Toiveemme on kuultu – aikuinen näkyy jo mainoksissa

 

Mitä on tapahtunut viime aikoina? Juuri kun motkotimme, että meidät on unohdettu, mainoksissa alkaakin näkyä aikuisia, ja ennen kaikkea iloisia ja elämän myönteisiä aikuisia. Heissä näkyvät jo elämän jäljet, mutta kauniisti, katse ei niihin tartu. 

 

Tällainen aikuinen nainen pysäyttää mainoksessa.

 

Olemme urputtaneet aiheesta aiemmin esimerkiksi Unohda ryppytaistelu -postauksessa. Se sai aikaan hienon keskustelun.

Moni lukija pahoitteli, ettei mainonta  kohdistu heihin tai he eivät ymmärrä mainosten sanomaa.

Myös soraääniä kuului. He kysyivät, miksi heidän pitäisi edes olla mainonnan tai markkinoinnin kohteena. Miksi pitäisi aina ostaa jotain uutta?

Moni myös lähetti sähköpostia, kun ei kehtaa kommentoida asiaa julkisesti. Ostamista ja kuluttamista paheksutaan, pitäisi säästää ja elää muutenkin nuukasti ja vain konmarittaa.

Maailma muuttuu, aivan kuten me kaikki. Jo lähes puolet suomalaisista on yli 55-vuotiaita. Yli 65-vuotiaita on jo yli miljoona!

Siinä missä isoäiti sai seinäkellon tai kiikkustuolin 60-vuotislahjaksi, nykyiset kuusikymppiset ovat aktiivisia omia teitään kulkevia, hyväkuntoisia keski-ikäisiä, jotka haluavat lahjaksi matka- tai kauneushoitolalahjakortin.

Matkat, joogaretriitit ja monipuoliset harrastukset kuuluvat nykyisten isoäiti-ikäisten elämään.

 

He reissaavat maailmalla omin päin, vetäytyvät joogaamaan metsän rauhaan, käyvät kehitysseminaareissa kaukomailla tai kokkikursseilla eksoottisissa kohteissa.

He kulkevat eri polkua kuin aikaisempien sukupolvien isoäidit. Miten usein olemmekaan kuulleet vastikään eläkkeelle jääneen sanoneen, että on niin kiire harrastuksista toiseen, että miten ennen ehtikään töihin.

On myönnettävä, että suumme loksahti auki, kun näimme Instrun kesäkampanjan mainoksenPiti katsoa kahteen kertaan, näimmekö oikein. Ehkä hieman perinteisen oloinen yritys repäisee itsensä nyt rohkeaksi edelläkävijäksi. Hyvä niin.

Kampanjassa 60-70-vuotias kaverijengi bilettää hiekkarannalla nuotion ympärillä kuin ennen: nuorina, rakastuneina, villeinä ja vapaina. Tuli ihan oma nuoruus mieleen!

Vihdoinkin joku uskaltaa näyttää, että meillä aikuisilla on ollut ja on edelleen aktiivista omaa elämää. 

Taitavat olla Instrullakin innoissaan, sillä ovat kehitelleet kansainväliset emojit. Nuo pienet hahmot, joilla on korvattu perinteinen nutturamummo ja kalju pappa. 

Mitä mieltä olet näistä? Peukku ylös vai alas?

 

Entä osuuko mainos maaliin? Pystytkö samaistumaan, tuoko se mukavia muistoja mieleen?

Kaisa ja Sini

puheenaiheet
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *