Sekoilua ja tavoite

Päättäjämme jaksavat jatkaa kompurointia työttömyysturvan aktiivimallin kanssa. Tänään oli kompasteluvuorossa kokoomuksen Ben Zyskowicz. Hän kertoi miksi hallitus hylkäsi aktiivimallin lievemmän muodon, jossa pelkän aktiivisuuden osoittaminen olisi estänyt tukien leikkaamisen.

 –Byrokratian nousu olisi moninkertainen, jos yksilökohtaisesti jouduttaisiin jokaisen kohdalla selvittämään, että kun hän kertoo, että ”kyllä olen kaiken voitavani tehnyt”, niin onko näin todella tapahtunut, Zyskowicz selvensi Politiikkaradiossa.

Zyskowicz tuli paljastaneeksi, että tarkoitus oli päästä leikkaamaan mahdollisimman monen tukea. Puheet byrokratian lisääntymisestä ovat pötyä, sillä joka tapauksessa on jokaisen työttömän aktiivisuus tutkittava. Lisäksi leikkaukset on tehtävä käsityönä, sillä Kelan tutkimusjohtajan mukaan ongelmia tulee mm. 300 euron suojaosan ja sovitellun päivärahan kanssa.

Aktiivimalli hyväksytyssä muodossa ei ole yhtään vähemmän byrokraattinen kuin kaiken aktiivisuuden ottaminen huomioon olisi ollut, mutta epäoikeudenmukaisempi se on. Työttömän on nyt itse aukottomasti todistettava syyttömyytensä työttömyyteen, kun lievemmässä muodossa etuuden maksajan olisi pitänyt todistaa hänet syylliseksi.

Zyskowicz liittyy myös siihen kuoroon, joka jälkikäteen haluaa laajentaa aktiivisuutta vapaaehtoistyöhön. Yhteistä kaikille kuorolaisille on, että että he eivät muista tai tiedä hallituksen nimenomaan hylänneen tämän työ- ja tasa-arvovaliokunnan esittämän aktiivisuuden muodon. Se hylättiin nyt vaikenevan ministeri Pirkko Mattilan allekirjoittamalla kirjeellä näin:

”Vapaaehtois- ja talkootyö ovat myös osallistumisen tapoja, joita monet palkansaajat ja yrittäjät harjoittavat kokoaikaisen työllistymisen ohessa. Kyse ei ole toiminnasta, jota työttömyysturvajärjestelmässä missään muussakaan tilanteessa pidettäisiin vaihtoehtona työllistymiselle. Näin tulisi olla myös nyt käsiteltävän hallituksen esityksen kohdalla.”

Hallitukselle ei siis kelvannut se, mitä nyt jopa ministerit ovat esittäneet. Tästä voi vetää tänäänkin sen johtopäätöksen, että aktiivimallin puolesta äänestäneitä ei koko aikana ole kiinnostanut lain sisältö. Sen sijaan joku jossain kyllä tietää sekä tämän että tulevan lain sisällön ja tarkoituksen oikein hyvin. Työttömyysturvan aktiivimallista tulee ikuinen leikkausautomaatti, mutta keväällä esiteltävästä työnhaun aktiivimallista tulee ikuinen karenssiautomaatti.

Eilen kerroin työttömyysturvan aktiivimallin ikuisesta leikkurista. Työnhaun aktiivimallista tulee vielä pahempi, sillä tämän hetken tietojen mukaan siinä työttömän on haettava itselleen sopivia työpaikkoja määrätty määrä tietyssä ajassa. Tarkoitus on estää rutiinihakemusten tehtailu sopivuuden määräämisellä. Kun niitä sopivia töitä ei löydy edes haettavaksi, niin seuraa karenssi. Kun niitä ei löydy karenssin jälkeenkään, niin karenssi jatkuu.

Näin päästään vihdoin tavoitteeseen, joka on työttömyysturvan poistaminen kokonaan. Tämän seurauksena yhä useampi ajautuu perustoimeentulotuelle, jota leikataan rangaistukseksi ensi alkuun 20 prosenttia. Kun työtön osoittaa jatkuvaa haluttomuutta työllistyä eli ei löydä työtä, niin leikkaus on 40 prosenttia.

Näin saadaan luotua halpatyön markkinat ja köyhät pannaan säätyään vastaavaan työhön isännän määäräämällä palkalla. Eli hallituksen kielellä heitä aktivoidaan olan takaa.

 

 

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Kyllähän se niin on, että jos ollaan maksavinaan, niin sitä ollaan tekevinään. Kovimmat kapitalistit (tai siis palkkalakeijat) muuten kiistävät, että kilpamatkapohjalle ei ole heidän agendanaan, mutta kyllähän jo rakennustyöläinenkin näkee sen paskapuheen läpi.

    • 1.1

      elm sanoo

      Seuraa lainaus tuosta Uuden Suomen jutusta joka blogiin oli linkitetty:

      Zyskowicz: ”Tässä oli vastakkain se, että tehdään laki, joka varmasti olisi ollut oikeudenmukaisempi ja millimetrioikeudenmukaisuutta toteuttava eli kukaan, joka tekee kaiken voitavansa, ei joutuisi leikkauksen kohteeksi, tai sitten tehdään laki, jonka ajateltiin käytännössä toimivan.”

      Millimetrioikeudenmukaisuutta? Anteeksi kuinka? Olemmeko jälleen uuden termin syntylähteillä?

      Kutsuuko edustaja Zyskowicz ”millimetrioikeudenmukaisuudeksi” sitä, että työnhakijan tilanne tarkastellaan yksilökohtaisesti? 😀

      Kas kun ei rikkaruoho-oikeudenmukaisuutta..

      Termit kuvastavat puhujan asennetta äänestäjiä/kansalaisia/ihmisiä kohtaan – onko niin?

      Mietin vaan sitä, että tarkoittaakohan tuo sitä, että meitä työnhakijoita voi vähän huiskia ja haiskia sinne tänne ja että tilannettamme voi tarkastella sillä tavalla vähän niinkuin summittain, tai no joo.. jos nyt ei ihan summittain, niin vähän sinne päin.. suunnilleen ja jotakuinkin juu… ettei tulisi ihan niin kalliiksi?

      Tämä episodi alkaa taas saada kyllä jo varsin humoristisiakin piirteitä – jollei kyse olisi meidän monien ihmisten elämästä, sanan kirjaimellisessa merkityksessä.

      Maksetaankohan edustaja Zyskowiczille palkka tuollaista millimetrioikeudenmukaisuutta käyttäen?

      (vink vink: asumme tietotekniikan luvatussa maassa… 😉

      • 1.1.1

        töytön sanoo

        Millimetri-Zyskowicz, työttömien päähän potkinta yksi lempiharrastuksistaan. Tämä ukkeli tulee olemaan hyvinkin esillä kunhan aletaan kohta puhua töistä työttömille leipäpalansa eteen.

        • 1.1.1.1

          elm sanoo

          Jostain löysin juuri pohdintaa tästä byrokratiapuolesta, siis jo nykyisellään tästä erilaisten (välttämättömien) tukien vaikeudesta ja siitä (omasta mielestäni puhtaan järjen äänestä) että miksi näitä nykyisiä tukia ei voisi yhdistää jo nyt perustulon tapaiseksi systeemiksi: https://pienetpuutteet.wordpress.com/2018/01/09/toimeentulemista/

          Niinpä.

          Ja joitakin laskelmiakin jo: https://pienetpuutteet.wordpress.com/2018/01/09/suuri-ajatus-osa-1/

          Tällaista hahmottelua mielestäni tarvitaan! Eikä summassa mutusteltua lakia ja sen käyttöönottoa jo ennen kuin mitään on vielä edes laskettu paperilla.

        • 1.1.1.2

          Seppo Juhani sanoo

          Kokoomuksen linjan on paljastanut Juhana Vartiainen: Työttömille kurinpalautusta ja olo epämukavaksi. Kokoomuksen ideologiaan ei kuuluu, että työttömille tehdään epävarma olo alistamalla ja nöyryyttämällä sekä poistamalla työttömiltä normaalin oikeusturvan.

      • 1.1.2

        liisa hirvonen sanoo

        Kokoomuslaisten ulostulot tästä aktiivimallilaista kertoo ihan kaiken. Heistä ei yksikään tunne koko lakia. Sen sijaan Kelan tutkimusjohtaja tuntee ja ymmärtää hyvin minkälainen sotku on nyt luotu. Kannattaa lukea hänen kirjoituksensa, koska siinä sentään puhutaan ihmisistä ja heidän erilaisista, hyvin yksilöllisistä elämäntilanteistaan.

        Kokoomuspoliitikot eivät puhu ihmisistä vaan massasta, ihmisryhmästä jolla on vain huonoja, kamalia, tuomittavia ominaisuuksia ja joita pitää siksi kurittaa, uhkailla, pakottaa ja rangaista. Kuullostaa ihan eräältä 2. maailmansodan aikoihin eläneeltä aatteelta. Eikö?

      • 1.1.3

        sanoo

        Ei minulla ollut Ben mielessä, kun tämän kommenttini kirjoitin. Benhän on kansalla töissä, tosin, voisi ihan hyvin olla KAPO, on se historian niin hyvin hyvinvoinnissaan unohtanut.

        En vaan halunnut mainita kaiken maailman arnoja ja reijoja, joita löytyy byrokraattisissa pöytäkuvioisa organisaatioissa enemmän kuin he osaavat kissaa sanoa, jollei isännän ääni ainakin tyydyttävästi kuulu ulos. Ja onhan se kuulunut.

        Olisi se surkeaa kuulua väliportaaseen. Kun kyvyt ja pääoma ei riitä olla johtaja, eikä lahjat olla duunari.

        Millimetrintarkkaa on muuten ihmisten työ, jos näin ei olisi, niin emme me olisi sivistys, eikä teollisuusvaltio. Mutta ehkä tavoitteena onkin saada hyvä neuvostoliittolainen laatu, jota tosin sitten lehdissä puffataan maailmanparhaaksi.

        Mutta parhaat haluaa palkkaa ja elintason. Herrat voi sitten sanoillaan tehdä sen suorittavan työn työmailla, jos niikseen on. Mutta ei niillä paroilla riitä kyvyt edes siihen. Kun sanat eivät valmista. Eikä kyvyt riitä, näillä arnoilla ja reijoilla.

      • 1.1.4

        Toni Neffling sanoo

        Voisko Ben Z säätää uuden rikoslain. Ei sen niin millimetrin tarkkaa tarvii olla – sama tuomio vaan kaikille tikkarivarkaista sarjamurhaajiin. Säästyy myös turhalta byrokratialta

  2. 2

    Jaakko Lautaoja sanoo

    Mitähän ne työt ovat, joita pitäisi tehdä alle työehtosopimusten. Kaikkiin nykyisiin töihin pitää olla koulutus ja ammattipätevyys. Ne ajat, kun kuka tahansa pääsi tehtaaseen, tai metsätöihin ovat menneet aikapäiviä sitten. Täältä lähtee työvoima ulkomaille. Vielä siitä itku nousee.

  3. 3

    Kimmo sanoo

    Sanat,jotka soivat:byrokratian nousu olisi moninkertainen,mikäli yksilökohtaisesti jouduttaisiin jokaisen kohdalla selvittämään hänen henkilökohtainen aktiivinen toiminta.Näin siis zyskowicz.Eläkepaperit vetämään

  4. 4

    Jyrki sanoo

    Ei tähän taida olla enää muuta sanottavaa, että noin tulee tapahtumaan. Vaikka sitä ei voi edes ymmärtää/uskoa mitä on tapahtumassa. Kaikki tämä vain sen takia, että kuulemma saadaan ainakin 5000-15000 palkkatyöpaikka. Kun meillä on 300 000- 500 000 työtöntä yrittämässä no vaikka piilotyöpaikkoineen ehkä optimistisesti ajateltuna 100 000 palkkatyöpaikkaan.

    Ehkä oikeasti se poliittisesti korrekti kansalaissota tulee lopulta joku päivä. Sodissa taas on tapana ampua niitä ”niskalaukauksiakin” kylmästi välittämättä moraalista ja sodankäynnin herrasmiessäännöistä tai sodankäynnin lakipykälistä tippaakaan. Joista ei saa tietenkään mainita eduskunnassa vaan pitää puhua poliittisesti korrektisti vain kansalaissodasta näin suomen itsenäisyyden 100 vuotispäivänä.

  5. 5

    Risto Illi sanoo

    Minä olen jo itse ollut mm. yhteensä 6 kk palkattomassa ”työkokeilussa”. Hyvin meni hommat kummassakin paikassa, mutta kumpikaan ei sitten ”yllätys yllätys” voinut palkata vaikka kovin tyytyväisiä olivatkin. Ja ihmettelen suuresti että ei ole työkkäristä jo pakotettu kolmanteen työkokeiluun. Itsellä alkaa kanssa tulla mitta täyteen tätä politiikkaa jossa KAIKKI on työttömän vika, myös se ettei tule valituksi. Juuri äsken olin taas kerran eräässä työhaastattelussa jossa sain kuulla olevani ”selkeästi ykkössijalla”. Pari päivää tämän jälkeen tuli meiliä että kiitos mielenkiinnosta mutta paikka on täytetty. Tätä negatiivista lottovoittoa on jatkunut jo usean vuoden ajan. Ja vika on siis toki vain minun. Eräs Juhana Vartiainen kommentoi myös tilannettani kun hänellekin avauduin. Sain vastauksena että ”tilanteesi paranee kun menet töihin”. En tiennytkään että se on noin helppoa, kiitos Juhana tästä. Päteeköhän tuo kaikkiin työttömiin? Ko. äijä on myös ehdotellut että kaupungilta muutetaan töiden perässä maalle ja päinvastoin. Kuvastaa erinomaisesti miten pihalla hän on näistä työmarkkinoista.

    Ja tosiaan, mitään ”täysi työpäivä mutta palkka 700 e/kk” hommaa en lähde itsekään tekemään.

  6. 6

    Outi sanoo

    Ihanko totta Saku, että perutoimeentulotukea aiotaan leikata? Ei ole sen jälkeen enää elämisen edellytyksia.

    • 6.1

      Saku Timonen sanoo

      Sitähän voidaan leikata jo nyt, jos työttömän katsotaan kieltäytyneen työstä.

      • 6.1.1

        JotaanTarttisTehrä sanoo

        Voisit juristina kertoa jossain artikkelissa step by step miten sitten perustuslain mukaisen minimitoimeentulon voi Suomessa pomminvarmasti saada. Hyvinvointivaltiossa perustuslakia tulee kunnioittaa. Onko jo siirrytty täysin paremminvointivaltioon missä Amerikan malliin sosiaaliturva perustuu ryöstelyyn väkivallalla.

        Näyttää siltä, että vankila on parempi joillekin kuin elää leikatulla toimeentulotuella.
        Eli kannustaako hallitus kansalaisia rikoksiin?
        Miksi perustuslakivaliokunta päästi tämän tapahtunaan? Järkyttävää miten kansa voi äänestää tällaisia henkilöitä ja järkyttävää miten voidaan edes pohtia toimeentulotuen leikkauksia.

  7. 7

    Poro sanoo

    Ei mene kuin hetken aikaa ja ammatillisista yms. pätevyysvaatimuksista luovutaan, eli vaativaankin työhön pääsee peruskoulupapereilla. Nythän tuo on jo eduskunnassa, eli ainoa ”työpaikka” johon ei ole vaatimuksia koulutuksesta,pätevyydestä tms. Ajokortti riittää 🙂 Ja hetken kuluttua Suomeen alkaa virtaamaan ulkomailta halpatyövoimaa, ja sehän se on tarkoituskin, eli kun vaikka romanialaisen saa töihin TESsin minimillä niin suomalaiset alistukoot samaan palkkaan., jos töihin mielivät. Työttömyys ei alene jollei työpaikkoja luoda, se on selkeää, mutta helpompi antaa keppiä kuin porkkanaa. Ja kun Tsipilän hallitus lupasi poistaa työttömyyden niin sitten kepillä, ettei valtion tarvitse ottaa lisää lainaa työnantajia tukemaan ja työpaikkoja luomaan.
    Itse karistin kotimaan pölyt jaloistani, Suomi ei ole enää se maa josta joskus lähdin. Enkä palaa takaisin, kiva on käydä mutta Suomi ei ole enää se paikka jossa haluan elää. Onpahan tilastoissa taas yksi työtön vähemmän.

    • 7.1

      Toni Neffling sanoo

      Ei vaan sertifikaateilla. Eli yksityiset firmat järjestävät kursseja joista saa ISO7663-sertifikaatin, joka on työllistymisen ehtona. Kurssi täytyy maksaa itse. Jokainen sertifikaatti on mahdollisuus.

      • 7.1.1

        Kimmo Paaso sanoo

        Ja kun et pysty maksamaan sitä 150 euron korttia/sertifikaattia, olet osoittanut olevasi epäonnistuja ja passiivinen, mikä johtaa kaikkien etuuksien/korvausten leikkaamiseen. Näin se homma etenee, ja kohta tehdään töitä ei palkalla, vaan nälkäpalkalla . . .

        • 7.1.1.1

          Toni Neffling sanoo

          Jep. Ja toi on kätsy tapa nollata kohtuu ilmainen koulujärjestelmä. Ei tarvitse edes perustaa yksityiskouluja.

          Sitten vaan sertifikaatteja keksimään esim. pisuaarinsiivoamissertifikaatti ja puhdistusaineidenkäsittelysertifikaatti. Oikein tehtynä ihminen vielä on ylpeä omasta kuponkikokoelmastaan eikä edes huomaa kusetusta. Elinikäinen oppiminen – koulutusinflaatio.

  8. 8

    Virpi sanoo

    Vielä liittyen tähän tietojen välittämiseen TE-toimistoille netissä, vaikkapa tuohon aktiivisuuden osoittamiseen molemmissa malleissa. Kuulin, että on olemassa myös ongelma jota ei ole missään käsittääkseni vielä mainittu. TE-palvelujen sivut eivät toimi ihan kaikilta osin kaikilla laitteilla, esim. Linuxilla eikä joillakin tableteilla. Onko tälläinen työtön joka ei saa laitteillaan kaikkia ”tehtäviä” hoidettua velvoitettu hankkimaan uudet laitteet? TE- toimistot eivät ole ymmärtääkseni avoinna asiakkaille netin käyttöön.

    Nyt olisi syytä meidän valveutuneiden kansalaisten, sekä työllisten että työttömien, aktivoitua vielä lisää vastustamaan näitä työttömiin kohdistuvia kohtuuttomia toimenpiteitä. Presidentiinvaalissa kannattaa miettiä ketä äänestää – ja käydä ehdottomasti äänestämässä- ja keskustelua voisi herätellä siitä, millaisia mahdollisia keinoja löytyisi vielä kohtuuttomuuksien ehkäisemiseksi.

    • 8.1

      stunned sanoo

      TE-keskuksissa on yleensä eteisessä muutama nettikone työnhakuun ja ilmoitusten tekoon. Niissä pyörii joku GNU/Linux tai BSD — käyttöliittymänä yksinkertainen Openbox, jossa avoinna Firefox-selain.

    • 8.2

      liisa hirvonen sanoo

      Maakunnissa ovat Te-keskukset paljon kauempana kuin kaupungeissa. Eikä julkista liikennettä välttämättä joka kylältä.

  9. 9

    Lena sanoo

    Aktivoitaisiin nyt ensin suuryritykset tuomaan työpaikat takaisin Suomeen. Sen jälkeen voitaisiin aktivoida työttömiä hakemaan niitä paikkoja.(jos vielä tarvetta).

    • 9.1

      Poro sanoo

      Oikein. Hallituksen pitäisi panostaa työpaikkojen luomiseen, ei työttömien raippaamiseen. Miten työttömät voivat täyttää ”velvollisuutensa” jos työpaikkoja ei ole?

  10. 10

    Minna sanoo

    Muistan varmaan väärin kun joskus oli puhetta syrjäytymisen vähentämisestä ja ehkäisystä…

    • 10.1

      Toni Neffling sanoo

      Kyllä – syrjäytyneet laitetaan samaan laivaan Atlantin-risteilyllä ja upotetaan sinne. Ongelma ratkaistu. Moraalia ei saa kuulemma sekoittaa talousteoriaan ja mallini kritisointi on itsensä ylentämistä ideologioiden yläpuolelle.

  11. 11

    sanoo

    Topi Rantakivi kirjoittaa Uudessa Suomessa vastauksena ”aktiiviselle työttömälle” Pekka Eloheimolle. Ohessa suora lainaus osasta, mutta vain osasta kirjoitusta:

    ”Todistus huumausainetestistä

    Työkokeilun järjestäjä voi halutessaan edellyttää kokeiluun osallistuvalta huumausainetestiä ja -todistusta ennen sopimuksen allekirjoittamista. Huumausainetodistukseen sovelletaan työelämän tietosuojalakia, ja sen kustannuksista vastaa työkokeilun järjestäjä.

    Huumausainetodistuksessa on arkaluonteisia terveystietoja. Jos työkokeiluun osallistuva ei halua esittää todistusta, työkokeilusopimusta ei tehdä. Tämän takia työkokeiluun osallistuva ei kuitenkaan menetä työttömyysetuutta.”

    http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kayta

    Laaditte työkokeiluhakemuksen, että yhdistyksesi jäsenet haluavat sinun olevan keittiöapulainen keräilemässä kahvimukit lautasineen ja moppailemassa, tiskailemassa ja halutaan myös tarkistaa huumaustodisteella, jotta oltaisiin varmoja ettei kahvilippaasta oteta hiluja luvatta omiin tarkoituksistaan.

    Kyllä maailmassa yritykset aina käyttävät aggressiivisia verosuunnitteluja ja porsaanreikiä hyödykseen ja on edelleen hyväksyttyä ja miksei tämäkin? 😉 Ei siinä ole mitään väärää. Väärää on ja on edelleenkin tämä nykyinen viallinen aktiivimalli, mikä loukkaa ihmisoikeuspykäleitä.”

    Kiertoteitä olisi, jos työnhakijan moraali joustaisi. Hallitus ei tainnut miettiä loppuun asti, mitä aatteellisesti työtön, elintapakieroileva työnhakija voisi tehdä lain sallimissa puitteissa tehdä.

  12. 12

    Pitkäaikaistyötön sanoo

    Miten, miten, siis MITEN tuollaisia palkkoja* nauttivat ihmiset voivat olla noin yksinkertaisia?

    *(6.400-6.800 euroa/kk kansanedustajat; 9.800-11.700 euroa/kk ministerit)

    Tässä saa vähän oppositiokin tuta!

    Ihan jo perusjärki sanoo, että ENSIN puretaan pois ne passivoivat loukut, karenssit ja byrokratiat. Jo pelkkä karenssin järkeistäminen olisi päästänyt porukkaa töihin.

    Sitten kun kone olisi näiltä osin fiksattu ja rasvattu, voisi jatkaa OIKEUDENMUKAISELLA aktivioinnilla.

    Onpa käsittämättömän vaikeaa! Tulenko vääntämään mallit rautalangasta? Minä joka saan 518,40 euroa/kk ja kohta en sitäkään.

    • 12.1

      elm sanoo

      ”Mutta erityisesti 1980-luvulta lähtien taloustieteen vaikuttavin sanoma on ollut: poliitikkoja ei pidä päästää ”vastuuttomasti” tavoittelemaan täystyöllisyyden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kaltaisia päämääriä.”

      Kuulostaako tutulta?

      ”Koko uusliberalistinen järjestelmä perustuu ajatukseen, jonka mukaan kilpailu, epävarmuus ja turvattomuus toimivat tehokkaimpina kannustimina. Tämä on täysin vastoin sitä, mitä me tiedämme luovuudesta ja tuottavuudesta. Ihminen on sosiaalinen olento, joka toimii parhaiten yhdessä toisten kanssa.”

      ”Me puhumme ristiriitaisesti eri tilanteissa, koska pidän tärkeänä välttämättömyytenä pitää selkeästi erillään pitkän tähtäimen tavoitteemme ja ne taktiset askeleet, jotka saattavat olla sopivia liikuttaessa sitä kohti.” Tämä ristiriitaisuus luonnehtii erittäin hyvin myös tämän päivän politiikkaa.”

      ”Löppösen mukaan nyt on nostettava solidaarisuutta esille kaikkialla yhteiskunnassa. Vapaus, tasa-arvo ja yhteisvastuullisuus toteutuvat vain yhdessä tai eivät ollenkaan. Uusliberalismin kritiikin lisäksi on siirryttävä positiiviseen ohjelmaan yhteiskunnan demokraattisen käänteen vahvistamiseksi.”

      Otteet kirja-arviosta http://voima.fi/blog/kulttuuriartikkeli/vapauden-markkinat/

      • 12.1.1

        Pitkäaikaistyötön sanoo

        Tuosta voisi päätellä, että systeemin järkeistäminen ENSIN (karenssit jne.) ennen oikeudenmukaisempaa aktiivimallia ei olisi tuottanut yhtä paljon kilpailua, epävarmuutta ja turvattomuutta. Eli siksi tämä asia on tehty nurinpäin, koska uskotaan, että siten saadaan aikaan kaikista tehokkain kannustin.

        En itse asiassa usko näin syvään uusliberalismin aatteiden iskostumiseen. Veikkaan, että syynä on silkka tyhmyys.

    • 12.2

      Reijo sanoo

      Eihän niille rautalankamallit aukea, ei betoniteräsmallitkaan – EIKÄ EDES VIIDEN TUUMAN VESIJOHTOPUTKIMALLITKAAN…!

  13. 13

    Et silleen meni sanoo

    Eipä ehkä arvannut STTK:n pääekonomisti ja entinen vasemmistopoliitikko Ralf Sund mitä tuli keksineeksi, kun ideoi tämän aktiivimallin…

      • 13.1.1

        sanoo

        Uskotellaan nyt, että se oli Rafun idea.

        Rafu antoi aseen hallitukselle ampua itseään niskaan, ja hallitus teki sen AY liikkeen käskystä.

        Uskoisitko?

        • 13.1.1.2

          elm sanoo

          ”Varmaa on, että työttömältä aletaan vaatia yhä enemmän. Toimihenkilöjärjestö STTK:n pääekonomisti Ralf Sund pitää pitkiä karensseja työttömien kyykyttämisenä.”

          ”Suomessa karenssit ovat viisinkertaisia esimerkiksi Ruotsiin verrattuna. Jos syyllistyy moitittavaan käytökseen, niin kahden kuukauden ajalta viedään rahat pois.”

          Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10013682

          • 13.1.1.2.1

            elm sanoo

            Samasta Ylen uutisesta poimittua:

            ”Hallituksen työllisyystoimet eivät ole vakuuttaneet myöskään professori Harri Meliniä. Tampereen yliopiston sosiologian professori ei usko, että työ lisääntyy työvoimaa tarjoamalla ja työttömiä pakottamalla.”

            ”On otettu väärä linja, kun on valittu keppilinja tilanteessa, jossa kenties porkkanoilla ja tuella voitaisiin saada parempia tuloksia aikaan.”

            ”Melin ihmettelee Suomen mallin vertaamista Tanskaan. Tanskassa työvoimatoimistoissa on huomattavasti enemmän työntekijöitä, välimatkat ovat lyhyitä ja työn perässä muuttaminen on helppoa.”

  14. 14

    Seppo Juhani sanoo

    Tähän saakka olen ollut sitä mieltä, että Sipilä, Orpo ja Soini ovat sosiaalisesti kylmiä. Tämä määritelmä ei enää riitä. He ovat työttömiä kohtaan suorastaan julmia. Työttömien häpäisy ja nöyryyttäminen ovat heidän tavoitteitaan. Historiasta vastaavaa löytyy enää J V Snellmanista ja Risto Rytistä.

    • 14.1

      Esa J. sanoo

      Joo, herra mahakas Soini! ”Maisterisjätkä” onkin pelkkä ”jätkä”…!

      (Hyi, minua, solvasin ja vihapuhuin ”arvokkaasta” ministeristä.) Minä kurja nobody, maan viheliäinen matonen, kuinka uskalsinkaan?!

  15. 15

    Samito 60 sanoo

    Pitäs tehdä jotain? Ei tämä valittamalla muutu.Suurmielenosoitus ensiksi .Työkyvyttömyys eläkepaperit hakuun .Sotilaspiirin kieltäytymään aseista ,kannattaakko näitten kepuli politiikkojen, omaisuuksia puolustaa.Ja ehdottomasti äänestämään …ei yhtään ääntä istuvalle hallituspuolueille!

  16. 16

    Sisko sanoo

    ”Byrokratian nousu olisi moninkertainen, jos yksilökohtaisesti jouduttaisiin jokaisen kohdalla selvittämään (…)”

    Niin, tulisihan terveydenhuoltokin toki halvemmaksi, jos kaikille määrättäisiin samat tutkimukset ja sama lääke.

    ”(…) työttömän on haettava itselleen sopivia työpaikkoja (…)”

    Eikö tähän asti ole paasattu, että jokaisen pitää ottaa miltei mitä työtä tahansa? Päättäisivät nyt jo.

  17. 18

    Mikael sanoo

    Suomeen ollaan ajamassa Saksan mallia, jossa työtön saa minimaalisen tuen yhteiskunnalta ja tekee käytännössä ilmaiseksi töitä (Saksassa 1 euron tuntipalkalla). Yritykset saavat liki ilmaista työvoimaa ja maan kilpailukyky paranee. Sitä nimitetään ”sisäiseksi devaltaatioksi”, jota väitetään tarvittavan kun euromaa ei voi enää devalvoida valuuttaansa. Samalla työntekijöiden oikeudet ja solidaarisuusvoima saadaan heikennettyä suhteessa suuriin talouskeskittymiin, joiden intressinä on matala inflaatio. Matalat palkat ja suurtyöttömyys ylläpitävät matalaa inflaatiota, mikä hyödyttää suurahastojen varallisuuden säilymistä. (Katso lisää euron matalan inflaatiotavoitteen ja työllisyyden suhteesta Joseph Stiglitzin kirjasta ”The Euro”.)

  18. 19

    Päivi sanoo

    Samuli Parosen aforismit kolahtavat

    ”Laeista puuttuu yhä se, joilla voitaisiin suojella sorretut laeilta ja niiden toimeenpanijoilta.”

    ”Vahvojen yhteiskunta ei voi toimia heikkojen hyväksi kavaltamatta periaatteitaan.”

    ”Tarvitsemme ammattisyyllisiä, kukin luontonsa mukaan: kuka antaa lantin, kuka potkun.”

  19. 20

    stunned sanoo

    Kansanuutisten artikkelista selviää, kuinka aktiivimallista tuli catch22-malli tarkoituksella. Kiitos sinisten Pirkko Mattilan, ministeri ja työläisen kurittaja Jumalan armosta. Kiitoksia myös Ben Z:lle.

    https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3831885-myohaisheranneet-ministerit-puhuvat-talkootyosta-ministerio-tyrmasi-sen-aktiivimallista-jo-ennalta

    Työttömällä on velvollisuus työllistyä tai kouluttautua, mutta kursseihin tai palkkatyöhön ei ole subjektiivista oikeutta.

    …henkilö itse, tavoitteellisesti ja oma-aloitteisesti, edistää toiminnallaan omaa työllistymistään”.

    Työllistymistä edistäviin palveluihin liittyy tarkoituksenmukaisuusharkinta… […] Subjektiivinen oikeus päästä palveluun aktiivisuuden täyttämiseksi olisi tämän tarkoituksenmukaisuusharkinnan vastainen valinta…

  20. 21

    Otto Normal sanoo

    Sitä olen miettinyt josko porvari ja kepuli pelästyisivät jos laitetaan pystyyn kampanja: ”Työtön – Osta Reilumpaa Ulkomaalaista”.

    Jos tekisi hallitusta kiehnääville kotimaisille yrityksille selväksi, että he menettävät työttömien rahat niin sillä saattaisi olla konjakkihuuruisissa kabineteissa jonkinlaista oikeansuuntaista vaikutusta.

    Pieniä on silakat mutta jotakin tarttis tehdä.

  21. 22

    Terhi Simola sanoo

    Kauhuskenaario jatkuu: kun työttömyysturva on saatu purettua ja kansalaiset toimeentulotuen piiriin heidät pakotetaan myymään kotinsa: toimeentulotukeahan ei saa, jos on varallisuutta?

  22. 23

    Timo Harju sanoo

    Ei Benin esiintyminen hukkaan mennyt. Aloitteen allekirjoitustahti sai selvästi potkua ohjelman jälkeen.

    ”… joku jossain kyllä tietää sekä tämän että tulevan lain sisällön ja tarkoituksen oikein hyvin.”. kiroitti Saku. Näin varmaan on… Eivät tällaiset asiat vahingossa tapahdu, vaikka niiden vaikutukset näyttäisivät miten kaaoottisilta. Ainoa yllätys oli ihmisten aito suuttumus syvästi epäoikeudenmukaiseksi koettua lakia kohtaan.

    Halpatyömarkkinat ovat varmasti tavoite. Pitkän tähtäyksen LSD-suunnitelma , jonka muodollisena toteuttajana on alle 2% lilliputtipuolueeseen nojaava hallitus ja sitä johtava kansansa pelastajaksi itsensä tunteva Messias.

  23. 24

    tuomas martti sanoo

    ”Tarkoitus on estää rutiinihakemusten tehtailu sopivuuden määräämisellä.”

    Minäpä ennustan tähän liittyen:

    TE-toimistojen nykyinen työnhaku/-välityssivuhan on suurten muutosten edessä, tällä hetkellä (huono) Duunitori toimii esiasteena ja jatkossa se on Työmarkkinatori.
    https://duunitori.fi/tyoelama/tyomarkkinatori/

    Nykyisen agendan mukaisesti sen käyttäminen laitetaan vahvan tunnistautumisen taakse, jolloin jokaisen yksittäisen työnhakijan kaikki toimet sivustolla voidaan logittaa ja tarkistaa jälkikäteen. Samoin nähdään mitä paikkoja olet katsonut, minne hakenut, mitä et hakenut.. ja tietysti sekin mistä ip-osoitteesta palvelua käytit.
    Samalla tämä estää paikkojen selailun tai kätevinä RSS-syötteinä niistä tiedon tilaamisen. Duunitorihan ei sitä ole alunperinkään tukenut, vain ja ainoastaan sähköpostimuistutus mistä ei tule yksittäisten paikkojen tietoja vaan vain kutsu tulla selaamaan sivuja uudestaan ja uudestaan.

    PS. Älkää vain laittako duunitorissa hakua ja sitten naputelko vaikka työministerin osoitetta kenttään ”Tilaa hakuasi vastaavat ilmoitukset sähköpostiisi”, koska he eivät varmista tilauksia yhtään mitenkään. Sähköpostispammia lähtee kenelle ja minne tahansa kun vain sen sinne kirjoittaa.

  24. 25

    Mettäläinen sanoo

    Hallituksen Esitykset laeiksi Eduskunnassa

    Mitään (paitsi itseään) ajattelemattomien ministerien lisäksi minua kauhistuttaa
    Hallituksen Esitysten (HE) eduskuntakäsittely;
    eikö esityksiä luetakaan läpi? Onko ryhmäkuri niin tiukka, ettei tarvitsekaan perehtyä, jos omaa ryhmää käsketään painamaan juu-nappia?

    Hallituksella saattaa myös olla tietyn aikataulun
    ajatus berlusconin tapaan: kun kansa on lomilla, ehkä lehdistökin vähemmän vahtikoirana, viedään hankalat esitykset nopeasti laeiksi: lomilla lehtien luku vähenee ja kansanedustajat ovat kotiinlähtötunnelmissa tai ”kokouksissa”?

    Perustelen epäilyä VaKen toimintaohje-HEn käsittelyllä 29.12.2016.Laki astui voimaan 1.1.2017. Miten ihmeessä se laskettiin läpi?!?
    Annettiin siis sipilälle vapaat kädet miljardeihin ilman, että Eduskunta, me siis!, tiedämme minne ne sujahtelevat!
    Tämä tärkeä ja törkeä laki meni suurimmalta osalta kansaa täysin ohi, myös monilta toimittajilta, joilta siitä kyselin huhtikuussa! Ei mitään tietoa! Lakiesitystä vastustivat harvat. Ainakin perustuslakivaliokunta, Erkki Tuomioja ja Li Andersson, jotka olivat perehtyneet siihen, olivat vastaan. Kansasta kovin harva tuntee VaKea edelleenkään. Sen vuoksihan Nesteen työntekijät pyrkivät lakkoon, kun vastustivat VaKea! Ymmärrettävästi!
    Kysymys kuuluu: lukeeko kansanedustaja ennen HEn ennen äänestystä ?
    Tietääkö hän miksi paiaa nappia! Kun on nähnyt ja kuullut minkälaisia toikkaroijia Eduskuntaan on päässyt, sallikaa epäilyni! Jos epäilyyn on aihetta,
    on tilanne aikamoisen huolestuttava.

    • 25.1

      Pitkäaikaistyötön sanoo

      Jep, jep. Minusta Eero Heinäluoma mainitsi eilisessä Politiikkaradion haastattelussa, että aktiivimalli tuotiin saliin perjantai-iltana. Vahinkoko? Ei todellakaan. Ihan sama kikka kuin Vake Oy:n perustamisen kanssa.

      https://areena.yle.fi/1-4318221

      Jouluaika, ilta, viikonloppu tulossa…

    • 25.2

      Timo Harju sanoo

      Nesteen myynti alkaa varmaan pian. Valtion omistusosuus laskettiin alle 50% osakelahjoituksella, ja siitä on hyvä jatkaa.

      VaKe:n synty ja olemassaolo on jotakin uskomatonta. En tiedä toista länsimaata, jossa pääministerillä on oma budjetti. Se rahoitetaan valtion omaisuutta myymällä eli panemalla ”tase töihin”.

      Pikkuhiljaa on alkanut kirkastumaan, että taloutta ja Kristus-päiviä lukuunottamatta pääministerin on vaikea hahmottaa tavallisista ihmisistä koostuvaa yhteiskuntaa. Liikeyrityksistä rakentuva maailma on varmaan tutumpi.

  25. 26

    Teppo sanoo

    Kerroit eilen ikuisesta leikkurista joo. Ikävä kyllä sinun kannaltasi tekstisi ei pitänyt paikkaansa. Etuuden palaaminen normaalille tasolle ei vaadi kahden viikon kokoaikatyötä. Sinulle on kerrottu monelta eri taholta, että olet väärässä. Miksi et korjaa kirjoitustasi? Haluatko johtaa lukijoitasi tahallaan harhaan?

    • 26.1

      stunned sanoo

      Saku haluaa paljastaa ja ottaa keskusteluun aktiivimalliin haudatut ansat. Millään muulla tavalla se ei ole mahdollista kuin spekuloimalla tai arvuuttelemalla, kun vastuulliset ministerit eivät mallista halua käydä avointa keskustelua julkisuudessa ja laista julkaistut ohjeet ovat monitulkintaisia tai epäselviä.

      Saku on oikeassa siinä, että työvoimaviranomaisten tulkinta kannattaa aina olettaa työttömän kannalta kaikkein epäedullisimmaksi, jotta pettymys olisi pienin mahdollinen. Jos käytäntö onkin parempi, olisi se iloinen yllätys.

      Saku myös sanoo toivovansa, että hän tulkitsee koukeroa väärin. Kukaan ei tiedä, koska mallista liikkuu niin vähän aukikirjoitettua tietoa.

      Missä se harhaanjohtaminen sinusta oli?

    • 26.2

      Saku Timonen sanoo

      Ehkäpä sinun kannattaa lukea se eilinen tekstini uudelleen ja tällä kertaa yrittää myös ymmärtää lukemasi.

      • 26.2.1

        Teppo sanoo

        Luin ja olen perehtynyt aktiivimalliin. Ei ole olemassa mitään ikuista leikkuria eikä keneltäkään vaadita kahta viikkoa kokoaikatyötä, jotta etuus palautuisi normaaliksi. 18 tuntia 65 päivän maksujaksolla riittää, jotta seuraavalla jaksolla etuus on normaalilla tasolla. Missä se ikuinen leikkuri on?

        • 26.2.1.1

          stunned sanoo

          Olettaisin ”ikuisen leikkurin” tulevan siitä, että miten joltakulta, joka ei pysty täyttämään (edes) 18 tunnin työssäoloehtoa, voidaan vaatia kahta viikkoa leikkurin nollaamiseen?

          Samanlainen vänkäys käytiin aikoinaan ikuisesta karenssista, jonka olemassaolo haluttiin kieltää. Mitä ei myönnetä, ei ole.

          Saku vain näkee selviä mielleyhtymiä ja vertailukohtia näiden kahden välillä.

          http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2010/08/25/ikuinen-karenssi/

          Jos ihminen ei olosuhteiden pakosta pysty osallistumaan edes muutaman viikon koulutukseen, niin miten voidaan olettaa, että hän pystyisi järjestämään asiansa niin, että voisi olla töissä, työharjoittelussa tai koulutuksessa peräti viisi kuukautta? Näin siivotaan työttömyystilastoja ja syyllistetään työnhakijoita.

          • 26.2.1.1.1

            Teppo sanoo

            Mutta kun kahta viikkoa työtä ei välttämättä vaadita leikkurin nollaamiseen, vaan se 18 tuntia työtä riittää. Jos tekee sen yli kahden viikon pätkän, niin sen jälkeen työttömyyskorvaus palautuu normaaliksi välittömästi. Jos tekee vain sen 18 tuntia töitä (tai osallistuu vaikka 5 päivää palveluihin), niin työttömyyskorvaus palautuu normaaliksi seuraavan tarkastelujakson alussa.

            Yhtymäkohdat työssäolovelvoitteeseen ovat kaukaa haettuja.

          • 26.2.1.1.2

            Saku Timonen sanoo

            ”Jos uusi 65 päivän jakso on alkanut siten, että päivärahaan on tehty 4,65 prosentin alennus, alennuksen saa keskeytettyä vain kahden viikon kokoaikaisella työllä. Tämä aktiivisuusehto on ankarampi kuin alkuperäinen ehto. Jos sitä ei täytä, alennus jatkuu seuraavan 65 päivän jakson alkuun asti, jolloin tilannetta tarkastellaan uudelleen.”

            http://blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/4402

            Miksi yhä väität, että kahta vikkoa ei tarvita?

          • 26.2.1.1.3

            stunned sanoo

            Leikkurin nollaamiseen vaaditaan kahta viikkoa työtä tämän hetken tulkinnan mukaan, mikä voi muuttua ilman että siitä edes julkisuudessa kerrotaan etukäteen.

            Jäljet pelottavat. Luotto hallitukseen on olematon.

            Joulukuussa 2005 työttömyysturvalain 8 lukuun lisättiin vähin äänin uusi 4a §, joka määritteli uusiksi 500 päivää työmarkkinatukea saaneen pitkäaikaistyöttömän aseman ns. kieltäytymistilanteissa. Määräaikaisen karenssin sijaan hän menetti kokonaan oikeutensa saada työmarkkinatukea. Oikeus palautui vasta viiden kuukauden työssä, työkokeilussa, työelämävalmennuksessa tai työharjoittelussa olemisen jälkeen.

            Tästä muutoksesta ei juuri tiedotettu eikä varoiteltu, joten ikuinen karenssi tuli yllätyksenä. Kieltäytymisen tulkinta jäi yksin työvoimaviranomaisille eikä valittaminen auttanut.

            18 tuntia nollaa leikkurin vasta seuraavan 65 päivän jakson alusta.

            Asialla ei kuietnkaan ole merkitystä leikkurin nollautumisen kannalta, koska työttömistä valtaosa ei pysty täyttämään lievempääkään työssäoloehtoa.

            Siispä: leikkuri on ”ikuinen”, koska vain työssäolovelvoitteen täyttäminen purkaa sen. Catch-22.

            https://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22_(logic)

          • 26.2.1.1.4

            Saku Timonen sanoo

            Minulle väitettiin vuosikausia, että mitään ikuista karenssia ei ole olemassakaan. Kyllä se vain oli juuri käytännön tasolla. Täsmälleen samaa epäilen nyt ja täsmälleen samalla tavalla minun väitetään olevan väärässä. Toivottavasti tällä kertaa olen väärässä, mutta pahoin pelkään, että en ole.

        • 26.2.1.2

          Hupu sanoo

          Ikuinen leikkuri tulee siitä, kun työttömillä ei juurikaan ole mahdollisuuksia saada sitä ”18 tuntia 65 päivän maksujaksolla”.

        • 26.2.1.3

          Saku Timonen sanoo

          ”Jos uusi 65 päivän jakso on alkanut siten, että päivärahaan on tehty 4,65 prosentin alennus, alennuksen saa keskeytettyä vain kahden viikon kokoaikaisella työllä. Tämä aktiivisuusehto on ankarampi kuin alkuperäinen ehto. Jos sitä ei täytä, alennus jatkuu seuraavan 65 päivän jakson alkuun asti, jolloin tilannetta tarkastellaan uudelleen.”

          Kun olet perehtynyt asiaan, niin kerropa mitä tapahtuu tämän uuden jakson alussa, jolloin tilannetta tarkastellaan uudelleen. Tarkastellaanko sitä puhtaalta pöydältä vai alkaako uusi jakso alennettuna, jolloin pyörä pyörii ikuisesti?

          • 26.2.1.3.1

            Teppo sanoo

            Alennus jatkuu aina seuraaalle jaksolle (mutta ei alene lisää), jos edellisellä jaksolla ei täyty 18 tuntia työssäoloehdon täyttävää työtä, 241e yritystuloa tai 5 päivää palveluita. Kahden viikon työssäoloa ei vaadita, kuten annoit ymmärtää. Tätä väärinymmärrystä on toistettu joka puolella tänään.

            Tässä ei ole mitään haudattua tai ansaa tai uutta tietoa. Näin se on koko ajan ollut ja kerrottu. Esimerkiksi STM:n sivuilla olevassa kuvassa: http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tyottoman-aktiivisuus-vaikuttaa-jatkossa-tyottomyysetuuden-maaraan

          • 26.2.1.3.2

            Saku Timonen sanoo

            En minä ole missään vaiheessa sanonut, että etuus alenee lisää. Ikuisella leikkurilla olen koko ajan tarkoittanut tuota linkkisi kuvan alinta osaa eli ns. passiivista polkua. Se tarkoittaa sitä, että tuki pysyy alennettuna ja se on se ikuinen leikkuri.

            Kahden viikon yhtäjaksoinen työ tarvitaan keskeyttämään alennus alennetun tarkastelujakson aikana. Silloin jakso katkeaa ja uusi alkaa. se löytyy tuosta linkittämästäni Kelan tutkijan blogista.

          • 26.2.1.3.3

            Teppo sanoo

            ”En minä ole missään vaiheessa sanonut, että etuus alenee lisää. Ikuisella leikkurilla olen koko ajan tarkoittanut tuota linkkisi kuvan alinta osaa eli ns. passiivista polkua. Se tarkoittaa sitä, että tuki pysyy alennettuna ja se on se ikuinen leikkuri.

            Kahden viikon yhtäjaksoinen työ tarvitaan keskeyttämään alennus alennetun tarkastelujakson aikana. Silloin jakso katkeaa ja uusi alkaa. se löytyy tuosta linkittämästäni Kelan tutkijan blogista”

            Ja tämäkö sinulle selvisi vasta eilen, kun olit niin pöyristynyt tästä eilisessä kirjoituksessa? Meille muille tämä on ollut selvää viimeistään joulukuussa, kun aktiivimallista keskusteltiin. Ja miksi koko ajan toistelit tuota kahden viikon vaatimusta ja vedit yhtymäkohtia työssäolovelvoitteeseen? Lainaus eilisestä kirjoituksesta:

            ”Mutta jos aktiivisuusehto 18 tuntia ei uudellakaan jaksolla täyty, niin seuraavakin jakso alkaa leikattuna, ja sen jakson päätyttyä tilannetta tarkastellaan taas uudelleen. Jos ehto ei vieläkään ole täyttynyt, niin taas leikataan. Leikkaus jatkuu niin kauan, kunnes työtön on tehnyt yhtäjaksoisesti palkkatyötä kaksi viikkoa.”

            Leikkaus ei jatku niin kauan, kunnes työtön on tehnyt yhtäjaksoisesti palkkatyötä kaksi viikkoa. Jos tekee 18 tuntia, niin leikkaus päättyy seuraavan tarkastelujakson alussa, kun työttömyyskorvausta aletaan maksaa taas täytenä.

          • 26.2.1.3.4

            Saku Timonen sanoo

            Leikkaus keskeytyy vasta kahden viikon yhtäjaksoisella työllä, jos uusi jakso on alkanut leikattuna. Sitähän minä olen koko ajan sanonut. Jos leikkausta ei saa keskeytettyä kahden viikon työllä, niin uusi jakso alkaa leikattuna. Ikuinen leikkuri. Joko nyt ymmärrät mitä olen koko ajan tarkoittanut? Muut ymmärsivät sen yhdellä lukemalla.

          • 26.2.1.3.5

            Teppo sanoo

            Eilisestä kirjoituksestasi sai sellaisen kuvan, että työttömyyskorvaus pysyy ikuisesti 4,65 % alennettuna, jos ei onnistu työllistymään kahdeksi viikoksi kokoaikatyöhön. Tätä samaa väärinymmärrystä levitti esim. Ville Niinistö facebookissa ja moni muu lukijasi on ymmärtänyt kommenttien perusteella näin. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

          • 26.2.1.3.6

            Saku Timonen sanoo

            Niinhän siinä käykin. Jos ei saa katkaistua alennusta kahden viikon työllä, niin seuraavakin jakso alkaa alennettuna. Sanot perehtyneesi hyvin aktiivimalliin, mutta kiistät kahden viikon työllistymisehdon olemassaolon kokonaan.

          • 26.2.1.3.7

            Teppo sanoo

            ”Jos leikkausta ei saa keskeytettyä kahden viikon työllä, niin uusi jakso alkaa leikattuna. Ikuinen leikkuri.”

            Ei ala eikä ole! Jos on ollut vaikka se 18 tuntia työtä, niin uusi jakso alkaa täytenä.

          • 26.2.1.3.8

            Saku Timonen sanoo

            Jos leikkausjaksoa ei saa keskeytettyä kahden viikon työllä (jolloin jakso loppuu siihen ja uusi alkaa), niin normaalisti alkava uusi jakso alkaa leikattuna, jos työtä ei edellisellä jaksolla ole ollut 18 tuntia. Tämä keskustelu taitaa olle tässä.

          • 26.2.1.3.9

            Teppo sanoo

            ”Niinhän siinä käykin. Jos ei saa katkaistua alennusta kahden viikon työllä, niin seuraavakin jakso alkaa alennettuna. Sanot perehtyneesi hyvin aktiivimalliin, mutta kiistät kahden viikon työllistymisehdon olemassaolon kokonaan. ”

            Tuolla yli kahden viikon työllistymisellä saa etuuden palautettua täydeksi samantien (koska uusi tarkastelujakso alkaa välittömästi työkeikan jälkeen) eikä tarvitse odottaa seuraavan tarkastelujakson alkuun. En siis kiistä tällaisen mekanismin olemassaoloa. Se ei vain tarkoita sitä mitä sinä väität sen tarkoittavan.

          • 26.2.1.3.10

            Teppo sanoo

            Katsotaanpa mistä tuo Kelan blogissa mainittu ”työllistymisehto” tulee. Katsotaan hallituksen esityksen (HE 124/2017 vp) sivulta 18:

            ”Momentissa säädettäisiin myös siitä, missä tilanteissa tarkastelujakso, jolta työttömyyspäiväraha maksetaan täytenä, alkaa alusta. Tarkastelujakso alkaisi alusta ja työttömyyspäiväraha maksettaisiin täytenä silloin, kun henkilö palaisi työttömyyspäivärahan saajaksi yli kaksi viikkoa kestäneen kokoaikatyön tai yli kaksi viikkoa kestäneen päätoimisen yritystoiminnassa työllistymisen jälkeen. Tarkastelujakso alkaisi alusta myös silloin, jos henkilö alkaa saada työttömyyspäivärahaa sen jälkeen kun hänen soviteltu työttömyyspäivärahansa on hylätty sovitellun päivärahan maksamista koskevien työaika- ja tulorajoitusten vuoksi. Käytännössä tällainen hylkäävä päätöstilanne syntyy joko siksi, että työaika on ylittänyt 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta tai siksi, että soviteltua päivärahaa ei ole jäänyt maksettavaksi työttömyysturvalain 4 luvun 5 §:ssä tarkoitetun rajoituksen vuoksi. Lisäksi tarkastelujakso alkaisi alusta ja työttömyyspäiväraha maksettaisiin täytenä silloin, jos työttömyyspäivärahan maksaminen on estynyt työttömyysturvalain 2 a luvussa säädetyn korvauksettoman määräajan tai työssäolovelvoitteen vuoksi. ”

            Voisit siis yhtä hyvin selittää, että jos etuus on alennettu, sen saa palautettua vain hommaamalla itselleen karenssin.

          • 26.2.1.3.11

            Saku Timonen sanoo

            Ja kerran vielä suomeksi sama tuolta Kelan blogista: ”Jos uusi 65 päivän jakso on alkanut siten, että päivärahaan on tehty 4,65 prosentin alennus, alennuksen saa keskeytettyä vain kahden viikon kokoaikaisella työllä. Tämä aktiivisuusehto on ankarampi kuin alkuperäinen ehto. Jos sitä ei täytä, alennus jatkuu seuraavan 65 päivän jakson alkuun asti, jolloin tilannetta tarkastellaan uudelleen.”

            Koska et edes halua ymmärtää lukemaasi, niin keskustelu päättyy tähän ja poistan kaikki tulevat jankutuksesi.

    • 26.3

      Anssi sanoo

      Täytyy sanoa, että joudun nyt olemaan tässä Tepon kanssa samaa mieltä. Kerran leikkauksen kohteeksi joutunut ei joudu tekemään tuota kahta täyttä viikkoa, saadakseen leikkauksen kohdaltaan poistettua ikinä, tuo perus 18h riittää siihen, että seuraava jakso alkaa taas täydellä korvauksella, ilman leikkausta. Tuo 2 viikkoa tarvitaan, jos haluaa poistaa itseltään leikkauksen kesken tarkastelujakson.

      Esimerkki: Jakso 1. alkaa ilman leikkausta. Työtön ei onnistu täyttämään aktiivisuusehdon vaatimuksia. 65:n päivän päästä jakso 2. alkaa leikatulla päivärahalla. Nyt onkin kolme vaihtoehtoista skenaariota:

      a) Työtön ei onnistu myöskään jaksolla 2. täyttämään aktiivisuusehdon vaatimuksia, joten jakso 3. alkaa 65 päivää myöhemmin myös leikattuna

      b) Työtön onnistuu saamaan aktiivisuusehdot täyttävää työtä / työvoimapoliittista toimenpidettä / yrittäjätuloa. Koko tarkastelujakson 2. ajan työtön saa leikattua päivärahaa, mutta tarkastelujakso 3. alkaa 65 päivää tarkastelujakso 2. päättymisen jälkeen täydellä päivärahalla.

      c) Työtön onnistuu saamaan tuon kahden viikon kokoaikaisen homman, joten päivärahan leikkaus puretaan samantien, ja työtön nauttii jälleen täyttä päivärahaa.

  26. 27

    elm sanoo

    Nyt aletaan olla kyllä jo sekoilun ytimessä..

    Kuuntelin itse juuri eilispäivän politiikkaradion jakson, jossa Zyskowicz ja Heinäluoma keskustelivat aktiivimallista (https://areena.yle.fi/1-4318221). Ja korvani kuulivat kuin kuulivatkin sitten oikein. Nimittäin juuri sen Zyskowiczin perustelun, että olisi ollut ”liikaa” tehdä systeemi, jossa työnhakijakohtaisesti tarkastellaan mitä työllisyytensä eteen hakija on tehnyt. Kerrassaan hämmentävää. Millähän ihmeen tavalla tämä systeemi sitten ylipäätään aiotaan hoitaa?

    Taidamme tosiaankin olla hiukkasen kaukana asiakaslähtöisistä työvoimapalveluista.

    En kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa. Hiljaiseksi vetää.

    • 27.1

      stunned sanoo

      Ilmeisesti kontrolli hoidetaan ennakonpidätyksellä. Siis työnantaja ilmoittaa verottajalle, että on pidättänyt palkasta ennakkoveron, joka merkitsee, että henkilö on aktivoitunut ja ollut työssä. Missään tapauksessa työttömän ilmoitukseen ei voi luottaa, ajattelee lainsäätäjä.

      Tätä kontrolli-, ilmoitus- ja pidätysvelvollisuutta kukaan 18-tuntilaisen palkkaaja ei halua kaiken muun lupaviidakon päälle.

      • 27.1.1

        elm sanoo

        Hoidetaan mieluummin vaikka pidätyksillä kohta, kuin millään muulla. Vapausrangaistus alkaa olla kohta jo oma valintani. (ei vaan valitettavasti vielä taida kuulua valintavalikoimaan 😉

        Mutta oikeassa olet, stunned – tässä meillä on todellakin sellaiset ihan kirjaimellisen käänteiset byrokratianpurkutalkoot menossa! 😀

  27. 28

    Marja sanoo

    Pakosti tulee miekeen vuosi 1918. Ei sitä nyt voinut millään millimetrioikeudenmukaisuudella päättää, ketkä teloitetaan.

  28. 29

    Mirjami sanoo

    Pysyvän leikkurin lisäksi, ehkä vielä pahempi asia, tulee jatkuva karenssi. Näin 60+ ikäisistä työttömistä monikaan ei varmaan halua lähteä esim. ryhdy yrittäjäksi -kurssille. Jos lähdet, saat mahdollisesti jo ennen kurssin loppumista tiedon työkkäristä, että kun nyt olet yrittäjä, et kuulu enää korvausten piiriin. Tuskin sillä väliä, oletko edes aikeissa aloittaa yrittäjyyttä! Kun kieltäydyt ”kohteliaasti” kurssista vaikka nyt vedoten kohta alkavaan eläköitymiseen, saat kahden kuukauden karenssin. Mikä estää(?), että sinulle myös seuraavan tarkastelujakson aikana tarjotaan taas sitä samaa kurssia, josta kieltäydyit!? Ja taas seuraavassa jaksossa sama juttu jne jne… Näin ollen olet vuodessa karenssissa neljä kertaa kahden kuukauden ajan ja jatkuu!!!!! Millä elät? maksat laskut? käyt lääkärissä, jos tarve? ostat lääkkeet? tms. Tämä on aivan järjetöntä! Ihan sairasta! Olet tolkun ääni, kiitos siitä Sakari!

    • 29.1

      Equalizer sanoo

      Tuossa alla olevassa linkissä on yksi mahdollisuus 60+ ikäisille työttömille. Harkitsen itsekin tuota vakavasti, koska täytän reilun vuoden kuluttua 61 vuotta. Huomaa erityisesti kohta: ”Ei rajoita työntekoa mutta ei myöskään edellytä sitä.” (on tietenkin mahdollista, että siihenkin on piilotettu jokin ansa…)

      https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/osittainen-vanhuuselake-tuo-joustoa/

      Tietenkin se varsinainen eläke ”sitten joskus” on pienempi mutta…huukeörs!…eihän meistä kukaan tiedä elonpäiviensä määrää…

  29. 30

    Rosa Warski sanoo

    Kun toimeentulotuki on jo nyt liian pieni, sen leikkaaminen 40% on järkyttävää.
    Itsellä ei riitä täytenäkään edes ruokaan. Miten tuon jälkeen ?

    • 30.1

      R.A. sanoo

      Jos ihmisellä on valittavana joko nälkäkuolema tai rikollisuus, niin jokainen normaali ihminen valitsee sen rikollisuuden. Hallituksen tavoitteena lieneekin pakottaa umpirehelliset, kunnialliset suomalaiset ammattirikollisiksi?

  30. 31

    Jari sanoo

    Sivistyneen valtion mitta on se kuinka se huolehtii vähäisimmistään. Viimeisen vuosikymmenen aikana hallituksemme ovat pyrkineet viemään maatamme pois sivistyneiden maiden joukosta. Poltiikka on ollut kylmää, kovaa ja täysin vailla armoa. Itse kuulun paremmin ansaitseviin ja minua tämän politiikan pitäisi hyödyntää. Mutta en voi kuin tuntea surua, kun luen siitä kärsimyksestä ja surusta mitä se aiheuttaa. En tule äänestämään tämän hallituksen puolueita koskaan.

    Meillä on hallitus jota emme ole ansainneet!

    • 31.1

      R.A. sanoo

      Kiitos kommentista. Se antaa toivoa, että inhimillisyys ei ole kadonnut kokonaan edes hyvin toimeentulevien joukosta, vaikka viime aikoina on siltä näyttänyt…

    • 31.2

      Jyrki sanoo

      Kyllä rikollisuus tulee nostamaan päätänsä muodossa tai toisessa. Odotellaan nyt ensin aktiivilakien purevaa voimaa työttömiin jonkin aikaa. Sen jälkeen käy varmasti näin kantasuomalaisellekin työttömälle:

      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002882215.html

      Josta lainaus suoraan otsikosta juttu itse maksumuurin takana:


      Uusi ”otteiltaan väkivaltainen” liivijengi tulossa Suomeen – värvää maahan­muuttajia

      Ja onhan tuo helpoin tie uusille työurille. Opetetaan asiat ja siitäkin saa jo ”palkkaa” ainakin enemmän kuin kyykytyksen ja nöyryytyksen alaisena aktiivisuuslakien alaisena eläessä kunnes sai karenssit kun ei enää kyennyt palvelee aktiivisuuslakia.

      Ja siitä eteen päin ennustan, että ei mene pitkään kun työtönkin on helposti värvättävissä. Kun viimein joku maksaa ”palkkaa” töistä pimeänä toki. Sehän on aivan sama eihän työttömälle muutenkaan kertynyt edes orjatöistä eläke muista eduista puhumattakaan. Kaikki alkaa toki pienistä askelista. Ensin pikku rikoksia ja sitten isompia taitojen kasvaessa mistä saa tietysti paremmin rahaakin. No eihän näin voi käydä???

  31. 32

    R.A. sanoo

    ”Byrokratian nousu olisi moninkertainen, jos yksilökohtaisesti jouduttaisiin jokaisen kohdalla selvittämään, että kun hän kertoo, että ”kyllä olen kaiken voitavani tehnyt”, niin onko näin todella tapahtunut, Zyskowicz selvensi Politiikkaradiossa.”

    Siis aktiivimallin kohdalla ei ollut mahdollista vaatia työttömältä pelkkää aktiivisuutta, koska ”se olisi vaatinut liikaa byrokratiaa?” Mutta nyt sitten kuitenkin tehdään erikseen aktiivisen työnhaun malli, joka vaatii juuri kaiken sen byrokratian, joka tuohon aktiivimallin järkevämpään muotoon olisi riittänyt? Siinä kohtaa se iso byrokratia ei sitten enää olekaan ongelma? No onhan siinä tietysti se hieno puoli, että nyt työttömiä pääsee rankaisemaan tuplasti yhden kerran sijaan, ja sadistinen hallitus saa siitä todella hyvät kicksit.

    Zyskowicz: ”Tässä oli vastakkain se, että tehdään laki, joka varmasti olisi ollut oikeudenmukaisempi ja millimetrioikeudenmukaisuutta toteuttava eli kukaan, joka tekee kaiken voitavansa, ei joutuisi leikkauksen kohteeksi, tai sitten tehdään laki, jonka ajateltiin käytännössä toimivan.”

    Ylinopeussakkojakin voi määrätä oikeudenmukaisesti vain niille, jotka oikeasti ajavat ylinopeutta, tai sitten byrokratian säästämiseksi voitaisiin hutkia ylinopeussakkoja kenelle tahansa. Ben Zyskowiczille voidaan hutkia ylinopeussakot vaikka joka päivä, koska hänen mielestään ihmisen oikeusturva ei ole niin nökönuuka asia. Hänen mielestään ”käytännössä toimivaa” on se, että rangaistuksia hutkitaan tutkimatta onko niihin aihetta vai ei.

    • 32.1

      elm sanoo

      Sadun mukaan hölmöläisillä on se aivan omanlaisensa tapa jatkaa täkkiä! (Heinäluoma sen jo kerkisi radio-ohjelmassa sanomaan, että tämä on juuri sitä: leikataan toisesta päästä ja liitetään toiseen, vähennetään byrokratiaa toisesta päästä ja lisätään urakalla toiseen. Perustellaan byrokratian vähentämisellä kaikille tulevia sanktioita mutta luodaan laitetaan kansalainen siltikin raportoimaan vähintään kerran viikossa lisää).

      Oi hyvä isä jos voisi vaikka joku logiikan ammattilainen vierailla tuolla valtioneuvostossa.

  32. 33

    Sauli sanoo

    Tuossa Ylen depatissa Zyskowicz jo ennakoi mahdollisia lakkoja syyllistämällä niihin osallistujat tahallisesta haitanteosta yrityksille. Armollisen ylimielisesti hän toki salli, että jokainen voi omalla ajallaan tulla osoittamaan mieltä eduskunnan rappusille. Ja oikeassa Ben tietysti on, tuskin aktiivimallin vastustamisella sen suurempaa vaikutusta hallituksen päätöksiin on. Asia on ministeri Mattilankin ilmoittamana loppuun käsitelty, pulinat pois. Nyt odotellaan puoli vuotta ja lasketaan ruumiit. Jos tulos on aktiivimallin kannalta suotuisa, eli minimi tavoite saavutettu, mahdolliset uhrit voidaan kätevästi lakaista sivuun ja todeta, että aktiivimalli on onnistunut.

    Onnistuneesta sumutuksesta oli depatissa esimerkkinä karenssipäivät. Sipilän hallitus nosti karenssipäivien lukumäärän seitsemään. Pudotti ne takaisin viiteen ja kehui sitä onnistuneeksi joustoksi työttömien suuntaan. Että eikö muka hallitus ajattele työttömiä. Politiikka on parhaimmillaankin per… en edes keksi mitä tämä on.

  33. 34

    Ei vaikea yhtälö sanoo

    Suomi on saanut EU:lta toistuvasti sapiskaa liian alhaisesta sosiaaliturvan tasosta. Tähän ei ole reagoitu mitenkään.

    Aktiivimallissa lähtökohta on, että ruhtinaallisen suuri työttömyyskorvaus on niin tavoiteltava ”etu”, että satojen tuhansien työttömien armeija on itse valinnut laiskurin elämäntapansa.

    Kansa on nyt saanut sitä mitä on äänestänytkin. Kun Torkku ja kumppanit vittuilevat ja aukovat päätään, pitää katsoa peiliin. Äänestinkö minä noita, ja jos äänestin, miten ihmeessä olin niin saatanan tyhmä?

    Olemme matkalla helvettiin. Tämä on vasta alkusoittoa. Terveydenhuolto viedään köyhiltä ensi keväänä, seuraavaksi riistetään ilmainen koulutus. Pääoma on siirtänyt rahansa ulkomaille jo aikaisemmin. Olemme EU:n takamaa, perähikiä, jonne tullaan vain kun oma tuotantokapasiteetti ei riitä. Toimimme ylivuotopuskurina, mutta meille uskotellaan, että palkkoja polkemalla saisimme muka enemmän tuotantoa. Tämä on hölmöille suunnattu typerä vale, mikä palvelee porvarin voiton tavoittelua. Kaikki irti nyt kun hyvinvointivaltion jämistä on jotain saatavissa, sitten lappu luukulle ja Portugaliin muiden pomojen kanssa aurinkoon pötköttelemään.

    Katsokaa Viroa. Se ohittaa meidät elintasossa tuota pikaa. Katsokaa Venäjää. Kohta menevät ohi, vaikka on kauppasaarto päällä. Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta ei voi enää puhua samana päivänäkään, eihän.

    Meistä ei jää persnahkojakaan jäljelle, kunhan meidät on saatu toisiamme vastaan, kuten torkkupeittojen alla on suunniteltu. Nyt kannattaisikin olla tarkkana, kehen vihansa kohdistaa.

  34. 35

    Pera sanoo

    Kävin työkkärissä 3kk käynnillä, ja näytti siltä, että työkkärin tädit ovat valmiudessa määrittämään, voiko työnhakija hakea ihan mitä tahansa työtä, voidakseen lukea työnhaun itselleen hyväksi. Eli se 1 työnhaku per viikko tulisi saada täytetyksi. Olen koutukseltani teknikko (VM 1985) ,niin työkkärin täti ryhtyi vastustamaan, että en olisi sovelias hakemaan Insinöörin työpaikkaa teknikon koulutuksella. Tarkkana pitää nyt olla, ettei hae sellaista työpaikkaa mitä ei lasketa sopivien työnhakujen joukkoon.

    • 35.1

      Insinööri sanoo

      Hyvä huomio. Tuon aikainen teknikon tutkinto muuten pesee vaativuudeltaan tämän päivän insinöörin tutkinnon mennen tullen.

      • 35.1.1

        Esa J. sanoo

        Tuohon aikaan oli myös metsäinsinööri ja kauppateknikko. T. nimimerkki ”koneteknikko m/1983”.

  35. 36

    Turo Mustakallio sanoo

    Käsittääkseni Neuvostoliitossa epäiltyä pidettiin syyllisenä. Hänen siis tuli todistaa syyttömyytensä.

    Suomi näyttää siirtyvän neuvostoliittolaiseen järjestelmään. Jos tolppa välähtää, niin auton haltija on syyllinen. Työtön on syyllinen. Sakari Timonen syyllistyy maanpetokseen. Jokainen Kela-korvauksia saava on syyllinen väärinkäytöksiin. Listaa saa vapaasti jatkaa.

    Muuten olen sitä mieltä, että kaikkien työttömien tulee hakea työkyvyttömyyseläkettä.

    • 36.1

      elm sanoo

      Tai jos jokainen työnhakija katkaisee työnhakunsa, niin että te-keskuksen henkilöstöstä tulee kaikista myös työttömiä. Tehdään turhaksi koko putiikki, jos se ei kerran asiakaslähtöisesti ole tarkoitettukaan toimimaan.

      Miksi laittaa verorahoja bulkkivirastoon, joka vain joutuu lukemaan raportteja. Sääliksi käy te-toimistojen henkilöstöäkin, jos joutuvat kumileimasimiksi ja jos eivät täysimittaisesti saa tehdä ammattitaitoaan vastaavaa työtä (eli sitä räätälöityä, yksilöllistä, asiakaslähtöistä apua työpaikan löytämiseen). Ovat varmasti jo nyt osin puun ja kuoren välissä. Eivät kaikki varmastikaan mielikseen kyykytä – mutta jos ylhäältäkäsin heille se rooli määrätään? En voi sanoa tietäväni miten asia on, kun en edes tiedä kuka te-keskuksia varsinaisesti johtaa.

  36. 37

    Niilo sanoo

    Nyt on K18-viihdettä luvassa niille joiden sydän kestää: Peter Nymanin ohjelmassa haastattelussa meidän ikioma sympaattinen puutarhatonttumme Vartiainen puolustaa aktiivimallia.

  37. 38

    elm sanoo

    Huh huh! Lukekaapa kaikki tämä ennen kuin tänään menette nukkumaan: http://pekkaelonheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248825-passiivinen-tyoton

    Us-ko-ma-ton-ta. Alkaa mennä sellaisille kierroksille tämä sekasotku, ja suoranainen sekoilu, ettei voi kohta päästää enää pidemmälle.

    Ystävät kalliit, tuosta Uuden Suomen blogista luin, että Suomi ja Tampere järjestää perustulojärjestö BIENin seuraavan maailmankongressin 23.-26.8. 2018.

    Eiköhän saada kansalaisaloite tuohon mennessä sellaisiin lukemiin, että hallitus ei voi kuin perääntyä ja katsoa peiliin.

    Minulle tällainen kansalaisten tuusannuuskaksi tallominen hallituksen ja TE-virkailijoiden taholta ei yksinkertaisesti käy. Piste.

  38. 39

    epätietoinen sanoo

    Olisi mielenkiintoista tietää, miten työtön, joka ei ole näitä kirjoituksia lukemassa eikä muutenkaan käytä tietokonetta, saa tiedot uusista ”velvoitteistaan”. Uutisista ei saa tarpeeksi selvää kuvaa, mitä työttömän oikein pitää toimia, jotta saisi korvauksensa. Minkäänlaista tiedotetta työttömille ei tästä ole jaettu. Ja kuka tietää ne oikeat menetelmät kunkin yksilön kohdalla? Kenen on vastuu, jos työtön ei reagoi, kun ei tiedä, mitä pitäisi ”aktivoituakseen” tehdä? No, vastuu lankeaa tietysti tietoa vailla olevalle työttömälle!

  39. 40

    Mettäläinen sanoo

    Nonni/ Kummajais-Vartiainen Maikkarilla Peter Nymanin ohjelmassa hetkumassa:
    – Ei ketään syyllistetä, hei!, me ollaan KAIKKI LAISKoJA !
    – Jos tämä (aktiivimallikeskustelu, jossa puhuttiin myös kansalaisaloitteen suosiosta) nyt vahvistaa demareita ja heikentää hallitusta (hehheh hekottelee), silloinhan minua vasta tarvitaankin!

    Tässä vain nämä pari esimerkkiä. Päästäni kohoaa käry: tämä jeppe ei ymmärrä miten tiukille ihmiset ovat joutumassa – ja yhä lisää!

    Ihmettelen, ettei Nyman maininnut työttömien määrää suhteessa työpaikkojen määrään.

    • 40.1

      Niilo sanoo

      Nymanin ohjelman haastattelut ovat lähinnä leppoisia jutustelutuokioita kavereiden kesken, joissa ei vierasta grillata ikävillä faktoilla. Naureskeluksihan vakavalla asialla se meni puolin ja toisin. Esim. Nyman: ”Mutta keppiä kuitenkin tarjotaan työttömille? Hehe.”

      Vartiainen ei todellakaan ymmärrä mistään mitään. Ylimielinen kusipää.

      • 40.1.1

        Mettäläinen sanoo

        Onko Nymanin ohjelma Maikkarilla viihde- vai asiaohjelma?
        Jos viihdettä, olipa mautonta viihteellistää aktiivimalli ja työttömyys kahdenväliseksi julkiseksi hekottelutuokioksi.
        Jos asiaohjelma, miksi ei tätä nyt lähinnä hekottelua synnyttänyttä aihetta käsitelty sen ansaitsemalla vakavuudella? Minä olisin esittänyt virallisista tilastoista avointen työpaikkojen määrän suhteessa työttömien määrään ja kysynyt mitä Vartiaiskummajainen siitä sanoo. Luulin Nymania vuosikausia Oikeaksi Toimittajaksi…

  40. 41

    Kari Pekkarinen sanoo

    Katsoisitko Saku UUSI SUOMI ”Passiivinen työtön” PekkaEloheimo, joka on kirjoittanut oman työttömyyskertomuksen. Aika huikeeta.!

  41. 42

    Pera sanoo

    Vartiainen totesi Nymanin haastattelussa : pahin on se 4,65% alenema. Mutta eipä ole, sillä olen melkoisen varma, että työvoimavirkailijat ryhtyvät lisäämään työllistymissuunnitelmaan lauseita, joilla voidaan saktioida laiska hakeminen työllistymistä edistävään toimintaan.

    Lisäksi työllistymissuunnitelmassahan on kohta: ”Tehtävät, jotka auttavat minua saavuttamaan tavoitteeni työnhaussa”

    Tuon otsikon alle laitetaan sellainen asia, että sen sisältöä ei voi paperilla edes muuttaa. Tuolla tavalla saadaan työttömät pakotettua ihan mihin tahansa sopimusteksteihin. Siis teksti tulee järjestelmästä suoraan, että ikään kuin työvoimavirjailija ei olisi sitä itse määrittämässä. Eli pahimmat karenssien uhat tulevat näistä työllistymissuunnitelmiin lisätyistä ehdoista.

  42. 44

    Mettäläinen sanoo

    Tunnen oloni riittämättömäksi kun en voi toimia typerää hallitusta vastaan vaalien välillä!
    Kaipaisin minua pystyvämmiltä yhteenvetoa sellaisista laillisista toimenpiteistä, joilla kansalaiset voivat yrittää torpata hallituksen ja eduskunnan äärimmäisen typeriä ja perustuslain vastaisia toimia:
    – Äänestäminen vaaleissa (ja sitä edeltävä ehdokkaiden tarkka tutkinta vaalituskeil ja myös 2-keskisin sähköpostein/puheluin, ja ellei sopivaa ehdokasta löydy, pitää silti äänestää vähiten haitallista, sillä orpot äänestävät joka tapauksessa AINA)
    – Suora kritiikki /ohjeistus Eduskuntaan sähköpostilla, vaikka eivät useimmat kansanedustajat edes vastaa! Silti voi lähettää spostia tyyliin ” Ole paikalla! Älä hyväksy HEtä nro Xx jos haluat, että äänestän sinua jatkossa” perusteluineen, kun ei tiedä onko edustaja perehtynyt asiaan.
    – Hallituksen työlistojen, Esitysten, asiantuntijalausuntojen ja Perustuslakivaliokunnan työn seuranta siitä alkaen kun prosessi käynnistyy (työlästähän seuranta on, mutta tieto ja kiinnostus lisääntyy jo kuukausia ennen kuin HE saapuu Eduskunnan käsittelyyn, ja kaikki vaiheet löytyvät kyllä netistä yhteystietoineen)
    – Kansalaisaloitteet ja tiedotus niistä tutuille
    – Kouluihin lisää yhteiskuntaoppia
    – Päälehtiin/Nettiin jonkinlainen pysyvä kansalaisten aktiivisuusosasto, josta saisi tietoa kaikesta ”uskomattomasta”, mitä on taas tekeillä ja mihin tarvitaan nopeata kannanottoa ja millä tavoin. Hallituksen egoistit ovat ketteriä yrittäkäämme mekin!
    – Lakot

    Mutta mitäpä muuta? Oikeustoimet, mirluiten isolla porukalla; mitä niitä voisi olla, tai voiko niitä löytyä ylipäänsä?Jonkinlaisen vaalienvälisen joukkoreklamaation kehittäminen hallituksen kontrolloimiseksi ja hallituksen törkeiden ideoiden ja toimenpiteiden nopeaksi torppaamiseksi (nyt olisi käyttöä) ja tästä keinosta Kansalaisaloite jotta Eduskunta keinon lailla käyttöön vahvistaisi?EUhun valittaminen? Esim selkeistä
    Ihmisoikeusrikkomuksista työttömyyden hoidossa? Edellyttääkö ensin kotimaan Oikeuslaitokseen vetoamista? Onko kansalaisilla mahdollista vedota joukkona esim nykytilanteessa (aktiivimalli 1 —2) EUn tuomioistuimeen lukuisten saatavilla jo olevien asiantuntijalausuntojen kera – jokin tällainen toimenpide saisi ison julkisuuden EUssa ja panisi kiiltonahkakenkiin vauhtia.

  43. 45

    Hallitus vaihtoon sanoo

    Nyt jonkun osaavan pitäisi mahdollisimman pian tehdä kansalaisaloite estämään tuon tulevan työnhaun aktiivimallin eteneminen yhtään minnekään. En tiedä onko mahdollista tällainen mutta toisaalta mietin että miksipä ei olisi? Tarve tähän on ilmeinen. Ainakin hallituksen idiootit saisivat taas nähdä, että kansa moista p*askaa vastustaa, vaikka eihän kansan mielipiteellä heille ole merkitystä.

  44. 46

    Equalizer sanoo

    https://areena.yle.fi/1-3781460

    Katsoin tuon Dokumenttiprojektin jakson ”Where to invade next?” maanantai-iltana tv:stä ja tajusin minkälaiseen ”Amerikan Ihmemaa”-malliin Suomea(kin) ollaan päättäjien toimesta viemässä.

  45. 47

    Luukas Pyykorpi sanoo

    Suomeen perustettava Toinen Paikkakunta niminen asujamisto, missä aktiiviset työnantajat voivat palkata työnhakijoita kokopäivätöihin. Muuttoavustusta alueelle myöntänee työnhakijoille sisäministeriä ja työantajille EK:n etäispesäke eli SOS hallitus · · · – – – · · ·
    SOS · · · – – – · · · SOS · · · – – – · · ·

  46. 48

    Leo Lastulevy sanoo

    Mites olisi osapäivätyö, ainakin joillekin kuten Juhanalle?
    Hän ei ole ehtinyt viettämään kunnolla edes eduskunnan talvilomaa kun on ahkeroinut
    valistamassa ja oikomassa kansan vääriä mielikuvia. Eikä Benikään, hänkin on hiki hatussa videoinut ja uinut radioaalloilla levittämässä faktaa työttömyydestä. Ettei vaan tulisi työn sankareille ennenaikainen burnout ja meno mehiläisen vastaanotolle. Eduskunta maksaa ja lepo tekee hyvää.

    Kyllä osapäivätyölläkin elää. Ottaa vähän rennommin.

  47. 50

    Timo Vakkala sanoo

    Olen 51 v korkeakoulutettu it alan ammattilainen. 108 hakemusta vuoden ja 3 viikon työttömyyden aikana. Näistä hakemuksista puolet tehty ammattilaisten kanssa todellakin räätälöitynä. Paikat on mennut omien tutkimusten perusteella vastavalmistuneille tai työpaikam vaihtajille. Linkesin kertoo paljon vaikka työnantaja ei kerro. Olen hakenut koulutuksiin mutta olen kuuleman liian pätevä enkä tarvitse koulutusta. Asiantuntijaksi ei pääse koska olen toiminut esimiehenä.
    Olen joskus aikaisemmin toiminut politiikassa. Ja tiedän miten se toimii eduskunnassa ja hallituksessa. Siksi Sakun analyysit on mielestäni oikeita. Ei kyse ole aktiivisuudesta vaan tukien leikkaamisesta. Tämän ystäväni hallituspuolueen sisemmästä piiristä tunnustavat.
    Oma tilanteeni alkaa olla sellainen että kohta lähtee asunto myyntiin ja toivottavasti saan vuokra-asunnon. Ja alan elämään kaikilla mahdollisilla tuilla, joita en nyt vielä saa.
    Tosin vaihtoehtojakin on. En juo alkoholia yhtään. Voisin muuttaa tilanteen ja ruveta alkoholistiksi. Olisipa ainakin joskus nuppi niin lamaantunut ettei ahdistus painaisi.

    Tai sitten alan maksaa takaisin hallitukselle samalla mitalla. Ja ruveta aktivistiksi. Tosin eri tavalla kuin hallitus on ajatellut. Ainakin voisi päästä vankilaan jossa ainakin on katto pään päällä, ruokaa ja ihan koko ajan ei aktivoida töihin. Eipä kyllä tarvitse hakea tukia ja ilmoittaa koko ajan onko tehnyt jotain.

    Kolmas vaihtoehto olisi helpottaa hallituksen tuskaa ja ainoastaan ohjeistaa perillisiä hautausavustuksen hakemiseen. Jos asunnon myynnistä ei saa tarpeekai rahaa.

    • 50.1

      Marja sanoo

      Hyvin samanlainen tilanne ja kokemukset kuin itselläni. Tosin juuri eilen onnistuin saamaan vuoden määräaikaisuuden. Ensimmäinen asiallinen työpaikka 3,5 vuoden hakemisen jälkeen. Haastatteluihin olen päässyt usein, koska paperien perusteella minua ei ilmeisesti ole voinut ohittaa, mutta lopullisessa valinnassa paikan on vienyt 15 vuotta nuorempi ja huomattavasti kokemattomampi.

  48. 51

    vepa sanoo

    Kun työttömät ajetaan ilman omaa syytään umpikujaan, josta ei ole ulospääsyä ja joka tuhoaa heidän mahdollisuutensa elää ihmisarvoista elämää yhteiskunnassa, jossa kuitenkin monet elävät yltäkylläisyydessä (vieläpä ilman omaa ansiotaan), uskoisin heidän tekevän pian omat johtopäätöksensä. Niitä odotellessa …

  49. 52

    Saara Nieminen sanoo

    Tämä ei varsinaiseti liity itse aiheeseen, mutta läheltä ”liippaa”. Kyse on taas kerran siitä, miten meillä viranomaiset vähät välittävät edes oikeuden antamista suosituksista. Linkkien jakaminen näissä kommenteissa ei liene suositeltavaa, mutta teen sen kuitenkin.

    https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/239025-paivi-nerg-ja-ministerio-tyrmaavat-khon-vaatimuksen-sote-uudistusta-vaaditaan-eun

    Mitä Saku tuumaa siitä, ettei edes KHO:n antama suositus hetkauta Päivi Nergiä. Onko tosiaan niin, että Sote miljardien jakamista yksityisten terveysyritysten osakkeenomistajille ei saa millä tavalla estää. Ei edes KHO:n toimesta.

    • 52.1

      Equalizer sanoo

      Virsi 440 (vanha virsikirja) toinen ja kolmas säkeistö:

      2. Nyt viekas vilppi täällä
      on noussut kunniaan,
      on valhe vallan päällä
      ja vääryys voimissaan.
      Ei kuulla kurjan ääntä
      ja köyhää sorretaan,
      ja lainkin rikkaat vääntää
      vääryyttä puoltamaan.

      3. Kas, köyhän leivän syövät
      nuo jumalattomat.
      He viatonta lyövät
      ja häntä vainoovat.
      He kurjaa ahdistaapi
      kuin käärme kiukussa,
      korvansa tukkeaapi
      tuon raukan huudoilta.

      Aaa-aa-men…!

    • 52.2

      Saku Timonen sanoo

      KHO oli tässä vain yksi lausunnon antaja valmisteilla olevasta laista, eikä sen lausunto millään tavalla sido lainvalmistelijoita. Olisi sitä kuitenkin kannattanut kuunnella, sillä tulevaisuudessa tämän lain mukaan tehdyistä päätöksistä valitetaan juuri KHO:lle, ja silloin ylimielisyys saattaa kostautua.

      • 52.2.1

        Saara Nieminen sanoo

        Kiitos vastauksesta ja tuosta selvityksestä. Nyt vain ihmetyttää se, pitääkö päättäjien perua nykyiset päätökset, tai muuttaa lakia, jos ja kun KHO saa asiasta valituksen ja tekee päätöksen valittajan eduksi? Koska silloinhan KHO:n päätöksen mukaan nyt runnottava päätös ei olekaan laillinen. Sitäkö tuossa viimeisessä lausessasi tarkoitit?

        • 52.2.1.1

          Saku Timonen sanoo

          Tarkoitan sitä, että jos ja kun KHO tulevaisuudessakin pysyy kannassaan, niin juuri näitä asioita koskevat valitukset tulevat menestymään. Siinä vaiheessa lainsäätäjän pitää miettiä jatketaanko samalla tavalla alempia päätöksiä kumoten vai muutetaanko lakia vastaamaan KHO:n linjaa.

  50. 53

    Saara Nieminen sanoo

    Onko niin, että kun Saku kirjoittaa asiasta, se on väärin ja sitä vastaan on pakko hyökätä. Eikä pelkästään tekstiä, vaan kirjoittajaa vastaan. Mutta kun Kelan tutkija varoittaa samasta asiasta, se ei olekaan enää väärin. Tosin ei sitä taideta määrätyissä piireissä hyvällä katsellakaan. Ja valitettavasti taas linkki.

    https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/238903-kelan-tutkija-varoittaa-aktiivimallista-ristiriitaisia-seurauksia-paivarahaan-voi?ref=suosituimmat

    • 53.1

      Saku Timonen sanoo

      Minun päänahkani metsästäminen on suosittu harrastus. Monet lukevat juttujani suurennuslasilla ainoastaan virheiden löytymisen toivossa.

  51. 54

    Heidi sanoo

    Tehokkain tapa vaikuttaa on iskeä sinne missä tuntuu, eli lompakkoon. Se raha mitä itsekukin käyttää on se voima millä vaikutetaan. Tämä hulluus päättyy kun orjatyövoimaa käyttävät firmat lakkaavat kannattamasta. Eli Suomeksi: boikotit. Se älämölö mikä niistä seuraa, kaikuu työttömän ääntä kovemmin päättäjien korviin.

    • 54.1

      Equalizer sanoo

      Olet aivan oikeassa. Tuota ”lompakkoon iskemistä” olen itsekin jo pitkään harrastanut. Viimeksi tuossa loppuvuodesta, kun isompaan ketjuun juuri liitetty hammaslääkäriasema (jonka asiakkaana olin ollut 30 vuotta) alkoi periä aivan yllättäen 9,90€ ”palvelumaksua”.

      Parin napakan asiakaspalautteen jälkeen ilmoitin heille selväsanaisesti, että asiakassuhteemme on päättynyt. Myös vaimoni lopetti asiakassuhteen heidän kanssaan.

      He siis saivat yhden 9,90€ ”palvelumaksun”…mutta menettivät kaksi asiakasta. Toivottavasti ovat nyt tyytyväisiä.

  52. 55

    sari teräs sanoo

    Mistä pienillä paikkakunnilla ja esim täällä lapissa voi löytyä edes kymmeniä paikkoja joita hakea. Mitä järkeä on, että kaikkien olisi muutettava..ei nyt työn perässä, vaan haettavien työpaikkojen perässä eteläsuomeen.. Aivan sairasta tuo hallituksen touhu.. tai ei sairasta..viisasta. Tapetaan kaikki, jokka ei tuota.. paikat, ihmiset jne.. (Y)

  53. 56

    Jonis Lusis sanoo

    Maassamme on paljon puhuttu viime vuosina koulu-ja työpaikkakiusaamisesta.
    Olen ymmärtänyt, että kautta koko yhteiskunnan sekä työpaikoilla ilmiö on tuomittu laajasti. Siihen yhteen ääneen vakuutetaan puututtavan kaikilla tasoilla.

    Onko nyt sitten käynyt niin, että ”mörkö” on nostettu työttömien ja vähäosaisten selkään?
    Sallimmeko kuitenkin huonon kohtelun ja vihapuheen kun kohteena on heikommin pär-
    jäävät? Poliittiset päättäjät mm. JV, kannustavat jopa eripuran lietsontaan.

    Oliko Suomen kansan eheys sittenkin vain pintaa- harhaa- ja kuvitelmaa?

  54. 57

    Carl Palomäki sanoo

    Kannattaa kaikkien hakea sairaslomaa ja sitäkautta eläkettä..Kun olet sairaslomalla niin
    silloin ei tarvitse olla mukana minkään sortin toimissa.Suosittelen kaikille jota kyykytetään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *