Kiinnitetty postaus

Onnellinen elämäntapa – onnellinen minä

Kaupallinen yhteistyö: Vaasan

Lampi oli jäätynyt ja jään päällä oli henkäyksen ohut lumihuntu.

Olen viime viikolla monena päivänä huokaissut itsekseni ääneen, että olen niin onnellinen. Ja voi että se on tuntunut hyvälle. Sekä onni että sen tunteen ääneen toteaminen. Vielä lisää mielihyvää on tuottanut se, että olen huomannut olevani onnellinen. Mukava onnellisuuden kierre, jossa toinen asia syöttää toista. Onnellinen elämäntapa koostuu monesta asiasta.

Tiedän kyllä mistä kaikki tämä johtuu. Syynä ovat lepo, liikunta, hyvä ruoka oikeaan aikaan ja ulkoilu sekä ystävien tapaaminen. Joululoma tuli todella tarpeeseen. Ennen lomaa olin uupunut, kiireessäni söin väärin (sitäpaitsi kiireessä syöminen ylipäätään on huono juttu). En ehtinyt liikkua ollenkaan tai ainakaan niin paljon kuin olisin halunnut ja nukuin luvattoman lyhyitä öitä. Eli tosi monta asiaa oli aivan retuperällä. Niin, enkä tietenkään ehtinyt tavata ystäviäni. Kaikki hirveän tärkeitä asioita.

Loman ensipäivät menivät edelleen kiireessä, muuta pikkuhiljaa aloin nukkua pitkiä yöunia. Paljon pidempiä kuin tavallisesti. Virkeänä jaksoin lähteä liikkumaan ja lopulta sain takaisin minulle parhaiten sopivaan ruokarytmin, johon kuuluu viisi ateriaa päivässä ja ruokaa kolmen – neljän tunnin välein ja ehdin nauttia siitä mitä söin.

Nämä kolme ovat mun peruskallioitani. Uni, liikunta ja ruoka. En tarvitse hirveän pitkiä yöunia, 6-7 tuntia riittää mainiosti, mutta liikuntaa tarvitsen ja jos alan lipsua ruokavaliosta, siitä seuraa väsymystä, lihomista ja pahaa oloa sekä kehossa että mielessä.

Kasviksia, marjoja ja hedelmiä Vaasan Ohut kaura 100% -leivillä. Ei ihan perusleipiä, vaan kokonaisia aterioita ja niin niin hyviä!

Olen onneton, jos syön väärin. Suolistolla ja sen hyvinvoinnilla on suuri merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Aivojen ja suoliston yhteys onnellisuuteen on tutkittua tosiasiaa. Tarvitaan kuituja, vitamiineja ja nautintoa. Aterian ja aterioinnin pitäisi olla nautinto. Makuja, yhdessäoloa ja myös silmänruokaa.

Minulla oli ennen suuri perhe ja ruokapöydän äärellä istui meidän viiden lisäksi usein ystäviä ja lasten kavereita. Nyt, kun lapset ovat aikuisia, meitä on täällä kotona vain kaksi ja ruuan laitto tuntuu välillä turhalta. Mutta onneksi on olemassa leipä! Upea, ihana ja maukas leipä, jonka päälle voi rakentaa kokonaisia kauniita ja hyviä aterioita.

Olen ihastunut Vaasan Ohut kaura 100% pehmeisiin, ohuisiin kauraleipiin, jotka on leivottu ilman vehnää. Niissä maistuu ihanasti kauran hyvä maku ja koska niissä on 8,1 % kuitua ne hellivät myös suolistoani.

Onnellinen elämäntapa
1.Tonnikalaa, majoneesia, punasipulia, tilliä, sitruunaa ja puolukoita. 2. Tuorejuustoa, prosciuttoa, punasipulia ja viinirypäleitä, 3. Tuorejuustoa, graavilohta, pinaattia ja kanamunaa, 4. Ihanaa Vaasan Ohut kaura 100% ilman vehnää leivottua leipää 5. Paahtopaistia, coleslow-salaattia ja puolukoita 5. Hummusta, paistettuja juureksia ja broileria.

Minulta kysytään monesti, kuinka olen niin energinen, mutta niinhän se on, ettei se mitään magiaa ole. Hiilihydraatit ovat energianlähde ja ruokavalioni sisältää niitä ainakin jokaisella kolmella pääaterialla. Syön myös iltapalaksi aina leivän. Illalla nautitut hiilihydraatit edesauttavat hyvää unta.

Onnellinen elämäntapa
Vaasan Ohut kaura 100% ilman venhää leivottujen leipien päällä on 1. Punajuurihummusta, avocadoa, pikkelöityä kurkkua, fetaa ja sesaminsiemeniä. 2. Tuorejuustoa, valkosipulia, paistettuja sieniä ja timjamia. 3. Vaasan Ohut kaura 100% 4. pehmeää sinihomejuustoa, mustikoita, pähkinöitä, timjamia ja muutama pisara hunajaa. 5. Kuivatuilla karpaloilla höystettyä tuorejuustoa, timajamia ja mangoa. 6. Tuorejuustoa, mansikoita, muutama tippa hunajaa ja basilikaa.

Päivällä maukkaiden, ilman vehnää leivottujen kauraleipien päälle voi rakentaa kokonaisia aterioita. Ihanan lounaan saa esimerkiksi laittamalla tuollaisen tuoreen ohuen kauraleivän päälle hummusta, broilerin sisäfileitä ja juureksia. Lounasruoka valmistuu vartissa ja on terveellinen sisältäen sopivasti hiilihydraatteja, kuituja ja proteiinia. Runsaskuituinen kauraleipä korvaa minulla riisin, jonka keittäminen tuntuu menevän liikaa aikaa.

Onnellinen elämäntapa
Kaksi kalaa, kaksi lihaa ja yksi broilerileipä. Söisin ateriaksi tästä kaksi ja jälkiruoaksi vielä yhden, jossa on hedelmiä tai marjoja.

Nopeita hiilihydraatteja eli valkoista leipää, karkkia, leivonnaisia ja ylipäätään sokeria ja erittäin tärkkelyspitoisia ruokia vältän, mutta hitaat hiilihydraatit, joita saa viljatuotteista, hedelmistä ja marjoista, ovat kyllä mulle elinehto. En jaksa mitään, eikä vatsani voi hyvin, jos en saa kuituja ja jos energiatasoni ei pysy suurin piirtein tasaisena.

Kun tekee mieli makeaa, voi leivän päälle laittaa tuorejuustoa ja marjoja tai hedelmiä ja muutaman pähkinän. Se on ihana herkku, jälkiruoka tai välipala kahvin kanssa.

Hyvälle leivälle voi tosiaan koota kauniin, onnea tuovan aterian, josta kiittävät molemmat aivomme. Sekä pää että suolisto. Silloin voi huomata huokaavansa ääneen – voi vitsi, kun mä olen onnellinen!

-Hanna

Kommentit (6)
  1. Ihan uskomatonta, sen lisäksi että ajattelen kanssasi asioista samalla tavalla ja tyylisi on kaikin puolin samaa niin tämä leipä on ollut jo hetken suosikkini. Sait taas leveän hymyn kasvoilleni. Aamulla söin leivän niin että päällä tzatziki ja avokado. Usein myös paahdettuna nautittuna ihan huippu.
    Iloa päiviisi, jatka kirjoittamista samalla tyylillä toivoo ´sielun sisko’

    1. hannasumari
      12.1.2020, 19:32

      Hei Mamma,
      Kiitos! Ihana viesti – jos paahtaisin noita leipiä, söisin niitä heti liikaa! (mä olen vienyt meidän paahtimen kellariin – olen niin heikko paahdetulle leivälle JA sen päälle sulavalle voille! 😀
      Iloa päivään!
      Hanna

  2. Marjatta Manninen
    17.1.2020, 07:47

    Kiitos Hanna näistä ihanista vinkeistä. Kauraleipä 100% on minunkin herkku, nyt sain vinkkejä vaikka jokaiselle viikonpäivälle oma täyte.

    1. hannasumari
      17.1.2020, 08:56

      Hei Marjatta!
      mahtavaa jos vinkeistä on iloa! Ihanaa kevättä ja hyviä herkkuhetkiä!

      Hanna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *