Laivaristeily – uskallatko lähteä?

Ennen koronaa laivaristeilyt olivat suosittuja. Mitenkäs nyt, uskallatko lähteä risteilylle tai reittimatkalle laivalla? Jos pohdit tällaista, lue tämä postaus.

Kun hallitus antoi jälleen luvan rajoitettuun matkustamiseen, en ollut intopiukeana varaamassa lentoa tai laivamatkaa. Jotenkin arvelutti, miten ne ruuhkapaikat, lentokenttien ja laivaterminaalien jonotukset, ilmastoinnit yms., oli hoidettu turvallisiksi.

Viking Line järjesti lehdistötilaisuuden, jossa me toimittajat saimme kuulla, mitä kaikkea laivayhtiö oli tehnyt matkustajien turvallisuuden takaamiseksi.

Viking Line on pitkään tehnyt työtä, jotta tartuntataudit ja infektiot eivät leviäisi laivalla, siis jo ennen koronaa. Tammikuussa Viking Linen laivoilla oli vielä kiinalaisia ryhmiä. Kun ryhmiin kuuluvista joku sairastui, Viking Line oli yhteydessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen THL:ään ja kysyi ohjeistusta. Yhtiö otti sen hytin, jonka matkustaja oli sairastunut, pois käytöstä kahdeksi viikoksi ja desinfioi hyvin.

Kun covid-19 pani maailman polvilleen, Viking Line lähti selvittämään, onko niiden mahdollisuus saada kaikille matkustajien turvallisuuden takaamiseen tähtääville toimilleen verifiointia. Luokituslaitos Det Norske Veritas Germanischer Lloyd (DNV GL) paneutui Viking Linen toimintaan, testasi, kokeili ja selvitti.

Lopulta luokituslaitos myönsi Viking Linelle My Care -verifioinnin. Viking Line on maailman ensimmäinen varustamo, joka on saanut tämän. Verifiointi kattaa Viking Linen kaikki seitsemän laivaa ja terminaalit Tukholmassa, Kapellskärissä, Maarianhaminassa, Turussa, Tallinnassa ja Helsingissä.

My Care -verifioinnin QR-koodi kertoo lisää.

Verifioinnilla rakennetaan asiakkaiden luottamusta yhtiön toimintaan.

Toimenpiteet alkavat jo terminaalissa, jotta turvavälit pysyvät.

Ruokailu voisi olla pullonkaula ajatellen tautien leviämistä. Jokainen matkustaja ”joutuu” ostamaan myös ruokailun, jolloin laivayhtiö pystyy välttämään ruuhkat antamalla asiakkaille eri ruokailuaikoja. Laivalla ei ole perinteistä buffet-ruokailua, vaan ”etusormibuffet” eli asiakas osoittaa, mitä ja miten paljon hän haluaa ruokaa, jonka henkilökunta antaa hänelle. Lisäksi on tarjolla valmiita annoksia.

Laivalla pääsee nauttimaan valmiista ruoka-annoksista tai ”etusormibuffetista” perinteisen buffetin sijaan.

Ravintoloita ei varata täyteen, vaan sielläkin turvavälit on huomioitu. Eikä laivojakaan täytetä 100-prosenttisesti.

Kun kuuntelin Viking Linen ja luokituslaitoksen henkilökuntaa, tuli sellainen olo, että uskaltaisin nousta laivaan ja lähteä risteilylle.

Vaikka laivayhtiö tekee kaikkensa meidän matkustajien turvallisuuden eteen, tottahan toki vastuu on myös meillä matkustajilla: sairaana ei matkusteta, ei tungeta toisten matkustajien ”iholle”, pestään käsiä saippualla riittävän pitkään, tarvittaessa desinfioidaan käsiä jne.

Heinäkuussa uusi reitti

Jos koronassa on ollut paljon ikävää, on siinä ollut jotain hyvääkin. Heinäkuun alussa Viking Line aloittaa kokeiluluontoisesti Helsinki-Maarianhamina-Helsinki -risteilyt m/s Gabriella -laivalla. Risteilylle pääsee  maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Lähtöaika on klo 15.30, ja laiva saapuu Maarianhaminaan seuraavana aamuna klo 8 ja lähtee takaisin kohti Helsinkiä klo 16. Koska Maarianhamina on kotimaata, laiva tekee teknisen pysähdyksen Tallinnassa. Matkustajilla on siis koko päivä aikaa tutustua Maarianhaminaan tai lähiseutuun.

Toivottavasti tämä risteily jää valikoimiin, koska tuo reitti vaikuttaa todella kiinnostavalta. Ainakin minusta, joka olen käynyt Maarianhaminassa vain kerran ja senkin parikymmentä vuotta sitten työmatkalla, jolloin en tietenkään ehtinyt tutustua kaupunkiin juuri lainkaan.

Helsinki-Maarianhamina-Helsinki -risteilyt maksavat alkaen 142 euroa sisältäen ruokailut – ja huom. myynnissä ei ole autokannen alapuolella olevia C-luokan hyttejä.

Alan nyt heti katsella matkapäiviä ja kysellä matkakaveria.

Kaisa

Faktat

Verifiointi eli todentaminen on menettely, jolla varmistetaan, että tuote tms. vastaa alkuperäisiä suunnitteluvaatimuksia. Verifiointi voidaan suorittaa useassa eri elinkaaren vaiheessa. (Lähde Wikipedia)

DNV GL on maailman johtava, yli 100 maassa toimiva globaali arviointi- ja sertifiointialan toimija.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *