Hyvinvoinnin seuranta koukuttaa

Hyvinvoinnin seuranta on ollut minulle arkea jo yli viisi vuotta. Aluksi ranteessani oli Polarin Loop. Vuoden alussa siirryin Oura-heimoon.

Olin ollut Loopiin suhteelllisen tyytyväinen, mutta vähitellen halusin tietää hyvinvoinnistani vähän enemmän kuin tuon rannekkeen antamat tiedot. Olin tutustunut Ouraan googlettamalla, mutta lopullinen päätös syntyi tyttäreni Ouran kautta. Päätin marssia Elisa Kulma -kauppaan ostoksille. Teräksenvärinen sormukseni maksoi 314 euroa. Hyvinvoinnin seuranta pääsi seuraavalle tasolle.

Hyvinvointi oura

Osa porukoista ei ole lainkaan kiinnostunut hyvinvointinsa eri tekijöistä. Minä taas olen koukuttunut tietämään mm. uneni määrän, laadun, leposykkeeni, askeleitteni määrän.

Uni

Uni on niin äärimmäisen tärkeä tekijä hyvinvoinnin näkökulmasta. Lue vaikka Mattthew Walkerin Miksi me nukumme, unen voima -kirja.

Oura muistuttaa joka ilta klo 20.30 ihanteelllisesta nukkumaanmenoajastani, joka on klo 22.30-23.15 ja kehottaa valmistautumaan laadukkaille unille aloittamalla kehon ja mielen rauhoittamisen.

Hyvinvoinnin seuranta nukkumaanmenoaika

Aamulla ensimmäiseksi tarkistan Ourasta unitiedot: miten paljon olen nukkunut, millaista uni on ollut, miten paljon on ollut syvää unta, entä REM-unta tai kevyttä unta, olenko heräillyt yöllä, miten leposykkeeni on laskenut jne.

On ollut mielenkiintoista seurata, että joskus olen nukkunut 7,5 tuntia, mutta siitä on ollut syvää unta vain 19 minuuttia! Ei ihme, jos aamulla veto on vähän pois.

Hyvinvoinnin seuranta uni

Aktiivisuus

Aamun tiedoissa on myös maininta edellispäivän aktiivisuuden, unen ja levon tasapainosta. Välillä saan kiitosta ja välillä Oura muistuttaa joko liian laiskasta liikkumisesta tai levon merkityksestä (eli silloin olen ollut liian aktiivinen).

Askelten lisäksi näen niitä vastaavan kilometrimäärän, miten paljon liikkumisesta on ollut kevyttä, kohtalaista ja raskasta, onko Oura muistauttanut liian pitkästä istumisesta (vähintään kerran tunnissa pitäisi nostaa pyrstö penkistä eikä jumittua tietokoneen ääreen tai sohvan nurkkaan).

aktiivisuus

Valmius

Valmiuden osatekijöistä näkyvät mm. leposykkeen, HRV-tasapainon (sykevälivaihtelun), kehon lämpötilan, palautumisindeksin, unen, unen riittävyyden ja edellisen päivän aktiivisuuden tasot: ihanteellinen, hyvä, kiinnitä huomiota.

hyvinnvoinnin seuranta

Kuumemittarin korvike

Kun sain ensimmäisen koronarokotteen, heräsin yöllä outoon oloon. Katsoin kännykältä Oura-tiedot, josta kävi ilmi, että kehoni lämpötila oli 1,8 astetta normaalia korkeampi – eli minulla oli kuumetta. Tarkistin tilanteen vielä digitaalisella kuumemittarilla, joka antoi saman lukeman.

Seuranta ja lataus

Seuraan tietoja kännykälläni. Ohjelman lataaminen ja käyttäminen on todella helppoa ja vaivatonta. Sormus on sormessani 24/7, vain lataushetket ja käsienpesun aikaan se on pois sormestani. Lataan sormusta latausalustassa noin 4 päivän välein.

Hyvinvointi ouran lataus

Miten vaikuttanut minuun?

Jos Oura herjaa esimerkiksi unesta, pyrin seuraavana iltana valmistautumaan uneen edellistä yötä paremmin: syön illalla kevyemmin, yritän laittaa iPadin pois aikaisemmin jne.

Ja jos illalla olen huomannut, että päivätavoitteestani puuttuu askeleita, ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen lähtenyt vielä kävelylenkille klo 20, jotta saan 10000 askeleen tavoitteeni täyteen.

Summa summarum: olen ihan koukussa Ouraan – eikä tämä ole maksettu mainos, sillä ostin Ouran ja maksoin siitä normaalihinnan.

Onko sinulla jokin hyvinvointiasi mittaava laite? Miten hyödynnät sitä?

Kaisa

Ouran kotisivuilla voit tutustua tarkemmin tuotteeseen.

terveys-ja-hyvinvointi terveys
Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *