Pikavisiitti Ruotsiin (ja Latviaan)!

Minulle tarjoutui mahdollisuus minilomaan eli vuorokauden pyrähdykseen ihan omineni. Ja jos minä saan päättää mihin lähden niin minähän lähden Ruotsiin. Varasin lennot, johon käytin vanhoja bonus-pisteitäni ja niillä onnistuin myös saamaan hotellihuoneen Ruotsista. Luvassa oli siis todellinen säästö-ja teholoma. Lähdin Helsingistä tiistaina illalla klo 20:15 ja olin seuraavan iltana vähän ennen puoltayötä takaisin.

huone

Kun pääsin Tukholmaan niin otin lenkokentältä Arlanda Expressin keskustaan. Kun saavuin hotellille niin minulle kerrottiin, että hotelli oli huoneluokassani ylibuukattu ja minulle tarjottiin isompaa huonetta ilmaisilla elokuvakanavilla ja muilla herkuilla. En tietenkään kieltäytynyt tarjouksesta:) Tuntui, että ruotsalaisten hannuhanhien onni tarttui heti minuun kun saavuin Tukholmaan.

näköala

Huoneeni alapuolella oli käynnissä jotkut isommat kemut, mutta äänet eivät kuuluneet sisälle saakka. Hauskaa näytti kuitenkin olevan. Itse valitsin Seven Elevenissä käynnin ja ruotsalaiseen tv-tarjontaan ja juorulehtiin paneutumisen bilettämisen sijaan.

hantextra

Rakastan ruotsalaisia lehtiä. Ruotsalaiset julkkikset ovat jotenkin astetta värikkäämpiä kuin suomalaiset lajitoverinsa. Ruotsalaiset lehdet ovat olleet myös hyvä tapa pitää kielitaitoa yllä viikottain.

olof

Olen käynyt Tukholmassa varmaan lähemmäs 100 kertaa. En koskaan kuitenkaan kyllästy kävelemään ympäri kaupunkia ja ihastelemaan Tukholman kauneutta. Joskus on myös pakko napata kuvata mielenkiintoisista paikoista ja legendaarisista kadunnimistä. Hauskaa on myös jutella myyjien, tarjoilijoiden ja taksikuskien kanssa. Sain kuulla tällä kertaa taksissa somalisyntyiseltä kuskilta, että hän ei tiennytkään meidän suomalaisten olevan niin sosiaalisia ja kovia puhumaan;)

muffinbakery

Tällä kertaa löysin myös jotain uutta: Tämä muffinssileipomo oli ihan huikea paikka ja hintatasoltaan hyvin kohtuullinen. Tervetuloa Suomeen Muffin Bakery!

muffinssi

Pari muffinssia oli tietysti pakko myös ostaa. Tämä muffinssi oli maultaan sitruunainen ja suorastaan suussasulava. Olen tunnettu kaveripiirissäni siitä, että mihin ikinä matkustan niin etsin aina ensimmäisenä paikallisen pullapuodin tai konditorian

riga

Paluulento meni reittiä Tukholma-Riika-Helsinki. Pääsin siis myös piipahtamaan Latviassa. Muistelin välilaskulla sitä kuinka lähdin aikoinaan mieheni kanssa ensimmäiselle yhteiselle matkallemme Kreikkaan ja Israleiin. Olimme matkalla melkein kuukauden ja se oli kyllä elämäni paras loma. Silloin ei vielä ollut lapsia, joten saimme vain olla ja möllöttää. Seuraavana kesänä olinkin jo raskaana, kuten kahtena seuraavanakin kesänä, joten onneksi tuli lomailtua miehen kanssa varastoon:)

ruokalista

Hyvä tuurini jatkui paluumatkalla. Lensin jostain syystä business-luokassa. Oli taas ollut ylibuukkausta. Melkein hävetti istua siellä. Tunnen aina jotenkin kamalan huonoa omaatuntoa asioista, jotka voisi tehdä halvemmallakin, vaikka en tätä itse maksanutkaan. No, tärkeintä oli päästä kotiin lasten luo. Hassua miten kovasti odotin pääseväni yksin reissuun ja sitten kuitenkin melkein kyynelehdin lentokentällä kun näin omien lasteni ikäisiä lapsia. Kaikista kivointa on tehdä asioita koko perheen voimin. Lasten ilo kaikesta aina tuplaa kokemuksen. Tänä kesänä olisi vielä tarkoitus koko perheen voimin lähteä käymään Muumimaailmassa.

Kommentit
  1. 1

Ulla sanoo

Me taidetaan olla väbän tosikkoja täällä, Suomessa.qåöMä ostan myös ruotsaalaisia lehtiä ihan niiden itsensä takia, mutta myös kielen vuoksi.
    Ihmettelin tänään illalla mihin aika on kulunut, kun tajusin, että olin yksin kotona, nuorin lapsista, 17v poika, löhti käymään ulkona klo,. Katselin siinä rauhassa Lewisiä telkkatista, mutta en osaa,vieläkään nauttia siitä omasta ajasta…..mutta öä
    joskus minäkin osaan huidella pitkin poikin ja ottaa iisisti!!T,ulla