Hyvä sää innostaa ostoksille?

Kuulin radiosta, että kiinalaisen tutkimuksen mukaan kaunis sää saa ihmiset rientämään ostoksille. Uskon tämän tiettyyn rajaan saakka.

Tämä ilmiö on ilmeisesti maailmanlaajuinen.

Muistan aikaisemmasta työstäni, jolloin seurasin tarkasti muotikaupan myyntiä ja ilmiöitä, että kevään ensimmäiset kauniit säät kiihdyttivät kassakoneen kilinää. Silloin kaupaksi menivät vähän kevyemmät ja värikkäät vaatteet ja kevättakit. Jos sitten sää vaihtui jälleen koleaksi tai sateiseksi, kauppa muuttui nihkeäksi.

Kesällä ensimmäiset todella lämpimät säät innostivat naiset uima-asuostoksille. Jos sitä lämmintä ei tullut riittävän aikaisin, rantavaatteiden kauppa oli seis.

Kun sitten helleraja rikkoutui, kaikki halusivat olla vain ulkona, rannalla, terasseilla jne. Kun hellettä oli jatkunut pitkään, alusasukaupat saivat asiakkaita.

Nyt kun Suomi on ollut Euroopan lämpimin paikka, olen huomannut, että ainakaan vaatekaupoissa ei ole ruuhkaa. Sitä vastoin puistot, terassit, rantakalliot yms. ovat täynnä väkeä. Eli tästä harvinaisesta sääilmiöstä halutaan nauttia ulkona eikä mennä kauppoihin.

Se on mielenkiintoista, että me suomalaiset lähdemme ostoksille vasta siinä vaiheessa, kun juuri tuon säätilan vaatteita tai kenkiä tarvitaan – ei yhtään aikaisemmin. Talvitakkikin ostetaan siinä vaiheessa, kun ei enää pärjätä sillä ohuella takilla.

Olisiko meidän syytä oppia ennakoimaan? Silloin valikoimat ovat ehkä paremmat kuin siinä vaiheessa, kun kaikki muutkin rientävät ostoksille.

 

Kun mietin omaa ostokäyttäytymistäni, käyttäydyn jossain määrin samalla tavalla kuin muutkin: kauniilla säällä mieli tekee jotain uutta. Tosin esimerkiksi takit tai muut vaatteet ja kengät, joita oikeasti tarvitsen, ostan ennen kuin kausi varsinaisesti alkaa, jotta tuote on heti käytettävissä, kun sää sitä vaatii. Juhlavaatteetkin ostan yleensä silloin, kun näen mieleisen – etsimättä. Jos jättäisin sen siihen hetkeen, kun jotkut juhlat ovat jo lähellä, en taatusti löytäisi mieleistä. Kompromissivaatteet jäävät yleensä vähälle käytölle, ellei peräti käyttämättä. Näin ainakin minulle joskus aikoinaan on käynyt. Siperia opettaa…

Samaisessa radiouutisissa kerrottiin myös, että ruotsinkielisessä kauppakorkeassa, Hankenissa on meneillään vastaava tutkimus. On mielenkiintoista nähdä, millaiset tulokset siellä saadaan.

Kaisa

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *