Hortoilu kunniaan – kunto nousuun

Hortoilu kunniaan – olisiko siinä laiskan ihmisen kuntoiluteesi tälle koronakaudelle? Ajattelin kokeilla, sillä hieman taas ahdistaa kun kaikki liikuntasuunnitelmat menivät jälleen kerran mönkään rajoitusten  vuoksi.

Kaikki aktiiviset ihmisethän rientävät paikasta toiseen hyvinvointimittareidensa kannustamina. Minä olen toista maata. Mittaan lähinnä askelmääriä. Muuten luotan omiin tuntemuksiini siitä, mitä kehoni tarvitsee. Vanhanaikaistahan se on, kun on monenlaisia hyviä keinoja tarkkailla itseään paremmin ja varmaan tehokkaamminkin.

Minä ahdistun ennen pitkään näihin härpäkkeisiin ja niiden tilastoihin. Helpollahan sitä saisi kaikenlaista oleellista, kannustavaa ja tärkeääkin dataa itsestään.

Kaisa kehuu Oura-sormustaan ja seuraa hyvinvointiaan tarkkaan ja hyvällä menestyksellä. Sormus on kauniskin. Minulle sormus ei harmi kyllä sovi, sillä sorminivelieni koko vaihtelee päivittäin ja sormus puristaa.

Huomaan kulkevani mielelläni veden äärelle. Vesi ja avaruus rauhoittavat mieltäni ja kuljettavat ajatukseni milloin minnekin.

Älykello olisi ehkä yksi ratkaisu, mutta en ole edelleenkään vakuuttunut siitä kohdallani. En muista laittaa kelloa ranteeseen tai unohdan sen milloin minnekin. Kokemusta tästä on.

Niinpä napsautan ulkoilemaan lähtiessä kännykästä SportsTracker-appin päälle ja ajattelen sen riittävän.  Hehkutin muutama vuosi sitten 10 000 päivittäisen askeleen kävelyä ja sitä pyrin jatkamaan edelleen.

Lisäksi teen kotiportaikossa porrastreeniä, kun nousen portaat 7 kerrokseen ja kipaisen alas useamman kerran päivässä.

Koska kuntosalille ei edelleenkään pääse, jumppaan verkon kautta. Ensi viikolla osallistun jälleen Oona Kivelän Keskivartalo vahvaksi -kurssille, jonka olen havainnut hyväksi jo aiemmin. (Olen maksanut kurssin itse).

Ja tietenkin, käynhän edelleen avannossa kolmisen kertaa viikossa. Meinasi tämän asian hehkutus taas unohtua!

Hortoilu kunniaan olkoon siis teemanani

Olemme mieheni kanssa ottaneet tavaksi hortoilla kaupungilla katselemassa meille uusia kaupunginosia ja ihastelemassa vanhempia. Välillä ajelemme jonnekin raitsikalla tai autolla ja hortoilemme määränpäässä.

Kaupunkimaisema avautuu kävellessä aivan eri tavoin kuin vaikkapa autolla suhatessa.

Nappaamme mukaan autoon nastakengät, koska aina ei voi tietää, millaiset tiet määränpäässä odottavat.

Välillä teemme kotoa pitkiä lenkkejä. Päivän askeleet täyttyvät huomaamatta, välillä tuplanakin.

Juuri nyt on kiva kuljeskella Helsingin jäillä. Näkymät mereltä kaupunkiin ovat yllättävän kivoja. Ja pääseehän täällä tutustumaan vaikkapa saariin, joihin ei kesällä tule mentyä. Hieman harmittaa, että sukset ovat mökillä. Kotipihasta näyttää lähtevän hyviä latuja lähimaastoon ja jäälle.

Miten sinä ylläpidät kuntoasi nyt kun pakkanen paukkuu ja liikuntatilat ovat suljettuina?

Sini

Sinua vois kiinnostaa myös

Venyttely lenkin jälkeen

Tasapainojumppa auttaa pysymään pystyssä

terveys-ja-hyvinvointi terveys
Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *