Tasapainojumppa auttaa pysymään pystyssä

Tasapainon harjoittaminen on tärkeää ihan arjessa selviämisen kannalta ja varsinkin nyt kun Etelä-Suomea myöten on saatu lunta ja sen mukana paikoin liukkaat kadut ja tiet. Tasapainoharjoittelu kotona onnistuu myös arkisten askareiden keskellä – vaikka harjaamalla hampaat aina yhdellä jalalla seisten – mutta sitä voi vahvistaa täsmäliikkeilläkin. Ota tasapainojumppa säännölliseksi ohjelmaksi.

Seuraavat liikkeet kehittävät monipuolisesti tasapainoa ja asennonhallintaa ja vahvistavat samalla kehon syviä tukilihaksia. Tee kaikki tasapainoharjoitteluliikkeet mieluummin vähän hitaammin kuin nopeasti ja yritä aina löytää hetkeksi hyvä kehonhallinta.

Seisten: nosto sivulle ja koukistus

Nosta oikea jalka ja vasen käsi suorana sivulle ja pidä ylhäällä hetki niin, että saavutat hyvän tasapainon ja hallinnan. Vedä sen jälkeen kyynärpää ja polvi yhteen, avaa uudelleen sivulle ja palauta takaisin alas. Tee sama toiselle puolelle ja toista liikettä yhteensä 10 kertaa.

Seisten varpaillenousu ja kierto

Nouse päkiöiden varaan ja nosta kädet ylös kohti kattoa. Kierrä ylävartaloa rauhassa ensin oikealle ja sitten vasemmalle ja laske sen jälkeen kannat ja kädet alas. Toista yhteensä 10 kertaa.

Jalan nosto polven varassa

Käy polviseisontaan ja kallista vartaloa oikealle niin, että oikea käsi ylettää lattiaan ja vasen jalka ojentuu. Nosta vasen käsi ylös kohti kattoa ja avaa rintakehää. Nosta sen jälkeen vasen jalka hiukan irti lattiasta, pidä hetki ja laske alas. Toista yhteensä 10 kertaa ja tee sitten sama toisinpäin.

Nelinkontin: raajojen nosto ja kierto

Asetu nelinkontin. Nosta oikea jalka ja oikea käsi suorana irti lattiasta ja kierrä sen jälkeen oikea kylki ylös kohti kattoa. Pidä hetki ylhäällä, palauta ja tee sama toisinpäin. Toista yhteensä 10 kertaa.

Istuen: jalkojen nosto

Käy istumaan, koukista polvet, ota kiinni polvitaipeista ja nosta jalat hiukan irti lattiasta. Ojenna polvet rauhassa täysin suoriksi ja koukista uudelleen. Toista 10 kertaa ilman, että lasket jalkoja välillä lattiaan.

Selinmakuulla: lantion ja jalan nosto

Asetu selinmakuulle, jalkapohjat lattiassa ja nosta lantio hiukan irti lattiasta. Nosta sen jälkeen hitaasti oikea jalka, ojenna se suoraksi ja palauta alas. Tee sama vasemmalla jalalla ja toista yhteensä 10 kertaa. Yritä pitää lantio koko ajan irti lattiassa ja vakaana paikoillaan niin, että se ei keikahtaisi kummallekaan puolelle. Voit myös vaikeuttaa liikettä nostamalla kädet kohti kattoa.

Anna Tuomikoski

Katso myös Annan muut liikuntavinkit:

Pilates antaa hallintaa, voimaa ja liikkuvuutta

Pallojumppa auttaa lihasjumeihin

Etätyöläisen aamujumppa

Kahvakuulalla liikettä koko kropalle

Kestävyyskunto nousuun

Sopiiko jooga jäykille?

Kuminauhasta vastusta lihaksille

Pidä niska-hartiaseudusta huolta myös kotitoimistolla

Kommentit (2)
  1. Sammaleenvihreäsilmäinen varpunen
    14.1.2021, 14:06

    Hei, tämä ei ole kommentti vaan postaustoive. Kuljemme kohti kevättalven aurinkoisia päiviä. Peilistäni katsoo kalpeanaama mustissa & harmaissa neuleissa. Hutiostokset osaisin karttaa kaupoissa ja kirppareilla, jos tunnistaisin vahvuuteni värikartoilla.
    Olen kaivannut tietoa vaatevärien sopivuudesta ihon, silmien ja hiustenkin sävyn mukaan. Onko se vain kasaria/ ysäriä? Netistä ei löydy lähivuosilta kuvia, tietoa tms eikä minulla ole varaa 150 euron henkilökohtaiseen värianalyysiin. Ihanaa jos innostutte.

    1. Hei, kiitti viestistäsi.

      Värianalyysi ei ehkä ole nykyisin niin hitti kuin viime vuosituhannen puolella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki värit sopisivat kaikille. On värejä ja sävyjä, jotka saavat toiset hehkumaan – ja toiset eivät näytä niissä hyvältä.

      Teemme jossain vaiheessa väreistä jutun. Kiitos vinkistä.
      -Kaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *