntavaltuutetuilla ja -virkamiehillä riittää kuumia ja tiukkoja tilanteita, kun ovat viimekädessä tästä kaikesta järjestämis- ja organisointivastuussa. Ei käy kateeks!

  5. 6

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Lapissa ollaan luovia. En nyt vaivaudu perkaamaan hankintalain kautta, onko kysymys julkisesta hankinnasta, käyttöoikeussopimuksesta tms. Äkkipäätään arvioiden yhteisen yrityksen perustaminen ei kuulu hankintalain soveltamisen piiriin, mutta tarkempi analyysi veisi liikaa eläkeläisen kiireistä aikaa.

    Yleisin malli on ollut tähän asti, että kunnat tuottavat palveluja itse tai yhdessä muiden kuntien kanssa esim. kuntayhtyminä, kuntien omistamina yhtiöinä tai liikelaitoksina, taseyksikköinä jne. Nämä hankkivat sitten materiaaleja, ostopalveluja ja tekevät käyttöoikeussopimuksia (konsessioita) jne.

    Sote-kaavailuissa on joitakin keskussairaaloita suunniteltu muiksi kuin täyden päivystyksen sairaaloiksi. K.o. alueiden asukkaiden pelkona on matkojen pidentyminen ja saavutettavuuden heikentyminen.

    Meri-Lappi on tehnyt oman päätöksensä enkä ihmettelisi, jos esim. Vaasa, Hämeenlinna tms. päätyisi pikaisesti samaan ratkaisuun.

    Hieman paradoksaaliselta tuntuu näkökulma, mitä ei ole tuotu esiin julkisessa keskustelussa. Vaikutelma ei ole todellisuudesta poikkeava, että nykyhallitus (KOK, KES, SIN) ottaa mallia Neuvostoliiton keskusjohtoisesta järjestelmästä, missä keskushallinto teki paikallishallintoa koskevat ratkaisut.

    Ääripäät kohtaavat menettelyissä käytännön tasolla toisensa, kun pääsevät vallankahvaan. Demokraattiset ja ihmisten omaa arvostelukykyä kunnioittavat voimat ovat tylsiä ja vievät aikaa yritysten ja erehdysten kautta. Kertarytinällä saadaan valmiiksi kaikki heti ja kattavasti olkoonkin, että lopputulos on sutta ja sekundaa, jonka korjaamisessa ei yksi sukupolvi riitä.

  6. 7

    Mika sanoo

    Jos ajatellaan asiaa täältä ylä-Lapista käsin niin päätös tullee tarkoittamaan jälleen että meitä potkitaan päähään eli osa maakunnan tulevista sairaalapalveluista pakenee kauemmaksi. Nythän täältä on kohtuulliset 320km Rovaniemelle ja monesta paikkaa vielä pidempi matka. Kansanedustaja Kärnä kirjoitti että Meri-Lappi voisi perustaa oman maakunnan ja vastata itse seurauksista. Muutenkin kun maantieteellisesti ajatellaan niin Pohjois-Pohjanmaa oikeampi paikka niiden maakuntaan liittymiselle. En vastusta heidän päätöstään tai vaadi että sairaala pitäisi olla 100km päässä vaan sitä että ei palvelut tästä enää huonone. Jos vielä sivujuonena heittäisi meidän poliisitilanteen. Kunnassa lääniä 8400km2 ja ainut partiomme eläköityy parin kuukauden päästä ja päätös on tehty että uutta ei tule. Työkkäri, Kela yms. on jo aikaa sitten häipyneet. Asun kuitenkin Enontekiön kuntakeskuksessa josta onnkisi löytyy kauppa, posti ja yksi pankki mikä on muutaman tunnin viikossa auki 🙂 Pahoitteluni että meni vähän sivuraiteelle 🙂

  7. 8

    Pieni ihminen sanoo

    ”Maksajana on valtio.” Siis käsitänkö oikein, että Kepu ei saanutkaan kakkuaan eli maakuntia? Että kaikki on käytännössä Kokoomuksen handussa? Sillä eikös valtion raha ole valtiovarainministeriössä ja sen virkamiehet kokoomustaustaisia? Täh? Nyt alkaa pelottaa…

    • 8.1

      Saku Timonen sanoo

      Kyllä maakunnat tulevat. Tulevaisuudessa niillä on terveydenhoidon järjestämisvastuu valtion antamalla rahalla. Ne siis saavat tehdä täsmälleen sitä valtio sallii sillä rahalla, jonka valtio antaa.

  8. 9

    Jouni Suonsivu sanoo

    Mauri Pulkkinen kommentoi viisaasti ja kattavasti Sakun oivallista tekstiä. Uutta maakuntahallintoa työstetään ja toimivaa olisi aito itsehallinnollinen malli esimerkiksi Ahvenanmaan, muutamien Espanjan tai Italian autonomisten alueiden tapaan. Kotimaisiin oloihimme välimerellisiä esimerkkejä voisi tietysti hioa ja muokata. Vaan tämä konditionaalissa, mitään tällaista ei ole tulossa, vaan keskusjohdosta hallinnoitava ja rahoitettava malli, jossa maakunnat ovat toimeenpaneva elin ilman oikeaa, laajaa päätösvaltaa alueen asioihin.

    Mitä poliittisiin voimasuhteisiin tulee, tälläkin pelikaudella (peliähän tämä on, sellaista jossa ovelin ja taustavaikuttajien kanssa parhaiten pelaava toimii tehokkaimmin) Kokoomus pesee mennen tullen tyhmemmät (niin se vain on, valitettavasti, valtakunnan ja sen väestön suuren enemmistön kannalta). Niinpä hallituksen alunperin kolmanneksi suurin on kasvanut, taas, gallupykköseksi, koska nimenomaan Kokoomuksen mukaista politiikkaa tehdään. Orpo toimii, omiensa kannalta, viisaimmin kevyesti paheksumalla vallitsevaa, kokoomukselaisittain tehtävää muutosta, koska osa jopa uskoo tämän paheksunnan aitouteen. Paheksunta kuten ei haukkukaan haavaa tee, ja valitulla linjalla jatketaan.

    Suomi tulevaisuuden maa? Sijoittajalle, kaverikapitalistille, vauraalle. Tahattoman raamatullista: rikkaille rikkautta ja köyhille köyhyyttä, jyrkkenevää kahtiajakoa. Yhteiskuntarauha ei tästä tykkää, mutta ei sen murtumistakaan ole näkyvissä, apatiaa kylläkin.

  9. 11

    Roni sanoo

    Kemiläisenä syyttäisin lapin sairaanhoitopiirin päättäjien kusipäisyyttä ja rovaniemeläisten hyvin tunnettua patologista halveksuntaa kemiä kohtaan. Kemi-tornion alueella tuotetaan merkittä osa koko maan viennistä, rovaniemellä joulupukkeja. Kehtaavat silti vaatia synnärin ja erikoissairaanhoidon siirtämistä lapin keskussairaalaan.

  10. 12

    Paula sanoo

    Kiitos, Saku. En ole tajunnut mitään, mitä olen kuullut sieltä täältä tästä Lapin hommasta, mutta nyt kun sinä selitit asian tajusin jutun juonen.

  11. 14

    Olli L. sanoo

    … tähän kun lisätään paikallisen (tavallaan) monopolin yksityistäminen, jolloin voitot yksityistetään. varmaan mehiläinen on sopimukseen jo kirjannut jos jonkinlaisia hinnankorotusautomaatteja. vielä kun lobataan 15v kunnolla niin kyllä tuloutus on kohdallaan … Tritonille (38,8 %) ja KKR:lle (38,8 %) … ja mahdollisen sopimuksen irtisanomisen maksaa valtio; aika menoa todella …!!! vedätetään joka tasolla …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *