Ravitsemusterapeutti ehdottaa hulluja juttuja – älä usko höpinöitä!

Helsingin Sanomat julkaisi ravitsemusterapeutti Hanna Partasen haastattelun, jossa Partanen on sitä mieltä, ettei ruuan aina tarvitse olla hyvää. Hänestä suuri syy suomalaisten ylipainoon on helposti saatavilla oleva herkkuruoka. Hän tapaa vastaanotollaan ihmisiä, jotka ovat niin taitavia kokkeja, että eivät malta jättää syömistä yhteen lautaselliseen. Tähän ravitsemusterapeutti ehdottaa parannuskeinoksi siirtymistä tankkaukseen huonommalla perusjees-ruualla, jota on hänen mukaansa esimerkiksi valmisruoka.

IMG_0313

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

resizedimage600338-P1011241

Kyllä meni meikämandoliinilla kahvit väärään kurkkuun. Partasen mielipiteissä tuntuvat olevan puurot ja vellit iloisesti sekaisin. Toki on totta, ettei rasvaisia ja raskaita ruokia pidä syödä päivittäin. Totta on sekin, että ei ole hyvä syödä liikaa. Mutta kuinka ammatti-ihminen voi ehdottaa parannuskeinoksi asiaan ruuan maun huonontamista? Syö hei vähän huonompaa ruokaa, niin et liho ja pysyt terveempänä? Älä nyt ainakaan joka päivä nauti ruokahetkestä! Syö valmisruokaa!!! Voisi kuvitella, että huippukokeille ja ruuanvalmistusta harrastaville ihmisille voisi antaa paremman neuvon. Esimerkiksi että suuntaa se harrastus toisentyyppisiin resepteihin.

En ole alan kouluja käynyt mutta tämän Hannan (siis minun) ohjeet ruuan kautta tulevaan hyvinvointiin tulevat tässä:

Nauti ruuasta ja hyvän ruuan tuomasta mielihyvästä ja hyvästä olosta joka päivä. Meillä on siihen mahdollisuus, toisin kuin monessa maailman kolkassa.

😀

Syö 5-6 kertaa päivässä. Aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Siten verensokeri ei pääse laskemaan ja on helppoa olla ahmimatta liikaa ruokaa päivällispöydässä, eikä tule ottaneeksi välipalaksi suklaata, karkkia tai leivonnaisia. Niihin tulee himo, kun ei syö nälkään ruokaa.

😀

Tiheään ruokarytmiin voi aluksi olla vaikeaa tottua. Laita muistutus puhelimeen ja mene syömään vaikka kovaa nälkää ei vielä olisi. Pysyt pirteänä ja energisenä! Etkä syö liikaa. Lupaan sen!

😀

Syö päivällisellä ja lounaalla riisiä, pastaa tai perunaa desin verran ja lihaa, kanaa, kanamunaa tai kalaa noin kämmenesi kokoinen pala. Täytä vatsaa herkullisilla kasviksilla.

😀

Syö välipalaksi hedelmä, rahkaa, marjoja tai vastaavaa. (Kaupasta saa yhtä hyvin ostettua omenan tai mansikoita kuin suklaapatukan)

😀

Juo vettä pari litraa päivässä.

😀

Vältä kastikkeita. Tee ruuasta niin herkullista ja mehukasta, ettei niitä tarvita. Tai tee kylmiä kastikkeita turkkilaisesta jugurtista ja yrteistä.

😀

Opettele tilamaan ravintolassa ruokaa, joka on sinulle hyväksi. Vaihda ranskalaiset kasviksiin, pyydä kastike erikseen tai jätä pois. Jos keiton nimi alkaa sanalla ”kermainen” älä tilaa sitä.

😀

Älä juo kaloreita.

😀

Älä juo alkoholia joka päivä.

😀

Opettele tekemään ruokaa ilman kermaa, voita ja rasvaisia lisukkeita kuten juustoa.

😀

Opettele tekemään nautinnollisia, herkullisia kasvislisukkeita, joita haluat syödä. Niin että kasvikset ovat ilosi, ei pakkopullasi. (Niitä totisesti voi valmistaa muutenkin kuin keittämällä ylikypsiksi tai raastaa tai kuorruttaa juustolla)

😀

Vältä valmisruokia. Niissä on usein turhaa rasvaa ja suolaa, eikä makua nimeksikään.

😀

Lue tuoteselosteet kaikesta mitä ostat. Huomaat pian, että esimerkiksi kekseissä on 25% rasvaa. Siis neljäsosa!!!

😀

Älä syö energiapatukoita. Ne ovat lähes aina sokeripommeja samoin kuin myslit. Jos rakastat hyvää ruokaa, opettele tekemään niitä itse. (Minulta saa reseptejä)

😀

Suosi kokojyväviljaa, -riisä ja -pastaa

😀

Rauhoita ruokahetki, jos voit. Nauti hyvästä ruuasta ja hyvästä olosta.

😀

Vältä sokeria, suolaa ja kovia rasvoja. Sokerin voi jättää kokonaan pois arjesta. Se on usein helpompaa kuin kohtuullisuus joka ensinnäkin on todella pieni määrä ja lisäksi se ryöstäytyy helposti käsistä. Sokerin voi korvata hedelmillä ja marjoilla.

😀

Älä syö marja- ja hedelmä jugurtteja. Ne kylpevät sokerissa. Ota maustamatonta jugurttia ja lisää siihen marjoja tai hedelmäpaloja.

😀

Tottuminen uuteen ruokavalioon vie tovin. Älä lannistu, pian et halua sitä oloa, jonka raskas ja rasvainen ruoka tekee. Uusi tapa syödä ja valmistaa vihanneksia ottaa sekin aikansa. Opettele vaikka yksi uusi herkullinen kasvislisäke viikossa. Se maksaa vaivan. Pääset uusiin maailmoihin ja siitä tulee intohimo!

😀

Muista seisovassa pöydässä, että herkut eivät maailmasta syömällä lopu. Tulee uusi tilaisuus maistaa jotakin.

😀

Jaa jälkiruoka jonkun kanssa, niin saat maistaa, mutta et syö itsellesi pahaa oloa.

😀

Jos tulee karkkihimo, osta viisi irtokarkkia. Ota parhaat, joita rakastat eniten. Viisi riittää, sen jälkeen ei enää maista eikä nauti. Sitä vaan syö pussin tyhjäksi ja itselleen pahan olon.

😀

Tee elämästä juhla ja nauti joka päivä hyvästä ruuasta ja hyvästä olosta!

❤️

Rakkaudella Hanna (Sumari)

❤️

Kommentit (28)
  1. Pöyristyin itsekin noin elämänilottomasta ohjeesta. Ruoka on paitsi energiaa, myös nautinto! Hyvä ruoka nostaa elämänlaatua, eikä hyvän synonyymi ole epäterveellinen. Oma neuvoni on jo ruokaa valmistaessa miettiä annoksen koko eikä tehdä liikaa. Keitetään sitä riisiä, pasta tai perunaa vain vähän tai korvataan kokonaan vihanneksilla ja/tai salaatilla

    1. hannasumari
      4.7.2016, 23:17

      Ja valmistetaan vihannekset niin että niistä tulee rakkasuruokaa!

      Hyvää kesää!
      Hanna

  2. Kuinka väärin voi asian ymmärtää? Ravitsemusterapeuteilla on aika hyvä kuva siitä, mitä perussuomalainen lautaselleen laittaa. Jos joka päivä palkitsee itseään herkkuruoilla, joiden määrää ei pysty säätelemään, lihoo. Kannattaisi joskus käydä oman kuplan ulkopuolella katsomassa vaikkapa tavallisen kansan työpaikkaruokaloissa miten siellä valitaan aina se herkullisin vaihtoehto ja kansa sen kun lihoo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *