Univaikeuksia ? Paras keino unettomuuden hoitoon

Kaupallinen yhteistyö: A. Vogel

Unettomuus, nukahtamisvaikeudet ja katkonaiset yöunet on pirullinen vaiva. Tiesitkö, että se on yksi vaihdevuosien mukanaan tuoma harmi? Monet vaihdevuosissa elävät naiset kärsivät unettomuudesta ja sen myötä monista muista vaivoista, joita unettomuus tuo tullessaan. Jokainen tietää, millaista on herätä huonosti nukutun yön jälkeen. Kaikki on vaikeampaa, kuin pirteänä. Keskittymiskyky huononee ja pinna lyhenee, päätä särkee. Väsymys voi altistaa masennukselle, ahdistushäiriöille ja painon nousulle. Oireita on pitkä lista. Liian lyhyet yöunet voi korvata päiväunilla, mutta kuinka moni voi kellistyä petiin kesken päivän pienille unosille? Harva! Parempi olisi nukkua yöt kunnolla.

Sanotaan, että ihmisen tulisi nukkua 7-8 tuntia yössä, mutta ihmisten unen tarve on kovin yksilöllinen, jokaisella omanlaisensa. Minulle sopiva määrä on 5-6 tuntia unta yössä. Olen ollut sellainen lapsesta saakka. Mutta jos uni jää sitä vähemmäksi olen – noh helposti aika kamala. En tykkää olla kamala, olen paljon mieluummin ihana, jos mahdollista. Lisäksi yön pimeinä tunteina valvominen on synkkää, koska silloin ilo muuttuu tuskaksi ja saatavat veloiksi. Yöllä valvoessa tulevaisuus näyttää helposti pelottavalta ja ikävältä. Kuta pidemmän ajan on yöllä valveilla, sitä ahdistavammaksi elo muuttuu. Ja ahdistuneena on aivan toivotonta saada unta. Ja sittenhän peli on selvä. Valvominen jatkuu aamuun saakka. Ja juuri, kun viimein vaipuu levottomaan, mutta kaivattuun uneen, kello piipittää ilmoille armottoman vaatimuksensa ja pakottaa heräämään. Jokainen tietää millainen päivä on edessä…

unettomuusYhtä inhottavaa kuin herätä yöllä kesken unien, on maata illalla vuoteessa ja odottaa nukahtamista. Jo kun kallistaa päänsä tyynyyn, pelottaa ettei se uni tule. Ja silloinhan se ei tosiaankaan tule.

Olen saanut maistaa unettomuutta minäkin

Kärsin unettomuudesta pitkän ajanjakson, kun olin epätyydyttävässä työsuhteessa josta seurasi kova stressi. Heräsin joka yö kolmen tai neljän aikaan, enkä saanut enää unta. Kyllästyin makaamaan valveilla sängyssä, työasiat mielessäni unta odottaen. Se tuntui hyödyttömältä ja pitkästyin, joten nousin ylös ja aloin tehdä töitä tai jotain muuta oikeasti järkevää tai kiinnostavaa.

Parin tunnin valvomisen jälkeen alkoi aina väsyttää ja painuin takaisin pehkuihin ja sain nukuttua vielä tunnin tai kaksi. En ottanut heräilystä stressiä. Hyväskyin asian ja käytin valveillaoloajan järkevästi.

Minusta on tärkeää olla stressaamatta heräilystä, koska stressi vain pahentaa tilannetta. Heräilen nykyään vaihtelevasti öisin, mutta en edelleenkään ota siitä paineita. Minulla on lisäski uusi keino unen saamiseen, joka toimii aina. Tätä kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Tätä keinoa käyttämällä nukahdan aina takuuvarmasti

Kuuntelen You Tubesta hypnoosivideoita. Minulla on kaksi suosikkia. Toinen on Lina Grace: Guided Sleep Meditation for Insomnia, jonka kesto on reilut kaksi tuntia ja toinen Jason Stephenson: Hypnosis for Sleep Insomnia and Sleeping Disorders, kesto 45 min.

Nämä kaksi videota on helposti löydettävissä selaimeltani. Tiedän myös missä puhelimeni nappikuulokkeet ovat. Kun herään yöllä ja huomaan, etten saa unta, laitan jommankumman videon pyörimään, napit korviini ja painan pään tyynyyn. Ani harvoin olen valveilla videon puheosuuden loppuun saakka. Jos olen, minua harmittaa ja seuraava mitä tiedän, on että herään! Kertaakaan ei ole käynyt niin, etten olisi nukahtanut. Kiitän suuresti tästä keinosta ystävääni Katia, joka vinkkasi sen minulle.

unettomuusJokaisen on varmaan löydettävä oma suosikkinsa runsaasta meditaatio ja hypnoosivideoiden tarjonnasta, joita löytää You tubesta esimerkiksi hakusanoilla Insomnia hypnosis tai insomnia meditation. Omien suosikkieni pointti on se, että niissä kerrotaan kiinnostava tarina. (Tosi kiinnostava, kun nukahdan…!) On myös tärkeää, että video on pitkä. On hyvä, että tarinan loppuessa äänitteessä on jotain ääntä. Lina Gracen videolla esimerkiksi on sateen ropinaa. Jos ääni lakkaa kokonaan, yhtäkkiseen hiljaisuuteen saattaa herätä. Jo tietoisuus siitä, että tämä keino toimii, auttaa pysymään rentona ja kaukana unettomuuspaniikista.

Jos uni on ongelma, kokeile tätä keinoa. Etsi valmiiksi puhelimeen videot ja laita korvakuulokkeet valmiiksi esille.

Allison Cullen, A.Vogel ravintoterapeutti kertoo tällä lyhyellä videolla mitkä asiat helpottavat vaihdevuosioireita ja joista myös on apua unettomuuteen.

Koeta kääntää ajatukset pois mahdollisest tulevasta huonosta yöstä. Ajattelen ettei se maailmaa kaada, jos herään. Valvon tovin, käyn vessassa, juon lasin vettä ja sitten kuuntelen videon – ja sitten onkin aamu ja herään. Toivottavasti kokeilet vinkkiäni menestyksellä!

Kauniita unia!

Hanna

Kommentit (2)
  1. Kiitos vinkeistä!Kärsin unettomuudesta lähes jatkuvasti.Minä joka nukuin aikaisemmin,kuin murmeli.Sydämen eteisvärinän hoitona käytettävä ”humautus” lyhytkestoinen nukutus (propofol)laukaisi uniongelman.Niitä , kun oli 6 kolmeen viikkoon🙄 Siitä lähtien(1.5 vuotta) ihanat katkeamattomat unoset on muisto vain.Kokeilen sun vinkkejä!

  2. hannasumari
    17.6.2019, 21:54

    Hei Katinka!
    Anteeksi että vastaukseni on viipynyt.Voi että – toivon koko sydämestäni, että saat parempia unia ja vinkistäni olis sinulle apua.
    Lämmöllä Hanna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *