Naiselo 45+
Naiselo 45+

Testasimme sporttiliivejä syksyn ajan

Liikunnan aikana pitää käyttää hyviä sporttiliivejä. Vanhat, kulahtaneet arkiliivit eivät tue riittävästi.

Tutkimuksen mukaan 70 % naisista käyttää vääränlaisia urheiluliivejä! Silloin rinnat pääsevät liikkumaan ja alkavat roikkua nopeammin.

Hyvät urheiluliivit tukevat riittävästi. Jos harrastat lajeja, joissa rinnat liikkuvat paljon ylös ja alas, muista valita liivit, joissa on riittävä tuki. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi juoksu ja nyt niin muodikas crossfit. Kevyissä lajeissa voit käyttää myös sellaisia liivejä, joissa on kevyt tukitaso.

Rintojen koko myös vaikuttaa siihen, millaiset liivit pitäisi valita. Nyrkkisääntönä on, että mitä uhkeammat rinnat, sitä tukevammat liivit.

Muista aina sovittaa sporttiliivit ennen kuin ostat ne. Niin löydät sopivan mallin ja oikean koon. Kokeilematta epäonnistumisen mahdollisuus on niin suuri  – todellista arpapeliä. Suosittelemme, että pyydät aina ammattilaisen apua. Kerro hänelle, mitä lajia harrastat. Siten vältyt virheostoksilta ja pystyt nauttimaan liikunnasta täysillä.

Testikäytimme syksyn ajan viidet sporttiliivit. Harrastamme erilaisia lajeja: joogaa, hot yin joogaa, reipasta sauvakävelyä, kuntosalia, kevyttä hölkkää ja erilaisia ryhmäliikuntatunteja.

1 KappAhl Body Zone Active Wear Low Intense, 24,99 e

Lupaus: Kevyesti tukevat urheilurintaliivit nopeasti kuivuvaa ja hengittävää materiaalia.

Plussat ja miinukset:
+ pehmeä neulos
+ helppo pukea vetämällä pään yli
+ tuntuu kuivalta, vaikka olisi hikoillut
+ ei paina mistään
+-sopii vain kevyeen liikuntaan
– kookkaille rinnoille ei riittävästi tukea
– alaresori alkoi rullata ja löystyi melko pian

2 Kari Traa Driva, 54 e

Lupaus: Korkeatasoinen tuki, laminoidut, muotoillut kupit, jotka on valmistettu sataprosenttisesta merinovillasta; liivit sopivat moneen liikuntamuotoon

Plussat ja miinukset
+ miellyttävän tuntuinen materiaali, pehmeä iholla, mikään ei hankaa
+ tukee hyvin olematta kovan tuntuinen
+ pysyy napakasti paikoillaan
+ olkaimien helppo pituussäätö
+ lämpimät ulkoliikunnassa, ei liian kuumat sisäjumpassakaan
– vaatii pukiessa näppäriä käsiä
– levottoman näköinen, ei sivele esteettistä silmää

3 Marks & Spencer Active High Impact, 39,95 e

Lupaus: Ideaalit mm. aerobiciin, pitää kehon viileänä, kosteutta siirtävä ominaisuus, kevyet ja hengittävät, pehmustetut kupit

Plussat ja miinukset
+kupit riittävän kaukana toisistaan, jolloin rinnat asettuvat kokonaisuudessaan hyvin kuppeihin
+ pehmeä ja miellyttävä materiaali
+ tuntui kuivalta myös hikiliikunnassa
+ tuki riittävän hyvin
– hankala pukea ja riisua, tukka menee sekaisin ja rillit lentelevät
– kuminauha lähtee rullaamaan, jos liivit ovat pitkään yllä
– olkaimet tulevat hieman liian lähelle kaulaa, jonka vuoksi esim. kuntosalilla olkaimet tuntuvat ahdistavilta
– kupit tulevat liian lähelle kainaloita, joten ne hankaavat helposti
– olkaimet ovat yllättävän kovat

4 Shock Absorber, 55,90 e

Lupaus: Tukee rintoja ja pitää rinnat paikallaan; sopii kevyeen liikuntaan

Plussat ja miinukset
+ napakka
+ tuki riittävästi mm. kuntosalilla, yin joogassa ja sauvakävelyllä
+ korkea takaosa, tukee hyvin
+ tuntui kuivalta hikoiltaessakin
+- Kaisan mielestä helppo pukea, Sinillä vaikeuksia alkuun, liivien hieman venyttyä kolmen hakasen kiinnitys helpottui
– joogassa etureuna kääntyi

5 Triumph Triaction, 49,95 e

Lupaus: Erittäin tukevat, pehmeät, hengittävät ja pehmustetut rintaliivit; helppo pukea ja riisua

Plussat ja miinukset:
+ napakka tuki, rinnat ovat kuin paketissa, korkealle nouseva etuosa pitää rinnat paikallaan
+ soveltuvat monipuolisesti eri liikuntalajeihin
+ miellyttävästi pehmustetut kupit
+ helppo säätää olkaimia
+ pitää ihon kuivana
+ tyylikäs ulkonäkö
– sivut tulevat liian lähelle kainaloita, joten helposti hankaa

Molempien suosikeiksi nousivat Kari Traa ja Triumph  Tri Action. Molemmat  liivit pitivät rinnat hyvin paikoillaan ääriasennoissakin ja hölkätessä.

Pitkän testin aikana huomasimme, että eri lajeihin on hyvä olla erilaiset liivit. Myös eri lajit vaativat erilaiset liivit. Vaikka esimerkiksi joogassa ylös-alas-pomppuja rintoihin ei tulekaan, liivien on silti tuettava, etteivät rinnat pulpahda ääriasennoissa ulos. Juostessa puolestaan on tärkeää eliminoida rintojen pomppimista.

Pidä huolta liiveistäsi. Pese joka käytön jälkeen hienopesuaineella pesuohjeen mukaan.

Sini ja Kaisa

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *