Luova luokka tuhosi luovuuden

Reilu vuosikymmen sitten Helsingissä oltiin tohkeissaan luovasta luokasta. Moni luki, tai ainakin esitti lukeneensa, Richard Floridan kirjan “The Rise of the Creative Class. And How It’s Transforming Work, Leisure and Everyday Life”. Melkoisen nimihirviön yksi ajatus oli, että kaupunkien bisnesluovat ja kulttuuriluovat ovat uusi sukupolvi, joiden hedelmällisestä yhteistyöstä syntyy värikästä hedelmäsalaattia ja hyvää bisnestä.

Lopulta on ihan sama, mitä joku guru kirjoittaa, koska Suomessa osataan tulkita asiat omalla tavalla ja usein unohtaa kokonaan mistä alkujaan olikaan kyse.

Lopputulos näyttää pahalta

Viidessätoista vuodessa Suomessa on syntynyt uskomaton määrä lobotomiaviihdettä, ketään häiritsemätöntä markkinointia ja tyhjänpäiväisiä juttuja.

Luovasta luokasta puhuivat suurimpaan ääneen ne markkinoinnin ja median bisnespuolen edustajat, jotka halusivat kokea olevansa luovia, vaikka eivät sitä olleet. Tulosten valossa näyttää siltä, että markkinoinnin ja mediatalojen luovuus on annettu kaupalliselle osastolle, jonka luovuus on korkeintaan kyvykkyyttä saavuttaa keskinkertaisen ihmisen keskinkertainen mielenmaisema. Avukseen he ovat saaneet digitaalisen maailman data-analyytikot. Heidän ylivaltansa vuoksi, kukaan ei ota enää mitään riskejä.

Pahempaa on vielä pelättävissä

Jo muutamia vuosia on joissakin piireissä oltu ihan uudesta asiasta innoissaan. Se on yhdessä luominen. Sitä että tehdään kuluttajien kanssa uusia mahtavia juttuja!

Siitä tulee varmaan tosi mahtavaa. Luovina itseään pitävät bisnestyypit ja naiset kommunikoivat vielä vähemmän luovien kuluttajien kanssa. Odotan ihan väristyksellä mitä ihmeellistä siitä syntyykään.

Ihan tiedoksi teille, jotka kumarratte USA:n suuntaan. Siellä kuluttajabisnestä tekevät yritykset eivät ole enää lainkaan vakuuttuneita siitä, syntyykö kuluttajien kanssa tehtävästä yhdessä kehittämisestä hyvää bisnestä ja hyviä tuotteita.

Kaikessa tässä luovuuden kohinassa ne aidosti luovat ovat ihmeissään. Heidän työtään ei enää pidetä minkään arvoisena. Sisällöstä riippumatta heidän odotetaan tekevän ilmaista työtä pikavauhtia. Väitetään että hintataso on sellainen koska luovista ihmisistä on ylitarjontaa.

Joku valehtelee ja raskaasti

Suomalainen kaupallinen luova tuote on suurelta osin niin luokatonta, että siinä ei kyllä luovuudelle ole paljoa tilaa annettu.

Odotan jännityksellä seuraavan bisnesajatuksen suomalaista soveltamista.

Kommentit (1)
  1. valoja pälle
    6.4.2017, 07:57

    “Bisnestyypit ja naiset”?! OK.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *