Kuopio kaupunginteatteri: väkevä Pukija ja viihdyttävä Tämä on ryöstö!

Olin viikonlopun Kuopiossa ja kävin katsomassa Kuopion kaupunginteatterissa kaksi näytelmää. Pukija ja Tämä on ryöstö!, kaksi erilaista, eri genren näytelmää. Molemmat taitavasti toteutettuja.

Vaikuttava Pukija

Ronald Harwoodin kirjoittaman Pukijan tapahtumat sijoittuvat sodanajan Iso-Britanniaan ja kertoo pienen teatteriseurueesta, sen vanhasta, jo paremmat päivänsä nähneestä tähdestä (Sir / Seppo Pääkkönen) ja hänen pukijastaan Normanista (Pekka Kekäläinen).

Pukijassa Seppo Pääkkösen (edessä) ja Pekka Kekäläisen (takana) ammattitaito ja kokemus pääsevät oikeuksiinsa.  Kuva Kuopion kaupunginteatteri

Sir ja Norman ovat antaneet kaikkensa teatterille. Sir on jo vanhuudenhöperö, ei muista, mikä näytelmä on alkamassa tai mitkä ovat hänen aloitussanansa. Norman auttaa ja hyysää pyyteettömästi. Heidän välillä vallitsee ystävyys – tai ainakin siltä vaikuttaa ennen loppua, jolloin pintaan nousee myös ikävämpiäkin tunteita, huoli tulevasta ja oman maailman romahtamisesta.

Pukijan on ohjannut Olli-Matti Oinonen, joka on onnistunut hyvin miehityksessä.

Pukija on ennen kaikkea Pekka Kekäläisen ja Seppo Pääkkösen näytelmä, vaikka näyttämöllä on muitakin. Pääkkösen ja Kekäläisen näyttelemisestä näkee ammattitaidon ja kokemuksen. He tekevät kaiken uskottavasti, ovat Sir ja Norman eivätkä vain esitä näitä rooleja.

Hieno elämys.

Hulvaton Tämä on ryöstö!

Tommi Auvisen ohjaama Tämä on ryöstö! sijoittuu Tampereelle, mikä sinänsä on mielenkiintoinen ratkaisu.

Näytelmä alkaa vankilassa, jossa Kaitsu Runqvist (Karri Lämpsä) on istumassa rangaistustaan. Hän on saanut houkuteltua vähemmän välkyn vartijan auttamaan pakenemisessa, jotta Kaitsu voi ryöstää tyttöystävänsä Oikun (Sari Harju) isän Putz A Kulmikon (Ilkka Pentti) pankissa olevan suuren timantin.

Kakolan vanki (Karri Lämpsä) havittelee tyttöystävänsä (Sari Harju) isän pankissa säilytettävää suurta timanttia. Kuva Kuopion kaupunginteatteri

Näytelmän herkullisiin tyyppeihin kuuluu Aarne, jota näyttelee lukuisista tv-rooleista tuttu Tom Lindholm tai paikallinen Ari-Kyösti . Seppo. Minun katsoessa Lindholm hoiti roolin suvereenisti.

Välillä näyttelijät kiipeilevät korkeuksissa ja roikkuvat vaijereiden varassa, joten näyttelijöille tämä on varsin fyysinen näytelmä – ja hyvin kuopiolaiset selvisivät tästäkin.

Tom Lindholm (keskellä) näyttelee Aarnea, vähän reppanaa, joka on rakastunut Oikkuun. Kuva Kuopion kaupunginteatteri

Tämä on ryöstö on farssi. Monet karsastavat tätä tyylilajia. Farssi vaatii täydellistä ajoitusta ja näyttelijöiltä hyvää rytmitajua. Tommi Auvisen johdolla kuopiolaiset onnistuvat hyvin. Ovet avautuvat ja seinälle nostettava sänky laskeutuu ja nousee sekunnilleen. Henkilötyypit ovat herkullisen tyyliteltyjä.

Lisäksi on syytä mainita näytelmän lavastaja Hannu Lindholm. Lavastus toimii loistavasti, pienillä muutoksilla saadaan miljöö vaihtumaan toiseksi. Lavastuksessa on monia oivaltavia ratkaisuja. Jos (tai kun) menette katsomaan, kiinnittäkää huomiota mm. loppupuolella olevaa toimistoa. Nerokasta!

Mitä suurempi pomo, sitä näyttävämmät viikset. Hauska idea! Lisäksi hyvä oivallus on toimistopöytä, jonka paperipino kasvaa nostamalla henkilön aseman mukaan. Kuva Kuopion kaupunginteatteri

Turvallisuus

Korona-aikana seurasin tarkasti, miten turvallisuusasiat oli otettu huomioon. Katsomoissa oli puolet tuoleista pois käytöstä, teipattuina. Minun edessä, takana ja sivuilla ei ollut istuimet käytössä.

Tunsin teatterissa käymisen turvalliseksi, sillä turvavälit olivat todella reilut.

Katsomoista poistuttiin rivi kerrallaan, jottei ruuhkia syntynyt. Katsomoissa vain muutama käytti kasvosuojusta. Johtuiko se väljästä istumajärjestyksestä vai Kuopion hyvästä koronatilanteesta vai ehkä molemmista?

Kuopion kaupunginteatteriin on tulossa syksyllä muitakin mielenkiintoisia näytelmiä, mm. Sirpa Kähkösen romaaniin perustuva Tankkien kesä ja Kultainen vasikka. Lisäksi helmikuussa ensi-illassa ollut Juicen musiikkiin pohjautuva Kaksoiselämää palaa ohjelmistoon.

Kannattaa siis suunnata Kuopioon teatterimatkalle. Miksi mennä Pariisiin, kun voi mennä Kuopioon?

Kaisa

kulttuuri
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *