Arvoton näytelmä

Nyt on nähty sekin päivä, että perussuomalaiset vaativat muita noudattamaan vakiintuneita menettelytapoja ja pysymään sovitussa. Kyse on jo pitempään kestäneestä valmiuslain ja rajavartiolain uudistamisesta, jolla perussuomalaiset ovat kiristäneet muita puolueita. Ensin he uhkasivat viivyttää valmiuslain uudistamista yli vaalien, jos lakiin ei oteta mahdollisuutta sulkea raja turvapaikanhakijoilta siinä tapauksessa, että Venäjä käyttää pakolaisia hybridivaikuttamisen keinona. Sitten he vaativat samaa muutosta rajavartiolakiin, ja kun asiasta päästiin sopuun, niin he ottivat kaiken kunnian itselleen täysin perusteettomasti. Mahdollisuus sulkea raja oli jo hallituksen alkuperäisessä esityksessä.

Tänään vasemmistoliitto, vihreät ja Rkp halusivat palauttaa uudistuksen vielä perustuslakivaliokunnan käsittelyyn, sillä puolueet epäilevät lakimuutoksen olevan ristiriidassa kansainvälisen oikeuden kanssa. Tälle epäilykselle on perusteita, sillä EU-tuomioistuimen mukaan Liettua toimi EU-oikeuden vastaisesti, kun se kesällä 2021 työnsi rajan yli pyrkiviä ihmisiä Valko-Venäjälle ja eväsi heiltä mahdollisuuden hakea kansainvälistä suojelua. Päätös annettiin samana päivänä, jolloin hallintovaliokunta pääsi sopuun rajavartiolain sisällöstä. Tänään tehty palautusesitys kaatui eduskunnan äänestyksessä selvin numeroin.

Arvotonta ei ollut se, että osalle hallituspuolueita heräsi epäilys rajavartiolain muutoksen olemisesta vastoin Suomea sitovia kansainvälisiä sopimuksia ja EU-lainsäädäntöä, vaan perussuomalaisten asiasta aloittama rähinä.

Erityisen arvotonta on se, että perussuomalaiset ovat koko ajan antaneet ymmärtää rajan sulkemisen tarkoittavan myös mahdollisuutta keskeyttää turvapaikkahakemusten vastaanottaminen. Näinhän asia ei ole, ja se tuli selväksi jo hallintovaliokunnan mietinnössä. Kansainvälisen suojelun hakeminen voidaan keskittää vaikka vain yhteen paikkaan, mutta haavoittuvassa asemassa olevien hakemuksia otetaan vastaan muuallakin. Uutisissa kerrotaan jatkuvasti, että se keskitetty paikka olisi Helsinki-Vantaan lentoasema, mutta lakiin ei tule tällaista kirjausta. Paikkaa ei määritellä laissa, ja lakia soveltavien viranomaisten velvollisuus on vastata siitä, että tosiasiallinen mahdollisuus jättää hakemus toteutuu.

Siihen velvoittavat kansainväliset sopimukset ja EU-lainsäädäntö, jotka ohittavat kansallisen lainsäädännön.

Rajavartiolakiin siis tulee mahdollisuus sulkea raja kokonaan, mutta ei mahdollisuutta kieltäytyä ottamasta vastaan turvapaikkahakemuksia. Tämän päivän palautusäänestys ei vaikuta asiaan, mutta ainakin siitä saatiin melua aikaan. Erkki Tuomioja kuittasi asian lyhyesti näin.

Toivottavasti tämä asia tuli kaikille nyt selväksi.

Kun nyt säädetään koko rajan sulkemisen mahdollistava laki, niin mitä siitä voi seurata? Ei mitään, jos Venäjä ei käytä pakolaisia hybridivaikuttamisen välineenä. Ongelmat alkavat sitten, jos Venäjä sen tekee. Raja voidaan sulkea, mutta silti turvapaikkahakemukset on otettava vastaan ja käsiteltävä. Tämän mahdollisuuden on oltava ihan konkreettinen, sillä jos Suomi estäisi turvapaikanhakijoiden tulon tai kieltäytyisi ottamasta vastaan hakemuksia, niin EU-tuomioistuimen kanta olisi ihan selvä. Toiminta olisi vastoin EU-lainsäädäntöä.

Siinäpä onkin sitten lakia soveltaville viranomaisille miettimistä. Varsinkin silloin, jos rajalle tulee paljon turvapaikanhakijoita talvipakkasella. Viimeistään silloin perussuomalaisten nyt luoma kupla puhkeaa.

puheenaiheet yhteiskunta politiikka laki
Kommentit (24)
  1. Seppo Kinnunen
    4.7.2022, 18:58

    Miten sitten toimitaan, jos syksyn 2015 kaltainen tilanne toistuu eli Ruotsin rajan kautta tulee kymmeniä tuhansia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita. Nyt puhutaan vain Suomen itärajasta?

    1. Toivo Miettinen
      4.7.2022, 19:58

      Käsittääkseni lakiesityksessä ei puhuta sen enemmän itä-, pohjois- kuin länsirajastakaan. Oletkohan ehkä käsittänyt jotakin väärin?

      1. Seppo Kinnunen
        4.7.2022, 20:12

        En ole. Kirjoitin, että nyt PUHUTAAN vain Suomen itärajasta. Tiedän kyllä, mitä lakiehdotukseen on KIRJOITETTU.

      2. Seppo Kinnunen
        4.7.2022, 20:31

        Puhuminen ja lakiteksti ovat eri asioita.

      3. sakutimonen
        4.7.2022, 20:36

        Eduskunnassa puhutaan mitä puhutaan ja media uutisoi mitä uutisoi, mutta vain kirjoitettu lakiteksti ja sen esityöt ovan lain tulkinnan välineitä.

        1. Seppo Kinnunen
          4.7.2022, 20:40

          Juurikin noin. Siksi kysyin, koska edustajatkin puhuvat vain itärajasta.

  2. Sitä ylistyksen määrää, jota jokainen persuedustaja vuorollaan kävi tänään eduskunnan täysistunnossa osoittamassa hallintovaliokunnan puheenjohtaja Riikka Purralle ja vähän hammasta purren kaikille valiokunnan jäsenille yksimielisestä päätöksestä. Iltaläpyskät tietysti uutisoi suuresta hallituspuolueiden erimielisyydestä tuossa perustuslakivaliokuntaan palauttamisasiassa.

    Silloin tällöin vilkaisen Suomen Uutisten “uutisia” ja mistä siellä kommenttipalstoilla keskustellaan. Ihan viimeisten päivien aikana muutamat rivipersutkin ovat alkaneet miettiä höynäyttikö puoluejohto heitä tuossa rajavartiolain valmisteluasiassa, kun varsin olemattomia muutoksia on saatu hallituksen esitykseen.

Kommentointi suljettu.