Nätisti nurkassa

Kun Meri-Lapin kunnat päättivät ulkoistaa kokonaisen sairaalan Mehiläiselle, niin se avasi tien lopullisesti koko terveydenhoidon yksityistämiseen. Tätä kehitystä hallitus tuskin voi enää pysäyttää, vaikka se niin yrittääkin tehdä kiristämällä rajoituslakia kiireellisesti jo tämän vuoden aikana.  Kiirellisyys ei nimittäin tule onnistumaan.

Rajoituslaki eli kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien välaiaikaisesta rajoittamisesta annettu laki tuli voimaan kesällä 2016. Sen mukaan ulkoistussopimuksissa on oltava purkamisen mahdollisuus, mikäli sopimuksen vuotuinen arvo ylittää 50 prosenttia kunnan tai kuntayhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon vuosittaisista käyttötalousmenoista ja sopimus on voimassa vähintään viisi vuotta.

Nyt hallitus aikoo tiukentaa lakia niin, että purkamisehto on otettava sopimuksiin, joiden arvo on 30 prosenttia ja kesto ulottuu vuoden 2020 jälkeiseen aikaan. Rajoituslaki puuttuu kuitenkin perustuslaissa säädettyyn kuntien itsehallintoon, joten  sen tiukennukset on käsiteltävä perustuslakivaliokunnassa. Siihen menee nopeimmillaankin muutama kuukausi, joten muutokset eivät tule voimaan vuodenvaihteessa. Asian ollessa perustuslakivaliokunnassa ennättää moni kunta tehdä ulkoistuspäätökset. Vaikka lakia tiukennettaisiinkin, niin se ei tunnu haittaavan suuria terveysyrityksiä. Ainakin Pihlajalinnan toimitusjohtaja on sitä mieltä, että 30 prosentin ulkoistukset riittävät merkittävien kokonaisuuksien ulkoistamiseen.

Pihlajalinna toimitusjohtaja on oikeassa sanoessaan, että kiristykset ovat hankalia kuntien itsemääräämisoikeuden kannalta.  Kun rajoituslakia käsiteltiin kesällä 2016, niin silloin perustuslakivaliokunta katsoi, että kuntien sote-ulkoistuksia voidaan rajoittaa, kun rajoitus on määräaikainen, päämäärä on perusoikeuksien kannalta hyväksyttävä, ja rajoituksia voidaan pitää laajuudeltaan oikeasuhtaisina. Rajoituslaki ei siis ollut perustuslain kannalta läpihuutojuttu, joten eivät ole sen tiukennuksetkaan. Pitää muistaa, että maakuntia ei ole vielä olemassa, joten kuntien itsehallinnon rajoittaminen olemattomaan vedoten ei onnistu loputtomiin.

Hallituksen hätä julkisen sektorin toiminnan turvaamisesta tuntuu kummalliselta. Eipä ole kaukana epäilys teeskentelystäkään. Ei hallitus ole voinut olla soten valmistelussa niin tietämätön, etteikö se olisi osannut arvata mihin touhu johtaa. Jokaiselle asiaa seuranneelle yksityistäminen on näyttänyt itsestään selvältä siitä lähtien, kun keskusta ja kokoomus tekivät kaupat valinnanvapauden ja maakuntahallinnon liittämisestä yhteen.  Valmistelun etenemisen myötä yksityistäminen on näyttänyt koko ajan entistä selvemmältä päämäärältä.

Vain ministerit tuntuvat olleen tietämättömiä itse valmistelemansa soten seurauksista, ja nyt hallitus on maalannut itsensä nätisti nurkkaan.

sira

Kuva: Sira Moksi

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Perustuslaki ei ole ennenkään ollut tämän hallituksen ensisijainen huolenaihe. Kokoomus taputtaa tyytyväisenä pieniä karvattomia käsiään; onhan yksi kanto kaskessa ylittynyt ihan omia aikojaan.
    Keskusta huutaa apua käveltyään kirkkaasti omaan ansaansa.
    Yksityiset terveysfirmat hihkuvat riemusta saatuaan melkein kuin vahingossa Meri-Lapin Rovaniemi-kammon ansiosta ansiotonta arvonnousun vaatimattoman miljardin euron verran. Eikä sekään ole yläraja.
    Nyt kannattaa vähän joka puolella olla tarkkana; paniikkinappulan painaminen ei satavarmasti ole se keino, jolla turvaamme sosiaali- ja terveyspalveluiden nykyisen tason. Niiden parantamisesta tai edullisuudesta puhumattakaan.

    • 1.1

      sanoo

      Ei siinä mistään Rovaniemi kammosta näytä olleen kysymys, vaan aidosta tarpeesta taata sairaalapalvelut Meri-Lapin alueella. Rovaniemikeskeinen Lapin maakunta olisi keskittänyt ne Rovaniemelle. Kemiin olisi jäänyt vain parannellun Terveyskeskuksen kaltaiset palvelut. Rovaniemellä ei oltu yhteistyöhaluisia. Saarikko ja STM olivat ylimielisiä. Eivät ottaneet vakavasti heille esitettyä infoa. Nyt sitten uhkailevat kaikenlaista. Meri-Lapin alueelta lähdetään Ouluun vaativamman sairaanhoidon tarpeessa, ei Rovaniemelle. Mistään kammosta ei ole kysymys, vaikka sillä yritetään selittää omaa onnetonta toimintaa. Sietäisi hävetä.

    • 1.2

      Heta-Riikka sanoo

      Todella humionarvoisia pointteja Ritvalta. Toivotaan, että nyt jos koskaan riittäisi jäitä kuntapäättäjien myssyissä, sillä isoista jutuista on tässä arvoiltaan myös talousideologisessa sotemullistuksessa kyse. Jos sattuisi, että joku päättäjäasemassakin oleva lukisi. on pakko ihan rauhallisesti pohdittavaksi lainata tähän otteita George Soroksen teoksesta ”Kansainvälisen kapitalismin kriisi:

      ”On totta, että markkinoiden arvot ovat tunkeutuneet yhteiskunnan alueille, joilla aikaisemmin vallitsivat markkinoiden ulkopuoliset näkökohdat. Liiketoimintayhteiskunta heikentää yhteiskunnallisia arvoja ja hellittää moraalisia rajoituksia. Yhteiskunnalliset arvot ilmentävät huolta kanssaihmisistä. Ne antavat ymmärtää, että yksilö kuuluu yhteisöön, oli se sitten perhe, heimo, kansakunta tai ihmiskunta, joiden etujen pitää käydä yksilön omien etujen edellä. Mutta liiketoimintaan perustuva markkinatalous on kaikkea muuta kuin yhteisö. Kaikkien täytyy valvoa omia etujaan, ja moraaliset tunnonvaivat voivat olla rasite säälimättömän kilpailun maailmassa. Puhtaassa liiketoimintayhteiskunnassa ihmiset, joita eivät rasita huolet muista ihmisistä pääsevät liikkumaan ketterämmin ja selviävät luultavasti voittajina. Puhdas liiketoimintayhteiskunta on kuitenkin mahdottomuus, ja silti me olemme lähempänä sellaista kuin koskaan.—
      Yhä useammat ihmiset ovat päätyneet kannattamaan laskelmallisuutta. — Asenne on näkyvissä markkinafundamentalismissa, geopoliittisessa realismissa, darwinismin yksipuolisessa tulkinnassa ja uusissa ajatussuunnissa. Asenne on sallinut markkinamekanismin tunkeutua yhteiskunnan alueille, jotka aivan viime aikoihin asti ovat olleet sen vallan ulkopuolella. Asenne ja suuntaus ovat toisiaan vahvistavia. Ei ole enää mitään tarvetta julistaa muita moraalisia periaatteita kuin oman edun tavoittelu.
      Oikeudenmukaisuus on alistettu tehokkuudelle, ja tämä on tehnyt helpommaksi onnistua välittämättä lainkaan siitä, mikä on oikein. On tarpeetonta sanoa, että näen tässä vakavan vaaran yhteiskuntamme vakaudelle.—
      Markkinoille osallistujina me etsimme omaa etuamme, mutta sitä ei palvele se, että me olemme pelkkiä markkinoille osallistujia. Meidän täytyy huolehtia yhteiskunnasta, jossa elämme, ja mitä tulee yhteisiin päätöksiin, meitä pitäisi ohjata koko yhteiskunnan etu eikä vain meidän oma tai viiteryhmämme etu. Hyvinvointivaltion purkaminen on kohtalaisen uusi ilmiö, eikä sen täyttä vaikutusta vielä tunneta.”

      Näin kirjoittaa Soros meilläkin läpilyödystä, globaalisti vallitsevasta talousteoriasta.
      Kritiikkinsä on varsin painvaa, sillä Soros itse listattiin jossain vaiheessa maailman rikkaimmaksi henkilöksi. Hän keräsi omaisuutensa lähinnä rahoitusmarkkinoilta ja hänellä on taloustieteilijän akateeminen tausta, mikä näkyykin kirjansa kriittisen analyyttisessä, kuvailemansa talousmaailman hyvin sisältäpäin tuntevassa sisällössä, joka on kuitenkin myös tavallisen lukijan helppo käsittää.

  2. 3

    Kyösti Nuttukontio sanoo

    Laskelmoitua ja ennalta tiedettyä.Nyt on aika näytellä kansalle tietämätöntä.Rikollisiahan tuo kurja joukko on.

    • 3.1

      Rosa Warski sanoo

      Täsmälleen.

      Mutta vaaleissahan ei siitä juuri puhuttu. Tässä nähdäänkin nykyisen parlamentaarisen demokratian todellinen puoli: aika harva suomalainen kannattaa julkisen terveydenhuollon yksityistämistä, mutta niin vaan tehdään. Ja ”kansan mandaatilla”.

      Luulisi, että jonkinlainen väliäänestys olisi näin suurissa muutoksissa paikallaan. Mutta selvää on, ettei sitäkään järjestetä. Korkeintaan Sipilä pitää televisiopuheen, että nyt on kovat paikat, mutta talous on suurin uurastuksin saatu kääntymään nousuun. Ja vielä lisää tarvitaan: Suomi nousuun.

      Vaan ken tietää? Ehkäpä Suomeen saadaan vielä uusi ”terrori-isku”, ja pääsee hallituskin peräänkuuluttamaan yhtenäisyyttä ulkoisen vihollisen edessä.

  3. 4

    Jari Kähkönen sanoo

    Niin, mitäs minä sanoin: koko sote ei ole kuin yhtä pelkkää yksityistämiskuppausta. Laukaisevaksi tekijäksi on osoittautunut julma kaksoissokkopokeri, jossa kunnat ovat Meri-Lapista lähtien katsoneet joutuneensa oman toiminnan mahdottomaksi tekemisen ja kepulaispolitrukkien toimimattoman rahastuksen&mielivallan väliin, eli valinneet yksityistämisen jo ennen kuin olisi ollut ihan pakkokaan. Tulinko jo kertoneeksi, että kuntalaiset ovat pelimerkkien asemassa?

    Sakari bloggaa siis tänään teemalla, että kuinka on arvioitava soteyksityistämisen rajoituslain tiukentamista. On tosiaan hyvä kysymys, että voidaanko kenenkään valtionjohtoon kuuluvan sallia olivan niin pihallaoleva kuin pääkanisteri(huom. tah. pilk.) Juha Sipilä(kesk) ainakin tällä hetkellä esittää? Olen samaa mieltä, tilanne on arvioitava itse itsensä nurkkaan maalamiseen rinnastettavaksi. En tosin oikeasti usko, että näin olisi tyhmyyden vuoksi. Ei kukaan voi kuvitella kepulaislahkolaishyvävelioligarkkiuden ja raa’an kapitalismin elävän rauhanomaisesti rinnakkain. Kyllä joku feikkaa, pakko on feikata.

    Minusta soteulkoistusten rajoituslain kiristysyritys on siten jonkunlainen hämäys. Sille varalle, että jollekulle vakavastiotettavalle ja vilpittömässä mielessä liikkeellä olevalle oikealle kansalaiselle tulisi nyt hätä:”Saako niitä sosiaali- ja terveyspalveluita ollenkaan sekä mihin hintaan?” Kysymys on kuitenkin silti sangen naiivi ja osoittaa puhujan olevan konsensuksen aivopesemä hyväuskoinen hölmö, joka kuvittelee yhä kaiken olevan oman porukan kesken sopimista tai päättämistä, missä kaikki saavat aina jotain sekä tärkeintä kaikesta etuoikeuden selittää asiat porukalleen parhainpäin. Ei mene näin. Ei enää.

    Yksityinen sektori on sotessa tähän astikin joko poiminut kaikkein kevyimmät ja maksukykyisimmät asiakkaat, tai jossain poikkeustapauksessa ollut kaikki mitä onkaan kun kunnanisät ovat olleet miedostikin sanottuna takapajulla. Niin, sitten saan lukea kuukausipalkkaisen sanomalehtivirkanaisen kolumniksi kehysteyn oman navan nöyhtimistiraadin, kun jossain perheitä vetävässä takapajulassa ei koskaan tuo kansanterveystyö kunnolla jalkautunut: TK on yhä tukossa mummoja ja pappoja keillä on aikaa odottaa vaikka koko päivä otillepääsyä. Kaikki muut käyvät kaupungissa yksityisellä kaikissa muissa tapauksissa, paitsi jos on tekotavasta johtuen päädytty lanssin takapäähän missä ei enää kyetä tai osata osoitetta määräämään.

    Siispä. Kyllä tässä maassa on niitä itsekeskeisiä, varallisuudestaan varmoja, kaikessa alistuneesti luopuneita ja sun muita sellaisia ihmisiä keihin Sipilän toivottavasti ainoan pitämä teatteri uppoaa/on tarpeen. Että ministeri Saarikko ei näe ei arvaa ja pääministeri Sipilä puolestaan ihan pahimman pelkonsa vaarassa huutaa pakottavaa tai estävää lakia hätiin. Ikäänkuin soten yksityistäminen ei olisi koko ajan ollutkin se todellinen tavoite. Tai sitten tarkoituksellisesti pysytellä vallassa niin kauan kuin mahdollista, muistakaa Vanhanen kakkonen, Kiviniemen ainoa, Kataisen ainoa tai Stubb. Siis ne kaikki hallitukset, jotka eivät muka kaatuneetkaan, koska enemmistöparlamentarismin aikana sellaista ei kuulemma enää tapahdu. Muka.

    Poliittisen luottamuksen puutteen seurauksia kaikkityyni, niin hallituksen heiluminen kuin relevantti kuntapoliittinen eritahtisuuskin vrt. ulkoistukset. Tai sitten pohjimmiltaan hallitus ei oikeasti heilu lainkaan, sillä kuten Sakarikin bloggasi, ei tuosta lainkiristyksestä todennäköisesti tule edes silakoitakaan joulukaloiksi. Ja ulkoistusten ehkä levottomaksi saamat ihmisetkin, hehän nyt pohjimmiltaan ovat kaiken edessä hyväuskoisen passiivisia kaiken edessä. Eivät he mistään oikeasti riehaannu ja sen merkitkin taittuvat rauhoittavan positiivisesta hörinästä, jonka ei välttämättä pidä edes mitään sanoa, kunhan joku kravaattikaula ammattiselittäjä vain puhuu.

  4. 5

    A-L B sanoo

    Keskustan edustajana äänellään ratkaisi koko pelin..Liekö saanut ohjeita vähän ylemmässä taholta..Kukahan ne 100 miljardia maksaa ,jos tulee maksettavaksi… otetaanko ne vielä nekin eläkeläisten rahapussista…tai opiskelijoilta

    • 5.1

      Jyrki sanoo

      Raha otetaan niiltä, jotka vähiten pystyy laittaa vastaan tai ei ollenkaan se on selvä. Ja sen jälkeen onkin helppo valita kohteet jokaisen. Mainitsikin jo niistä pari.

  5. 6

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Mieliväittämäni on, että nykyisten sairaanhoitopiirien talous ja toiminta olisivat paremmalla tolalla, jos niillä olisi suurempi vastuu toiminnan rahoituksesta. Vuosikymmenet on totuttu siihen, että budjetit ovat viitteellisiä ja kunnat lopulta maksavat vaikka itkien menoylitykset.

    Vastuuta ja ryhtiä toisi verotusoikeus, jolloin paine käyttää rahaa ja resursseja oikein kasvaisi, koska kansalaiset edustajiensa välityksellä piirtäisivät rajoja eikä pelkillä ”hyvillä selityksillä” selvittäisi pälkähästä.

    Maakuntahallinto ja rahoitus valtion kautta eivät toisi mukanaan tarvittavaa vastuuta, ainoastaan lisää hallintobyrokratiaa, prosesseihin lisää vaiheita sekä kustannuksia ja riskin, että keskushallinto suuressa viisaudessaan ohjaisi toimintaa myöntämällä resursseja kulloisenkin vallassa olevan näkemyksen perusteella eikä alueen ihmisten tarpeiden perusteella. Pahimmillaan euroilla ohjaus johtaisi priorisointeihin, joissa joitakin sairauksia jätettäisiin hoitamatta liian kalliina.

    Sote-valmistelua on tehty kovakorvaisesti eikä todellakaan enää tunnu löytyvän ulospääsyä mallista, mikä jo ennen syntyään näyttää pahimmat puolensa.

    • 6.1

      timo harju sanoo

      Juuri näin. Hallituksen pään umpiluu on ainetta, jonka koostumus on tuntematon. Ei voi väittää ettei tästä olisi varoitettu. Mitkään asiantuntijalausunnot lainoppineista lääkäreihin eivät ole jättäneet naarmuakaan Sipilän ja Orpon pöyhkeään itsevarmuuteen.

      Jollei tämä toiminta perustu toivottomaan tyhmyyteen, niin eipä löydy kuin kaksi muuta selitystä: ideologia ja vallanhimo. Ahneus ja halu saada sellaiset asemat maakunnnissa, että voi neuvottelematta jyrätä tahtonsa läpi. Sipilä itse on oppikirjaesimerkki jälkimmäisestä hallintomallista. Takakontti-Virtanen ja kesällinen lentokonesirkus presidentin luo kertovat kovasta tarpeesta pysyä vallassa millä opeilla tahansa.

      Mitä sitten seuraavaksi? Kysymys on kansanterveydestä. Se on varmasti omalla sarallaan yhden hävittäjälaivueen hankkimisen arvoinen mietittävä.

      • 6.1.1

        marita m sanoo

        Kannattaa vilkaista tätä ennustusta:
        http://wennberg.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246298-sote-uudistus-kaatuu-enta-sitten?ref=karuselli
        ja tässäkin on paljon faktaa vaikka ennustus onkin;
        http://wennberg.puheenvuoro.uusisuomi.fi/242243-hallintoa-kehitetaan-miljardilla-eurolla-velaksi
        Molemmissa ennustuksissa on pieni loppulauseke:
        ”Tämä ei ole toiveeni tai tavoitteeni, vaan paras mahdollinen ennustukseni siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Ennustukseni ei myöskään pohjaudu ensisijaisesti uudistuksen sisältöön, vaan sen toteutusmalliin. Kun koko hallinto on valjastettu tekemään töitä tätä ennustusta vastaan, on tietysti enemmän kuin mahdollista, että pääsen myöhemmin kertomaan, miksi ennustukseni meni metsään”
        2.
        ”On vaikea sanoa, koska voidaan todeta, että ennustukseni maakuntauudistuksen kohtalosta oli väärä. Vaikka hallituksen kaavailemat lait tulisivat voimaan, jää muutos tulevien hallitusten toteutettavaksi ja sillä voi olla hyvin Fimean alueellistamisen kaltainen kohtalo, jossa päätös käytännössä perutaan vaikka nimelliset osat siitä toteutuisivatkin.
        Todettakoon lopuksi vielä kerran ettei asiasta jäisi mitään epäselvyyttä: Ennustuksestani huolimatta jatkan taas maanantaina työtä maakuntauudistuksen eteen ja toivon sen toteutuvan mahdollisimmat fiksulla tavalla – kunnes annetaan uusi tavoite. ”

        Voihan tietysti olla niinkin että järkiperustelut eivät enää tässä tilanteessa riitä vaikka miten puhuisi ja kirjoittaisi nämä eri asiantuntijat eri aloilta.

  6. 7

    matti luomansuu sanoo

    Sijoittamaan….
    Olisiko aika nyt sijoittaa yksityisiin terveysalan firmoihin? Ei varmaan ihan huono idea. Tietenkin sijoituskultaa on aina hyvä olla olemassa ns pahan päivän varalle. En puhu nyt kaulaketjuista tai sormuksista vaan ihan 999 sijoituskullasta. Terveyttä vaan kaikille.

    • 7.1

      Jyrki sanoo

      Kyllä nyt juuri on oikea hetki sijoittaa juurikin yksityisiin terveysalan firmoihin jos vaan pääomaa löytyy? Asia on helppo kenen tahansa normaalilla maalaisjärjellä ymmärtää.

      Ehkä kuntien ja kaupunkienkin kannattaisi sijoittaa kyseisiin firmoihin. En kyllä tiedä sallitaanko moisia osakesijoituksia kaupungeilta ja kunnilta. Ja jos ei niin valtio sitten sijoittaa. Löysää rahaa pitäisi olla tai tulla ainakin, koska yksityistäminen tekee kuulemma sairaanhoidostakin tehokkaampaa ja ennen kaikkea halvempaa. Ja lopulta emme maksa sairaanhoidosta lähes yhtään mitään yksityiset terveysfirmat tekee sen ”ilmaiseksi”. Koska valtio saa niin hyvät osinkotulot terveysfirmoilta. Uskon Sipilän upottaneen tämän ikiliikkujan prosessi, vatulointi sekä iterointi kaavoihinsa.

      Ja jos kaaviot ei toimi, niin Sipilä poistuu näyttävästi paikalta helikopterilla joka puolella maalissa olevastaan nurkastaan ehkä jonkun terveysfirman hallituksen kokoukseen keskusteleen seuraavien osinkojen suuruudesta…

  7. 8

    Mielensäpahoittaja sanoo

    Joko oletteko törmänneet vakuutusyhtiön kiemurteluun esim tapaturmavakuutuksen osalta. Kunnalliseen hoitoon ei hammastapaturmassa pääse alle 3kk:n (ilman todisteita kivusta, kuinka todistat ellei sana riitä?). SiunSote nettisivujen mukaan katkennut tai lohjennut hammas ei ole päivystyskäynnille peruste. Vakuutus ei hyväksy yksityisen laskua ilman todistuksia, ettei kunta hoida. Vakuutukselle nettisivun teksti ei riitä perusteeksi yksityisen hammashoidon käytölle. Jälleen 1) asiakas maksaa 2) vaihtaa vakuutusyhtiötä tai 3) jää odottamaan katkenneilla etuhampailla hoitoaikaa julkiseen hoitoon.

  8. 9

    AMK sanoo

    Porvarihallitus no ihan mikä hallitus vain,omaan taskuun veteliöitä he ovat.Oma hyvinvointi etusijalla ei suomen kansalaisten äänestäjien,pyydetään ja silmät itkusta anellaan nyt koko suomi talkoisiin,no sehän jo tiedetään herroillta ei aukea lompsa joten otetaan puolustuskyvyttömiltä…jee suomihan nousee ja herrojen liksat.Mahtavaa olen pelastunut ….

  9. 10

    Maina sanoo

    Tämähän menee tismalleen kuten oli tarkoituskin! Sotea venytetään ja vanutetaa ihan tarkoituksellisesti, jotta yksityistäminen ja sen myötä voitot saadaan ulkomaisille parasiittisijoittajille. Verosuunnittelu (=verojen kierto) on tehty lailliseksi; ketkähän ovat säätämillään laeilla sen mahdollistaneet? No jonkun kansan -siis meidän- edustajat! Ei pidä unohtaa sitä tosiasiaa, että sijoitusyhtiön ainoa tavoite on tuottaa voittoa sijoittajilleen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *