Kroppa auki

Istutko paljon koneen ääressä? Tuntuuko, että keho painuu kasaan ja ryhti romahtaa? Nämä yksinkertaiset liikkeet auttavat, ovat vastaliikkeitä istumiselle. Ota kroppa auki -liikkeet rutiiniksi ja tee niitä joka päivä ja vaikka monta kertaa päivässä. Huomaat taatusti eron olossasi: hartiat kevenevät ja ryhti oikenee!

Kroppa auki -liikkeissä käytetään hengitystä apuna: avaava vaihe tehdään aina sisäänhengityksellä. Tee jokaista liikettä vaikka 10 kertaa, mutta muista, että yksikin kerta on parempi kuin ei yhtään.

Askel taakse & sivutaivutus

Astu sisäänhengityksellä vasemmalla jalalla taakse ja koukista polvia hiukan. Ojenna vasen käsi suoraan ylös ja kallista ylävartaloa oikealle. Tunne venytys käsivarressa, kyljessä ja lonkan koukistajassa. Palauta uloshengityksellä jalat vierekkäin ja tee sama toiselle puolelle.

kroppa auki sivutaivutus

Rintakehän avaus

Vie oikea jalka eteen, siirrä sisäänhengityksellä paino sille ja nosta vasen kantapää ylös. Avaa samalla kädet hartioiden korkeudelta sivulle, kämmenet ylös ja peukalot taaksepäin. Palauta uloshengityksellä kädet alas ja paino molemmille jaloille. Tee kymmenen kertaa ja vaihda sitten vasen jalka eteen. Tunne venytys rintalihaksissa ja käsivarsissa.

kroppa auki jalka taakse

Käsien avaus ja rintakehän kierto

Seiso lantionlevyisessä haara-asennossa kädet vartalon sivuilla. Vie sisäänhengityksellä oikea käsi eteen ja vasen taakse niin, että kummassakin kädessä peukalo näyttää ylöspäin. Palauta uloshengityksellä kädet kylkien viereen ja tee seuraavalla sisäänhengityksellä liike toisinpäin. Yritä pitää lantio paikallaan ja anna katseen kääntyä takimmaiseen käteen. Tunne kierto selkärangassa ja venytys käsivarsissa.

vartalo auki kierto

Taaksetaivutus ja pyöristys

Seiso lantionlevyisessä haara-asennossa ja nosta kädet ylös. Hengitä sisään ja tee pieni taaksetaivutus. Laske uloshengityksellä kädet alas ja rullaa selkä pyöreänä eteentaivutukseen. Hengitä alhaalla sisään ja rullaa uloshengityksellä takaisin alkuasentoon.

vartalo auki rullaus

Liikkeet videolla

Anna Tuomikoski

Lisää Annan jumppavinkkejä:

Tasapainojumppa auttaa pysymään pystyssä

Käsipainotreeni on tehokas kotijumppa

Trikkeripallojumppa auttaa lihasjumeihin

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *