Ulkoistamisen hinta

Koska yhtiö joutuu nyt käyttämään enemmän rahaa hoivan laadun parantamiseen Suomessa, se aikoo hakea kompensaatiota kunnilta siinä vaiheessa, kun sopimukset umpeutuvat. Attendo kertoo lisänneensä työntekijöiden määrää monissa yksiköissä.

Näin kertoo Taloussanomat hoiva- ja terveyspalveluyhtiö Attendon aikeista paikata skandaalien heikentämää talouttaan.

Toivottavasti tämä ansaintalogiikka nyt tulee selväksi kaikille niille, jotka kuvittelevat suuryrityksen ajattelevan mitään muuta kuin rahaa. Pitkin talvea olemme joutuneet kuulemaan ikäviä uutisia vajaasta hoitajamitoituksesta, jonka seurauksena ihmisiä on jätetty ilman hoitoa. Jopa kuolemantapauksia epäillään. Valvontaviranomaiset ovat sulkeneet useita toimipisteitä ja korjauksia on luvattu. Korjauksia epäilemättä saadaan aikaan, mutta se tarkoittaa myös hintojen nousua.

Väännetään nyt tämä ihan rautalangasta. Yritys myi kunnille hyvää palvelua edulliseen hintaan. Hinta oli edullinen, mutta palvelu ei täyttänyt lain ja sopimusten asettamia vaatimuksia. Nyt yritys lupaa ruveta noudattamaan sekä lakia että sopimuksia, mutta siitä pitää tulevaisuudessa maksaa enemmän. Sopimuskausi mennään loppuun sovituilla hinnoilla, mutta sitten hinta tulee nousemaan.

Takavuosina meidän kunnassamme jouduttiin lääkäripulan takia ulkoistamaan koko terveydenhuolto terveysyritykselle, tarkkaan ottaen kahdellekin. Ensimmäisen yrityksen kanssa tehty sopimus jouduttiin irtisanomaan melko pian, koska yritys ei täyttänyt sopimusvelvoitteita edes huomautusten jälkeen. Toinen kerta sujui sikäli paremmin, että havaitut puutteet korjattiin, mutta perässä tuli aina lisälasku. Niitä lisälaskuja tupsahteli muutenkin vähän väliä ilman varsinaisia perusteita, sillä sopimus oli kunnan kannalta epäedullinen. Suoraan sanoen kunnalta puuttui sopimusjuridiikan osaamista, kun taas yritykseltä sitä löytyi liikaakin.

Näin se menee. Osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, sanoo laki. Sotea odotellessaan yritykset valtasivat asemia tarjoamalla palveluja edullisesti. Kun voittoa on aina tuotettava, niin tingittiin laadusta. Kun nyt vaaditaan laadun korjaamista lain ja sopimusten edellyttämälle tasolle, niin se maksaa lisää. Jos kunta on ulkoistamisen aikana ennättänyt ajaa alas oman palvelutuotantonsa, niin sillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin suostua pyydettyyn hintaan.

Näin toimii bisnes, eikä siinä ole mitään kummallista. Julkisen sektorin ei tarvtse tuottaa voittoa, vaan se tuottaa palvelut verovaroilla omakustannushintaan. Silti yhä vielä löytyy ällistyttävän paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat yrityksen voivan tuottaa ne samat palvelut julkista sektoria halvemmalla ja pystyvän vieläpä tuottamaan voittoa.

 

 

Kommentit (29)
  1. Ahti Granat
    5.5.2019, 09:29

    Mitäpä tuohon lisäämistä. Useat kunnat olivat ja ovat edelleen puun ja kuoren välissä. Osassa uskottiin soten ratkaisevan kaikki hoivaongelmat tuosta vain yksityistämällä. Osassa kuntia valehdeltiin tietoisesti itselleen ja muille yksityistämisen paremmasta, tai ainakin halvemmasta vaihtoehdosta. Sopimuskäytännöissä ei lopullisten tavoitteiden ja velvoitteiden kirjaaminen aina ole ollut rehellistä, Sakunkin mainitsemista osaamisongelmista johtuen. Julkinen hoiva ei epärehellisessä kilpailussa pärjää jatkossakaan.

  2. No sehän oli ennen ainakin meillä tapana tehdä itse kun se ei maksa mitään sillä palkka työntekijöille on joka tapauksessa maksettava.

Kommentointi suljettu.