Suurimmat rikolliset

Uutisissa kerrottiin, että työryhmä miettii sosiaalietuuksien poistamista rikollisilta. Hallitusohjelmassa on kuulemma sovittu, että selvitetään mm. työttömyyskorvauksen ja asumistuen poistamista järjestytyneiltä rikollisilta. Ilmeisesti hallituksella on luja usko köyhyyden kaikkinaiseen parantavaan voimaan. Joku toinen voisi epäillä, että sulkeminen yhteiskunnan myöntämien etuuksien ulkopuolelle ajaa syvemmälle rikollisuuteen.

Tiedotusvälineillä taitaa olla aihepula tai hallituksella tekemisen puute kotimaan asiossa. Kukaan ei vielä oikein tuntunut tietävän onko tällainen edes laillisesti mahdollista. Jos on, niin kenelläkään ei ole aavistustakaan, mitä kaikkia etuuksia lisärangaistuksen tulisi koskea ja miten se lakiteknisesti toteutetaan. Rikosseuraamukset nimittäin määrää tuomioistuin ja sosiaalietuuksista päättävät ihan muut viranomaiset.

Vielä tärkeämpää on huomata, että nyt mietittävä menettely tulisi koskemaan vain järjestäytynyttä rikollisuutta, siis ammattirikollisia. Lainsäädännössä ei varsinaisesti määritellä järjestäytyneen rikollisuuden käsitettä muualla kuin Rikoslain 6 luvun 5 §:ssä, jossa säädetään rangaistuksen koventamisperusteista. Pykälän 2-kohdan mukaan koventamisperuste on mm. rikoksen tekeminen vakavia rikoksia varten järjestäytyneen ryhmän jäsenenä.

Tätä lainkohtaa käytetään erittäin harvoin, tuskin edes vuosittain. Kansalaisen mielestä jokin porukka saattaa liiveineen ja tunnuksineen näyttää järjestäytyneeltä rikollisjoukolta, muttta oikeus ei näe samoin. Ryhmät eivät ole järjestäytyneet nimenomaan vakavien rikosten tekemisen tarkoituksessa, vaan järjestäytymisen syy on jokin muu asia. Yhdistys- ja kerhotoiminta on laillista eivätkä kaikki ole vastuussa muutamien jäsenten tekemisistä.

Etuuksien poistaminen tulisi siis koskemaan hyvin harvoja henkilöitä. Taas voidaan epäillä, että tästä se sitten alkaa. Jos etuudet ensin poistetaan ammattirikollisilta, niin sen jälkeen on helppo laajentaa lakia koskemaan kaikkia rikoksesta tuomittuja. Jos köyhyyden uskotaan parantavan, niin tällainen johtopäätös on ihan looginen.

Asiasta tullaan varmasti keskustelemaan paljon. Jostain syystä ei ole kuulunut keskustelua niistä kaikkein suurimmista rikollisista, joita etuuksien poistamisella on rangaistu jo kauan. Tarkoitan tietenkin työttömiä, jotka ilmeisesti on luokiteltu ammattirikollisiakin pahemmiksi. Kun työvoimaviranomaiset tulkitsevat työttömän kieltäytyneen työstä tai koulutuksesta, niin etuus lakkautetaan välittömästi. Epäilty todetaan syylliseksi ilman esitutkintaa ja oikeudenkäyntiä pelkällä viranomaispäätöksellä ja päätös pannaan täytäntöön valituksista huolimatta. Lisärangaistuksena seuraa toimeentulotuen alentaminen 20 % ja kaikkein paatuneimpien rikoksenuusijoiden tukea alennetaan 40 %.

Tiedän, se on ihan eri asia.

Kommentit
  1. 1

    keijjo sanoo

    Tuo puhe vahvistaa myös sen vallinneen tosiasian, että ihmisiä, jotka eivät suostu nöyryytettäväksi typerässä koulutuksessa tai pakkotyössä, pidetään rikollisina, koska he saavat siitä taloudellisen rangaistuksen.

    Eikö sillon pitäisi alistaa tuo sosiaalietuuksien alentaminen tai epääminen tuomioistuimelle, ja eikö rangaistulla ole oikeus puolustukseen?

  2. 2

    Marko sanoo

    Viimeinen kappale paras! Tässä’ uuden lain luonnoksessa tämä etuuksen heti pois ottaminen on säilytetty ennallaan. Miksi?

  3. 3

    Kirsti Era sanoo

    Tosi nerokasta. On meillä huippuhallitus, joka keskittyy olennaiseen. Rikolliseksi näet synnytään. Eikö seuraava laki voisi tähdätä moisen aineksen eliminoimiseen jo kehdossa?

  4. 4

    sanoo

    Se, mitä tapahtuu Suomessa, tapahtuu samaan aikaan tai on jo tapahtunut muualla EU:n alueella. Eli, nämä määräykset/ehdotukset tulevat suoraan Brysselistä.

    Kaikkien EU:ssa jäseninä olevien maiden tulee alistua EU:n lakien alle. EU:sta on tulossa USA:n tyyppinen liittovaltio eli nykyiset ”itsenäiset” valtiot tulevat olemaan yksi ja sama Euroopan Unioni mallia USA ja sillä on oma yhtenäinen valuutta eli euro.
    Ja kun tiedät, minkälainen on amerikkalaisen sosiaaliturva, tulet tietämään, mikä juuri sinua odottaa lähitulevaisuudessa. Politiikot ovat vain pelinappuloita finanssikapitalistien pelilaudalla.

    Mutta haluammeko ME kansalaiset tätä on eri asia. Minä en ainakaan.
    Kuka tiesi tällaisen EU:n syntymisestä silloin äänestäessään sen ja euron puolesta? Tuskin monikaan.

  5. 5

    jarmo sanoo

    No tuossahan vasta varsinainen huippusuunnitelma.
    Rikollisuus LISÄÄNTYY AIVAN VARMASTI ja nuo ko.päättäjät saavat hommata paremmat henkivartijat.
    Älyttömin idea tämän kusettaja Kataisen Ja Urpilaisen hallituksen aikana.
    Sosiaaliturva nimenomaan ehkäisee rikollisuutta ja pitää ihmisden hengissä,sanomista tulee, jos tuollainen lakiehdotus menee läpi.
    Vähentäkää sitten POLIISIEN määrärahoja.
    Aseita saa vaikka varastamalla, ei lakimuutokset poista rikollisuutta, tällaiset LISÄÄVÄT.

  6. 6

    Shu sanoo

    ”Eikö sillon pitäisi alistaa tuo sosiaalietuuksien alentaminen tai epääminen tuomioistuimelle, ja eikö rangaistulla ole oikeus puolustukseen?”

    Noinhan sen pitäisi mennä. Nykyisellään työttömän oikeusturva on lähinnä sen irvikuva.

    1990-luvun loppuvuosina oli työryhmä pohtimassa sitä, että josko työttömien asioiden valitustie siirrettäisiin linjalta työttömyysturvalautakunta (silloinen nimitys) – vakuutusoikeus yleisiin hallinto-oikeuksiin. Työryhmä tuli siihen tulokseen, ettei käy päinsä (pohti asiaa muistaakseni pari vuotta). Tuo kai siksi, ettei enää olisi ollut mahdollista kohdella työttömien valituksia toisin kriteerein kuin muidenkaan ryhmien valituksia, vaikka virallisesti asiaa perusteltiin ratkaisujen yhdenmukaisuudella. Tuo ei ole kuitenkaan mikään peruste. Pääosa työttömien sanktioista nykyisellään jää TE-keskuksen ratkaisujen varaan, joten yhdenmukaisuudesta ei nytkään voida puhua.

    Säästöäkin tuolla saataisiin, kun työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta voitaisiin lopettaa ja vakuutusoikeudenkin asiat voitaisiin siirtää KKH:een.

  7. 8

    Shu sanoo

    No, jopas aikaisemmassa kommentissani lipsahti. KKH pitäisi tietysti olla KHO.

    Ehkä selvennykseksi vielä, vaikkei juttuun kuulukaan.

    Vakuutusoikeus käsittelee tietysti muitakin valituksia kuin mitä on tehty työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan päätöksistä. Vakuutusoikeuden lakkauttaminen tietäisi siis myös muiden lautakuntamuotoisten valitusasteiden lakkauttamista ja valitusten käsittelyn siirtämistä hallinto-oikeuksiin.

    Ylipäänsä on täysin käsittämätöntä, että on olemassa tietyn alan valitusten käsittelyä varten lautakunnat (eläke, tapaturma, potilasvahinko, sosiaaliturva ja työttömyysturva). Niissä ratkaistaan asioita pienessä piirissä ja tuo muodostaa minusta uhkan jo muutenkin huonolle oikeusturvalle. On helppo sopeuttaa/painostaa pieni ryhmä ajattelemaan tietyllä tavalla. Ja niinpä sitten asioita voidaan ratkaista hyvin kaavamaisesti perustellen mm. siten, että ’kyllähän A vaikuttaa uskottavalta, mutta kun nämä tällaiset asiat on tavattu ratkaista näin… Ei tuollaisessa ratkaisumallissa ole mitään mieltä valittajan kannalta.

    Mielenkiintoista olisi sitten tietää, missä määrin vakuutusoikeuden työpaikat on miehitetty entisillä lautakuntien työntekijöillä ja mikä merkitys tällä on, kun mietitään ratkaisujen lopputulosta.

    Tietty, jaostothan loppuviimeksi asiat ratkaisevat. Vaan eipä taida esittelijän esitykset juurikaan niissä muuttua. Ja esittelijähän vaikuttaa ratkaisevasti siihen, mitä lisätietoa asiassa on hankittu.

  8. 9

    jarmo sanoo

    Shu on oikeassa, liikaa pyrokratiaa ja papereitteinpyörittelyä ja rahaa palaa paljon.
    Miten niin työstä kieltäytyminen on mahdollista ainoastaan kapitalistisessa järjestelmässä?
    Kommunistisessa järjestelmässä varmaan Siperiaan Suomesta.
    Eikä työttömyydessä välttämättä ole kysymys mistään työstäkieltäytymisestä, vaan kun niitä töitä ei normipalkalla löydy ja ilmaiseksi pitäisi tehdä.
    Mieluummin kohta tekee töitä Kruunulle.
    On hyvin mahdollista että työttömyys sanktioidaan aika paljon pahemmmin, milläs elät?
    Pahimmat rikolliset löytyvat päättäjistä, jotka kuuluvat ison palkan lisäksi vielä kaikenmaailman johtokuntiin ym. Mitäs rangaistuksia saavat? Ei mitään.
    Ei ne rikollisetkaan sentään heitä sellaisia rahoja menemään kuin tämä hallitus EUROSTOLIITTOON.

  9. 10

    jarmo sanoo

    Kun katselee noiden hovioikeuksien ja muiden läänihallituksen ja valtionkonttoreiden diaarinumeroita, käsittää sen työmäärän mikä heillä on.
    Käsittelyajat vuoden ja ylikin, vaikka olisi kysymys aivan selvästä asiasta.
    Tietysti ne on yksilöity jne. ja sitten ne turhat valitukset erikseen, jotka olisi poistettava.