Näin syntyi Naiselon oma suihkusaippua!

Kosmetiikka on intohimon ja bisneksen, tieteen ja huuhaan sekametelisoppa. Siksi onkin hyvä aika ajoin päivittää omaa tietotaitoaan. Siihen meillä oli kesäkuussa mainio tilaisuus, kun osallistuimme Teknokemian yhdistys ry:n järjestämään kosmetiikan workshoppiin, jonka aiheena oli kosmetiikan säilöntäaineet. Nehän ovat viime aikoina olleet kosmetiikan mediaseksikäs kuumaperuna.

Kuulimme tiiviin koosteen siitä, miten kunkin tuotteen säilöntäaine valitaan, mitkä muut tekijät siihen vaikuttavat.

Tilaisuuteen osallistui kauneustoimittajia ja suosittuja, kosmetiikasta kirjoittavia bloggareita.

 

Luennoitsijoina toimivat vasemmalta tuotekehityskemistit Juha Issakainen, KiiltoClean ja Laura Martikainen, Berner, Teknokemian Yhdistyksen asiantuntijat, kemian DI:t  Eeva-Mari Karine ja Sari Karjomaa ja tohtorikoulutettava, farmaseutti ja estenomi Päivi Kousa Helsingin yliopistolta.

 

Kuulimme faktatietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat säilöntäaineen valintaan ja määrään. Säilöntäaineilla taataan tuotteen turvallinen käyttö koko sen elinkaaren aikana ja minimoidaan tuotteen pilaantuminen. Myös tuotantoprosessi ja pakkaus vaikuttavat. Esimerkki ilmatiiviiseen pumppupakkaukseen pakattuun voiteeseen tarvitaan vähemmän säilöntäaineita kuin laakeaan avosuiseen rasiaan pakattuun tuotteeseen.

Oli hieman yllättävää kuulla, että jo ilmankosteus voi käynnistää bakteeri- ja homekasvun. Olin aiemmin luullut, että siihen tarvitaan vettä tai öljyä.

 

Vaikka säilöntäaineita morkataan, säilöntäaineeton tuote on isompi riski, sillä jo kolmessa viikossa tuote alkaa pilaantua, kuten kuvassa näkyy.

 

Säilöntäaineet ovat siitä jännä juttu, että on myös paljon ainesosia, joilla on säilöviä ominaisuuksia, mutta joita ei ole listattu säilöntäaineiksi. Silloin tuotetta saatetaan markkinoida säilöntäaineettomana, vaikka aivan tarkalleen näin ei olekaan.

Ja sitten olikin aika siirtyä laboatorion puolelle, pukeutua valkoiseen takkiin ja aloittaa suihkusaippuan valmistus. Se meille selvisi, että olemme aivan liian malttamattomia ja suurpiirteisiä kemian puuhissa. Meillä oli hyvinkin tarkat kirjalliset ohjeet, mutta olipa tuskattuvan tarkkaa puuhaa saada juuri se oikea määrä.

Ensin miinustetaan maljan paino ja sitten lisätään tippa tai minimaalinen murunen kerrallaan jne….

 

 

Meidän tuote on NiceLife – kiva elämä. Siis vähän niin kuin Naiselo.

 

Tavoite oli, että tuotteen tuoksu, väri, nimi ja etiketti pelittävät yhteen, ja tuote myy itse itsensä hyllystä. Meidän tuotteen väri ei ehkä mennyt nappiin ainakaan etiketin hennon naisellisen tyylin kanssa. Mutta itse tuote on ok, kyllähän se hyvin pesee!

Kaikkien osallistujien valmistamat tuotteet.

 

Hauska iltapäivä muistutti jälleen, kuinka vaativaa ja tarkkaa kosmetiikan valmistaminen ja markkinointi ovat. Usein unohtuu, että kaiken kosmetiikan tuotekehitystä tekevät yliopistotason koulutuksen saaneet kemistit ja tutkijat.

Sini ja Kaisa

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *