Naisenergia jyllää kotimaisten kosmetiikkamerkkien taustalla

Viime syksynä kiinnitin ensimmäisen kerran huomiota, että sähköpostiini putkahteli tiiviiseen tahtiin tiedotteita, joissa kerrottiin uuden kosmetiikkasarjan tulosta markkinoille. Tyypillisesti nämä uudet sarjat ovat naisten kehittämiä ja markkinoimia. Osa on sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, osa vetoaa järkevään ja tehokkaaseen kosmetiikan käyttöön ja ihonhoitoon.

Sarjan kehittelyn taustalla on usein ollut henkilökohtainen iho-ongelma, johon on lähdetty etsimään ratkaisua. Toinen syy oman sarjan kehittämiseen on, että kauneushoitolatyössä ei ole löytynyt juuri sellaisia tuotteita, joita olisi halunnut.

Omien iho-ongelmien ratkaisuun perustuu Kristina Pentin perustaman Laponie of Scandinavia -ihonhoitosarjan idea. Tavoitteena on pitää ihonhoito yksinkertaisena ja helppona.  Raaka-aineita käytetään mahdollisimman vähän, hoitotehosta kuitenkaan tinkimättä. Pääpaino on luomussa, mutta mukana on myös labrassa valmistettuja raaka-aineita. Parin vuoden kehitystyön tuloksena myynnissä on kaksi tuotetta, lähiaikoina tulee neljä tuotetta lisää, muun muassa puhdistustuotteita ja kasvovesi. Sarjalla on oma kemisti, kehityslaboratorio ja tuotanto on Espoossa, joten tosissaan sarjaa ollaan kehittämässä. Uskon, ettei tämä jää joutsenlauluksi.

Sarjaan kuuluu Kasvoöljy, 30 ml 44 e ja vedetön All-Around Balm, 15 ml 19 e. Tuotteet ovat säilöntäaineettomia, hajusteettomia ja ne sopivat vegaanillekin.

 

Sarja sopii hyvin kemikaalimääräänsä minivoivalle ja uutta kulmaa ihonhoitoonsa haluavalle. Molemmat tuotteet tuntuivat hyviltä. Vaikka tuotteissa on öljyjä, ne eivät tunnu liian rasvaisilta. Kumpikin tuote jätti ihon mukavan tuntuiseksi. Suosikikseni nousi öljy, jota testailin pakkaspäivinä. Iho pysyi pehmeänä. Pidin etenkin öljyn tuoksuttomuudesta. Pidän myös sarjan visuaalisesta ilmeestä, johon on ilmiselvästi satsattu ajatusta ja tyyliä. Laponieta myydään merkin omassa verkkokaupassa, joka on vain englanniksi ja löytyy TÄÄLTÄ. 

Påre Skincare on kolmen naisen luoma unisex-ihonhoitosarja, joka sopii kaikille ihotyypistä ja sukupuolesta riippumatta. Sarja haluaa tarjota yksinkertaisen, edullisen ja laadukkaan tavan pitää huolta ihosta. Tuotteissa käytetään sekä luomu- että laboratoriossa kehitettyjä raaka-aineita. Sarjan teho perustuu hedelmähappoihin, jotka kirkastavat ihoa ja vauhdittavat sitä uudistumaan.

Puhdistusgeeli kasvoille 150 ml 26 e, hyaluronihappoa, ksylitolia, vihreää teetä ja puolukkaa sisältävä 24-tunnin voide kasvoille 50 ml 26 e.

 

Tuotteet toimivat hyvin ihon perushoidossa, kun puhdistus ja kosteutus riittävät. Myös herrahenkilö tykkäsi näistä ja hyvin käteen istuvista pakkauksista.

Yritys lahjoittaa jokaisesta myydystä tuotteesta 10 senttiä vaihtuviin projekteihin, jotka auttavat pienentämään ympäristöä kuormittavia tekijöitä. Näitäkin tuotteita myydään omassa verkkokaupassa, joka löytyy TÄÄLTÄ

Monipuolisin ja laajin sarja on Choice of Finland, joka uudistui ulkoasultaan alkuvuodesta. Maija Aallaksen luotsaamaan sarjaan kuuluu hoitotuotteita sekä kasvoille että vartalolle. Tuotteilla on FI-Natura -luonnonkosmetiikkasertifiointi ja Avainlipputunnus.

Kasvojen ilmelihaksia rentouttava Choice Snake Botox 15 ml 38 e, tuoksuton, suojaava ja vahvistava Choice Serum 30 ml 52 e.

 

Tämäkin sarja on lähikosmetiikkaa, sillä raaka-aineet ovat kotimaisia, kuten suomalainen koivunkaarnauute, koivunmahla, mustikkauute ja ruusunmarjaöljy.  Tuotteet valmistetaan Helsingissä Naviterin tehtaalla. Vientiin tähyillään. Yritys on mukana Business Finland Innovatiiset biotuotteeet -kansainvälistymisohjelmassa. Sveitsi on jo ensimmäinen vientimaa.

Maija Aallas uskoo, että yksi vahva myyntivaltti tulee olemaan myös suomalainen, kompostoituva Sulapac-purkki.

Sarjan visuaalisen ilmeen on luonut suomalainen suunnittelutoimisto Ratia ja muotoilujohtaja Eeva Mela. Kuosin nimi on Bulsa.

 

Käväisin sarjan lanseeraustilaisuudessa, jossa ilo oli ylimmillään. Eikä ihme, uutta on kiva kehittää etenkin kun yhteistyökumppaneina on lahjakkaita oman alansa huippuosaajia. Tuotteita myydään apteekeissa ja verkkokaupoissa.

Näistä naisista vielä kuullaan. Vasemmalta Choice Finlandin perustaja Maija Aallas, keskellä Sulapacin toimitusjohtaja Suvi Haimi ja oikealla Naviterin toimitusjohtaja Anni Linnavirta.

 

Lisää pienistä, uusista kosmetiikkamerkeistä olen aiemmin kirjoittanut täällä, klikkaa nimeä niin pääset postaukseen: Niki Newd ja Tuore

Sini

Kommentit (1)
  1. Olipa mielenkiintoinen juttu kotimaisista kosmetiikkasarjoista ja niiden ”äideistä”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *