Lisää keppiä

Kuten ehkä jo tiedätte, niin työttömille on tulossa lisää keppiä, kunhan hallitus saa valmiiksi työnhaun aktiivimallin. Siinä työttömän on osoitettava aktiivisuutta hakemalla todistettavasti määrätty määrä työpaikkoja ja raportoitava tekemisistään viikoittain. Raportoinnin laiminlyönnistä seuraa kahden kuukauden karenssi. Tässä mallissa ei ole mitään merkitystä saako töitä vai ei, tärkeintä on työn hakeminen todistettavasti.

Asiasta kirjoittaa Uusi Suomi. Juttu on otsikoitu raflaavasti sanomalla uuden karenssin syrjäyttävän kohtusanktion eli työttömyysturvan aktiivimallin mukaisen tuen alantamisen. Sama itsestäänselvyys toistuu itse jutussa:

– Jos aktiivisen työnhaun laiminlyönnistä asetettaisiin 60 päivän korvaukseton määräaika, se syrjäyttäisi aktiivimallin mukaisen työttömyysetuuden alentamisen. Työnhakijalle ei siten tulisi päällekkäistä seuraamusta.

Onpa kauniisti sanottu. Tietenkään ei tule päällekkäisiä sanktioita. Ei voi olla tuen alentamista ja karenssia päällekkäin, koska karenssi tarkoittaa tuen maksamisen keskeyttämistä. Kun tukea ei makseta ollenkaan, niin ei sitä voi alentaa. Nyt vain kiinnostaisi tietää säilyykö uudessa mallissa työnhakuvelvollisuus myös karenssin aikana. Todennäköisesti säilyy, sillä työttömällähän ei ole mitään muuta kuin velvollisuuksia. Jos epäilette, niin katsokaa täältä.

Ensin puhutaan oikeuksista, mutta minun kuulemani mukaan noiden oikeuksien toteutuminen on käytännössä niin ja näin. Sivutoimiseen opiskeluun on lupa tiukassa, talkoo- ja vapaaehtoistyö vievät helposti tuet ja sivutoimisesta yrittäjästä tehdään vilauksessa päätoiminen, jolloin hän menettää kaikki tuet.

Velvollisuudet voi kiteyttää lyhyesti sanomalla, että on tehtävä mitä käsketään ja milloin käsketään. Tavoitettavissa pitää olla aina, on haettava jokaista työpaikkaa, jota Te-toimisto määrää hakemaan ja kaikesta pitää raportoida. Tässä maassa näin tarkasti kontrolloituja lienevät vain vangit, jos hekään.

Jos joku ei vielä tiedä, niin nuo työhönosoitukset eivät ole tarjottuja työpaikkoja. Ne ovat vain Te-toimiston tulostamia listauksia avoimista paikoista, joita on haettava olipa niihin pätevyyttä tai ei.

Kaipailtu työministeri Jari Lindströmkin löytyi vahvistamaan, että näin on. Lisää keppiä on tulossa. Työttömyys on työttömien vika ja kun tarpeeksi hakataan, niin laiskuus lähtee. Tosin työpaikat eivät lisänny yhtään, mutta ainakin saadaan rangaista syyttömiä.

Taitaa olla uuden kansalaisaloitteen paikka. Tai mieluummin uusien vaalien.

 

 

Kommentit
    • 1.1

      elm sanoo

      Aktiivimalliin viitaten, toimittaja Paavo Teittinen Helsingin Sanomista viittasi (maksumuurin takana olevassa jutussaan tänään) tutkimukseen, josta itse poimin allaolevat mielenkiintoiset tutkimuslöydöt ja maininnat. (Itse tutkimus löytyy netistä hakusanalla: unemployment-insurance-in-finland-a-review-of-recent-changes-and-empirical-evidence-on-behavioral-responses.pdf)

      – Sivulla 41 sanotaan mm. näin: ”Hyvän työttömyysturvan aiheuttamat pidemmät työttömyysjaksot eivät välttämättä ole haitallisia, koska usein ne johtavat parempiin työntekijä/työnantaja -osumiin”.

      – sivulla 84 kerrotaan porkkanan yleensä toimivan keppiä paremmin (hyvä kysymys siten on, miksi hallitus toimii täysin päinvastoin??)

      – Sivulla 25 kerrotaan (vapaasti suomennettuna): ”Työttömyysturva auttaa ihmisiä selviämään taloudellisesti vaikeiden jaksojen yli edes jotenkuten. Sinänsä työttömyysturvan maksaminen mahdollistaa sen, että ihminen on pitempään työttömänä ja etsii myös pidemmän aikaa töitä. Mutta tämä ei välttämättä ole paha asia: ottaa aikansa löytää työpaikka, joka optimaalisesti pystyy hyödyntämään työntekijän tiedot ja taidot. Tällaisessa työssä työntekijä on tuotteliaimmillaan ja saa todennäköisesti myös parempaa palkkaa kuin vähemmän itselleen sopivassa työssä. Myös yhteiskunta hyötyy tästä, että työntekijän panoksesta saadaan enemmän tuottoa. Joten pitemmätkään työttömysajat eivät siten välttämättä ole yhteiskunnalle haitallisia”

      – Sivulla 29: ”Työntekijän tuottavuus missä tahansa työssä riippuu täysin siitä miten hyvin hänen tietonsa ja taitonsa vastaavat työn vaatimuksia. Sen vuoksi voi olla suorastaan tehotonta ottaa vastaan itselle ensimmäiseksi tarjottu työ.”

      Uskaltaisiko yksikään tiedotusväline nostaa kansalaisten sekä päättäjien luettavaksi näitä tällaisia aktiivimallille vastakkaisia tutkimuslöytöjä? Löydöt ovat mielestäni maalaisjärjelläkin pääteltyinä täysin loogisia.

      Miksi nykyisen hallituksemme työllisyyspolitiikka sotii tarkoitushakuisesti tällaisia tutkimustuloksia vastaan? Miksi hallitus penää vaatien, että jokaisen on työnhakijan hinnalla millä hyvänsä otettava vastaan aivan mikä satunnainen työ vain – oli se sitten itselle sopiva tai ei – vaikka tämä on tutkimuksen valossa jopa haitallista ja on pitemmällä aikavälillä epätarkoituksenmukaista?

      Eikö tällainen periaatteellinen jalat edellä puuhun -politiikka ole täydellistä kustannusten tuhlaamista?

      Tähänkö meillä yhtäkkiä onkin varaa?

      Aktiivimallin hahmottelema politiikka ei mielestäni ole millään tapaa enää tätä päivää. Tulevaisuudesta nyt puhumattakaan.

      • 1.1.1

        Sebastian sanoo

        Hallitushan on jo kauan sitten ilmaissut kantansa kaiken maailman dosenteista. Jos tutkimuksiin ei ole hauska uskoa niin voi helposti kasata jonkun oman totuuden vaikka vartiaisen tilastolla.

      • 1.1.2

        Maarit L. sanoo

        ” sivulla 84 kerrotaan porkkanan yleensä toimivan keppiä paremmin (hyvä kysymys siten on, miksi hallitus toimii täysin päinvastoin??) ”

        Eihän hallitus nyt herranen aika mitään asiantuntijoita, noita ”kaiken maailman dosentteja”, kuuntele! Pöyristyvät jos tuollaista mennään ehdottamaan.

    • 1.2

      Martti sanoo

      Höpöhöpö, Saku. Tämä uusi keppi on paljon fiksumpi kuin sekava aktiivimalli. Ilman muuta pitää velvoittaa hakemaan töitä. Rankaisu siitä, että työtä ei saa, on paljon kysenalaisempi tapa aktivoida.
      Ei tämä ansaitse mitään adressia, vaaleista puhumattakaan.

      • 1.2.1

        Hitsipilli sanoo

        Kyllä tämäkin ansaitsee adressin. Ihan joskus voisi yrittää sitä ajatustyötä ja vaikutusten puntarointia jo etukäteen, ennen kuin suunsa aukaisee.

        Tällä suunnitteilla olevalla ”työnhaun aktivimallilla” on paljon seurauksia, jos se suunnitellun kaltaisena toteutetaan. Ensinnäkin se, että kukaan täyspäinen työnantaja ei enää laita paikkaa julkisesti auki, vaan etsii työntekijänsä kaikessa hiljaisuudessa, koska millään firmalla ei ole resursseja seuloa sellaista määrää hakemuksia läpi, mitä tämä malli aiheuttaisi.

        Sitten tullaan taas tulkintaan ja seurantaan. Herranjestas, mikä määrä byrokratiaa, tulkintaeroja ja viivästynyttä päivärahanmaksua tästä seuraisi.

        Minkälainen hakemus täyttäisi kriteerit? Onko tarvittavanlainen hakemus mikä tahansa avoin hakemus, jonka olet johonkin yritykseen osoittanut? Miten todistetaan esim. nettisivujen kautta hakeminen? Moneenkaan paikkaan kun ei enää haeta hakemuksella, vaan täytetään firman työnhakuun tarkoitettu nettilomake.

        Kuka valvoo ja luotetaanko vaan hakijan sanaan? Entä jos jonkun sanaan ei luotetakaan, kuka tekee tulkintaa ja kuka valvontaa? Miten ja kuka tarkastaa, että onhan väitetty hakemus tehty? Soitellaanko työnantajalle, että hakiko herra X ja neiti Y teille töihin? Ja saako samoja paikkoja hakea, jos ne pyörivät auki kuukaudesta toiseen? Entäs jos saman työpaikan ilmoitusta päivitään välillä, onko se uusi paikka, saanko hakea? Entäs rekryfirmojen kautta hakeminen, siellähän vain klikkaillaan useinkin, että tästä ja tästä olen kiinnostunut, kun kertaalleen on omat tiedot täytetty? Entäs ne alueet, joilla ei ole paikkoja auki? Kuinka kaukaa töitä pitää hakea? Jos avoimet työpaikat tämän mallin takia tippuvat olemattomaan määrään, mitä sitten, jos joka viikko hakee viittä ja lopulta on hakenut kaikkia?

        Lykätäänkö tämäkin valvonta kassoille ja Kelalle? Kuka karenssin antaa? Tällä hetkellähän maksaja ei voi karenssia antaa, mutta jatkossa kassoille ja muille toimijoille, mitä ne ovatkaan, on tarkoitus ilmeisesti lykätä TE-toimiston töitä. Sinällään hullua puhua esim. tällä hetkellä paineen luomisesta TE-toimistolle, se kun ollaan systeeminä kokonaan ajamassa alas.

        Monessa asiassa toivoisin, että pysähdyttäisiin vähän, edes pikkiriikkisen miettimään, mihin kaikkeen päätökset vaikuttavat. Simppeli ihminen ajattelee simpelisti, että tokihan töitä hakea pitää ja saakoot karenssin jos eivät hae. Mutta kun asiat harvoin ovat yhtä simppeleitä kuin ihmiset! Kaikkein yksinkertaisinta sakkia meillä tuntuu olevan päättäjissä, aina ne vaikutukset yllätyksinä tulevat, vaikka juuri heidän pitäisi puntaroida asioita joka suuntaan.

        Niin kauan kuin meillä ei eduskunnalta ja ministereiltä vaadita mitään, ei osallistumista, ei läsnäoloa, ei perhetymistä, ei osaamista, ei ymmärrystä, vaikka kansan kukkarolta heidänkin palkkansa maksetaan, niin kannattaa tarkkaan harkita mitä vaatii muilta. Äkkiä voi olla, ettei se omakaan yrittäminen ja aktiivisuus ole tarpeeksi kun kansalta kysytäänb.

        Ja ihan asiasta toiseen, liikkuvuusavustusta saa jatkossa myös osa-aikatyöhön joka on alle 18h/vko. Sitä voi saada työpäiviltä, oli tunteja 1 tai 8. Ainakin pääkaupunkiseudulla Länsimetron myötä aika äkkiä täyttyy päivittäinen 2h matka-aika Espoon perukoilta Helsinkiin matkatessa. Jokainen osa-aikatyön saaja nyt liikkuvuusavustusta hakemaan jos vaan kriteerit täyttyy.

  1. 2

    Hallitus pihalla ! sanoo

    Sairasta , hyvin sairasta touhua.
    Tämä osuu vielä hallituksen nilkkaan…

  2. 4

    Jaakko Leskinen sanoo

    Merkillinen talousteoria täytyy olla taustalla kun lannistaminen katsotaan taloutta kohentavaksi toiminnaksi. Ainakin teoriat sosiaalisista ja taloudellisista innovaatioista ovat päinvastaisia. Kannustus ja yhteisöllisyys antavat tilaa uusille ajatuksille. Yleisen ilmapiirin muuttaminen vihamieliseksi heikoille ja poliisivaltion luominen voi synnyttää vain lamaantunutta syyllisyyttä ja paniikkireagointia työtä etsivissä.

    • 4.1

      Kyosti Hyttinen sanoo

      Ei merkillinen vaan uusklassinen (uusliberalistinen) taloustiede. Uusklassisessa analyysissa tarkastellaan yksilöiden preferenssien pohjalta tekemiä valintoja. Yleensä oletetaan, että yksilö tekee valintansa rationaalisuuden tai hyödynmaksimoinnin mukaisesti, käytettävissään olevan informaation pohjalta.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusklassinen_taloustiede
      Eli kun työtöntä aktivoidaan ja nöyryytetään, asetetaan tulottomaan karenssiin jne. tarpeeksi voimakkain keinoin, niin kovakalloisinkin työtön yksilö tekee rationaalisen ja hyödynmaksimoinnin mukaisen ratkaisun ja siirtyy orjaluokan tehtäviin paremman aineksen palveluksessa. Käytetystä menetelmästä löytyy empiiristä tutkimusaineistoa kautta ihmiskunnan historian.

      • 4.1.1

        Juhani Laukko sanoo

        Ainoa este vainv teoroan toteutumuselle on, että hakijoita on kymmenkertaisesti kaikkiin mahdollisiin paikkoihin ja työävoimatarpeisiin nähden. Joten kepittäminen ei tuo mitään uutta bisnestä, työtä tai/ja paikkoja. Se on haihattelua (propagandaa= valehtelua). Kehittäminen tulee aloittaa yrityksistä, kun ne ei vaan osaa. Yritetään vain hinnalla js siksi orjaluokka muodostetaan väkisin. Se on häviäjän taktiikkaa, maamme on syöksykierteessä. Amatöörit johtavat yrityksiä js varsinkin politiikkaa.

      • 4.1.2

        Maarit sanoo

        Nyt on uusliberalismi ymmärretty väärin, myös Suomessa. Ehkä se jonkin sortin uusliberalismia on, mutta uusliberalismissa ymmärretään, että yksilön toiminnan mahdollistaminen ja fasilitointi ovat keskeistä. Sen sijaan ongelmiin keskittyvästä sääntelystä pyritään uusliberalismissa eroon. Siten esimerkiksi Tanskan malli on malli uusliberalismista, jossa yksilölle tarjotaan paljon apuja ja ohjausta työn löytämiseksi, mutta suomalainen tulkinta ”Tanskan mallista” on vanhanaikaista sääntelyä, ei fasilitointia.

        Uusliberalismi nojaa antinaturalistisiin keinotekoisesti rakennettuihin toiminnan kilpailuintensiiveihin. Toki suomalaisella kepillä tavoitellaan myös sitä, että kilpailu ohjaisi yksilöiden toimintaa. Se mikä unohtuu on, että hallinta on taitoa vaativaa puuhaa ja se toteutuu parhaiten elämänmyönteisyyden ja positiivisuuden kautta. Suomalainen ”aktiivisuus” ja ”aktiivimallit” ovat oxymoroneja. Ei niissä oikeasti nähdä ihmisiä aktiivisina, eikä siten toimenpiteet ole aktiivisuutta tukevia. Niissä ihminen nähdään laiskana ja laiskuus kurituksella ratkaistavana ongelmana.

        Uusliberalismin ainoa hyvä on käsitys ihmisistä ja yhteisöistä aktiivisina voimina. Siihen se sitten jääkin, sillä uusliberalismissa tähdätään kaiken aktiivisuuden kohdistamiseen taloudellisiin tavoitteisiin kilpailuasetelman rakentamisen kautta. Missä on tila vapaalle sivistykselle, hengenruualle, luontaiselle ihmisenä kasvamiselle? Uusliberalismissa ihmisen toiminnan arvo mitataan taloudellisten saavutusten kautta. Kaikki muu ihmisen toiminta ei sitten olekaan arvokasta, jos se ei tuota lisäarvoa.

        • 4.1.2.1

          Toni Neffling sanoo

          Mutta eikö aktiivimalli lisää kilpailua työttömien kesken? Eli rajallisesta resurssista (aktivointitoimet) pannaan työttömät kisaamaan – voittajat saavat 0 % bonusta ja häviäjät -4,65%. Mallin kehittyneemmässä versiossa on myös -20% ja -40%.

          Kyseessä on siis areena, jota työssäkäyvät voivat seurata vierestä. Tai oikeastaan se toimii hyvin pelotteena, koska uusia pelaajia tarvitaan. Onko se neoliberaalia – mielestäni on?

          • 4.1.2.1.1

            Maarit sanoo

            Kyllä lisää kilpailua. Kiinnitin tosin huomiota siihen ihmis- ja maailmankuvaan, jota nuo päätökset ohjaavat. Niitä ei ohjaa liberalismin eetos, vaan se on jokin kummallinen sekoitus uusliberalistisia tavoitteita ja uuskonservatistisia käytänteitä, joka johtaa siihen, että valtiosta tulee moraalinvartija ja sen pohjalta toteuttaa rankaisuvaltaa. Toki aktiivimallilla muokataan toimintaympäristöä kilpailulliseen, siis uusliberalisteille sopiviin tavoitteisiin. On huomioitava, että tavoitteet voivat olla samat, mutta niihin voi pyrkiä monin eri keinoin. Eli varmasti mukana on myös uusliberalistisia käytänteitä, sitä en kiellä.

            Hyvää arvosanaa hallituksen toiminnasta ei missään tapauksessa voi antaa. Ei pienintäkään ymmärrystä siitä, kuinka ihmisiä hallitaan taitavasti.

  3. 5

    Sauli sanoo

    Työttömän ranteeseen, nilkkaan tai vyötärölle kiinnitetään tekninen valvontaväline ja Te- toimiston työntekijä pitää riittävän usein yhteyttä työttömään ja hänelle määrättyyn toimintapaikkaan, kuten esimerkiksi ilmaista tai ns. kuntouttavaa työtoimintaa harjoittavaan yritykseen. Tuomitun asuntoon tehdään ennalta ilmoittamatta tarkastuskäyntejä, joilla valvotaan työttömän paikallaoloa ja päihteettömyyttä. Kolmesta kuukaudesta vähintään kahdeksantoista tuntia täytyy käyttää työhön rinnastettavaan pakolliseen toimintaan.

    Vitsi, vitsi, yllä oleva oli(ehkä) muunneltua totuutta. Mahdollisille hallituksen ministereille jotka palstaa kuitenkin lukevat, sellainen pieni pähkinä purtavaksi. Mikä osa yllä olevasta koski työttömiä ja mikä valvontarangaistuksessa olevia ja onko heillä nyt lopulta enää mitään eroa.

    • 5.1

      liisa hirvonen sanoo

      Valvontaväline on jo olemassa: puhelin. Ellei työtön vastaa Te-tmston yhteydenottoon sen tulkitaan tarkoittavan ettei ole enää työnhakija ja työnhaku on päättynyt. Etuuden maksatus katkeaa.
      (Tämä on jo käytössä)

      • 5.1.1

        Raija sanoo

        Paras laittaa puhelin kaulaan roikkumaan jos sattuvat soittamaan kun on vessassa ettei vain puhelin unohdu ja puhelu jää vastaamatta.

      • 5.1.2

        Riitta saarelma sanoo

        Mut jos puhelin on rikki tai sitä ei ole? Eikä kaikilla tietsikaakaan ole? Mä itken kun ajattalen tätä kaikkea, mulla monta ystävää näissä jutuissa. Odotan vaan kiinnostuksella, koska hallitus iskee näppinsä mun melkolailla pieneen työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ja pienellä tarkoitan alle EU;n köyhyysrajaa..

      • 5.1.3

        liisa hirvonen sanoo

        Näin on tehty joillekin: on ilmoitettu, että soitamme kaksi kertaa ja ellemme saa yhteyttä, niin…Sama koskee Te-keskuksen oma asiointi -verkkosivuja. Ei kaikilla ole tietokonetta, yhteydet eivät ehkä pelaa, tietokone hajoaa. Te-keskuksiin ei enää voi mennä käymään vaan kaikki asiointi tapahtuu pääsääntöisesti verkossa tai puhelimitse.

  4. 6

    Sari Ijäs sanoo

    Kyllä pitäisi myös työnantajat velvoittaa avaamaan määrätty määrä avoimia paikkoja määrätyllä ajanjaksolla, silloin voisi olla hieman helpompaa hakea niitä töitä mihin olisi edes mahdollista mennä. Ja jumalattomat sanktiot jollei avoimien paikkojen määrä toteudu….

    • 6.1

      elm sanoo

      Tulee mieleen onko tämä aktiivimalli temppusiivousta tilastojen manipuloimiseksi vai sitä, että ihmisille halutaan oikeasti löytää työtä?

      Minä en tiedä vastausta. Mutta hallituksen politiikka nostaa karvat pystyyn. Kohta taidan repiä keltaiset pelihousunikin.

      Aktiivimalliin liittyen tilastokeskuksen mukaan työlliseksi katsotaan ”henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt ansiotyötä vähintään tunnin rahapalkkaa tai luontaisetua vastaan” (lähde: http://www.stat.fi/meta/kas/tyollinen.html#tab2). Tämä aktiivimallin 18 tunnin työvelvoite per 3 kk jakso on hyvin lähellä tuota noin 1 tunti per viikko, kuten jo on tullut aiemmissa yhteyksissä ilmi.

      Onko olemassa mahdollisuus, että koko aktiivimalli on luotu vain sen takia, että hallitus saisi papukaijamerkin päästyään tällä vaalikaudella itselle asetettuun työllisyystavoitteeseensa? Sehän siis tapahtuisi, jos tarpeellinen määrä työnhakijoita – riittäisiköhän siihen peräti noin 8000 työnhakijaa? – siirtyisi TE-toimistojen tilastoissa työttömästä työlliseksi tuon 18 tunnin työssäolon turvin.

      Se on kyllä narrimaisinta mahdollista politiikkaa, jos se noin on. Me uskomme hyvään, me uskomme ihmisiin (vielä), mutta uskooko hallitus mihinkään?

      • 6.1.1

        elm sanoo

        Ja kiinnostavaahan tässä on myös se, että kaikkein suoraviivaisimmin hallitus tuohon omaan työllisyystavoitteeseensa pääsisi:

        – hahmottelemalla toimivan perustulomallin
        – ottamalla sen käyttöön jo ensi vuonna (tai miksei jo 2018 kesästä)
        – tämä johtaisi siihen, että työttömyystilastot muuttuisivat täysin, mutta ne muuttuisivat kaikkien yhteisymmärryksessä => työnhakijoiksi jäisivät sellaiset ihmiset, jotka kokevat tarvitsevansa apua työnhakuun.

        Miksi emme hyväksyisi sellaista tilastollista muutosta?

        Veikkaan, että työttömyysprosentti olisi silloin huoomattavan paljon nykyistä alempi.

        Hyvät ihmiset: maailma saa muuttua ja se muuttuu joka tapauksessa. Miksemme suhtautuisi tulevaisuuteen mieluummin uusia systeemeitä (kuten perustulo) sallimalla, kuin muutosvastarintaisina ja kaikesta vanhasta kiinnipitäen?

        En voi ymmärtää, miksi hallitus ui vastavirtaan.

        • 6.1.1.1

          Timo Harju sanoo

          Jo työllisen määritelmäkin (1t/viikko) kertoo asian: tilastot kuntoon millä järjettömyydellä hyvänsä.

          Rupeaa jo kaiken keskellä naurattamaan. Vai pitää ilmoittautua kerran viikossa.

          Mitenkäs ne ilmoittautuvat, joilla ei ole konetta eikä älykännykkää tai jotka osaa sellaista edes käyttää. Heitäkin on, sillä määräys koskee kaikkia alle 65-vuotiaita työttömiä, ja hyvä osa ei aivan taatusti hallitse verkkorutiineja. Mitäs heille tehdään? Suoraan karenssiin vai pannaanko Baronan ATK-kurssille? Tappaakaan ei voi, kun se katkismuksessa kielletään.

          • 6.1.1.1.1

            Equalizer sanoo

            Muistan nähneeni sellaisen arvion, että Suomessa on noin miljoona kansalaista jotka ovat, eri syistä, sähköisten palvelujen ulkopuolella.

  5. 7

    ari paavilainen sanoo

    Joku voi tässä yhteydessä ihmetellä poliisile ja puolustusvoimille myönnettyjä ja tulossa olevia lisävaltuuksia.. niitä tullaan käyttämään…

    • 7.1

      Make sanoo

      … joo ja alkoholilakia…

      Voi kun Panimoliiton lobbarit saataisiin jotenkin ajamaan työttömien asiaa? Eikö kyseessä ole asiakas-palvelijasuhde? Ainakin mikäli uskomme hallituksen näkemykseen keskiarvotyöttömästä. Ja miksi emme uskoisi?

  6. 8

    Tom Örn sanoo

    SAK on ainoa taho, joka voi viedä kepin kokoomuksen ja heidän hallituskumppaneiden kädestä. Nyt on viimeinkin pantava loppu hallituksen ylimielisyydelle ja häikäilemättömyydelle. On poliittisen lakon aika. Tämä hallitus ei kansaa edusta.

    • 8.1

      elm sanoo

      SAK oli jo valmisteluvaiheessa aktiivimallia vastaan (lähde: https://www.sak.fi/aineistot/blogi/byrokratian-purkutalkoot-tarpeen-aloittaa-karenssijarjestelmasta) perustellen asiaa mm. näin:

      ” Talkoot voidaan aloittaa yksinkertaistamalla työttömyysturvan karenssijärjestelmä.

      ”Lisäksi ehdotimme, että poistaisimme sovitellusta päivärahasta työaikarajan ja siirtyisimme tarkastelemaan vain palkkatuloja. Tämä paitsi selkeyttäisi järjestelmää, helpottaisi myös niiden töiden vastaanottamista, joissa työajan seuranta hankalaa.”

      ”Ehdotimme myös työttömien koulutusmahdollisuuksien lisäämistä ja helpottamista. Aktiivisen työnhaun jälkeen työtön voisi vapaasti opiskella tai tehdä muuta hyödyllistä. Työttömyysaika on otettava hyötykäyttöön. Aktiivisuuden työtön voi jatkossa todentaa osana te-toimistojen haastatteluja ja työllistymissuunnitelman seurantaa.”

      ”Työelämässä parempiin tuloksiin kannustetaan erilaisilla palkkiojärjestelmillä. Hämmentävää on, että työttömien kannustaminen näyttää tarkoittavan alati uusia rangaistuksia. Entä jos kääntäisimme ajattelun toisin päin ja lähtisimme pakottamisen sijaan yhdessä kehittämään oikeita kannustimia.”

      Järkyttävää, että hallitus tekee kaiken täysin päinvastoin.

      • 8.1.1

        Toni Neffling sanoo

        Vastustaminen ilman toimintaa on kuin syöminen ilman ruokaa – teoriassa vatsa tuli täyteen, mutta käytänössä mitään ei tapahtunut.

        SAK vois seuraavaksi vastustaa vaikka ilmastonmuutosta.

  7. 9

    Vesa Silander sanoo

    Meinasin kommentoida että ainakin joitain vuosia sitten ehdonalaisvangeilla oli viikottainen ilmoittautumisvelvoite, mutta jos hommat hoitui kunnolla eikä typeröinyt niin sekin muuttui viimeistään ehdonalaisjakson puolivälissä kerraksi kuukaudessa. Olitkin sitten näköjään huomannut saman. Eli olet todennäköisesti ihan oikeassa, edes vangeilla ei ole yhtä tiukka kontrolli ellei noihin ole tullut jotain suuria muutoksia.

  8. 10

    Saara Nieminen sanoo

    Jospa hallitus päättääkin, että kun tukea ei voi alentaa nollasta, niin työtön maksaa valtiolle sen alennuksen verran sakkoja.

  9. 11

    töytön sanoo

    ”Tarkoitus ei ole kyykyttää” sanoo Sininen, punanaamainen Lindström. Mutta kyykytetääs kumminki, kun on niin helvetin hauskaa 😀 Näin ajattelee hallituksen herrat ja rouvat.

    • 11.1

      Markku T Koivisto sanoo

      Toisaalta käy Lindströmiä vähän sääliksi. Hänellä on ilmiselvästi veemäinen olo toimiessaan isojen poikien käsikassarana. No onneksi on mukava palkka ja tiedossa ministerineläke. Koita jaksaa Jartse!

      • 11.1.1

        Make sanoo

        Jartse tietää, mitä työttömäksi joutuneen oikeasti kannattaa tehdä, jos pää ja perse kestää: lähteä politiikkaan! Tätä neuvoa Jartse ei toki ole jakanut.

        Ensimmäisissä ministeripuheissaan eduskunnassa Jartse voimakkaimmin torjui ”rakentavaa” palautetta siitä, että olisi pelkkä EK:n juoksupoika. Tätä siis torjui kaikista kiivaimmin… 🤔

  10. 12

    v sanoo

    Uuden Suomen jutusta voisi vähän vainoharhaisesti hallituksen linjaan suhtautuva tehdä myös sen johtopäätöksen, että tästä eteenpäin KAIKKI karenssit ovat 60 päivää, eikä aiempia lyhyempiä määräaikoja tule enää olemaan olemassa. Olisihan se jännä vahinko, jos sellainen pikku muutos lipsahtaisi lakiin. Varsinkin kun aktiivimallista, aktiivisesta työnhausta, työnhakijan aktivoinnista sekä karensseista, korvauksettomasta määräajasta, omavastuupäivistä sun muista puhutaan ja kirjoitetaan iloisen sekaisin ja päättäjien toimesta suurella riemulla hommaa vielä enemmän sekoittaen, jos vain joku toimittaja erehtyy kysymään väärää termiä käyttäen asiasta. Mutta varmasti sekin on vain vahinkoa, eikä missään nimessä tarkoitettu estämään oikeaa, faktapohjaista keskustelua.

  11. 13

    Netta Keskinen sanoo

    Karenssista ei kai kukaan selviä hakematta toimeentulotukea. Miten on, onko tästä aktiivimalli 2.0 edeskunnan sivuilla jo jotain dokumenttia saatavilla? Meinaan, Mietin, mitä siihen on kaavailtu. Toimeentulotukea voidaan alentaa 20 tai 40% TTTL 10 § säädetyistä syistä. Mahtaako tästä tulla uusi peruste alentamiseen, vai voidaanko tulkita osaksi vanhoja, jo olemassaolevia?

  12. 14

    Jaana sanoo

    Mikä 60 päivän karenssi ? Olin 2 vuotta karenssissa , kun minulle osoitetun paikan yhteyshenkilö ei muistanut kertoa TE toimistoon yhteydenotosta. Karenssi kesti niin kauan kun olin työllistynyt 6 kk.

    • 14.1

      Hitsipilli sanoo

      Yksilön kannalta se on toki sama, miksi rangaistusta kutsutaan. Mutta kohdallasi ei varmaankaan ollut kyse virallisesti karenssista vaan toistuvasta moitittavasta menettelystä, nimittäin kahden vuoden karenssia ei ole olemassakaan.

      Työssäolovelvoite tarkoittaa, että oikeutesi työttömyysetuuteen palautuu, kun olet ollut vähintään 12 kalenteriviikkoa

      työssäoloehtoon luettavassa työssä
      työvoimakoulutuksessa
      työllistymistä edistävässä palvelussa, joita ovat työnhaku- tai uravalmennus, työ- tai koulutuskokeilu ja kuntouttava työtoiminta
      päätoiminen opiskelija
      päätoiminen yrittäjä tai työllistynyt omassa työssä.

  13. 15

    Leo Lastulevy sanoo

    Olisi mielenkiintoista kuulla mitä Sipilän puuhaamaan taloustieteen huippuyksikölle kuuluu?
    Mikä olisi heidän näkemyksensä työllisyyspolitiikasta tai oikeammin työttömyyspolitiikasta?
    Olisiko yksikössä tolkun ihmisiä?

    ”Sipilä ja Katainen eivät yksinkertaisesti käsitä, mitä tiede on”:

    https://yle.fi/uutiset/3-9892415

    https://www.talouselama.fi/uutiset/taloustieteen-huippuyksikko-onkin-sipilan-hallituksen-keksima-termi-voi-sekoittua-suomen-akatemian-huippuyksikkomaaritelman-kanssa/c222d792-0c1b-3359-9c49-71f409c2a0e7

    Hetemäki on hankkeessa mukana kuten aktiivimallissakin:
    http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/suomeen-perustetaan-taloustieteen-huippuyksikko

    • 15.1

      Timo Harju sanoo

      Professori Kari Enqvistin kolumnista:

      ”Huippuyksikön tekevät huippuosaajat. Sellaisia ei löydy vapailta markkinoilta tai koipusseista odottamassa, milloin Sipilälle sopii kutsua heidät talkoisiin.”

      ”Yksikkö voidaan nimetä vaikka Himalajaksi ja sen johtaja Suurkuninkaaksi, mutta tosiseikka on, että sinne tullaan palkkaamaan vain keskinkertaisuuksia. Muita ei ole saatavilla.”

      Miten olis Vartiainen?

  14. 16

    Mimmi sanoo

    Työttömyydestä tehdään niin tukalaa ja pelottavaa että työntekijät suostuvat mihin tahansa kunhan saavat pitää työpaikkansa. Niinpä saadaan duunarit polvilleen..saapas nähdä mihin tämä johtaa ja mihin päättyy..

    • 16.1

      Equalizer sanoo

      Itseasiassa se on koko tämän kupletin juoni. Tämä on pelkkä välivaihe.

  15. 17

    Lena sanoo

    Hain aikoinaan oma-aloitteisesti jollekin työvoimapoliittiselle kurssille. Ihan oma vika, menin jostain syystä haastatteluun oikeaan aikaan, mutta päivän myöhässä. Olin siis omalla toiminnallani aiheuttanut se, etten tullut valituksi kurssille.
    Seurasi kahdeksan viikon karenssi ja velvollisuus hakea samanlaiselle kurssille uudelleen. Tietenkään minua ei valittu.

    • 17.1

      Rintsu sanoo

      Minä taas menin sovittuna päivänä haastatteluun ihan sovittuun aikaan.
      Sain kuulla, että ei tänään ole aikoja koska on henkilökunnan koulutuspäivä.

      Myöhemmin kävi ilmi, että kyseessä on minun vikani. Kävivät ihan diaarista katsomassa, että minulle on lähetetty aikani siirrosta kertova kirje.

      Piti kysyä, että kuinka tyhmänä minua pitävät? Jos kerran tiedän, että perjantain aikani klo 10 on siirretty niin miksi hemmetissä minä olen täällä perjantaina klo 10 ? Ja miksi ihmeessä virkailijassa on puhelinnumeroni ja sähköpostiosoitteeni jos hän ei niitä osaa käyttää.

  16. 18

    Kennett Ylitalo sanoo

    Jos käsitin oikein, 241€ pitää tienata yritystuloilla 3kk aikana. Jos tienaat 300€ yhden kuun aikana, olet päätoiminen yrittäjä. Mua eniten häiritsee tuo vitun yksi euro yli tasakymmenen. Jos haluan huijata, tuo on se tapa millä se onnistuu, joku pykälä muutetaan tai luetaan niin että 240€ on raja missä taas pistetään uuteen laatikkoon jossa tuet katkeaa.

    Alkaa tuntumaan siltä että työtön kansaryhmänä lopetetaan kokonaan, ehdot sen statuksen saamiseen ovat mahdottomat ja jos täytät ne, et voi olla työtön. Pitäis ruveta puhumaan työlllisyysasteesta, ei työttömyyden määrästä.

    • 18.1

      Yrittäjä sanoo

      241 (ja muutama sentti päälle) ei ole maagisempi kuin 219 – vain synttärijuhlissa tasaluvut ovat merkityksellisiä.

      Tuo 300 euroa / kk on tulos vähennysten jälkeen, eikä sitä tietääkseni arvioida kuukausi kerrallaan.

  17. 19

    Kaisa sanoo

    Voiko sosiaaliturvatunnuksesta luopua, kun ei ole enää sosiaaliturvaa?
    niin ei sitten tarvitsisi raportoida kellekään, kun nomadina vaeltaa elannon perässä..

  18. 20

    elm sanoo

    Monissa kirjoituksissa perätään vaihtoehtoja aktiivimallille ja liekö lukutaidon puutetta ilmassa, mutta omasta mielestäni vaihtoehtoja on ehdotettu vaikka kuinka paljon.

    Yksi idea työllisyyden parantamiseksi tässä: entä jos yritystuet kanavoitaisiin kokonaisuudessaan palkkatukeen, siten että palkkaa vastaava summa menisi työnhakijan _mukana_ aina työpaikkaan – nostaisiko tällainen työllisyyttä? Ja avoimia työpaikkoja löytyisi tällä tavoin sittenkin jopa nykyistä enemmän?

    Tällainen ’palkkatukena annettava yritystuki’ johtaisi väistämättä siihen, että pienenkin yrityksen kannattaa palkata lisäväkeä, eikö totta? Suurista puhumattakaan.

    Voisimmeko kokeilla tällaista vaikka yhden vaalikauden ajan ja katsoa miten käy? Voisimme? Kun kerran matalan kynnyksen kokeiluja hallitus sanoi puoltavansa.

    • 20.1

      Jyrki sanoo

      Tuo voi olla ihan järkevä ajatus ja onkin. Yhdistetään tähän, että opiskelu työttömänä on mahdollista ilman minkäänlaista byrokratiaa ja ylhäältä päin ohjattua valvontaa kuten nyt. Niin tämä taas takaisi, että palkkatuen muodossa tuleva ”yritystuen” voima kasvaa varmasti potenssiin 3 tai 4 ehkä enemmänkin.

      Ja vain siksi, että osaava opiskellut työvoima toisi firmaan kuin firmaan uusia ajatuksia. Mutta vain jos firma ymmärtää asian. Varmasti monissa pienissä firmoissa ymmärretäänkin tai itse uskoisin näin. Samalla ”yritystuki” valuisi myös pieniin firmoihin.

    • 20.2

      Hupu sanoo

      Toisaalta myös suuret yritykset saavat uusia tilauksia, kun yritystukien avulla voivat myydä tuotteita hieman kilpailukykyisemmin ulkomaille, jolloin olemassa olevat työpaikat säilyvät.

      Mitä tulee taas tuohon lypsävien lehmien myyntiin tai teurastukseen, valtion omistamissa yrityksissä työskentelee ihmisiä, joiden työpaikat menetetään, jos yritysten toimintaa supistetaan tai lakkautetaan suomessa ja niiden toiminta/rahavirrat/omistus siirretään ulkomaille.

      Yksi keino työttömyyden vähentämiseen olisi lopettaa työttömien kyykytys, sillä työttömän on kuitenkin löydettävä se palkkatyö ihan itse ja kyykkyhyppelyyn osallistuvalla ei jää aikaa työnhakuun – tai oikeastaan – usein se v-käyrä on niin korkealla ettei edes työhaastatteluun mennessä sitä saa alas, joka taas merkittävästi heikentää valittavaksi tulemisen mahdollisuutta. Työttömien kyykytyksen suurin ongelma on, että miksi työnantajat maksaisi työttömän työpanoksesta kun vähintään saman työpanoksen saa yritykselle maksetun korvauksen kera, jolloin työttömällä on mahdoton tilanne myydä oma työpanos palkaa vastaan kun yhteiskunta pakottaa luovuttamaan saman työpanoksen palkatta.

      Ja takavasemmallako tuli valtion omistamia nesteen osakkeita siirrettyä säätiölle? Tässä yhteydessä haluaisin muistaa ”jotain” nuorisosäätiön rahojen käytöstä…

  19. 21

    Kaisa sanoo

    Jos tutustuu perustuslain 1. luvun pykäliin 18 ja 19, niin väkisinkin tulee ajatus, että nyt rikotaan lakia. Rötösherrat kuriin!

  20. 22

    Juha Ruotsalainen sanoo

    Eikös 60 päivän karenssi tarkoita noin kolmea kuukautta, koska yhdessä kalenterikuukaudessa on noin 20 maksupäivää?

    • 22.1

      Saku Timonen sanoo

      Karenssi lasketaan kalenteripäivien mukaan, maksupäivät arkipäivien mukaan.

  21. 23

    Mauri Pulkkinen sanoo

    Kannusteilla lapsia ja koiria kasvatetaan, ei raipalla eikä kepillä paukutellen.

    Käytän hyväkseni Sakun lukijakuntaa tarkistaakseni, onko joukossa yksityishenkilöinä ennakkoperintärekisteriin kirjautuneita ja millaisin kokemuksin? Pientä keikkaa olisi ehkä helpompi saada mm. yksityishenkilöiltä, mutta kuinka TE-toimistot, Kela, verottaja ym. suhtautuvat, jos ansiot jäävät alle 300 €/kk eikä toiminta yllä arvonlisäverovelvollisuuden rajaan. Ilmeisesti laskut kelpaavat aktiivisuuden osoitukseksi.

    Kysyn kokemuksia siksi, että ainakin osalle työttömistä ennakkoperintärekisteriin hakeutuminen saattaisi luoda mahdollisuuden sanktioiden välttämiseen. Periaatteessa eri osaamisalueiden ammattilaiset voisivat olla epämuodollisessa ringissä paikkakunnittain ja edistää siten kysynnän ja tarjonnan kohtaamista.

    Jos asiaan on liittynyt epäkohtia, voisi Mykkäselle viestiä esteiden poistamisen tarpeista, kun hän on vaihtoehtojen perään kerran kysellyt.

  22. 24

    Reijo sanoo

    O tempora, o mores – Oi aikoja, oi tapoja! – Ei helkkarissa noita sokeita ja ymmärtämättömiä poliittikkoja!

    Resurssitko siis tuhlattaisiin sokeasti raportointiin ja kyttäämiseen, kuin tuottaviin toimiin! Työllistyjäähän pitäisi pikemminkin palkita. Ja sitä paremmin mitä paremmin hän onnistuu työllistymään!

  23. 25

    Servitus sanoo

    European Social Policy Networkin raportti toukokuulta 2017, jossa käsiteltiin mm. työnhaun aktiivimallia sekä nyt jo voimassa olevaa aktiivimallia.

    ”The government’s plans mainly focus on reforming the benefits; not much is said about improving the employability of the unemployed. Long-term unemployed, in particular, frequently report that they have some sicknesses that prevent them from working. Harsher conditions will not help to improve their health.”

    http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=17819&langId=en

  24. 26

    elm sanoo

    Nasevin tänään kuulemani kommentti on ”Työttömyysturvaa ei myönnetä, jos henkilö ei ole töissä”.

    Kääntäen: työttömyysturva myönnetään ainoastaan työssäkäyville.

    😉

  25. 27

    Jyrki sanoo

    Voi olla kyllä aivan turhaa vastustaa näitä hallituksen ja eduskunnan kus*päis***siä mitä työttömyyteen tulee. Ne lyödään läpi kaikessa idioottimaisuuksissaan joka tapauksessa. Nyt voikin olla monelle hyvä tilaisuus tehdä tiliä näillä hallituksen tulevilla kus*pä***** ideoilla.

    Ja alkaa luomaan ”standardeja” joiden avulla firmojen ja pakkohakuna paikkaa hakevat voivat viestiä toisilleen, että pakkohausta tässä on kyse. Ja näin ollen firmat voi säilyttää tulevaisuudessa järkevän työntekijähaun firmaansa ja lisäksi säilyttää madollisen hyvän työnantajamaineensa. Kun näiden hienovaraisten työnhaku ”standardien” avulla voisivat viestiä toisilleen ja hoitaa asiat niin. Että kumpikin osapuoli saa sen mitä haluaa, että luotu kus*päi*** systeemi saa tyydytyksensä ja uskoo asioiden olevan OK.

    Nopeimmat tahot voi ehkä tehdä jo nettisivuston. Jossa määritellään näitä standardeja ja tuottaa palveluja firmoille, että työnhakijoille välttääkseen väärät rekrytoinnit ja turhan työn puolin ja toisin. Kun tuollaisen palvelun kautta voisi sopia pelisäännöt millä firma voi puhdistaa ”turhat” hakemukset saman tien helposti ja edullisesti. Ja hakijat taas täyttää byrokratian iskut.

    Ja mikä parasta tuo palvelu voisi myös viestiä työnantajalle myös, ketkä oikeasti tosissaan hakee työpaikkaa. Eli sillekin voisi luoda omat hienovaraiset standardit. Tämä on yksinkertaisesti pakko, koska meidän hallitus nyt vaan on mitä on. Enää kun ei firmat saa hakemuksia vain niiltä joita paikka kiinnostaa, eikä työnhakijat voi hakea sitä mikä itseä oikeasti kiinnostaa.

    Ja yhteenvetoa voisi jopa sanoa, että näin kaikesta tulee kankeampaa ja vaikeampaa, mutta niin on näemmä tarkoituskin.

  26. 28

    Sonofhades sanoo

    Tuohan se metkaa olisi. 387 000 työtöntä x 52 raporttia = reilut 20 miljoonaa raporttia / vuosi.
    Jos mukaan lasketaan osan vuodesta työttömänä olevat n. 300 000 henkilöä lisää, niin raportteja saattaa tulla joku 30 miljoonaa vuodessa. Kukahan ne kaikki ehtii tarkistamaan?

    Työnantajat myös kiittävät hakemustulvasta.

  27. 29

    Outi sanoo

    Pelkäänpä vaan, että seuraavaksi leikataan toimeentulotuesta, koska yhä useampi joutuu sitä hakemaan. Yksin asuvan työmarkkinatukea saavan toimeentulotuki on n. 450e/kk. Jos tuo määrä vielä pienenee, niin minä ainakin harkitsen muille maille lähtöä.

    • 29.1

      Veijo Esso sanoo

      Niin, perustoimeentulotuessa ei ole mitään kiinteä maksettavaa summa, vaan peustoimeentulotuki määrittyy tuen hakijan haettavalla aikajaksolla käytettävissä olevien tulojen ja varojen sekä samalle ajalle kohdistuvien menojen erotuksesta. Eli esim. jos tammikuussa saa tuloja 800,00 € ja menoja on 1000,00 €, on perustoimeentulotuen määrä silloin 200,00 €.

      • 29.1.1

        Saku Timonen sanoo

        Paitsi että perustoimeentulotuen ylin määrä on säädetty laissa.

    • 29.2

      Rosa Warski sanoo

      On leikattu jo.

      Toimeentulotukiasiakkaiden lääkekorvauksia on ruvettu syynäämään uudelleen. Vaikka olisi resepti, on toimitettava omaa sairaushistoriaa KELA:n virkailijoille, tietosuoja- ja yksityisyydensuojaoikeudet täysin ohittaen. Tavoitteena korvausten evääminen ja lääkkeiden vaihtaminen halvimpiin. Jos et toimita, lääkkeitä ei tipu, ja maksat ne itse.

    • 29.3

      Rosa Warski sanoo

      Tässä esimerkki KELA:lta toimeentulotuen saajille lähetetyistä edikteistä. Näitä on lähetetty ainakin viime Marraskuulta lähtien:

      ”Perustoimeentulotukihakemuksesi tullaan jatkossa hylkäämään XXXX valmisteen osalta, ellet esitä sellaista hyvän hoitokäytännön mukaista lääketieteellisesti perusteltua selvitystä, jonka perusteella valmiste on sairautesi kannalta tarpeellinen ja välttämätön.

      Lisäselvityksestä tulee käydä ilmi seuraavat tiedot:

      – Sairauskertomusmerkinnät, joista selviää milloin XXXX:n lääkehoito on aloitettu, mitä valmisteita on kokeiltu ja millaiset olivat hoitotulokset
      – Viimeisimmät XXXX alan sairauskertomukset
      – Viimeisimmät hoitavan lääkärin sairauskertomukset”

      • 29.3.1

        Raija sanoo

        Mietin vain että kuinkahan moni lääkkeitä käyttävä osaa nämä asiat selvittää ja lääketieteellisesti perustella että valmiste on hänen sairautensa kannalta tarpeellinen ja välttämätön. En kyllä usko sitä että kelankaan henkilökunta voi selvityksen saatuaan tietää oikeasti onko lääke tarpeellinen vai ei. Siellä sitten päätetään mututuntumalla se ihmisen lääkkeen ”todellinen” tarve. Siellä kun ei taida olla sitä asiaa päättämässä asiaan perehtyneitä eikä päteviä henkilöitä, toimistohenkilökunta kun ei kouluteta sellaisen hallitsemiseen. Saattaa olla niinkin että ”liian kalliit” lääkkeet kielletään suoriltaan asiaan tutustumatta.

      • 29.3.2

        Netta Keskinen sanoo

        Mielenkiintoinen kehityskulku kertakaikkiaan. Kelan virkailijoista on siis kehittymässä tälläinen vakuutuslääkärien kaltainen kasti – erotuksella etteivät ole edes lääkäreitä.

      • 29.3.3

        Rosa Warski sanoo

        Raija, hintaa tuossa tosiaan syynätään. Homma perustuu KELA:n 6.9.2017 slaidisarjaan ”Muutoksia toimeentulotuen lääkkeitä koskeviin soveltamiskäytäntöihin”, jossa viitataan Sosiaali- ja terveysministeriön mietintöön 12.6.2017. Mietinnön yhteenvedossa sivulla 11 kehotetaan nimenomaan miettimään lääkkeen hintaa.

        Kumpikaan näistä ei nähdäkseni perustu lakiin, vaan ideologiseen – ja jopa lainvastaiseen – lain uudelleentulkintaan. Slaideissa maalaillaan tilannetta toimeentulotuen ongelmatilanteiden torjuntana, vaikka tosiasia on että saat lääkkeet reseptillä kunhan maksat itse. Kyseessä on siis vain toimeentulotuen leikkaus.

        Toimeentulotukilaki ei puhu asiasta mitään, vaan toteaa terveydenhuoltomenot (lääkkeet mukaanlukien) toimeentulotuessa huomioitaviksi menoiksi. Tietosuojasta puhutaan laissa mittavasti, mutta slaideissa tai STM:n mietinnössä sitä tai yksityisyydensuojaa ei edes mainita.

        Asiantuntemusta KELA:n virkailijoilla ei tosiaan ole, ja lääkkeiden evääminen edes potilasta tapaamatta vähintään vaarantaa potilasturvallisuuden. Ketään muuta väestöryhmää ei tällä tavoin tuplasyynätä lääkkeiden kanssa, samalla järjestelmällisesti kyseenalaistaen lääkärien pätevyyden. Samoin eturistiriidat ovat valtavia, kun KELA:n johtaja Aaltonen on julkisesti tuominnut toimeentulotuen ”viimesijaisena passiivisuutena” ja avoimesti kannattaa mm. palkatonta työtä sosiaaliturvan ehtona.

        Netta Keskinen, tilanne tosiaan muistuttaa amerikkalaista vakuutuslääkärien toimintaa.

        Slaidit saatavilla täältä: https://www.slideshare.net/Kela-Fpa/muutoksia-toimeentulotuen-lkkeita-koskeviin-soveltamiskytntihin

        STM:n muistio täältä: https://tietopyynto.fi/files/foi/1541/Liite_1_KOPIO_Perustoimeentulotuki_lkkeisiin_ravitsemusvalmisteis.PDF

        Laki toimeentulotuesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412

        • 29.3.3.1

          Syrjäytetty sanoo

          Lisäyksenä: Kelan virkailijat/toimihenkilöt pääsevät asiakkaiden henkilötunnuksilla Kantaan lukemaan potilastiedot. Samoin apteekkien henkilökunta. Sitä ei vain julkisesti tunnusteta. Lisäselvitysten pyytäminen on keino tehdä hylkäävä päätös tuesta.

  28. 30

    Työteliäs Työtön sanoo

    Minulle tänään puolusteltiin kiihkoisasti aktiivimallia ja miten se luo lisää työpaikkoja. Ja se pikku leikkaus on niin vähäinen jos siihen sitten omaa syytään joutuu ettei sillä ole merkitystä!

    Kyseessä olavan herran ansiot on noin 7000€/kk tuumasin hänelle että hyvä on, josko sinulta otetaan sitten saman verran pois suostuisitko siihen?
    Tuumaili ett eihän tuo liene kun yksi lounas tapamisen ruoka ett eihän tuo nyt mitään tee.

    Tuumasin että se samainen leikkuri 5% sinun tulotasollasi taitaa olla vaan 350€ että annapa vaikka hyvntekeväisyyteen tästä lähin joka kuukausi. olin kuulemma kohtuuton ja vääristelin asioita. Vaikka puhuin juurikin samaisesta 5% kun hänkin.

    Jotta milloin näille herraskaisille tulee se suhteelisuuden taju oikein asioihin, Asiat pitää laskea aina prosentteina eikä välissä kääntää asioita päälaelleen.
    —-
    Ketjussa joku olikin joku maininnut tuosta työllistämistuki touhusta. Se on niin päätöntä kyllä että itseasiassa hankkeina tehtävät työllistymis palvelut eivät työllistä oikeastaan kuin hankkeen työntekijät. Valtaosan ajasta sittennämä työllistämis gurut istuksivat puoltamassa päätöksentekiöiden paremmuutta asioiden suhteen. Puhumattakaan sitten että näitä hankkeita on sitten alueittain useampia päällekkäin.

    Pikku utopiana tähän laitan ,,,
    Paremmmin työllistyisivät työttömät jos nämäkin hankerahat sekä työlistämis tuet annettaisiin suoraan työttömille vaikka nuoriso ja liikuntahankkeisiin ja niiden ylläpitokustannuksiin ja rempalleen päästettyjen tilojen korjamisiin sekä kunnostamisiin, Tulisi monellakin pikkupaikkakunnallle hyvä kuntoisia nuoriso ja liikuntatiloja melkein ympärivuorokauden auki olevine valvojineen ja toimivine tietoteknisine yhteyksineen kun työttömät hankerahoituksellä projektiluontoisesti itse rupeisivat ylläpitämään.

    Sieltä saisi työkokemusta ja näyttöjä paremmin sekä yhteinen hyvä lisääntyisi pienemmillä kustannuksilla kuin nyt ja byrokraattinen tyhjäkäynti koneisto kunnissa/kaupungeissa jäisi välistä pois.

  29. 31

    Irja sanoo

    Hei Saku, jos ei aikaisemmin ole tullut mieleen tai tiedoksesi: Aktiivimalli tuo mukanaan monenmoista kiemuraa – eikä ne ala vasta huhtikuussa. Tänään tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta mieleen: suuri osa työttömistä asuu talouksissa, joissa saadaan asumistukea. Kun asumistuen saajan olosuhteet muuttuvat, tulee siitä ilmoittaa välittömästi Kelalle. Asumistukeen tehdään uudelleen arviointi. Tuen saajan on ensimmäisen pestinsä jälkeen voitava arvioida, kuinka suuret hänen tulonsa ovat asumistukipäätösjakson (12 kk) aikana ka./kk. Jos tämä asumistuen tarkistus jää tekemättä, on suuri todennäköisyys, että asumistukipäätösjakson kaikki jo maksetut asumistuet menevät takaisinperintään (perustuu siihen, ettei asumistuen saaja ole ilmoittanut olosuhteissaan tapahtuneesta muutoksesta). Omakohtaista kokemusta on. Tämä tullut esille myös tilanteissa joissa työttömänä olevat kokemusasiantuntijat (kokemusasiasta riippumatta) ovat saaneet luentopalkkioina muutaman satasen vuodessa. Tässä ei siis riitä se, että huhtikuussa ilmoittaa tehneensä tammikuussa töitä.

  30. 32

    Olli Wuori sanoo

    Tulee mieleen, kuinka kalliiksi työttömiin kohdistuvan valvontasysteemin rakentaminen ja käyttäminen oikein tuleekaan? Eräs edesmennyt valtiomies on kuulemma sanonut, että luottamus on hyvä, mutta valvonta on parempi. Kuitenkin pieni määrä väärinkäytöksiä tulee halvemmaksi kuin kaiken valvominen, noin talousteorian kannalta ajateltuna.

    Työvoimapolitiikasta tulee mieleen raamatullisuus ja kertomus syntiinlankeemuksesta, jossa työ määrättiin ihmisille rangaistukseksi. Tässä mielessä automaatio ja työn teettäminen koneilla on epäeettistä rangaistuksen kiertämistä, vai mitä mieltä vallassa olevat lestadiolaiset ovat? Tuohon synnin palkkana olevaan rangaistukseen sopisi hyvin nykyään harjoitettava ja tulossa oleva ihmisen saama rangaistus työttömyydestä. Yhdistyykö nykyisessä politiikassa uskonnollinen rangaistus ja taloudellisen hyödyn tavoittelu Jean Calvinin ilottomassa hengessä? Uskonnolliseen dogmaattisuuteen voidaan yhdistää lisäksi rangaistuksiin perustuva vallanhalu ja ahneus, jotka sopivat harjoitetun työllisyyspolitiikan tausta-aatteiksi. Hallitus on selvästi lukenut vanhan testamentin, mutta uusi testamentti on jäänyt vieraammaksi.

    Seuraavassa vaiheessa tullaan esittämään siirtotyömaiden perustamista opettavaisina kokemuksina, sillä sen joka ei työtä tee ei myöskään syömän pidä… Olen joskus jostakin lukenut, että siirtotyömaat eivät olleet kovin tehokkaita. Pieni palkka, sijainti kaukana kotoa ja surkeat olosuhteet söivät työintoa. Lisäksi havaittiin siirtotyömailla leviävän kommunismiksi kutsutun aatesuunnan, jonka pelko edesauttoi siirtotyömaajärjestelmän lopettamista. Jos järjestelmä rakennetaan uudestaan, niin mikä aate niissä nyt tulee leviämään katkeroituneiden ihmisten keskuudessa?

    • 32.1

      HTK sanoo

      Turha on kommunismiaja Neuvostoliittoa enää pelätä. Sitä pelotetta ei enää ole: kommunisteja ei ole eduskunnassa ja sosialistinen Neuvostoliitto on hajonnut kapitalistisiksi kansallisvaltioiksi. Ennen niiden uhka mörkönä hillitsi räikeimpiä sosiaaliturvan heikennyksiä ja samalla vauhditti hyvinvointivaltion toteuttamista. Neuvostoliitossa ei virallisesti ollut työttömyyttä, mutta siellä oli työvelvollisuus, mikä johti tehottomaan työhön ja huonoihin tuotteisiin. Suomen kapitalististien oikeistohallitus on omaksunut Neuvostoliiton huonoimpia puolia ja ylläpitää samalla työttömyyttä.

      Tämän hallituksen talous- ja sosiaalipolitiikka johtaa siihen, että oikeudesta elää tulee anomisen ja armon varaista. Se noudattaa raamatun lausetta:”Ken ei työtä tee ei syömänkään pidä”. Mutta unohtaa kokonaan: ”Työmies on palkkansa ansainnut”. Sipilän hallitus pyrkii alentamaan palkkoja toimeentulominimin tasolle: vaatimattoman ruoan palkoille.

      Hallituspuolueilla on yhteiset tavoitteet poistaa työehtosopimusten yleissitovuus, siirtyä työnantajan ja työntekijän kahdenvälisiin yksilökohtaisiin paikallisiin sopimuksiin sekä lisätä palkatonta työtä. Ne käyvät ilmi johtavien poliitikkojen lausumista ja myös puolueiden vaaliohjelmista. Esimerkiksi Juha Sipilä vaati vuosityöajan lisäämistä 100 tuntia eli noin 13 työpäivää ilman palkkaa: siitä jo 24 tuntia toteutui kiky-sopimuksessa.

      Tämä hallitus on pelkästään kapitalistien yhteinen poliittinen toimeenpaneva sihteeristö eli pelkkä kätyrilauma. Se on vain Elinkeinoelämän Keskusliiton, Suomen Yrittät ry:n, Perheyritysten Liiton ja Kauppakamarien bulvaani, hämäävä markkinointikoneisto hyväuskoisten ja tietämättömien äänestäjien huijaamiseksi.

    • 32.2

      Jarkko sanoo

      ”Tulee mieleen, kuinka kalliiksi työttömiin kohdistuvan valvontasysteemin rakentaminen ja käyttäminen oikein tuleekaan?”

      Kelan pääjohtaja arvioi, että pelkästään aktiivilain takia Kelaan joudutaan palkkaamaan 130-250 uutta työntekijää valvomaan aktiivilakia, neuvontaan ja purkamaan todenäköisesti muuhun etuisuuksien hakemiseen syntyviä ruuhkia, koska esim. toimeentulotuen hakeminen todennäköisesti lisääntyy. Sitten kun muut lait iskevät niin sitten tarve voi vielä kasvaa. Toinen vaihtoehto on laskea palvelutasoa ja lisätä jonotusaikoja ja ruuhkaa.

      Tuon lisäksi tulee kuluja tietojärjestelmien muuttamisesta ja päivittämisestä.

    • 32.3

      töytön sanoo

      Sillon ei puhuta kuluista mitään kuha työttömiä kytätään ja kepitellään, sinne kyllä rahaa piisaa.

  31. 33

    Kyllävain sanoo

    ”Jos joku ei vielä tiedä, niin nuo työhönosoitukset eivät ole tarjottuja työpaikkoja.”
    Työhakumääräys karenssiuhalla on oikea määritelmä.

    • 33.1

      Equalizer sanoo

      Näin on asia, vaikka muuta yritettäisiin väittääkin. Minua itseasiassa kiinnostaisi tietää, kun nyt suu vaahdossa puhutaan ”kieltäytymisestä tarjotusta työpaikasta”…että kuinkahan moni työtön on kieltäytynyt tarjotusta työpaikasta, siis nimenomaan siinä tilanteessa, kun hänelle on tarjottu työsopimusta allekirjoitettavaksi.

      Ainakin minun todellisuudessani vasta se tarkoittaa kieltäytymistä tarjotusta työpaikasta.

      • 33.1.1

        Jarkko sanoo

        Sinällään mielenkiintoista että karenssin työstäkieltäytymisestä voi periaatteessa saada vaikka kieltäytyy nollatuntisopimuksesta. Vaikka siinä ei edes taata, että oikeasti saa yhtään työtuntia. Työnantajien ei Suomessa myöskään tarvitse todistaa onko koko työpaikkaa olemassakaan rangaistus voidaan silti langettaa työttömälle jos hän ei hae jotain vuokrafirman haamutyötä jossa hänen henkilötietonsa kerätään laittomasti varmuuden vuoksi laittomaan henkilötietorekisteriin jota käytetään eri tarkoitukseen kun tietojen keräämisen yhteydessä annetaan ymmärtää.

  32. 34

    Paula sanoo

    Jos tulee karenssi, eikä voi saada muuta tukea, niin pitää hakea työpaikkaa kävelyetäisyydeltä, koska rahaa ei tällöin ole matkoihin haastatteluihin tai työmatkoihin ennen palkanmaksua. Loputon kierre saa alkunsa.

    Hallitus tähtää työttömyysprosentin laskuun keinoja kaihtamatta tilastokikkailullaan. Aktiivimalli 2:sen karenssiautomaatin myötä pakotetaan ihmiset orjatyöhön eli osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan jne., koska näistä palveluista maksetaan työttömyyskorvausta vaikka olisi karenssissa. Hallitukselle tästä on se etu, että näihin palveluihin osallistuvat eivät ole tilastollisesti työttömiä. Ja ne, ketkä eivät suostu tai mahdu palveluihin, niin heille ei tarvitse maksaa, voitto sekin. Pirullinen suunnitelma.

    Kuinkahan monen pää vielä sekoaa tästä kaikesta, se vasta maksaa, mutta sitähän ei tilastoida.

    Kaikki houkutellaan jonkin sortin yrittäjäksi ja seuraava aktiivimalli on se, että et saa koskaan enää mitään työttömyysturvaa yms. vaikka olisit kuinka sivutoiminen yrittäjä tms.

    Nuoret, tämä on ollut minulle rakas isänmaa, jonka eteen olen tehnyt paljon töitä, mutta täytyy sanoa, että paetkaa täältä, uhka tulee sisältä. Nauttikaa elämästä iloisemmassa ympäristössä, kerran täällä vain eletään.

    • 34.1

      Jyrki sanoo


      Hallitus tähtää työttömyysprosentin laskuun keinoja kaihtamatta tilastokikkailullaan. Aktiivimalli 2:sen karenssiautomaatin myötä pakotetaan ihmiset orjatyöhön eli osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan jne.,

      Eikös tässä aktiivimallissa 2 myös kuntouttavassa työtoiminnassa tai missä vaan työvoimapoliittisessa toimenpiteessä olevalla ole kumminkin velvollisuus hakea yhtä työpaikkaa joka viikko? Näin olen ymmärtänyt. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

      Vaikka jos ajatellaan, että kuntouttavaan työhön pitäisi joutua siksi, että ei syystä tai toisesta kykene normaaleille työmarkkinoille. Siitä huolimatta jos et hae sitä yhtä työpaikkaa viikossa vaikka pää kainalossa normaaleilta työmarkkinoilta. Niin se on 60 päivän karenssi. Mutta ilmeisesti siitä huolimatta tuossakin karenssissa pitää käydä kuntouttavassa orjatyössä edelleen. Muutenhan myös kuntouttavasta orjatyöstä pois jäänti tuo toisen karenssin entisen päälle?

      Vai miten tämä menee? Ei taida työministerikään ymmärtää…

      • 34.1.2

        Paula sanoo

        Tälläistä on kaavailtu:

        ”Työttömyysetuuden saaminen edellyttäisi, että työnhakija hakee työttömänä ollessaan keskimäärin yhtä työpaikkaa viikossa. Aktiivista työnhakua seurattaisiin 12 viikon tarkastelujaksolla. Haettavat paikat voisivat olla joko työnhakijalle tarjottuja tai hänen itsensä muutoin etsimiä. Työnhakija ilmoittaisi hakemistaan paikoista säännöllisesti verkkopalvelun kautta.

        Työpaikan hakemista ei edellytettäisi sellaisilta viikoilta, jolloin työnhakija on ollut työssä tai työllistynyt yrittäjänä. Työajalla tai työllistymisen kestolla ei olisi merkitystä, vaan esimerkiksi lyhytkestoinen osa-aikatyö tai keikka yrittäjänä olisivat osoituksia aktiivisuudesta.

        Työpaikkojen hakemista ei edellytettäisi myöskään sellaisten viikkojen aikana, joina työnhakija on osallistunut vähintään yhtenä päivänä työllistymistä edistäviin palveluihin tai silloin, kun työnhakija on sairauden takia estynyt hakemasta työtä.

        Jos avoimia työpaikkoja tai työnhakijan työllistymistä edistäviä palveluita ei ole tarjolla, voisivat työnhakija ja maakunta tai palveluntuottaja sopia muista tavoista, joilla työnhakija edistää omatoimisesti osaamistaan, työnhakuaan, työllistymistään tai yritystoiminnan aloittamista.

        Aktiivisen työnhaun laiminlyönnistä ilman pätevää syytä seuraisi 60 päivän korvaukseton määräaika. Se vastaisi korvauksetonta määräaikaa, joka asetetaan nykyisin työllisyyssuunnitelman toteuttamisen laiminlyönnistä ja tarjotusta työstä kieltäytymisestä ilman pätevää syytä.”

        Ja mitenkähän tuo käytännön toteutus onnistuisi:
        1) ”että työnhakija hakee työttömänä ollessaan keskimäärin yhtä työpaikkaa viikossa”
        – eli jos haet seurantajakson ensimmäisellä viikolla 12 työpaikkaa, niin hommako on sillä kuitattu?
        2) ”Haettavat paikat voisivat olla joko työnhakijalle tarjottuja tai hänen itsensä muutoin etsimiä”
        – asut siinä pikku pitäjässä ja TE-palvelut lähettää sinulle kerta vuoteen työtarjouksen.
        – Itsensä etsimiä? pommitat sitä samaa kauppiasta joka viikko, joka on antanut sinulle jo aikaisemmin vastauksen ei oo?
        – Vai pitääkö paikka olla ihan haussa?
        3) ”työnhakija on sairauden takia estynyt hakemasta työtä”
        – pitää olla varmaan koko viikolta sairauslomatodistus
        4) ”Jos avoimia työpaikkoja tai työnhakijan työllistymistä edistäviä palveluita ei ole tarjolla, voisivat työnhakija ja maakunta tai palveluntuottaja sopia muista tavoista, joilla työnhakija edistää omatoimisesti osaamistaan, työnhakuaan, työllistymistään tai yritystoiminnan aloittamista”
        – niin viikolla 12, kun huomaat, että nyt homma kusee, eikä tavoite täyty, niin mistä saat kiinni sen henkilön, joka taikoo/hyväksyy sinulle korvaavan toiminnan?
        Itselläni TE-palvelujen virkailijat vaihtuvat joka kerta, tiedän kyllä, että vanhemmat ex-työkaverini saavat henkilökohtaista palvelua, he voivat soittaa aina omalle nimetylle virkailijalleen, jos työtarjous tms. ei sovi heille. Mutta, että kaikki saisivat oman nimikkovirkailijan, tuskin vaan.

        Todennäköisesti tämäkin hyväksytään ensin, otetaan käyttöön ilman ohjeistusta ja katsotaan sitten. Oho.

        • 34.1.2.1

          Jarkko sanoo

          ”Itsensä etsimiä? pommitat sitä samaa kauppiasta joka viikko, joka on antanut sinulle jo aikaisemmin vastauksen ei oo?”

          Jos sitä ei ole erikseen laissa määritelty niin tottakai voi hakea töitä samasta paikasta useammin samallakin tarkastelujaksolla. Mitään järjenkäyttöä tässä tuskin on, koska TE-toimisto yleensä lukee lakia kuin piru raamattua. Lakihan ei voi olla tulkinnanvarainen muuten se menee pärstäkertoimen mukana mikä käy ja mikä ei. Näissä asioissa vain se merkkaa mikä täyttää lain merkityksen sillä mikä on järkevää sen voi unohtaa.

          Minä en ainakaan aio olla tarkkailun alla yhtään enempää kuin laki edellyttää jos laki ei kiellä raportoimasta hain paikallisesta k-marketista töitä joka viikko 12 kertaa ja samasta s-marketista varmuudenvuoksi vielä toiset 12 kertaa tarkastelujaksolla, niin sen on käytävä. Minä ainakin noudatan lakia kuin piru raamattua ihan samalla tavalla kuin valvovat viranomaiset. Varmuuden vuoksihan voi vielä videokuvata jokaisen hakemuksen lähetyksen erikseen ja tehdä siitä vaikka youtubeen videon jolloin kukaai ei voi väittää, että et hakenut ja täyttänyt velvoitetta. Netistä löytää ihan ilmaisiakin kuvakaappaus ohjelmia jolla lähetykset voi tallentaa video streemiksi. Jos taas lähettää hakemuset paperi versioina senkin voi kuvat vaikka älypuhelimella.

          Jos ei omalla paikkakunnalla ole mitään työtä mitä hakea niin sitten voi olla vaikka joka päivä yhteydessä omaan TE toimistoon ja vaatia jotain höpö hommaa jolla täyttää aktiivisuus velvoite. 😀

          • 34.1.2.1.1

            Equalizer sanoo

            Marketeissahan itseasiassa on jatkuvasti ankara työvoimapula.

            Joka saatanan kerta, kun käy vaikka ruokaostoksilla, ihan marketista riippumatta, niin parilla kassalla on ihan helvetin pitkät jonot ja kaiuttimista kuuluu nauhoitettu kiekaisu:”Kassoilla tarvitaan lisää henkilökuntaa!”

            Tosin ihmettelen, mitä ne siitä työvoimapulastaan asiakkaille valittavat. Palkkaisivat sensijaan ihmisiä töihin. Ei kaupoilla luulisi sentään niin huonosti menevän, ettei ole enää varaa palkata työntekijöitä keräämään asiakkailta rahoja pois.

  33. 35

    Hannele sanoo

    Minua vakituisena, mutta osa-aikaisena työntekijänä pohdituttaa tämä malli. Olen oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen, mutta saadakseni sen taas ensi kuussa, minun täytyy merkitä Kelan lomakkeeseen ”Työttömyys jatkuu”. Työttömyys siis jatkuu, vaikka en ole työtön, vaan töissä osa-aikaisesti. Päivinä, jolloin osa-aikaista työtä ei ole, Kelan lipukkeeseen merkataan ”työtön”.

    Eli, pitääkö minunkin nyt osa-aikaisena työntekijänä, vakituisessa pestissä, hakea työtä? Jos, niin voiko TE-toimisto pakottaa minut vaikka 3 kuukauden 8h/5 päivää viikossa pestiin vakituisesta osa-aikatyöstäni, ja 3 kk:n jälkeen olisin sitten kokopäivätyötön?

    Vai ilmoitanko pomolle, että lähden tästä 3kk pestiin ja tulen sitten takaisin teille sen jälkeen, koska TE-toimisto käskee? JOS siis pomo ottaa vielä takaisin. Jos ei ota, sitten olen kokonaan ihan työtön-työtön osa-aikatyöläisen sijasta.

    • 35.1

      liina* sanoo

      Jos te-toimisto pakottaa pilipalimääräaikaistöihin, kannattanee katkaista työnhaku ja tyytyä palkkaan joksikin aikaa, jos vaan mahdollista. Itse en edes hakenut soviteltua, kun olin siihen oikeutettu, olisi pitänyt hakea asumistuki kuukausittain uudestaan ja mahdoton tietää mikä summa sieltä olisi kaiken pyörityksen jälkeen tullut. Kaiketi jonkun satasen kk maksoi se kyttäämisestä vapaana oleminen. Mutta sehän niillä tarkoituksena. Työkaverille tulikin juuri tuollanen työtarjous, laittoi kuulemma tarkoituksellisen penseän hakemuksen ettei vaan tule valituksi.

  34. 36

    Pertti Ikonen sanoo

    Saas nähdä paljonko hätää ja tuskaa tulevat aiheuttamaan tietokoneiden viat ja valtakunnan operaattoreiden vialliset verkot. Sekä TE-viraston omat toimimattomuudet tyonhakutodisteiden vastaanottossa. Sillä viikko on kohtalaisen lyhyt seurantaja-ajaksi, ja jos jostain syystä lähdöstä myöhästyy, niin loppuolella viikkoa, viat voivat aiheuttaa sen, että dokumentteja ei saakaan talletettua TE-toimiston tietokantoihin. Lääkkeenä voisi olla se, että hakee heti alussa muutaman ylimääräisen paikan, ja sitten noita voisi laskennallisesti käyttää jonain viikkona. Mutta kaiketi nyt on niin, että joka viikko pitää saada LÄHTEMÄÄN ja TALLETETTUA vähintään yksi dokumentti TE-toimiston tietokantoihin.

    • 36.1

      Jarkko sanoo

      ”Saas nähdä paljonko hätää ja tuskaa tulevat aiheuttamaan tietokoneiden viat ja valtakunnan operaattoreiden vialliset verkot.”

      Niin tietokone voi aina hajota tai mennä sekaisin eikä kaikkein pienimmillä tuki summilla elävillä välttämättä ole varaa heti ostaa uuttakaan. Ei edes niitä kaikkein halvimpia ja hitaampia. Varsinkin jos on vain viikko aikaa. Sitten kun karenssi iskee peli on lopullisesti pelattu, koska siitä toipuminen voi sotkea talouden kuukausiksi tai vuosiksi eteenpäin.

  35. 37

    Jouni Ahto sanoo

    Aamulehdestä lainattua:

    ”Jos aktiivisen työnhaun laiminlyönnistä asetettaisiin 60 päivän korvaukseton määräaika, se syrjäyttäisi aktiivimallin mukaisen työttömyysetuuden alentamisen 4,65 prosentilla.

    Hallitusneuvos Tiina Korhonen työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoo, että työnhakijalle ei siten tulisi päällekkäistä seuraamusta.”

    Hieno juttu että edes joku ministeriössä osaa jopa sen verran matematiikan alkeita, että on ymmärtänyt että 4,65% nollasta eurosta on nolla euroa. Hallitus ei varmaan vielä, mutta eiköhän siihen vielä joku keino keksitä. Siis jälkimmäisen nollan euron muuttamiseen pienemmäksi luvuksi, siihenhän ei tarvita kuin hallituksen kanta, ei matematiikkaa.

    • 39.1

      Timo Harju sanoo

      Esimerkillisen yrityshenkinen idea. Oikea markkinarako! Tutustukaa ihmeessä 🙂

  36. 40

    Turo Mustakallio sanoo

    1. On uutisoitu siitä, että kaikisssa tietokoneissa on turvallisuus vika. Sitä on korjattu pitemmän aikaa pimennossa.
    Tämähän antaa mahdollisuuden jollekin hakkerille käydä koko järjestelmän kimppuun ja lamauttaa.
    2. Tämä työttömien kyttäämisen opetteleminen on hyvää harjoitusta. Kun se osataan, kyttääminen voidaan ulottaa koko maahan, kaikkiin asukkaisiin.
    3. törmäsin joku aika sitten tällaiseen:
    https://frankmartela.fi/tag/yovartijavaltio/

  37. 41

    Marita sanoo

    Minua kiinnostaa kovasti mitä mahtaa maksaa tuon aktiivimalli II:n valvonta? Ja mitä mahtavat työnantajat tykätä kun hakemuksia tulee ovista ja ikkunoista.

    Jos nyt lähdetään siitä, että työttömiä olisi todella se about 270 000 hlöä. Jos heistä 200 000 aktivoituu, se tietää 200 000 valvottavaa hakemusta viikossa. Vuositasolla (53 viikkoa) se tietää 10 600 000 hakemusta. Kuka käsittelee tämän rumban? Vaikka leikittäisiin, että vain 50 000 ihmistä tekee hakemuksen joka viikko ja muut ottavat karenssin, niin tuokin teettää 2 650 000 hakemusta.

    Miten todennetaan, että tuo määrä on lähetetty? Vaaditaanko työnantajilta kuittauksia vastaanotetuista hakemuksista TE-toimistolle?

    Eihän tuo hakemus/viikko ole yksittäiselle työttömälle iso määrä, enemmistö laittaa varmaan paljon enemmän menemään. Se passiivinen, kammottava ”loisija” suoriutuu tuosta etsimällä mol.fi:stä kaksi ensimmäistä paikkaa ja laittaa vaan jotain menemään.
    Mutta niille hakemusten vastaanottajille se on inhottavampi paikka: avoimet työpaikkailmoitukset vähenevät entisestään ja työttömien OIKEA työllistyminen vaikeutuu entisestään.

    Koko juttu kuulostaa aivan hölmöläisten hommalta. taas kerran kuluu enemmän rahaa byrokratiaan kuin mitä säästöjä tulee.

  38. 42

    Anna-Katriina Lius sanoo

    Sekä jatkuvasti pienituloisten asemaan negatiivisesti vaikuttavat poliittiset päätökset, että (varsinkin median ruokkima) yleinen työttömiä ja muita yhteiskunnan tulonsiirtoja tarvitsevia syyllistävä ilmapiiri vaikuttavat siihen, että osa ihmisistä tuntee olevansa uhattuja.

    Tässä on kyseessä tietynlainen negatiivisen palautteen kehä, joka heikentää motivaatiota toimia oman tilanteen parantamiseksi.

    Stressaantunut ihminen turvautuu vain suojamekanismeihin selvitäkseen. Vaikuttaa siltä, että osa ihmisistä pyörii nyt oman toimeentulon ja tulevaisuuden uhkien pohdinnan ympärillä. Eikä siis ihme.

    Tällaisella jatkuvalla painostamisella hallitus ei saa kuin vahinkoa aikaiseksi, varsinkin pitkällä tähtäimellä.

    • 42.1

      Syrjäytetty sanoo

      Tätä saakin ihmetellä. Solmitaan ja hyväksytään sopimus vähimmäisetuuksien tasosta, jota ei ole tarkoituskaan noudattaa. Sen sijaan, että nostettaisiin etuuksien tasoa, käydään kuin sika limppuun kaventaen jo ennestäänkin ohutta perusturvaa rikkoen jo perustuslaillisia ja EU-sopimuksiin perustuvia oikeuksia.

      Poliitikot tätä hyväksymäänsä ja virkamiehet esittämäänsä aktiivimallia tarvitsevat. Työttömistä palkataan pajupiiskavalvojat.

  39. 43

    kata sanoo

    Kyllä kelpaa! Olen 64-vuotias osa-aikatyöllistynyt osa-aikatyöttömyysetuuden ”nauttija”. Eläköityminen koittaa vajaan vuoden päästä. Haen kernaasti vaikka astronautin tointa kerran viikossa.

    • 43.1

      Toni Neffling sanoo

      Ei hitto mikä tuuri. Mulla on just sulle tarjolla kuntouttava astronautin pesti. Hommaan sisältyy mun varpaiden välien putsaus kahdesti päivässä ilman palkkaa. Heijastan kattoon tähtikartan työn ajaksi.

      Onko toiveita käyntikortin tittelin suhteen eli laitetaan vaan Astronautti vai Vanhempi astronautti.

  40. 44

    Veli-Pekka Saarinen sanoo

    Kohta hallitus varmaan keksii, että työttömien pitää maksaa karenssin aikana olemattomista tuistaan valtiolle rahaa, kun eivät kerran maksa verojakaan. Joku ehdotti yleislakkoa. Olen harvinaisen samaa mieltä. Tämä hulluus pitää saada loppumaan.

    • 44.1

      Hupu sanoo

      Tuon on jo keksitty, sillä työttömien saadessa karenssin samalla perusteella alennetaan toimeentulotuen (noin 420 euroa/kk) peruosaa ensin kahdeksi kuukaudeksi 20 %:lla ja sen jälkeen voidaan alentaa jo 40 %:lla.

      Tietenkin säästöjä/myytävää omaisuutta hankkinut tai puolison elättämä työtön menettää ainoastaan työttömyyskorvaukset, koska matalan perusturvan vuoksi oikeutta toimeentulotukeen harvemmin muodostuu.

  41. 45

    AMK sanoo

    Miksi työkyvtön joutuu tällellisiin mukaan Kukas on vastuussa ???ei kukaan vain ???niin kuka työkyvyttömiä jostain syystä halutaan pitää työttöminä,mutta jippii jee jotkut kansanedustat eivät ole työkyvyttömiä,heitä ei vain huvita -saavat he ihan kohtuu korvausksen juu nappia painamalla.Miksi työkyvytön ei saa armahdusta,miksi työkyvytön ei saa työtkyvyttömyyseläkettä.MIKSEI?Ilmi selvä paskaläjä löytyy..halpatyövoiman haaliminen hallitukselta,kuis muuten kävi rikkaruoho sanoi vai sekosi viininmaistiaisista ”työllisyys vähenee” Aika älytöntä on ..mutta tietekin ajattelevat olevan viisainpia kuin työttömät ???Ovatko koska eivät ole sitä kokeneet.Nyt pankaa ne vaatteet yllennä alasti ei kannata olla,jos sitä ette tee suomen kylmä talvi iskee alastomille ihmisille.,ministereille kansanedustajile.Niikuin jossain sananlaskulla sanotaan sitä näkee edessä påin minkä jälkeensä jätti.

  42. 47

    Netta Keskinen sanoo

    Kyselin tuolla aiemmin tämän aktiivimalli 2.0 valmisteludokumenttien perään, eikä niitä ilmeisesti ole vielä saatavilla minkäänlaisia.

    Hieman nyt alkoi itseänikin jo enenevissä määrin huimaamaan suunnitelmat tai tulevalla spekulointi. Työvoimapoliittisesti moitittavasta menettelystä säädetään työttömyysturvalain 2 a luvussa. Ilmeisesti tämä uusi karenssi sijoittuisi sinne myös. On hyvä huomata 14 § ja toistuva moitittava menettely 6 kk aikana. Mikäli epäonnistuu työpaikkojen haussa toisen kerran heti perään, tuleekin oikeus työttömyyskorvauksen saamisen palauttamiseksi huomattavan paljon vaikeammaksi ja pahimmassa tapauksessa on edessä 5 vuotta toimeentulotuella.

    Jos ei ole työtä eikä työttömyyskorvausta, koska karenssi, niin millä sitten ihminen elää?

    Toimeentulotuki. Ja sitäkin voidaan alentaa 20 tai 40% pariksi kuukaudeksi kerrallaan. Se onko työpaikkojen hakeminen työvoimapalvelua tai voidaanko se katsoa kuuluvan joksikin muuksi säädetyksi alentamisperusteeksi voi vaan vielä arvailla. Tokihan toimeentulotukilain 10 § voidaan muuttaa, jos se katsotaan ”tarpeelliseksi”. Alennettu toimeentulotuki on kyllä jo todella vaatimaton summa. Yksin asuvan perusosa 2018 on 491,21€ alennettuna 392,97 tai 294,73€. Minun käsityskyvyllä tuo ei riitä ihmisarvoiseen elämään, eikä sitä pitäisi käyttää lainkaan. Lienen vaan käsityksieni kanssa vähemmistössä tai ainakin väärärssä.

    • 47.1

      P@uli sanoo

      Just olet oikeella jäljillä

      Monasti näkee lehdissä etusivun juttuja, että jokin yritys palkkaa vaikka 100 työntekijää,
      No lehdethän menevät sen kummemin ajattelemata vipuun ja saavat hyvän jutun jolla
      saadaan ihmisten kiinnostus nousemaan ko. yritystä kohtaan.
      Tämmöisellä toiminnalla yritys saa ilmaista mainontaa ja positiivista kuvaa, maksamatta
      siitä mitään, vaikka niitä todellisia työpaikkoja onkin sitten paljon vähemmän.

  43. 48

    elm sanoo

    Hieman asian vierestä (pahoitteluni) mutta toisaalta myös täysin tähän työn käsitteeseen muuttumiseen liittyen: kun luin ko. kyselyn otsikon ”Oletko törmännyt harhaanjohtaviin työpaikkailmoituksiin? Paljastuiko hienon tittelin takaa jotain ihan muuta? Millä tavalla se oli erilainen kuin kuvauksen perusteella oletit? Kerro meille, teemme aiheesta juttua.”

    .. niin mieleen ei voinut olla tulematta ne nykyiset lukuisat ”työ”paikkailmoitukset, jossa haetaan työntekijää, mutta ei olla valmiita maksamaan työstä palkkaa. Onko se silloin edes työpaikka? Ei se ainakaan työsopimukselta kuulosta (koska sopimus on aina kahdenvälinen ja hyöty molempia osapuolia rikastuttava)

    Jos joku muistaa vastikään törmänneensä taas moiseen, niin näyttäisi Hesari tekevän nyt tosiaan juttua aiheesta. (Jos kyselyssä tulee ilmenemään, että nykyään on vallalla jopa trendi, jossa ihmisiä kalastellaan ns. ilmaiseen ’vaihtokauppaan’, jossa työnantaja saa työntekijän ja työntekijä ’kokemusta työnteosta’, niin luulisi sen tulevan esiin.) (itse kysely oli tuolla: https://www.hs.fi/ura/art-2000005513867.html)

  44. 49

    Saila sanoo

    Aamulehti vastaa tänä aamuna kysymyksiin aktiivisesta työnhausta: https://www.aamulehti.fi/uutiset/pitaako-te-toimistolle-todistaa-etta-on-hakenut-tyopaikkoja-nain-valtat-hallituksen-seuraavan-tyottomyysturvaleikkurin-200648237/

    ”Miten määritellään yksi työnhaku? Jos hakee samalla työnantajalla yhtä aikaa auki olevia kolmea sähkömiehen paikkaa, onko se yksi vai kolme työnhakua?

    –Luonnoksessa ei ole määritelty asiaa näin yksityiskohtaisesti. Kaikkia yksittäisiä tilanteita ei ole mahdollista ratkaista etukäteen lainvalmisteluvaiheessa, vaan ne täsmentyvät toimeenpanovaiheessa.”

  45. 50

    Seppo Juhani sanoo

    Onko työministeri Lindström niin paha, että työttömien rankaisusta ja häpäisemisestä on tullut hänelle pakkomielle? Vai onko hän vain Sipilän ja Orpon työrukkanen? Juhana Vartiaisen tavoite tiedetään: Työttömien elämä on tehtävä mahdollisimman epämukavaksi. Kokoomus ajaa tätä ja siksi näitä rankaisukierroksia tulee aina lisää.

    • 50.1

      Equalizer sanoo

      En usko ollenkaan, että työministeri Lindström olisi paha ihminen.
      Hän vain erehtyi lähtemään ”herrojen kanssa marjaan”…jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

  46. 51

    AMK sanoo

    Pommi on viritetty työttömille, kranaatti missä sokka on mutta naru on päättäjien käsissä,vedetäänkö ,on jo aika tiukalla oikeastaan työttömällä on jo naru kaulassa (nirhaumia jo näkyy)kiskaistaanko kunnolla että henki lähtöö.sipihän ei ole moksiskaan hänhän saa joka ilta anteeksi kunhan kätensä ristii,onko hän ja hänen kokoomuslaiset ystävänsä valmiita ottamaan omalletunnolleen-hetkonen eihän heillä ole sellaiseen varaa kuin omatunto,oma lompakko tai lähipiirin lompakko on heidän omatuntonsa joka lämmittää muista viis veisataan.Mikäs se olikaan ministerien vala kerrataanpa ””Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi.”Onko tämä toteutunut???
    Mihinkä voin valituksen tehdä,ai niin minulla ei ole oikeutta sitä tehdä olenhan rikollinen rikkaruoho!

  47. 53

    Jari maalta sanoo

    Tulevia eduskuntavaaleja silmälläpitäen työttömyystilastoja siivotaan, työttömiä siirretään Kelan asiakkaiksi pois työttömyysluvuista ja siitä aiheutuneista työttömyyskuluista. Tällöin voidaan osoittaa ”tilastollisesti” työttömien määrän ja maksettujen korvausten alentuneen ja ”aktiivimallin”, joka sinäänsä on jo nimeltään, Kafkamaisen absurdi byrokratian helmi toimineen. Suomalaisia pidetään todella tyhminä …. Ollakko vaiko eikö olla?

  48. 54

    Harri Heiskanen sanoo

    Kymppilista. Toimi nro1 on jo hyväksytty.
    2/10 ois nyt tää sit. Eli kahdeksan tämänkaltaista on vielä tulossa.
    Hmmm…tosi hyvältä näyttää.

  49. 55

    ZaZaZaa sanoo

    Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi.”

    Voimmeko kaikki yhdessä laatia joukkokanteen
    kansan ja äänestäjät pettänyttä sipilä et al’ ia vastaan – ennen vaaleja? Mitä sanoo perustuslaki?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *