Porukalle elämys Etelä-Ranskassa: Villa Chrisoleina

Oletko miettinyt elämyksellistä, ulkomailla olevaa majoitusta perheelle, ystävä- tai sukulaisporukalle, paikkaa, johon mahtuu isompikin porukka yöpymään? Viime syksynä pääsin nauttimaan pitkästä viikonlopusta Mentonissa, Etelä-Ranskassa.

Meidän ryhmämme yöpyi Villa Chrisoleinassa, joka on vaaleanpunainen, 1800-luvun lopussa rakennettu palazzo.

Marmorikyltti ohjaa perille.

Chrisoleinassa oli meille kuudelle naiselle ruhtinaallisesti tilaa, sillä sinne mahtuu jopa 16 yöpyjää.

Talo on rinteessä, joten sieltä on upeat näkymät Välimerelle ja kaupungille. Isolla terassilla on uima-allas, joten uimahalujaan pystyi tyydyttämään helposti. Tosin me kävimme ennen aamiaista uimassa meressä. Samalla matkalla piipahdimme ostamassa tuoreet aamiaisleivonnaiset – ja kapusimme portaat takaisin huvilalle.

Portaat alas ja Välimereen uimaan.

En varmaan koskaan unohda tuloiltaamme. Ilta oli jo hämärtynyt, kun saavuimme. Nautimme tulosamppanjat ja sushit terassilla, hämärtyneessä illassa, lämpimässä säässä ja ihailimme kaupungin valoja. Tuntui kuin olisi tullut paratiisiin – eikä se kaukana ollutkaan.

Ensimmäinen ilta terassilla ei unohdu koskaan.

Chrisoleinan rakennustyyli on viehättävä belle époque. Sisääntulokerroksesta on iso olohuone / sali, ruokahuone, nykyaikainen keittiö ja wc. Alakerrasta löytyy useita makuuhuoneita ja kylpyhuone ja yläkerrassa on lisää makuuhuoneita ja kylppäritilat. Makuuhuoneita on yhteensä kuusi ja kylpyhuoneita viisi.

Villa Chrisoleina on rinteessä. Se erottuu vaaleanpunaisen värinsä vuoksi.
Tornissa on myös terassi.

Terassin yhteydessä on jopa pieni sauna! Se ei sinänsä ole ihme, sillä talon omistajat ovat suomalaisia.

Terassejakin on useampi, joten on mistä valita, haluaako nauttia kahvit tai kuohujuomat tornissa sijaitsevalla terassilla, sisääntulo- tai alakerran terassilla. Lisäksi puutarhasta löytyy huvimajamainen ”piilopaikka”.

Terassin aurinkotuoleissa voi rentoutua.
Olohuoneeseen mahtuu isokin porukka.
Tornin terassilta näkee vuorille ja merelle.
Makuuhuone, jossa nukuin.
Sisääntuloaula

Helppo liikkua

Nizzan lentokentältä Villa Chrisoleinaan on matkaa noin 40 minuuttia. Koska meitä oli niin monta, olimme tilanneet tilataksin. Talolta oli kävelymatka Mentonin vanhaan kaupunkiin ja Italian rajalle.

Menton-Garavan -juna-asema on noin 400 metrin päässä.

Monacoon menimme junalla, matka-aika oli alle 15 minuuttia. Juna-asema on talolta ehkä 400 metrin  päässä. Tuolta asemalta pääsee myös Italian puolelle vaikkapa Ventimiglian markkinoille ja kapeille kujille.

Monaco on alle 15 minuutin junamatkan päässä.

Herkuttelua

Koska Villa Chrisoleinan keittiö on varusteltu nykyaikaisilla laitteilla, siellä on helppo kokata. Jos taas kokkailu ei kiinnosta tai siihen haluaa vaihtelua, pienen kävelymatkan päässä on pari loistavaa ravintolaa: Mentonissa oleva, maailman parhaaksi rankattu Mirazur ja  Ranskan ja Italian rajalla, Italian puolella oleva Balzi Rossi, jossa me kävimme nauttimassa ihanan illallisen Välimeren päälle tulevalla terassilla.

Mitä maksaa?

Villa Chrisoleina on loistava paikka viettää vaikka synttäreitä, häitä tai muita merkkipäiviä tai vain yhteistä laatuaikaa perheen, sukulaisten tai ystävien kesken.

Viikon vuokra on 7800 euroa, johon sisältyy talon vuokra, liinavaatteet, pyyhkeet ja loppusiivous. Jos matkalle lähtee vaikka 10 henkilöä, ei hinta ole kohtuuton – ja Nizzaanhan nykyisin on saatavana edullisia lentoja.

Täältä pääsen Villa Chrisoleinan Facebook-sivuille.

Päivät Villa Chrisoleinassa olivat sellaiset ”kerran elämässä” -hetkiä.

Illallisella Villa Chrisoleinan terassilla. Kuva Maria V.

Kaisa

kulttuuri
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.