Ilmiö: tiedostava ja läsnäoleva kävely
Koronan aikaan olemme kävelleet enemmän kuin aikoihin – tai ainakin minä olen. Mutta olemmeko kävelleet niin, että tiedostamme ympärillä olevan maiseman ja olleet läsnä mahdolliselle kävelykumppanille keskittyen vain näihin seikkoihin?
Kun sain kutsun tulla tutustumaan Sissi Kärkkäisen ja Ria Sirénin kehittämään SoulwalkHelsinki-kävelykonseptiin, ensin hämmästelin, mistä on kyse. Miten se eroaa “tavallisesta” kävelystä? Konseptin luoneet Sissi ja Ria totesivat: “SoulwalkHelsinki -kävely on tiedostavan elämän luontokävelyä suomalaisessa maisemassa. Kävelyiden ydin on pyrkimys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja läsnäoloon.”

Sää suosi, kun pieni ryhmämme – muistaen turvavälit – käveli Lauttasaaren rannoilla vaihtelevissa maastoissa. Kävellessä keskustelut käynnistyivät ihan luontevasti parin, kolmen henkilön kanssa ilman ohjailua. Välillä pysähtelimme ihailemaan maisemia ja ottamaan kuvia.

Ria ja Sissi olivat valinneet päätepisteeksi suojaisan kallion, jossa meitä odotti maittava aamiainen.

Sissi ja Ria kertoivat kävelykonseptista, jonka jälkeen alkoi ns. ohjattu keskustelu tarina tarinasta -ajatuksella – eli jokainen sai halutessaan kertoa oman näkemyksensä aamun läsnäolo-teemasta. Jos joku halusi olla hiljaa ja vain kuunnella, sekin oli mahdollista. Ketään ei “pakotettu” osallistumaan.
Meidän pienessä, neljän toimittajan ryhmässä keskustelu soljui helposti, siinä ei ollut mitään väkinäistä. Aamiainen maistui, mielenkiintoiset keskustelut ja luonto inspiroivat. Oli helppo olla läsnä, ajatukset olivat tilanteessa eivätkä vaeltaneet työhaasteissa. Kolmen tunnin sessio meni kuin siivillä, ja samalla tuli kuin “vahingossa” käveltyä yli 15000 askelta.

Sissi ja Ria kertoivat, että he virallisesti käynnistävät kerran kuukaudessa olevat SoulwalkHelsinki-kävelyt kesällä: 10.6., 9.7., 20.8. ja 17.9. (tietysti säävarauksella). Ilmoittautumiset SoulwalkHelsinki-facebooksivujen ja -Instagramin kautta. Osallistujat maksavat vain aamiaisista 15-20 euroa / henkilö.
Kaisa
Surullista tämä luonnon tuotteistaminen ja kaupallistaminen. Luonnon siivellä mainostetaan vaatteita, ravintoloita ym.
Kuulostaa jenkkimeiningiltä ja hyvin pinnalliselta! Meillä Suomessa on kansallispuistot joissa tapaa ihmisiä ja jokainen voi ulkoilla omana itsenään ilman maksua.
Hei Anna-Lisa, kiitos kommentistasi.
Tuossa SoulwalkHelsinki -kävely- ja keskustelusessiossa maksetaan vain aamiaistarjoilusta. Ja tottahan toki jokainen voi koota oman porukkansa, ottaa eväät mukaan ja mennä luontoon keslustelemaan ilman SoulwalkHelsinkiä.
-Kaisa