Avoimuus ja uudistus siivittivät Finlaysonin menestykseen
Kun mainosmaailmasta kannuksensa luoneet Jukka Kurttila ja Pertti Pesonen yhdessä finanssialan Risto Voutilainen kanssa ostivat vajaa kolme vuotta sitten perinteisen Finlaysonin, monet tekstiilialan ihmiset suhtautuivat epäillen herrojen menestykseen. ”Eiväthän he ymmärrä alan erikoisluonnetta”, oli tavallinen tokaisu.
No, nyt vajaa kolme vuotta myöhemmin epäilijöiden ääni kellossa on muuttunut. Finlaysonin liikevaihto oli viime vuonna yli 35 miljoonaa euroa, liikevaihto kasvoi reippaasti kuihtuvalla alalla ja voittoakin jäi selvästi enemmän kuin aikaisempana vuonna.
Täytyy tunnustaa, että minäkin kohottelin kulmakarvojani, kun aikoinaan kuulin Finlaysonin uusista omistajista ja heidän taustoistaan. Aika nopeasti olin vakuuttunut, että nythän yrityksen toiminnassa on potkua ja draivia. Hissuttelu on jäänyt taakse. Olen ollut muutamissa infoissa ja seminaareissa kuuntelemassa Jukka Kurttilaa ja hänen ajatuksiaan – ja olen vaikuttunut.
Miten tämä onnistui? Varmaan suurin syy on ollut se, että yrityksen kaikki toiminnot on uudistettu, kaikki aikaisempi on kyseenalaistettu. Jukka Kurttila on lukuisissa haastatteluissa ja seminaareissa korostanut avoimuuden ja vastuullisuuden merkitystä. ”Alalla on tapana -sanonnat oli varmin tapa tehdä asiat toisin. Olemme uusineet yrityksen arvot, avoimuuden, myynti- ja jotamistavat ”, totesi Jukka Kurttila.
Monet kyynikot korostivat, ettei Finlayson tee tai teetä tuotteita Suomessa. No, ei todellakaan. Kurttilan mukaan yhtiö olisi ollut puolessa vuodessa konkurssissa, jos valmistus olisi pidetty kotimaassa. Hän vertaa kahta yhtiötä: Ikeaa pidetään ruotsalaisena, vaikka tuotantoa ei ole Ruotsissa. Tai Kone on suomalainen, vaikka hissit ja liukuportaat tehdään muuallakin kuin Suomessa.
Vastuullisuus lähti maalaisjärjestä. Yhtiön vastuullisuusajattelulla on pitkät perinteet. Jo vuonna 1836 yhtiö piti huolta työntekijöistä, rakennettiin sairaala jne.
Pelkkien mallistojen uudistus siis riittänyt Finlaysonille. Tosin mallistojakin on uudistettu. Aikoinaan pidettiin rohkeana vetona eroottisten Tom of Finland -tuotteiden lanseerausta. Sitten yhtiö alkoi kerätä vanhoja lakanoita ja teetti niistä suuren suosion saaneita räsypaloja. Helmikuussa yhtiö pyysi asiakkaita tuomaan vanhat farkut myymälään. Niistä on tarkoitus tehdä pyyhkeitä. Uusin innovaatio on pussilakana ja tyynyliina, joille yhtiö antaa 50 vuoden takuun. Rohkeaa ja innovatiivista ajattelua.
On hienoa huomata, miten lähellä pohjamutia tarpova yhtiö on saanut uuden nosteen. Menestystä syntyy, kun ajattelee aivan toisin kuin alalla on ollut tapana. Alan kuin alan vakiintuneet käytännöt on määrätyn väliajoin syytä kyseenalaistaa, pitää ajatella toisin. Vastavirtaan uiminen kannattaa.
Kaisa
Kuvat Finlayson