Tekemistä käsille

Aikuisten värityskirja. Siis mikä? Keväällä media alkoi puhua aikuisten värityskirjoista, joista kesän kynnyksellä tuli suoranainen buumi.

Kyllähän me kaikki olemme lapsina värittäneet värityskirjoja ja myöhemmin autoimme lapsia samoissa tehtävissä. Nyt sitten meitä on innostettu uudestaan tarttumaan värikyniin ja ostamaan toinen toistaan monipuolisempia väritettäviä. Jopa Työtehoseura suosittelee värityskirjoja meille aikuisille. Värittämisen on todettu vapauttavan kognitiivisia resursseja. Se myös parantaa muistia ja auttaa keskittymään.

Piipahdin Porvoon Suomalaisessa Kirjakaupassa katsomassa, millaisia värityskirjoja on tarjolla. Niitä ei tarvinnut etsiä, sillä aikamoinen valikoima oli nostettu myymälän etuosan pöydälle – ja tietysti mukana oli myös värikynäpakkaukset. Yllättävintä oli, että kirjakaupan tieto top 10 -listalla oli monta värityskirjaa!

Toisaalta tämä ilmiö ei ole yllättävä. Nykyisin työmme on pirstaleista, keskeytyksiä tulee koko ajan (omasta syystä tai meistä riippuattomasti), työn tulokset nähdään joskus pitkän ajan kuluttua, jos silloinkaan. Käsillä tekeminen auttaa keskittymisessä ja purkaa stressiä.

Jos työpaineita on paljon, leivon. Vuosia sitten mieheni totesi: ”Ahaa, taas on stressipullaa tarjolla.” Kesällä on kiva pestä mattoja.  Siinä hommassakin näkee työnsä tulokset – heti – ja aah, se tuoksu. Tänä kesänä olen ehtinyt pestä vasta muutaman maton. Mökkipaikkakunnalla on hyvä matonpesupaikka: letkut, pöydät, mankeli ja kuivausorret.

Miten sinä purat stressiä tai autat keskittymisessä? Kerro meille laittamalla sähköpostilla toimitus@naiselo.fi.

Kaisa

 

 

Kommentit (2)
  1. Tjaa…taidan purkaa stressiä useinmiten liikkumalla. Se vie ajatukset pois stressin aiheuttajasta ja antaa hyvän olon.
    Joskus saatan myös alkaa siivota, tai oikeastaan järjestellä. Laatikon, vaikkapa korulaatikon, kynsilakkojen tms. järjestely on aika terapeuttista, eikä tarvitse ajatelle oieastaan mitään. Kyllä se stressin purku yleensä liittyy johonkin tekemiseen, ei niinkäään rauhoittumisriitteihin tms.

    1. Kaisa Virtanen
      20.7.2015, 09:26

      Hei Mapsi, kiitos kommentistasi.
      Liikunta on mahdottoman hyvä tapa lievittää ja purkaa stressiä – ja jopa estää sitä. Leivonnan, mattojen pesun yms. lisäksi minäkin luotan siihen. Lisäksi siitä saa hyvän kunnon.
      Hyviä kesäpäiviä!
      -Kaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *