Naiselo 45+
Naiselo 45+

Eläköön naiset, sisaruus ja avoin kannustus! Onko kyseessä vain naistenpäivän huuma vai päästäänkö eteenpäin?

Uskallatko olla oma itsesi, erottua massasta, mennä rohkeasti unelmiesi perässä ja toteuttaa ne? Jaksatko, haluatko tai viitsitkö kannustaa toisia naisia ja olla puukottamatta selkään? Muun muassa näitä asioita pohditaan kahden suomalaismerkin eli Lumenen ja Stockmannin mainoskampanjoissa, jotka lanseerattiin tänään.

Olin eilen Lumenen Light The Way -kampanjan esittelytilaisuudessa. Kampanja julkistettiin tänään naistenpäivän kunniaksi. Tilaisuudessa kerrottiin itse kampanjasta ja sen keulakuvista. Kampanjan kasvoina toimii viisi omalla alallaan menestynyttä suomalaista naista. He ovat Saimi Hoyer, Meeri Koutaniemi, Janita Autio, Nooralotta Neziri ja Pihla Viitala.

Kuva: Jan Lehner

Lumenen mukaan ”he näyttävät esimerkkiä muille kanssasisarilleen kuinka uskallus, erottuminen, naisten puolien pitäminen, suunnan näyttäminen sekä pelottomuus avaavat elämässä uusia ovia ja tuovat eteen mahdollisuuksia.

Kaikkia kampanjan kasvoja yhdistää sisu, itsenäisyys ja rohkea usko itseensä. Lisäksi he uskaltavat rikkoa rajoja ja haastaa naiseuteen liittyviä stereotypioita sekä tuoda epäkohtia esiin omien kokemustensa kautta.”

Kampanjaan liittyen Lumene oli myös kartoittanut suomalaisten naisten käsityksiä itsestämme ja miten naiseus nykyisin koetaan.  Kiinnostavaa kuultavaa. Neljä viidestä uskoo, ettei sukupuoli ole este tai edellytys menestykselle. Naiset kuitenkin toivoisivat työelämään selvästi enemmän tilaa erilaisille persoonille ja johtamistavoille.

Vain reilu kolmannes suomalaisnaisista uskoo täysin siihen, että he voivat olla sekä menestyneitä että pidettyjä. 71 % tutkimukseen vastanneista myös uskoo, että kauneuskäsitykset tulevat monipuolistumaan. Näin varmaan tuleekin tapahtumaan ja se on tervetullutta. 

Ilahduin kampanjasta, idea on hyvä ja henkilöt mielestäni hyvin valittuja. Vaikka kaikki ovat suht nuoria, heissä on jotain, johon aikuisenkin on helppo samaistua. Itse liikutuin Saimi Hoyerin puheenvuorosta. Saimi on käynyt viime vuosina kovan mankelin läpi, silti jaksanut eteenpäin. Kunnioitan. Ja vaikka hän onkin ollut jääkuningattaren maineessa, niin on ihan oikein, että jää-sana on viivattu yli hänen yllään olleesta t-paidasta.

Tänä aamuna piipahdin Stockmannilla Helsingin keskustassa. Sielläkin oli naisten päivän innoittamana kampanjalanseeraus, joka kovin paljon muistutti Lumenen kampista. Siinäkin oli suunnannäyttäjänaisia, mutta mutta. Kaikki olivat nuoria bloggareita. Yksi heistä vieläpä sama kuin Lumenen kampanjassa. Kampanjan mainosfilmissä toki vilahti aikuisempikin nainen – puettuna päästä varpaisiin eläinkuosiin, voimakkaaseen meikkiin ja kissa-aurinkolaseihin. Näinkö meidät aikuiset naiset nähdään vai onko tämä tavisnainen, joka rikkoo rajoja? Ohi meni ainakin minulta.

Ärsyynnyin sen verran, että kysyin projektissa mukana olleelta stockmannilaiselta, että onko aikuiset naiset tarkoituksella unohdettu ja satsataanko tietoisesti nuorempaan kuluttajaryhmään. Vastauksena oli hämmästys, olihan mukana se leopardinainen filmissä. No, ehkä muussa materiaalissa on sitten meikäläisillekin verrokkihenkilöitä. Kaikkia kunnia näille IT-tytöille, mutta kovin helposti minä ainakaan en heiltä menisi kysymään elämänohjeita tai pukeutumis- ja meikkivinkkejä.

Olisin mieluusti nähnyt kummassakin kampanjassa edes yhden tyylikkään aikuisen naisen. Mekin haluamme kuulua  joukkoon, näkyä ja tulla nähdyiksi.

Taputan silti aidosti molemmille kampanjoille, tosin Lumene veti mielestäni pidemmän korren. Hyvä, että luodaan joukkohenkeä, kannustetaan, vahvistetaan ja voimaannutetaan.

Sini

PS Eniten Stockmannin kampanjassa ilahdutti, että tavaratalon nimi on pari seuraavaa kuukautta Stockwomann. Hauska sanaleikki. En ole koskaan ajatellut, että tavaratalon nimi olisi miehekäs.

Kommentit (5)

  1. Pinkit korkokengät blogin Maiju

    Voi tämä on niin tärkeä puheenaihe. Kun joku brändi uskaltaa nostaa keulakuvakseen liki 60-vuotiaan naisen, niin se saa kyllä niin paljon positiivista huomiota. On hienoa, että tästä puhutaan, koska jos brändit unohtavat meidät, niin me unohdamme brändit. Näinhän se menee. Nyt on meidän aikamme pitää tätä aihetta esillä. Voisimme tietenkin pistää boikottiin jokaisen brändin, joka meille kääntää selkänsä.

    Pitäisiköhän meidän yhdessä ottaa tämä puheenaiheeksi vaikka videolla? Aihe on hyvin herkullinen.

    • sini

      Hei Maiju

      Pidetään aiheesta meteliä yllä ja videokin käy. Kukas se kissan hännän nostaa, ellei kissa itse. Pahoittelen, että vastailen täällä nyt hieman myöhässä, nousi illalla kova kuume. Onneksi nyt jo poissa.

  2. Tiia K

    Nyt on kirjoitettu samasta aiheesta molemmat ja vain hieman eri tavoin. Onneksi Stockmannin oman kamppiksen ja nyt en kirjoita tuosta lanseerauksesta, kasvona on Seela Sella. Hyvin samanlaiset rohkeus lauseet, kuin Lumenen kampanjassa, mutta jotenkin uskottavampana. enen kampanja menee siinä vikaan, että rohkeus kumpuaa enemmän eri ammattinimikkeistä, mutta kaikkia naisia yhdistää suht nuori ikä, hoikka vartalo ja kauneus ja se tekee Lumenen kampanjasta valjun ja epäuskottavan. Kalevala Koru myös mainosti tänään näyttävästi eri ikäisten naisten kasvoilla ja erilaisten. Jos halutaan olla rohkeita ja rajoja ja stereotypioita rikkovia, silloin tarvitaan jo paljon enemmän.

    Nuorten maailmako, ei jos pidetään meteliä asiasta, mutta omaan tapaamme eli diplomaattiselle tyylillä. <3

  3. Anna

    Mainio kommentti, hyvä Sini! 20 vuotta Stockan lehtikortin haltijana, satoja (asiallisia) lehtijuttuja mm. Otavamedian ja Sanoma magazinesien (aikuisille kuluttajille kohdennetuissa) naistenlehdissä ja niissä jokunen tuhat Stockan tuotetta ei ole vuosien saatossa tuottanut minulle ainoaakaan kutsua yhteenkään Stockan infoon tai näytökseen. Enää ei ole väliäkään, kiinnostavat brändit, tuotteet ja design löytyvät paremmin toisaalta.

    • sini

      Hei Anna

      Kiitos kommentistasi, aika paljon nousee epäonnistuneita yhteistyökumppani- ja asiakaskohtaamisia nyt esiin, kun joku avasi tulpan puhua niistä ääneen. Ehkä on ihan hyvä ”nostaa kissa pöydälle”. Jos joku oppisi mokista nyt jotain. Liian usein asioista kertominen koetaan ”palkinnoksi” tiedon välittäjälle. Viestin tavoite unohtuu kaiken ”kiva, kiva” -sälän sekametelisoppaan.

      Sini

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.