Naiselo 45+
Naiselo 45+

Kuihtuuko kauneusbisnes kohta olemattomiin?

Kosmetiikan myynti taaplaa nollalinjalla, myymälöitä suljetaan ja työpaikat vähenevät. Kuluttaja ei silti kärsi kosmetiikkan puutteesta, verkkokauppa tuo kaiken tarvittavan vaikka maailman ääristä.

Stockmann lopettaa suurimman osan Beauty-ketjun liikkeistä. Sokos lopettaa ainakin kaksi Emotion myymälää. Kiehl’s sulkee Galleria Esplanadin myymälän Helsingissä. Myös moni pienempi kosmetiikkamerkki on joutunut luopumaan myyntipaikastaan tavarataloissa, kun kauppa ei ole käynyt tarpeeksi hyvin. Lopetuksen myötä alan työpaikat vähenevät ja moni pienyrittäjä laittaa lapun luukulle.

Miten tähän on tultu? Yksi syy on tietenkin talouden taantuma, mutta vaikutuksensa on myös kuluttajakäyttäytymisellä. Yhä useampi ostaa tuotteensa verkkokaupoista. Niilläkin on eronsa ja vaikutuksensa paikalliseen hyvinvointiin.
Oletko miettinyt, että jos ostat ulkomaisesta verkkokaupasta, verotulot ja myös työllisyysvaikutukset valuvat ulkomaille. Kotimainen verkkokauppa työllistää sen sijaan kotimaista maahantuojaa, varasto-, kuljetus- ja postitustyöntekijää ja jättää verorahatkin kotimaahan.

Ulkomaisessa verkkokaupassa houkuttaa toki tarjonnan monipuolisuus ja usein myös edullinen hinta. Aina ei kuitenkaan tiedä, saako verkkokaupasta sitä mitä haluaa. Kosmetiikassa ja ravintolisissä on paljon tuoteväärennöksiä liikkeellä. Niitä ei tunnista netin valokuvan perusteella, eikä välttämättä itse tuotteestakaan.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin kotimainen valmistaja tai jakelija, jonka yhteistyön voi varmistaa maahantuojalta, on turvallisempi ostopaikka.

Vaaravyöhykkeessä ovat myös kauneushoitolat ja kosmetologit. Kun halpojen hoitojen perässä mennään maailmalle, kotimainen alan ammattilainen kärvistelee kohoavien vuokrien ja palkkojen kanssa.
Olisiko viisaampaa maksaa hieman enemmän ja vahvistaa oman maan ostovoimaa kuin mennä merta edemmäksi kalaan muutaman euron halvemman hinnan perässä? Itse olen keskittänyt entistä enemmän ostojani lähipalveluihin ja kotimaisiin tai kotimaisten maahantuojien tuotteisiin.

Toki kirjoitamme tässä blogissa myös ulkomaisista palveluista ja tuotteista silloin, kun hinta on suhteessa laatuun tai tuote ja palvelu ovat muuten kiinnostavia.

Oletko sinä huolestunut ostokäyttäytymisesi seurannaisvaikutuksista? Vai onko sinulle tärkeintä, että saat tuotteen tai palvelun mahdollisimman edullisesti?

Sini

Kommentit (20)

  1. Annika Ekström

    Moi!
    voin kirjoittaa että ihan hinnat. Hoidot ovat oikeasti kalliit ja tuotteet myös. Haluaisin käydä hoidoissa ja ostaa tuotteita, mutta ihan yksinkertaisesti ei ole mitenkään varaa. Sanotaan ”vain” 60€ vain??? Tuo raha summa on valtava 1tunnin hoidosta? Ja taso paikoillakaan ei ole aina parasta A luokkaan. Eräässäkin paikassa mainostettiin hiljaisrna ja sanonko mitä.. Otetaan facediili Ym juttuja ja asiakkaat saa sitten kärsiä kun Oikeen ääneen valitetaan seinän takana kun pitää tehdä näin halvalla..

    • Sini Kesänen

      Hei Annika
      On jännittävää katsoa, vaikuttaako ruuan hintojen alentaminen myös kosmetiikkaan ja kauneuspalveluihin. Seurataan tilannetta.
      Sini

  2. Jonpe

    Se nyt vaan on niin, että ostovoima laskee laskemistaan. Ihmisten on pakko karsia ”ylimääräisiä” kuluja pois menoistaan. Itse en ole käynyt minkäänlaisessa hoidossa yli vuoteen. Ei vaan ole ylimääräistä rahaa. Lisäksi hoitojen hinnat tuntuvat monissa paikoissa vain nousevan.

    Itse tilaan varmaankin 70% netistä tilaamastani tavarasta ulkomailta. Jos hintaeroa on yli 20%, niin päätökseni kallistuu automaattisesti ulkomaiseen nettikauppaan.

    Lisäksi olen havainnut ulkomaisten nettikauppojen asiakaspalvelun, toimitusten ja yhteydenpidon monesti paremmaksi kuin kotimaisen ”Asiakas on aina väärässä”-asenteella toimivan nettikaupan.

    Nytkin blogisti syyttää suomalaisia (asiakkaita) ”ostospakolaisuudesta”, vaikka tilanne olisi helposti korjattavissa päivittämällä hintoja ja omaa palvelualttiutta, esim. niin, että sähköpostia katsotaan muutenkin kuin kerran viikossa..

    • Sini Kesänen

      Hei Jonpe
      Kiitos kommentista. Tarkoitukseni ei ollut syytellä ketään, vaan herätellä miettimään ostamista kokonaisuutena, ei pelkästään hintaa. Olet oikeassa, että suomalaisilla on palveluasenteessa paljon parantamista. Itsekin oikein hätkähdän välillä, jos saan hyvää ja nopeaa palvelua.
      Sini

  3. Jaana Jussila

    Heippa!

    Minusta kirjoitit kyllä asiaa. En ole ostanut kosmetiikkaa ulkolaisista enkä myöskään kotimaisista verkkokaupoista lähinnä siksi, että tykkään saada henkilökohtaista asiakaspalvelua ja kokeilla tuotetta ennen ostopäätöstä. En siedä hajusteita, joten on tärkeää saada kokeilla tuotetta kasvoille ennen ostopäätöstä ja monesti olen saanut näytteen tuotteesta, kun olen sitä pyytänyt. Ihonhoitotuotteeni ovat luonnonkosmetiikkaa sekä kotimaista että ulkolaista. Meikitkin pääasiassa luonnonkosmetiikkaa. Helsingissä käydessäni poikkean Jolie Organic Health & Beauty liikkeeseen. Tämä on uusi tuttavuus, mutta olen kovasti tykästynyt heidän valikoimaansa ja hyvään asiakaspalveluun. Mielelläni kannatan näitä kivijalkakauppoja. Asuinpaikkakunnaltani olen myös löytänyt edullisen kosmetologin, joka tekee hoitoja kotonaan.

  4. Tuula

    Kun samaa tuttua tavaraa saa halvemmalla verkkokaupasta kuin kivijalkamyymälästä tilaan sieltä varmasti. Ehkä säästän vuodessa sen verran, että voin laittaa vaikka rakennekynnet.

    Eivät suuret massat rupea tässä taloustilanteessa maksamaan mitään ”solidaarisuuslisää” suomalaisille toimijoille.

    Se on yritykselle kehittymisen ja rakennemuutoksen paikka jos ei toiminta nykyisellään ole kannattavaa. Monessa tapauksessa varmaan jopa aiheellista laittaa pillit pussiin.

  5. Satu-Maaria

    Hyvä aihe ja tosi tarpeellinen tässä taloudellisessa tilanteessa.
    Tunnen alueen historiani vuoksi hyvin.

    Hinnoittelusta pari kommenttia. Suomessa tuotteen tai kauneushoitolapalvelun hinnasta 1/4 on Alv:ia. 24% maksetaan suoraan pois siitä mitä kuluttaja tuo kauppaan tai hoitolaan. Näin ollen on erittäin vaikea kilpailla ulkomaisten verkkokauppojen kanssa. Jos hoito maksaa 60€ siitä pakollisten vähennysten jälkeen jää yrittäjälle ehkä 10€. Ala ei todellakaan ole tie rikastumiseen mutta saattaa tehdä onnelliseksi jos kokee omaksi jutukseen ja tekee mistä nauttii. Toki pakolliset kulut täytyy saada maksettua.

    Olisipa kosmetiikan kate 100% mitä täällä sanottiin. Kyllä verotus ottaa aina niin ison lohkon että vain uskomattoman laajalla jakelukanavalla saa tehtyä toiminnastaan kannattavaa ja se taas karsii erikoisbrändit pois jakelusta.

    Itse haluan tukea mahdollisimman paljon yrittäjyyttä. Se on minun tapani maksaa maailmalle takaisin se minkä olen siltä saanut ja haluan nauttia kosmetiikasta.

    Tsemppiä kaikille alan ihmisille, yrittäkää sinnitellä ja nauttia työstä.

    • Kaisa Virtanen

      Hei Satu-Maaria,
      kiitos kommentistasi.

      Taloustilanne on tietysti haasteellinen, eikä kaikilla ole mahdollisuus ostaa tai käyttää palveluja, vaikka haluaisivat. Toisaalta suurimmalla osalla suomalaisista on edelleen töitä. Sen vuoksi on hienoa, jos me, joilla on töitä, käytämme lähialueen palveluja ja ostamme Suomesta.

      Hinnoittelukate ei tosiaankaan ole koko totuus. Yrittäjälle jää tuotteen tai palvelun hinnasta vain hyvin pieni osa, kuten kirjoitit.

      Hienoa, että sinä ja sinun kaltaisiasi on.
      -Kaisa

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *