Onko Stockmann Herkun myynti kriisi?

Stockan kellon alla on monet treffit järjestetty!
Stockan kellon alla on monet treffit järjestetty!

Olen lukenut nyt sata ja yksi kirjoitusta, jotka ovat lohdutonta tuskaa täynnä, koska Stockan herkku on myyty S-ryhmälle. Olen myös lukenut sata ja yksi kirjoitusta siitä, kuinka huono Stockmann on nykyään siinä, tässä ja tuossa. Onhan tämä nyt aika hupaisaa kaiken kaikkiaan.

En käy juurikaan Stockan Herkussa, koska se on kaukana kodistani, mutta olen käyttänyt sitä muutamissa kriisitilanteissa vuosien varrella ja saanut aina ensiluokkaista palvelua. Kuten myös äitini, joka tarjosi kerran syntymäpäivillään huhtikuussa vain samppanjaa ja mansikoita. Mansikoista osa oli homeessa, äiti soitti Stockalle ja valitti. Alta aikayksikön uudet mansikat toimitettiin äidille Lauttasaareen. Tämä on palvelua viimeisen päälle, vaikka miinuksen kautta.

Mutta mistä johtuu tämä itku ja poru? Miksi ihmiset valittavat jo valmiiksi, ennen kuin ollaan edes nähty kuinka uusi omistaja ottaa homman haltuunsa?

Kun myynti varmistui, ihmiset olivat tyrmistyneitä. valitettiin että hyllystä puuttui jotakin. Voin hyvin kuvitella, että omistajan vaihtuessa niin saattaa käydä. Onko se todella kriisin paikka? Kerran taksikuljettaja kertoi minulle keksihyllyindeksistä. Hänestä kaikki oli varmasti hyvin niin kauan, kun keksejä riittää kymmenen metrin hyllyn verran.

Rakastan sanaparia ’entäs jos’. Entäs jos siitä tuleekin parempi! Entäs jos siitä tuleekin yhtä hyvä? Entäs jos annettaisiin mahdollisuus?

Katsoin dokumenttia Englannin hovista ja arvatkaa mitä? Buckingham Palacessa kuningatar Elisabet tarjoaa vierailleen Tescon samppanjaa. Ja S-ryhmä tuo Suomeen Tescon gourmet-herkkuja. Entäs jos Stockan herkusta tulee suorastaan kuninkaallinen ruokakauppa.

S-ryhmän niskaan kaatuu murhe asiasta, jos toisestakin. Kun tavaratalon katutasossa ei enää myydä leipää, ovat maailman kirjat sekaisin. S-ryhmä mokoma ei ostanut myyntipaikkoja muualta kuin varsinaisen Herkun asuinsijoilta. On mentävä -2 kerrokseen jonottelemaan. Entäs jos Stockmann ei myynyt S-ryhmälle muuta, kuin varsinaisen Herkun?

Kaikki haluavat, että Stockmann pysyy ja säilyy, koska se on aina ollut ja meillä kaikilla on sieltä hyviä muistoja ja hienoja kokemuksia. Kuinka tärkeää on ollut antaa joululahjat juuri Stockan paperiin käärittynä, vaikka se ei juuri joulupaperia ole muistuttanutkaan, koska se oli hienoa. Kuinka muinaiset hissitytöt valkeissa hansikkaissaan pyörittivät hissien vipuja ja kuinka Stockalla sai vaihdettua kaikki virheostokset, vaikka ne olisi oikeasti ostettu mistä hyvänsä. Kuinka Stockan jouluikkunan alla värjöteltiin jokaisena lapsuuden jouluna ja ihmeteltiin liikkuvia hahmoja. Ja kuinka Stockalla sai otettua kuvan, jossa lapsi istui joulupukin sylissä. Kuinka Stockan kosmetiikkamyyjät ovat kuin missikilpailuista ja näitä kaunokaisia käytiin ihailemassa ympäri Suomen. Stockan mainoksessa laulettiin: Stockmann, täältä saa mitä tahansa, Stockmann täällä riittämään saa myös rahansa.

Sitten Stockalla alkoi mennä huonommin ja ylistyslaulut muuttuivat. Ainakin minä kuulin ja näin somessa paljon arvostelua. Välillä tuntui, että siellä ei voinut tehdä mitään, ilman älämölöä. Jos myyjä ei suostunut vaihtamaan tuotetta, jota missään muussakaan liikkeessä ei olisi vaihdettu, siitä nousi mekkala. Vaatteet olivat rumasti esillä, se tämä ja tuo oli huonosti. Mistään ei enää kuulunut hyvää. Minusta alkoi tuntua siltä, että negatiivisuus nosti päätään ja ruokki negatiivisuutta. Minä sain edelleen sieltä kaiken ja bonuksena aina ystävällisen palvelun. Olen varma, että monet muutkin ovat saaneet sieltä paljon hyvää palvelua ja voivat olla tyytyväisiä. Entäs jos nostettaisiin esille kaikki hyvä ja annettaisiin Helsingin legendaariselle tavaratalolle sekä sen herkkuosastolle mahdollisuus?

Kävin lauantaina Tapiolan Stockalla ja olin pyörtyä, kun siellä oli niin paljon ihania vaatteita. Olisin halunnut ostaa kaiken. Kun kävelin kosmetiikkaosaston läpi ja katselin lähemmin muutamia juttuja, sain super hyvää palvelua. Jos joku paikka on rakas ja sen haluaisi säilyvän, ei varmaan auta, jos rummuttaa jatkuvasti kuinka huono se on. Jospa kerrottaisiin onnistuneista hetkistä, joita varmasti myös löytyy. Jos olisikin muodikkaampaa kertoa kaikesta hyvästä, eikä märistä etukäteen asioista joista ei voi oikeasti tietää. On se vähän hassua, että tavaratalo myy kriisissään herkkuosaston pysyäkseen pystyssä ja saa siitäkin moitteet. En voi uskoa, että yhden herkkumyymälän myyminen voi oikeasti olla elämää suurempi kriisi, vaikka asiakas joutuisikin laskutumaan -2 tasolle leivän vuoksi. Mua oikeasti väsyttää kohu yhden ruokakaupan myynnistä. Jos halutaan, että instituutio säilyy, käykää ostoksilla siellä, älkääkä vain katselemassa tavaroita, jotka tilaatte sitten netistä. Ei myöskään kannata päättää etukäteen, että joku on ihan peetä. Kannattaa katso ensin. Vaikka johan äitini opetti minulle suomalaisen perusasenteen: Emmehän me tiennehet – vaan vastahan me pantihin!

 

Pidän Stockalle peukkuja ja Herkulle myös!

❤️

Hanna

Kommentit (11)
  1. Mailis Salonen
    17.1.2018, 10:30

    Hyvä Hanna!
    Olen aina saanut Stockalta hymyilevää ja hyvää palvelua. Kannattaa myös muistaa ” sitä saa mitä tilaa”.

    1. Hanna Sumari
      19.1.2018, 08:47

      Totta – sitä saa mitä tilaa! Tästä riittää esimerkkejä!

      Hanna

  2. Hyvä kirjoitus. Minä peukutan myös Stockalle

    1. Hanna Sumari
      19.1.2018, 08:48

      ❤️
      Hanna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *