Virolainen Monton tuli valloittamaan Suomen markkinoita
Noin 30 vuotta sitten tänne alkoi vähitellen tulla ulkomaisia ketjuja. Nyt tuntuu, että kauppakeskukset muistuttavat toisiaan, kun vaatetarjonnasta vastaavat kansainväliset: H&M, Cubus, Only, Vero Moda, Bik Bok, KappAhl, Zara… Uusin tulokas – Monton – ei tulekaan lännestä, vaan Virosta.
Monton-brändi kuuluu Baltian suurimman Baltika Group -muotitaloon, jonka muita merkkejä ovat Ivo Nikkolo, Mosaic, Bastion ja Baltman.
Montonilla on Virossa toistakymmentä omaa myymälää. Lisäksi tämän 15 vuotta vanhan merkin tuotteita myydään 17 maassa. Suomen ensimmäinen Monton-liike avattiin Espoon Matinkylässä toimivaan Iso Omena -kauppakeskukseen. Tämän lisäksi Montonin vaatteita myydään Aleksi 13 -tavaratalossa, ja Baltika Group etsii sopivia liikepaikkoja myös muualta pääkaupunkiseudulta. Jotta yhtiö pystyisi palvelemaan eri puolilla Suomea olevia asiakkaita, andmorefashion.com -verkkokaupan sivusto on nyt myös suomenkielinen.
Määrittelisin Montonin kohderyhmäksi “siistiä sisätyötä” tekevät naiset ja miehet. Puolet vaatteista on valmistettu Baltikan omissa tehtaissa Virossa ja loput alihankkijoilla. Vaatteet ovat lähinnä keskihintaisia: jakut alle 100 euroa, neuleet 40-60 euroa, mekot 50-90 euroa. Katselin Montonin vaatteita Tallinnan muotiviikoilla näytöksessä ja merkin myymälässä. Vertaisin niitä lähinnä Espritin vaatteisiin: tietyllä tavalla simppeleitä, ei mitään kalliita yksityiskohtia, jotta hintataso on voitu säilyttää. Ihan kelpo tuotteita. Mutta erottuvatko riittävästi muusta tarjonnasta? Uskon, että mallisto on sellainen, että se ehkä miellyttää enemmän aikuisia naisia kuin monen muun kansainvälisen ketjun tuotteet – ja sehän on tervetullut lisä tämän hetken vaatetarjontaan.
Kaisa