Hanna Sumari
Hanna Sumari

Euroopan suosituin sähköauto on ihana Zoe

Kaupallinen yhteistyö: Renault

Jos et ikinä ole ajanut sähköautolla, mene ihmeessä koeajamaan Renault Zoe se on ihana.

Renault Zoe on Euroopan suosituin sähköauto
Sähkönsininen sähköauto Renault Zoe. Ihana menopeli!

Se on aika metka tunne, kun ei oikeastaan tiedä onko auto käynnissä vai ei. Kun lähdin ensikertaa liikkeelle sähköautolla, koin muutamassa minuutissa ne jutut, jotka sähköautossa on ihan superia – se on äänetön ja nopea. Rakastuin siis Renaulta Zoeen ihan siltä istumalta. (Ihan niin kuin aina – sen vaan tietää heti onko autossa sitä jotakin vai ei) Ei ole ihme, että Renault Zoe on ylivoimaisesti eniten myyty sähköauto Euroopassa.

Vaikka etupenkki on aivan takana, mahdun takapenkille hyvin pitkine koipineni.
Tavaratilassa säilyy järjestys, kun latausjohdot ovat kasseissaan. Lisätilaa saa kaatamalla takapenkin selkänojat alas.

Ranskalaiset osaavat kyllä muotoilun!

Ajelin sinisellä Zoella (tykkään jopa auton nimestä Zoe, se on vähän kuin ystävä) viikon ja oli kyllä haikeaa luovuttaa se takaisin. Zoella ajaessa tuli se tunne, että välittää ympäristöstään, kuten välitänkin. Että tekee oikeasti jotain, eikä vain puhu. Toki tiedän, että silläkin merkitystä kuinka sähkö, jolla Zoen akku ladataan, on tuotettu. Mutta vaikka sähkö olisi tuotettu kivihiilellä, kuten Puolassa, on tutkimuksissa todettu, että sähköauto saastuttaa vähemmän kuin dieselauto.

TANKKAUKSESTA

On aika (erittäin) hauskaa tankata ilmaiseksi. Koska kyllähän se niin on, että kun seisoo bensa-asemalla ja lorottaa bensaa tankkiin, niin silmissä vaan vilisee raha, joka sinne tankkiin virtaa.

Alussa jännitti se kuinka pitkälle auton latausta riittää ja jäänkö ehkä seisomaan keskelle kaupungin vilkkainta katua ja mitäs sitten tehdään, jos niin käy. Mittaristo kuitenkin kertoo, kuinka pitkään matkaan latausta on jäljellä. Sitten vaan kauppareissulla auto kiinni tolppaan ja siinä se babe ihanasti imee itseensä voimaa, ollakseen taas pirteänä ja jaksavana mun kaveri, minne menenkin.

Virtaa sisään! Täällä se ei maksa mitään. Kiitos Ikea!
Renaultin merkin takana on yllätys!

Zoen lataus on helppoa ja nopeaa. Takaluukussa on kaksi kassia, joissa on latausjohto sekä latauspistettä että tavallista pistorasiaa varten.  (Kassit on kivat, koska johdot pysyvät järjestyksessä, eivätkä seilaa edes takaisin tavaratilassa.)

Sähköautoissa on erilaisia latausliittimiä, ja Zoessa se on yleisintä mallia, eli latauspisteen löytäminen on helppoa. Osa latauspisteistä on ilmaisia. Autoa voi ladata ilmaiseksi esimerkiksi monien supermarkettien, kuten City-markettien, parkkipaikoilla joten lataus sujuu tosiaan helposti kauppareissun yhteydessä.

Maksullisen latauksen hinta perustuu sekä aikaan, että käytetyn sähkön määrään. Hinta sadalle kilometrille pyörii siinä kahden euron paikkeilla.

Täydellä latauksella ajaa noin 300 km ja tehokkaimmalla laturilla akku latautuu täyteen täysin nollasta 2h 40 minuutissa.

Zoen latauksesta, akusta muista teknisistä asioista voi lukea lisätietoa täältä.

MELUSTA

Melusaasteella on paljon kielteisiä vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin. Se aiheuttaa stressiä, se vaikuttaa luonnon tasapainoon ja hyvinvointiin ja mikä ikävintä, siihen tottuu, niin ettei siltä osaa suojautua. Zoen moottorista ei kuulu ääntä ja se tuntuu ihanalle. Jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi se pitää pientä huomioääntä aivan hiljaisilla nopeuksilla. Tosi kilttiä. Zoe onkin kiltti auto. Sillä halutaan hyvää kaikille.

R-Link monitoimikosketusnäyttö on tosiaan monipuolinen. Siinä on navigaattorin lisäksi paljon muutakin.

AJOKOKEMUS

Kuten sanottua pidin Zoesta heti. Tykkään autoista jotka tottelevat nopeasti ja ajan aina automaattivaihteisilla autoilla. Zoessa on yksi vaihde eteenpäin (ja tietty yksi taaksepäin) Yksivaihteinen automaattivaihteisto on aivan huippu, se vain menee, ei nyi eikä mieti. Zoe ei myöskään värise mennessään eli meno on todella tasaista. Siinä on jotain hyvin ylellistä.

Puhelimeen asennettavalla applikaatiolla auton voi talvella lämmittää ja kesällä jäähdyttää valmiiksi, ennen kuin lähtee, mikä myös lisää ajomukavuutta. Kaikki tietävät kuinka ahdistavaa on mennä autoon, joka on kuumentunut auringossa ja kuinka inhottava on jääkylmä auto talvipakkasella.

Renault Zoe Z.E. 40 Intens

Zoessa on vakionopeudensäädin ja onkin minulle ihan pakollinen varuste, koska muuten ajan epähuomiossa ylinopeutta ja pian postilaatikkoon pamahtaa sakkolappu. Navigaattori ja helppokäyttöinen kosketusnäytöllä toimiva suomenkielinen multimediajärjestelmä.

Minulla oli koeajossa Renault Zoe Z.E. 40 Intens, jossa on vähän enemmän ihanuuksia vakiovarusteina, kuin edullisemmassa Life -mallissa. Zoen löydät Autoverkkokauppa.fi:stä – jätin sen pihalle oman Renault Talismanini ja kun koeajon jälkeen lähdin ajamaan Talismanilla kotiin, se tuntui hetken aikaa todella vieraalta, raskaalta ja kovaääniseltä. Zoen ihanuuteen tottui nopeasti. Rakastan silti omaa autoani edelleen paljon. Voit lukea arvosteluni siitä täältä.

Vilkutetaan liikenteessä!

💙

Auto-Hanna

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.