Vaikeavammainen Eero haastaa päättäjät odottamaan vessaan pääsyä tunnin! Voi tulla hätä housuun!

Sain mailia Eerolta, joka asuu Invaliidiliiton Validia-talossa. Hän on yrittänyt kertoa monelle taolle niistä haasteista mitä vaikeasti vammainen kokee arjessaan asuessaan palvelutalossa. Hänen puheensa ovat kaikuneet kuuroille korville. Lupasin julkaista Eeron kirjoituksen hänen arjestaan. Se pisti miettimään: Onko jossain oikeasti niin kiire, että toinen unohdetaan/jätetään tunniksi odottamaan vessaan pääsyä tai sieltä pois?

”Ruokailutilanteet ovat sellaisia, että avustava henkilökunta joka on palkattu lähinnä avustamaan meitä asukkaita päivittäisissä toiminnoissa, joutuu tekemään duunia myös keittiön puolella. Toisin sanoen,henkilökuntaa kuormitetaan aivan tarpeettomasti nykyisellä säästölinjalla. Tämä tarkoittaa asukkaan kannalta sitä, että odotusajat ovat aivan mielettömät. Viime aikoina en ole enää pysynyt laskuissa mukana, kuinka monta kertaa olen istunut vessassa yli tunnin, että minut on tultu avustamaan pöntöltä pois. Tätä Invalidiliitto ei tietysti myönnäkään eikä myöskään muita puutteita mitä ovat tehneet näiden uudistusten myötä. Puhumattakaan siitä, kuinka kireä mieliala täällä on useimmiten niin henkilökunnalla kuin asukkailla. Tämä ei saisi näkyä henkilökunnan puolelta, mutta valitettavasti me asukkaatkin osaamme lukea kehonkielestä ja havaitsemme kyllä tasan tarkkaan, jos jollakin on kiire.

Talossamme on 29 asukasta. Arkiaamut mennään 7-10 henkilön miehityksellä, (jos ei kukaan ole sairastunut). Iltavuorossa 4 henkilöä. Yöllä 1 henkilö klo 0:00-07:00 välisen ajan. Viikonloppuaamuina on miehitys 7-8 henkilöä, joista yhden lähes koko työpäivä, menee keittiössä työskentelemiseen. Eli todellisuudessa avustuspuolelle jää vain 6-7 henkilöä. Lisäksi viikonloppuaamuina suihkutukset pyörivät lähes arkiaamujen mukaan. He, joilla ei ole viikonloppuina suihkua, saattavat joutua odottamaan pitkänkin ajan, esim. vessaan pääsyä, tai sieltä pois. Lounaan jaon pitäisi alkaa klo 12. Jos kaikki hommat menevät käsikirjoituksen mukaan, saattaa lounas alkaakin klo 12. Harvoin kuitenkaan näin käy. Mitä myöhemmäksi lounaan aloitus venyy, se kertautuu sitten lounaan jälkeisissä avustuskutsujonoissa. Esim. jos minä laitan avustuskutsun vaikka klo 12:45, ja lounastarjoilu onvielä pahasti kesken, voin joutua pahimmillaan odottamaan tunninkin vessaan pääsyä. Miltä kuulostaa?

14012757_10208455857488339_278623022_o

Invalidiliitossa on puhuttu koko ajan säästöistä, säästöistä ja vielä kerran säästöistä. Te jotka luette tämän jutun Invalidiliitosta, olkaa ystävällisiä ja kertokaa hitossa, minne ne säästöt oikein ovat menneet. Eivät ainakaan näy täällä avustuspuolella ollenkaan, päinvastoin, taitavat mennä aivan Kankkulankaivoon ja toisarvoisiin asioihin.

Vuosi taisi olla 2010, tai vähän aiemmin. kun Invalidiliiton asumispalvelut muutettiin osakeyhtiöksi ja se meni pörssiin. Kun tuo em. muutos tehtiin ja nimi muutettiin Oy:ksi, päättäjät olivat täällä kertomassa uudistuksista ja kauniisti sanoivat, että mikään ei tule muuttumaan. Voisinko sanoa kauniisti: höpö höpö näille lupauksille. Ja mitäänkö ei muuttunut?

Olen valmis haastamaan jonkun Invalidiliiton pomon seuraavaan tehtävään: tule tilalleni kahdeksi viikoksi siten että, sinut istutetaan sähkäriin, et voi tehdä käsillä /jaloilla mitään. Ainoa millä voit tehdä, on päällä. Sinua tullaan syöttämään, juottamaan ja nostamaan sängystä/sänkyyn, vessaan, suihkuun yms. Toisin sanoen kaikki mitä minunkin kanssa tehdään eli sinua kohdeltaisiin samalla tavalla kuin minua täällä eli asukkaana. Itse veikkaan, tai en veikkaa, vaan tiedän, että pääkoppasi sekoaisi alle viikossa. Sinulla tulisi virtsat ja ulosteet housuun monesti kahden viikon aikana koska et olisi varautunut niin kuin minä. Minulla on sentään kokemusta tästä 31,5 vuotta. Otatko haasteen vastaan? Riittääkö rohkeus? Jään odottamaan henkilökohtaista vastausta.”

Eeroon saa yhteyden minun kauttani. Toivottavasti Eeron terveiset lukee joku, joka olisi valmis ottamaan haasteen vastaan. Ehkä sitten asioille alkaisi tapahtua jotain. Eero kun ei ole ainoa vammainen, joka elää noin.

 

 

Kommentit
  1. 1

    Jatta sanoo

    Itse en ole sairaanhoitopuolella muuten töissä kuin toimistotehtävissä. Mutta isäni on asumispalveluyksikön asukas ja äitini vammaispalveluissa töissä. Lisäksi minulla on silmät ja korvat, joten näen todella paljon kaikkea. Ikäväkseni minun on myönnettävä, että eeron kirjoitus on täysin totta ja koko maan kattava ongelma, ei vain Invalidiliitossa. Jollei henkilöstöä ole kuormitettu muilla kuin hoitotehtävillä, niin sitten istuvat ja ovat puhelimen kautta FB:ssa. Oikeasti kamalaa katseltavaa!

  2. 2

    Marjatta Jääskeläinen sanoo

    Mahtavaa Eero, että otat tuon asian esille ja Tuijalle kiitokset sen tuomisesta julkisuuteen!

  3. 3

    Veera Vitanen sanoo

    Validian pomot ja hallinnon jättiorganisaatio nostavat itselleen tulospalkkioita, samalla kun asumispalveluyksiköiden avustajilta ja keittäjiltä on lopetettu jopa virikesetelit tyystin.
    On vain ajan kysymys milloin niukilla resursseilla sattuu jotain kamalaa.

  4. 4

    heidi M. sanoo

    Vammaisuus ei ole kenenkään oma valinta, ja M. Schumacherin onnettomuus on ikävä esimerkki siitä, että aivovamma voi kohdata ketä tahansa.Inhimillisyys kunniaan hoitotyössä!! Todella toivoisin, että henkilökunta määrät olisivat riittävät, siitä se lähtee

  5. 5

    Asiantuntija sanoo

    Tässä on tietysti se valitettava tosiasia, että kunnat ostavat vammaispalvelut yksityisiltä palveluntuottajilta ja kunta omine kukkaronnyöreineen määrittää sen, että minkä verran henkilökuntaa/avustusta/hoitoa on mahdollista antaa.
    Lisäksi vammaispalveluihin on vaikea saada pätevää hoitohenkilökuntaa. Suurin osa kun on töissä vanhusten parissa. Työ liikuntavammaisten parissa poikkeaa aika paljon vanhusten palvelutalosta.

    Jotain tarvitsisi kyllä asialle tehdä, mutta kuka on vapaaehtoinen maksaja?

    • 5.1

      Joel Hyttinen sanoo

      Aina ei tarvitse huutaa maksajan perään, ongelma on se etteivät päättäjät ymmärrä asioita joista päättävät eivätkä osaa edes kilpailuttaa oikein.

      Päättäjille raha on ainoa asia jota he ymmärtävät ja kun firma tekee polkuhintaisen tarjouksen eivät päättäjät kysy mistä tässä säästetään vaan lyövät kättä päälle ”Hyvän sopimuksen” kunniaksi.

      Oikeasti pitäisi ottaa laatutekijät paljon suurempaan rooliin kilpailutuksia tehtäessä, nyt monissa kouluissa ja muissa laitoksissa on huomattu ettei se halvin ollutkaan ehkä paras ratkaisu kun kouluja ei siivota kunnolla, tilattu atk-järjestelmä ei toimikkaan niin joustavasti muuttuvassa maailmassa ja joka kerta kun asiaa on kyseenalaistettu ilmoittaa palveluntarjoaja ”Sopimuksesssanne on sovittu näin, jos haluatte lisää niin se maksaa lisää.” ja ne lisä hinnat ovat sitten aivan poskettomasti ylihintaisia koska palvelutarjoajan vaihtaminen tulisi vielä kalliimmaksi.

    • 5.2

      Lennu sanoo

      Kunnat joo….eivät ehkä halua maksaa ”tuhannelle” pomolle huippuliksaa! Kunnat eivät voi vaikuttaa ylimitoitettuun organisaatioon ja voiton määrään, joka valuu liitolle ja ihan muihin tarkoituksiin kuin kunnat ovat halunneet. Valitettavasti seurauksena paljon epäinhimillisyyttä Invalidiliiton siunaamana. Asiantuntija minäkin.

  6. 6

    Minna Ketola sanoo

    Itse asun pienessä validia-talossa, meillä on odotusajat pienet. Olen asunut Isossa validia-talossa, joten tiedän, mistä puhut.

  7. 7

    Hannele sanoo

    Validia palvelussa on henkilöstövähennyksiä tehty joka puolella,myös esimiestasolla.mm.keittiöissä on ennen ollut töissä useampia henkilöitä,esimies,pari kokkia ja joku apulainen. Nyt yksi kokki hoitaa kaikki keittiötyöt monessa toimipisteessä ja kokin palkalla koko talolle,asukkaille ja henkilökunnalle.Hoitajia on kuitenkin useampia vuorossaan,kyllä ne ns.kiireet on osittain työasenteesta kiinni. Tauot ainakin pidetään ajallaan,vaikka olisi kuinka kiire asiakkailla. Kuultu ja nähty on. Keittiön puolella tauot pidetään sillloin kun keretään,jos keretään. Tiedän,ammatinvalinta kysymys. Tätä asenneongelmaa esiintyy monessa hoitoalan paikoissa,valitettavasti.

  8. 8

    Paula sanoo

    Olen henkilökohtaisena avustajana 40 tuntia viikossa, avustettavani ollessa työnantajanani. Olen monesti miettinyt juuri noissa palvelukeskuksissa asustelevia vammaisia. Minun avustettavani saa pyytämänsä avun minulta välittömästi, vaikka olisin kädet taikinassa. Kaikki pitää tapahtua välittömästi, välillä kesken ruoanlaiton se on hieman haasteellista. Hän hermostuu heti jos ei pääse vaikka tupakalle just heti kun haluaa. Jalkoja siirtelen ja asentoa korjaan aina välittömästi. Vessareisuista tai syöttämisestä puhumattakaan.
    Paljon aikaani menee myös hänen perheenjäsentensä ”jälkien korjaamiseen” yms. mielestäni avustajalle kuulumattomaan työhön.
    Avustettavani saa joka päivä täyden huomion ja välittömän avun 40 + 25 tuntia viikossa, ja sitten on olemassa samassa tai huonommassakin kunnossa olevia vammaisia jotka saavat apua tosi pitkällä viiveellä.
    Vammaisten tasa-arvoa terveisiin ihmisiin nähden yritetään koko ajan parantaa ja paljon on mentykin eteenpäin, mutta minne on unohtunut vammaisten välinen tasa-arvo!

    • 8.1

      Kaisa sanoo

      Olisiko kehityskeskustelun paikka. Jotain asioita täytyy tehdä henkilökohtaisessa avussa heti, mutta on asioita, jotka voi odottaa. Vaitiolovelvollisuus on myös sinun työsopimuksessa, joten aika varovaisesti tänn kannattaa kirjoittaa.

      Henkilökohtaisesn avustajan työ ei ole helppoa. Kyseenalaistan, jos tupakalle pitää avustaa kesken leipomisen.

      Siinä mielessä perheenjäsenten ”sotkut” kuuluu, jos avustettava tekisi samat hommat terveenä ollessa.

      Toki on helpompio asua kotona avustajan avustamana, kuin ewsim. Turun Validiassa

  9. 9

    Saija Lemmetty sanoo

    Validia on uusinut palvelukutsujärjestelmää , elii asukkaiden rannekekutsuja jo v-u-o-s-i-a . Omaisille valmistuvan systeemin hienoutta on suitsutettu usein. Piti olla hieno ja nopeuttaa palvelua, mutta ei systeemi ainakaan ole parantanut asukaiden odotusaikoja, päinvastoin. Amatöörit tuhlaa rahaa suuruudenhulluuksissaan, ja sitten oteetaan vammaisten selkänahasta säästöt jotka tuhlattiin turhuuksiin.

  10. 10

    Päivi Harmaakorpi sanoo

    Hei Eero ja Sanna

    Toitte blogitekstissä esiin tärkeitä asioita ja ongelmia Validia Asumisen palveluihin liittyen. Olette viestinne kanssa aivan oikealla asialla, sillä kenenkään ei pidä joutua odottamaan vessaan pääsyä tai mitään muitakaan tärkeitä palveluita kohtuuttomia aikoja. Eero heitti myös haasteen jollekin Invalidiliiton pomolle: tulla kokeilemaan arkea Validia-talossa.

    Me haluaisimme mielellämme tavata Eeron, jutella, tutustua hänen arkeensa ja nähdä asukkaan näkökulmasta, miten hommat Validia-talon arjessa pyörivät. Toivoisimme siis, että Eero sinä ottaisit yhteyttä suoraan alla olevin yhteystiedoin, että pääsemme sopimaan tarkemmin vierailun ajankohdasta ja muista yksityiskohdista. Olemme tulossa kahden ”pomon” voimin, eli mukaani tulee myös Validia Asumisen palvelujohtaja Susanna Yli-Suvanto.

    Ystävällisin terveisin

    Päivi Harmaakorpi
    toimitusjohtaja
    Validia Asuminen
    p. 0400 418826
    paivi.harmaakorpi@validia.fi

    Validia Asuminen on Invalidiliiton omistama yhteiskunnallinen yritys.

  11. 11

    Heidi Tapio sanoo

    Kahden ”pomon” voimin, eli silloin voinee tasapuolisuuden nimissä olla mukana myös kaksi ”ulkopuolista arvioijaa”. Eli Sanna Vastarannankiiski ja joku ulkopuolinen mielellään jonkun asukkaan omainen, vaikka joku Leijonaemo ? Rohkenevatko ”Pomot” tällaiseen Invalidiliiton arvojen mukaiseen käytäntöön ? Niin, että mukana olisi : Ihmisarvo, Luotettavuus, Rohkeus, Avoimuus ja Uudistuminen . Niin, että ei peiteltäisi asioita hienojen ” PARAS ASIAKASKOKEMUS” – fraasin taakse, eikä verrattaisi palveluasumista Kahvilatoimintaan ? Katsottaisiin rehellisesti vastaako yhtiön toiminta Invalidiliiton arvoja, vai voimmeko yhdessä todeta että meno on Validiassakin kuin missä tahansa yrityksessä, jossa haetaan suurinta voittoa ja pienintä kuluerää ?

  12. 12

    Jouko sanoo

    Voi Eero. Älä pelästy ”kahta pomoa”. Toinen on elintarvikealan osaaja ja toinen kaupallisen osaaminen talousjohtaja,joten ei ne vammaisten asioista ymmärrä. Hymyilevät ja nyökkäilevät nätisti, eli ei hätää. Mikään ei tule paranemaan 🙂

  13. 13

    Merja Tapio sanoo

    Mie voin tulla mukaan keissin purkuun , ihan heti !! Olen omainen, olen ollut myös työssä ko. firmassa, joten miulla on näkemystä. Jos tarvitaan esteettömyysosaajaa/ vammaispalvelutietäjää tai omaisen näkemystä, olen V A L M I S . Mukaan voi tuki mieluustii tulla sostyöntekijä, fyssari jne. Ettei tule sellaista ” toisen käden tietoa”- . Merja Tapio, Leijonaemo . P:: Tämä(kin) on HAASTE.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *