Vieläkö kukaan jaksaa ostaa uutta?

Samaan aikaan kun yhä useampi potee ostoahdistusta ja sen myötä maailman loppua, joka kylään tuntuu nousevan uusia ostoskeskuksia. Olo on todella kaksijakoinen. Etenkin halvalla tehtyjen huonolaatuisten tuotteiden yletöntä ostamista pitäisi vähentää, mutta samalla maahan tulee koko ajan lisää niitä myyviä liikkeitä.

Uusimmat myymäläkeskukset ovat Espoossa sijaitsevan Ainoan laajennus, Mall of Tripla ja Helsinki Outlet. Kiertelin katsastamassa kaksi jälkimmäistä ja Kampin kauppakeskukseen avatun Euroopan suurimman Muji-liikkeen.

Tripla koostuu viidestä kerroksesta.

Kerrosten nimet ovat englanniksi ja info suomeksi. Parkkihallista poistuessa eksyin, sillä en tiennyt mihin suuntaan Helsinkiä vie Firdonkatu tai Veturitie. 

Tripla on viihdekeskus, jossa on museo, toimistoja, kahviloita, ravintoloita, rautatieasema ja 36 myymälää.

Vaatepuolen anti keskittyy ketjuliikkeisiin. Uusimmat tulokkaat ovat puolalaiset Reserved, House, Sinsay, House ja Mohito.

Moni parjaa kansainvälisten muotiketjujen halpavaatteita, mutta niitä myyvissä myymälöissä näytti kauppakeskuskierroksellani olevan suurin kuhina. Ilmiö on kuin Seiska-lehden lukijoilla. Kukaan ei sitä myönnä lukevansa, mutta kaikki tietävät sen juorut ja jutut.

Uusimmat Triplaan rantautuneet ketjut käyttävät hintaa myyntivalttinaan.

Siitä onkin jo aikaa, kun olen nähnyt näin isokokoiset hintamerkinnät.

Triplan kävijäodotukset ovat kovat, laskemat kertovat yli miljoonan suomalaisena asuvan puolen tunnin matkan päässä. Kuinkahan moni heistä muuttaa ostoskäyttäytymistään ja vaihtaa ostopaikkaa?

Kehä Kolmosen kupeessa Ikeaa vastapäätä sijaitsee Helsinki Outlet, jossa on tällä hetkellä 36 myymälää.

Helsinki Outletin myymälöihin kuljetaan katetusta käytävästä.

Helsinki Outlet tavoittelee kahta miljoonaa vuosikävijää. Toivotaan, että myymälät, kuten muun muassa Marimekko, Balmuir, Finlayson, Ecco, Tiger of Sweden, Hugo Boss, Pomar, Timberland ja Luhta houkuttavat.

Aivan toisenlainen maailma on Kampin ostoskeskuksen neljänteen kerrokseen juuri avatussa Muji-liikkeessä.

Myymälä kiertää koko kerroksessa.

Kyseessä on oikeastaan Muji-maailma, sillä myymälää on koko kerros. Myynnissä on yli 7000 tuotetta.

Found Muji -osastolla on esillä eri maiden suunnittelijoiden keräämiä arjen käyttöesineitä. 

Vuonna 1980 perustettu Muji on minulle tuttu jo entuudestaan. Olen raahannut Mujin tuotteita eri puolilta maailmaa jo vuosia. Minua niissä viehättää yksinkertaisuus ja nimettömyys. Siitähän merkissä on kyse. Aikana jolloin oli tärkeää pröyställä merkeillä, Muji oli raikas tuulahdus, jolle tärkeää oli muoto, laatu ja käytettävyys.  Ja niin on onneksi vieläkin.

Kosmetiikan lisäksi on myynnissä paljon erilaisia matkapakkauksia, jotka voi täyttää itse. Kannattaa katsastaa myös tilaa säästävät säilytystarvikkeet.

Myynnissä on kaikkea mitä ihminen kodissaan tarvitsee. Uutta ovat ruokatarvikkeet ja oma ravintola. Moni suomalainen tuote on päässyt kauppaan myyntiin, sillä yhteistyötä tehdään 100 suomalaisen yrityksen kanssa. Muji-ravintola suosii lähiruokaa.

Muji Books -osastolla on myynnissä upeita kirjoja. Täällä voit selailla vaikka Kalevalaa.

Minua ilahdutti myös myymälän taustamusiikki. Käydessäni taustalla soi suomalainen moderni kansanmusiikki! Kymmenen pistettä sille.

Ilahduin myös lasten nurkkauksesta, jossa on tilaa leikkiä ja syöttää ja huoltaa lapset. Siinä missä kauppakeskus muuten on säpinää täynnä oleva ja hälyinen, tässä kerroksessa oli ihana rauha, vaikka ihmisiä oli melko paljonkin.

Kahden kulttuurin tuotteet sulavassa sovussa keskenään.
Aurinkoon vaatteet, joissa on suojakerroin 50. Kätevää.
Myymälän väriharmonia jatkuu myös matoissa.

Kodinkin voi sisustaa Mujin tuotteilla. Myynnissä on valaisimia, huonekaluja, vuodevaatteita ja mattoja sekä sisustuspalveluja.

Muji kolahtaa edelleen minuun ja aionkin mennä sovittamaan muutamaa vaatetta paremmalla ajalla.

Mitä mieltä sinä olet uusista kauppakeskittymisista? Oletko käynyt ja menetkö uudelleen?

Sini

Kommentit (2)
  1. Espoossa en käynyt viimeisellä etelän reissullani, mutta Hki-Outlet ja Tripla tuli kierrettyä. Ehkä ei tarvitse mennä ihan äkkiä uudelleen!
    Ja laitapa kaksi ulkopaikkakuntalaista tapaamaan toisensa Triplaan. Huh! Ei kummallakaan oikein mitään käsitystä missä itse on.
    Eikä aikuinen ihminen tarvitse niin paljoa mitään, että tarvitsisi olla koko aika ostamassa mitään.

    1. Hei

      Kiitos kommentista, lohduttavaa että muillakin on pää pyörällä näissä keskuksissa. Itse kaipaisin pohjapiirroksia sinne tänne, niin olisi helpompi suunnistaa.
      Ehkä niitä ei suosita, asiakas viettäisi silloin vähemmän aikaa kun ei hortoilisi. Tiedä häntä.

      Käväisin aamulla Jumbossa ja vaikka se on suurin ostoskeskittymä nykyisin yhdistyttyään Flamingon kanssa, on se ainakin minulle selkeä.

      Sini

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *