Näin meitä huijataan – menitkö sinäkin lankaan?
Oletko ostamassa jotakin laitetta, autoa, matkaa tai varaamassa vaikkapa ravintolaa tai hotellihuonetta ja tutkailet sivustojen asiakaskokemuksia ja arvosteluja päätöksentekosi tueksi? Olehan tarkkana, sillä aina arvioinnit eivät perustu käyttökokemuksiin. Arviointi saattaa olla koneen laatima.
Heräsin asiaan, kun luin Aalto-yliopiston tiedotteen. Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Mika Juutin mukaan arvioiden luominen algoritmien avulla on nykyään yksinkertaista, tarkkaa ja nopeaa. Useimmiten ihminen ei erota aitoa, toisen ihmisen kirjoittamaa arvostelua algoritmien tekemästä.
No en ainakaan minä, eikä ole asia tullut edes mieleenikään. Luen aina arvostelut esimerkiksi hotellia varatessani tai ostaessani jotakin uutta kodinkonetta tai autoa.
”Vilpillisesti toimivat yritykset voivat yrittää kasvattaa myyntiään luomalla keinotekoisesti positiivista kuvaa itsestään – tai tuottamalla massoittain negatiivisia arvioita kilpailijoistaan. Motivaatio on tietenkin raha: verkon vertaisarviot ovat elintärkeitä matkakohteille, hotelleille, palveluntarjoajille ja kuluttajatuotteille”, Juuti sanoo.
Arvioita luetaan tarkasti, yhdeksän kymmenestä kuluttajasta luottaa muiden tekemiin arviointeihin. Jopa 40 prosenttia perustaa ostopäätöksensä vain muutaman käyttäjän arvioon, ja ihmiset käyttävät 30 prosenttia enemmän rahaa kehuttuihin tuotteisiin.
”Teettämässämme käyttäjätutkimuksessa näytimme oikeita, ihmisten kirjoittamia arvioita ja koneen kirjoittamia arvioita käyttäjille ja pyysimme heitä tunnistamaan koneen kirjoittamat arviot. Jopa 60 prosenttia mallimme luomista arvioista meni koehenkilöille täydestä”, Juuti kertoo.
Tutkimusryhmän projektissa tutkitaan tekstianalyysin keinoin valheellisen tai vilpillisen sisällön tunnistamista verkossa. Tekoäly tunnistaa koneen tekemät ravintola- ja tuotearvostelut ihmistä tarkemmin.
Mutta mitä mieltä olette asiasta? Tiesitkö vai onko asia sinulle yllätys?
Minä ainakin olen hakenut lisäpontta valintoihini juuri näiden arvioiden ja suositusten perusteella. Nyt on hieman höynäytetty olo. Kyllä se ystävä- ja tuttavapiirin perinteinen puskaradio nousee jatkuvasti omaan arvoonsa.
Uskotko sinä arvioihin? Oletko tunnistanut koneiden tekemiä?
Sini
Niin, ja bloggarit kehuvat tuotteita sekä käyttökokemuksia ja asioita joita vastaan saavat sitten maksun. Kysyisinkin kuinka moni kuluttaja miettii tätä asiaa…
Hei sivusta seuraaja
Kiitos kommentista, hyvä huomio. Olen samaa mieltä ja myös hieman eri mieltä kanssasi.
Kaupallisesta kirjoittelusta on suht selkeät ohjeet, mutta harmillista kyllä, kaikki blogit eivät näytä noudattavan niitä.
Kuluttajan kannattaakin etsiä mainintaa Kaupallinen yhteistyö, josta selviää, että kyseessä on maksettu kirjoitus tai mielipide.
Sini
Samaa voi sanoa bloggaajista.
Hei Arja, kiitos kommentistasi.
Blogikenttä on laaja ja ehkä jopa kirjava toimintansa suhteen. Me Naiselon naiset olemme ottaneet tiukan linjan: suostumme vain sellaisiin kaupallisiin yhteistöihin, joiden tuotteiden takana voimme oikeasti olla.
-Kaisa