Kirjavinkkejä: kun hyvä olo kiinnostaa

Kirjavinkkejä: kun hyvä olo kiinnostaa,  lue nämä kaksi kirjaa. Ensimmäinen auttaa keventämään, toinen venyttelemään. Esittelyssä Karita Tykkä 7 päivän detox ja Venyttely! Voi paremmin 30 päivässä.

7 päivän detox by Karita

Kirjan kirjoittaja Karita Tykkä neuvoo kirjassa kuinka vapautua kehon ja mielen myrkyistä, negatiivisista ajatuksista ja siitä, mikä ei palvele meitä enää. Johdannossa hän ottaa kantaa siihenkin, kuinka me koemme detox-sanan eri tavoin. Osa uskoo detoxiin, osa ei, ja se on kirjoittajan mielestä ok.

Tässä kirjassa opastetaan lempeitä keinoja tukea kehon omaa systeemiä. Mukana on ruokareseptejä ja ohjeita kuinka edetä mielen ja kehon kanssa. Karita myös kannustaa miettimään, mikä itselle on parhainta jatkuvassa tietotulvassa. Hyvä neuvo.

Kirjassa on myös ostoslista ruokiin, joita kuurin tueksi suositellaan. Niissä silmääni tarttui monta aineosaa, joista en ole kuullutkaan aiemmin. Myös lisäravinteita on jonkun verran. Tarvitaanko näitä kaikkea oikeasti, jäin miettimään.

Kirja on kelpo opas, jos trendikäs elämäntyyli kiinnostaa, eikä oikein tiedä mistä alkaa.

Kirjan ulkoasu on kaunis, samoin kuvat, joissa Karita on itse mallina. Mutta noottia kirjan taittoon, teksti on osin niin vaalea, että ikänäköisen on välillä melkein mahdotonta saada selvää, Tekstiä joutuu tihrustamaan aivan liikaa. Onko kauneuden vuoksi uhrattu liikaa käytettävyyttä?

Venyttely! Voi paremmin 30 päivässä

Readme.fi:n julkaisema kirja muistuttaa yksinkertaisesta asiasta eli säännöllisen venyttelyn tarpeesta. Olisi hyvä venytellä päivittäin ja monipuolisesti. Säännöllinen venyttely edistää kehon liikkuvuutta, parantaa ryhtiä, lievittää stressiä ja parantaa mielialaa.

Kirjassa onkin kätevästi jokaiselle päivälle oma ohjelma. Se koostuu venyttelyliikkeistä ja mukana on perustelua, miksi mitäkin tehdään.

Teksti ja piirroskuvat ovat selkeitä ja aloittelijakin osaa noudattaa ohjeita. Mukana on asiaa myös ruokavaliosta, hengityksestä jne.

Kirjan lopussa on vielä muutama ohjelma, kuten 10 minuutin hellä herätys, 10 minuutin dynaaminen lämmittely  tai 45 minuutin treeni, ryhti kuntoon tai jännitysten laukaiseminen.

Kirja toimii hyvänä liikemuistuttajana, jos esimerkiksi venyttely on uutta tai ei enää muista liikeiden suoritustapaa. Ainakin minut kirja innosti taas venyttelemään monipuolisesti. Olin jo unohtanut monta hyvää kikkaa.

Antoisia lukuhetkiä

Sini

Sinua voisi kiinnostaa

Kirjavinkkejä: muistelmia ja omakohtaisuutta

Kommentit (2)
  1. Eija Miettinen
    17.9.2021, 19:39

    Karitan kirja on jo kirjaston varauksessa. Venyttely menee varaukseen. Kiitos vinkeistä

    1. Hei
      Kiva kuulla.
      Hyvää viikonloppua,
      Sini

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *