Ay-demarit. Kosketelkaa toisianne.

Lauantaiaamupäivä 9.4.

Ajelemme kohti Pyhtäätä ja mökkiä.

Radio City pauhaa viikon parhaitaan.

Ihmettelevät hölinän seassa tiukkasanaisesti VR:n massiivisia irtisanomisia ja toimitusjohtaja Mikael Aron runsaita ansiotuloja.

Viittaavat ahneuteen.

Pohdin: Onko ahne, jos toteuttaa yhtiönsä hallituksen asettamaa tavoitetta?

Eikö syyttävän sormen pitäisi pikemminkin osoittaa VR:n hallituksen suuntaan. Eli tahon, joka on laatinut strategian ja asettanut toimitusjohtajalle tavoitteen, joka suosii merkittäviä säästöjä henkilökuluissa.

Siis suomeksi: potkujen antamista.

Cilla Bhose avasi ansiokkaasti VR:n bonusjärjestelmää ja Aron palkkioita Kauppalehdessä. Kuten Cillakin totesi, syy ei ole Aron. Palkitsemisjärjestelmästä vastaa VR:n hallitus. Lue Cillan kelpo juttu tästä.

Keitähän siinä hallituksessa mahtaa istua, mietin.

Saavuttuani mökille googlasin.

VR:n hallitus:

Oik. kand., ekonomi Hannu Syrjänen, puheenjohtaja
Puheenjohtaja Riku Aalto
Kauppat. maist. Maija Strandberg
Finanssineuvos Jarmo Kilpelä
Pääsihteeri Liisa Rohweder
Kauppat. maist. Tuija Soanjärvi
Toimitusjohtaja Heikki Allonen
Toimitusjohtaja Roberto Lencioni

VR:ssä toimitusjohtajan bonussysteemissä palkkiomahdollisuus poikkeuksellisen hyvästä suorituksesta on 50 %. Kannustinjärjestelmässä 60 %:n painoarvo on sillä, pääseekö VR hallituksen asettamaan voittotavoitteeseen. Loput 40 % jakautuu siten, että kassavirran painoarvo on 5 % ja liikenteen täsmällisyyden, eli sen, että junat eivät myöhästele, 15 %.

Kuten Cilla selvitti, loput tavoitteet liittyvät henkilöstön turvallisuuteen ja henkilöstötutkimukselle asetettuihin tavoitteisiin. Niiden painoarvo on yhteensä vain 20 prosenttia.

Merkille pantavaa on, että hallitus ei ole asettanut tavoitteita esimerkiksi siten, että toimitusjohtajaa kannustettaisiin tavoittelemaan voittoa säilyttämällä henkilökunnan määrä mahdollisimman ennallaan. Suosien esimerkiksi vain luontaisen poistuman kautta saavutettavia säästöjä.

En ota kantaa tavoitteen realistisuuteen, mutta tavoitteeksi se olisi kuitenkin ollut mahdollista kirjata.

Moni hallitus onkin näin tehnyt.

Mutta tämä hallitus ei. 

Päinvastoin.

Koska hallituksen toimitusjohtajalle antama tavoite kannustaa jakamaan monoa, näin myös rivakka toimitusjohtaja toimii: VR aloitti syksyllä 2015 lähes 5000 henkilöä koskevat yt-neuvottelut tavoitteenaan enintään 570 henkilön irtisanomiset.

Ja Arolle maksettiin samana vuonna rahapalkkaa luontaisetuineen 542 040 euroa. Lisäksi hän sai  bonuksia 226 303 euroa. Tulot olivat yhteensä siis 768 342 euroa.

Aro siis saavutti hallituksensa asettamat tavoitteet mukavasti. 

VR jakaakin osinkoja omistajalleen reilulla kädellä, eli valtio kuitannee sata miljoonaa euroa.

Kuten vuotta aiemminkin.

VR:n hallitus siis saavutti valtio-omistajan asettamat tavoitteet mukavasti.

Kaikilla ei kuitenkaan mene mukavasti.

Kuten Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL:n sopimustoimitsija ja demari Jussi Päiviö kirjoittaa katkerana blogissaan:

“Samaan aikaan kun VR-Yhtymän johdolle maksetaan ylisuuria palkkiota ja valtiolle tuloutetaan 100 miljoonan euron osinkoja, niin rautatiepalveluja heikennetään ja työntekijöitä irtisanotaan.”

Vinkiksi Jussi Päiviölle, että tuosta rankkoja päätöksiä tehneen hallituksen nimilistasta löytyy ainakin yksi hänelle perin tuttu nimi: Riku Aalto.

Kannattaa hakeutua hänen kanssaan juttusille.

Luulisi keskusteluyhteyden löytyvän kohtuullisen vaivatta.

Onhan Riku Aalto Päiviön puoluekaveri, demareita.

Ja vieläpä ay-miehiä hänkin.

Metalliliiton puheenjohtaja.

Eli duunarin asialla.

Laitan taas radion päälle.

Etsin kanavan, jolta tulee heavy metalia.

Anzio

Keskustele aiheesta täällä.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *