Työstä voi maksaa palkkaa

Kaikki puolueet ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, että Suomi tarvitsee työtä. Kokoomus asettaa työn etusijalle ja Keskusta on luvannut 200 000 uutta työpaikkaa. Suhtautuminen työttömiin tuntuu lähes kaikilla olevan sama kuin Timo Soinilla, joka on sanonut työttömiä elämäntapaintiaaneiksi. Puolueiden puheissa työttömät tuntuvat menettävän kaiken työ- ja toimintakykynsä vuodessa ja heitä on kuntoutettava laittamalla heidät palkattomiin töihin. SDP on poikkeus.

Puheenjohtaja Antti Rinne esitti viime viikolla, että nykyisin palkattomina tehtävistä töistä ruvettaisiin maksamaan palkkaa. Kunnat teettävät suunnilleen kaikkea mahdollista kuntouttavana työtoimintana, vaikka usein se työ rikkoo selvästi korvaavan työn kieltoa. Tämä esitys on tyrmätty haihatteluna. Palkanmaksuun tarvitaan rahaa eikä kunnilla ja valtiolla sitä ole. Lisäksi ei ole olemassa mitään laskelmia kustannuksista, mutta kaikki tuntuvat tietävän niiden olevan hirmuiset ja syöksevän julkisen talouden konkurssiin.

Nyt on laskelmia. Lieksalainen Fb-kaverini Heikki Turunen (ei se kirjailija, hän on nykyisin juukalainen) laskeskeli palkanmaksusta aiheutuvia kustannuksia ja hänen luvallaan esittelen tulokset.

Lähtötilanne on tämä: Tapauksissa A ja B on palkatonta työtä työmarkkinatuella ja yhdeksän euron päivittäisellä korvauksella tekevä henkilö. Tapauksissa C ja D hänelle maksetaan samasta työstä 1 600 euroa kuukaudessa. Tapauksissa E ja F sama henkilö on pelkästään työttömänä.

ht alkutilanne Yksin asuvan ja palkatonta työtä kunnalle tekevän taloustilanne ja kustannukset yhteiskunnalle ovat tällaiset: ht a

Kunta siis hyötyy hänestä 1 242 euroa ja valtiolle hän aiheuttaa kustannuksia 944 euroa.

Mitä hirveää tapahtuu sitten, jos hänelle ruvetaan maksamaan ihan oikeaa palkkaa 1 600 euroa kuukaudessa? Romahtaako kuntatalous, kaatuuko valtio?

Näin käy, kun yksin asuvalle maksetaan palkkaa:

ht c

 

Palkkaa saadessaan hän tuottaa kunnalle vain 384 euroa kuukaudessa, kun palkatta töitä paiskivana hän tuottaa peräti 1 242 euroa. Silti kunta pysyy voiton puolella. Valtiolle hän tulee maksamaan 45 euroa vähemmän kuukaudessa.

Jos palkatonta työtä tekevän henkilön puoliso käy palkkatöissä, niin taulukko näyttää tältä:

ht b

 

Hän tuottaa kunnalle täsmälleen yhtä paljon kuin yksin asuvakin, mutta valtiolle hän tulee vähän halvemmaksi. Ruvetaanpa nyt maksamaan hänelle palkkaa:

 

ht d

Hän tuottaa kunnalle voittoa saman verran vähemmän kuin yksin asuva ja aiheuttaa valtiolle kustannuksia 195 euroa enemmän kuukaudessa. Se on tietysti ihan liikaa, joten pidetään häntä työttömänä eikä tarjota hänelle sen enempää palkatonta kuin palkallistakaan työtä.

Nyt hän tulee kalliiksi sekä kunnalle että valtiolle.

ht e

Jos puoliso käy töissä, niin tilanne ei paljon kohene. Kunnalle hän on täsmälleen yhtä kallis kuin yksin asuva, mutta valtiolle halvempi:

 

ht f

 

Tehdäänpä sitten yhteenveto:

ht loppupäätelmä

Palkkaa saava työllistetty siis hyötyisi palkasta perhetilanteesta riippuen 35 – 70 %. Kunnille aiheutuisi tulonmenetyksiä, mutta ne jäisivät yhä plussan puolelle. Valtiolle aiheutuisi kustannuksia, mutta ne eivät ole niin hirmuisia kuin tunnutaan kuvittelevan.

Laskelmista puuttuvat vielä kunnan alentuneet toimeentulotukimenot ja lisääntyneen ostovoiman vaikutus paikallistalouteen. Oikean palkkatyön nostattamalle itsetunnolle ja inhimillisen kärsimyksen vähenemiselle ei edes voi laskea hintaa. Kyse on enemmän arvovalinnoista kuin taloudesta.

On valittava mennäänkö pelkkä talous edellä ja pitääkö julkisen sektorin kustannukset minimoida köyhimpien kustannuksella. Tai sitten voidaan ihan vakavissaan miettiä julkisen sektorin roolia myös heikoimmassa asemassa olevien kansalaisten hyvinvoinnin lisäämisessä.

Kommentit
  1. 1

    V. Laulajainen sanoo

    Onkohan noilla sitten eri systeemi palkkatuesta, kun olin omakotitalkkarina, ensimmäisen vuoden palkkatuki oli 100 % ja toisen vuoden palkkatuki oli 60 %.
    Nykyään toisen vuoden jatkaja saisi valtiolta palkkatukea 30 %

    Sen jälkeen pitäisi olla 4 vuoden sisällä 24 kk työttömänä, jotta saisi taas 100 % palkkatuen.

    Itselläni olisi 30 % palkkatukea jäljellä 10 kk (sanoi työkkärin nainen)

    Eli mistä tuo 50 % palkkatuki siis tulee?

    • 1.2

      Haikki sanoo

      http://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/ajankohtaista/2014-12-17-02/index.html
      ”Jos tuella palkattava on ollut työtön vähintään 24 kuukautta palkkatuen myöntämistä välittömästi edeltäneiden 28 kuukauden aikana, palkkatukea myönnetään 50 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan, minkä jälkeen palkkatukea myönnetään 30 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan.
      Jos tuella palkattavan vamma tai sairaus alentaa tuottavuutta olennaisesti ja pysyvästi tai pysyväisluonteisesti tarjolla olevassa tehtävässä, palkkatukea myönnetään 50 prosenttia palkkauskustannuksista enintään 24 kuukaudeksi kerrallaan.”

      • 1.2.1

        pitkäaikaistyötön sanoo

        Noin minullekin on viimeksi ilmoitettu.

        Blogissa esitetyissä laskemissa 50% 1.600 eurosta on 1.050 euroa. Olisiko kuitenkin 800 euroa? 1.050 euroa/kk oli enimmäismäärä silloin kun palkkatukea myönnettiin kiinteä euromäärä.

  2. 2

    Virkasuojatyöpaikka sanoo

    Oijoi väärin väärin ja väärin laadittu laskelma. Lähdetään nyt ensinnäkin siitä, että laskelmaa ei ole laatinut virkamiesarmeija ja sitä ei ole pyydetty minkään tason työryhmän suunnalta. Siinä on jo kaksi äärimäisen törkeää virhettä, jotka paljastaa, että laskelma on pelkkää hölynpölyä ja täysin arvoton.

    Kaiken lisäksi laskeman on laatinut joku puolueellinen taho. Ja puolueellisen tästä tahosta tekee jo sen että on Timon kaveri. Ei sen väliä vaikka hallitsisikin numeron pyörityksen ja kaikki luvut ja seikat on todeksi osoitettu.

    Se että laskelman olisi tehnyt joku virallinen ja arvostettu konsultti, jonka kaveri taas työllistää tavalla tai toisella kuntoutuvia ja sen noin 10e/kuntoutetta/pvä. Ja tietty sen kuntoutettavan työpanoksen käyttöönsä, niin se ei ole peruste sille että konsultti olisi jotenkin epäluotettava tai epäpätevä.

    Ja tämä lausunto:

    SDP on poikkeus. Puheenjohtaja Antti Rinne esitti viime viikolla, että nykyisin palkattomina tehtävistä töistä ruvettaisiin maksamaan palkkaa. Kunnat teettävät suunnilleen kaikkea mahdollista kuntouttavana työtoimintana, vaikka usein se työ rikkoo selvästi korvaavan työn kieltoa.

    No sillä pyyhitään takapuoli vaalien jälkeen.

  3. 3

    Johanna Laakso sanoo

    Siis mihin työttömän asumiskulut katoaa kun puoliso on töissä? Vaikka puoliso olisikin töissä ja maksaisi koko vuokran, pitää työttömällä laskea kuitenkin laskennallisesti puolet vuokrasta, niinhän viranomaisetkin tekevät.
    Ja miksi vuokran määrä vaihtelee 300-375€ välillä? Työttömän meno on 300€ vuokraan, mutta vuokranantajalle tupsahtaa 375€ tilille?

    • 3.1

      Heikki Turunen sanoo

      Virheitä löytyy varmasti, eikä tuo ollut mikään kiveen hakattu totuus. Kiitos huomiosta. Asumistuki toki 300€, koko vuokra 375€. Korjailen.

      Monimutkaisemman tuosta saa halutessaan. Yksinkertaistin tilannetta (avo)puolison työssä olon kohdalla siten, että tämä paremmin toimeen tuleva maksaisi vuokran kokonaan.

      • 3.1.1

        Haikki sanoo

        No, jos laskelmien selvyyden takia vuokramenot pysyisivät samana olipa henkilö yksin tai työssäkäyvän puolison kanssa saman katon alla (300€, ei 375€ kuten mainitsin), pariskunnan asumiskustannukset siis yhteensä 600€ ja molemmat osallistuisivat yhtä suurella osuudella.

        Korjailen ja lähetän Timoselle kaaviot päivitettynä. Kokonaiskuvaan tällä ei kuitenkaan suurta vaikutusta.

    • 3.2

      AMK sanoo

      Katos kun puolison tulot otetaan huomioon etuuksia määritettäessä.Esim kelan asumistuki:puolison tulot ,samassa taloudessa asuvien tulot.Ja toisekseen on ns.avioliittolaki joka sanoo että puolison on elätettävä puolisoaan jos tämä ei siihen itse pysty, ihmettelen kyllä että puoliso on elatusvelvollinen mutta taas verolaki ei tälläistä tunne elatusvelvollinen puolisolle,siitähän pitäisi saada veronalennuksia.Suomen laki tai kuinka sitä tulkitaan on utopiaa.

  4. 4

    Kukko Kiakuu sanoo

    tuli mieleen kuntoutavasta vertauskuva

    että minä pakotaisi jonkun ventovieraan kadulta siivoon mun kämpän ilmaseks jonkun uhkauksen saatelemana

    oiva vertauskuva kuntoutavan työtoiminan ohjaajista

    ventovieraita minulle mutta oikeus komentaa ja teetää työtä
    joka hyödytää ainoastaa heitä tai muuten ei kukko laula
    esim

    töihin potkiat eivät maksa mitään sun työpanoksestasi mutta silti niillä on oikeus vaatia työ suorituksia tai muuten karenssi paukuu
    en tajua millä oikeudella

    ja miksi pitäsi tehdä mitään kun ne käskee
    jos puhutaisiin jostain työn teetämisen kustanuksista jos piiskurit pistäs omaa rahaa esim palkan maksuun ymmärtäisin että heillä on oikeus vaatiakin jotain mutta ei orjatoissä
    päin vastoin me mahdolistetaan heidän palkan maksu
    sen takia töihin potkian tili päiväna olisi velvolisuus potkitavalle tarjota
    korvapuusti kaakaolla vähintään

  5. 6

    etiikka ja moraali sanoo

    ilmeisesti näihin yhdistyksiin pesiytyy etiikaltaan ja moraaliltaan
    kyseenalaisia toimioita

    itse en pystyisi teetämään työtä tai vaatimaan sitä ilmateeksi keneltäkään
    johtuu kai hyvästä koti kasvatuksesta
    jos joku tekee mun puolesta jotain on itsestään selviö että korvaan sen hänelle
    palkan maksuna
    näköjään tälläinen ajattelutapa on kokenut inflaation

  6. 7

    Papi sanoo

    Taaskin asiaa joka sanalla, kiitos, kiitos. ” Palkanmaksuun tarvitaan rahaa eikä kunnilla ja valtiolla sitä ole.” Mutta, mutta tarvitaan sitä rahaa sitten toisaalle, ja
    aina sitä jostakin on löytynyt… kuten: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1428299254600.html Eli kyse on viimekädessä asenteista, arvoista, etiikasta, asioiden tärkeysjärjestyksestä. 🙁

    • 7.1

      AMK sanoo

      Näinhän Katainen ja Urpilainen TIENASIVAT suomelle lisää velkaa.MAHTAVAA.Rahaa löytyy aina jostain kunhan se ei tarkoita suomalaisten työttömien tai vähätuloisten ihmisten elintason nostamista ja työllistämistä.Ja tietenkin eduskuntatalon remonttikin on tärkeämpi kuin työttömien työllistäminen ja vähävaraisten auttaminen ihan oikeisiin palkka töihin.Kummasti rahaa löytyy ”tärkeisiin????” asioihin.Pölkkypäitä!!!!!

  7. 8

    pitkäaikaistyötön sanoo

    ”Tapauksissa A ja B on palkatonta työtä työmarkkinatuella”
    Työmarkkinatuen veroprosentti on aina 20% eikä 17%.
    ”Tapauksissa E ja F sama henkilö on pelkästään työttömänä.”
    Työmarkkinatuen veroprosentti on aina 20% eikä 18%.
    Perus ALV on 24%. Jos itse mietin, mihin työtön tahansa käyttää, niin keskimääräinen AVL on lähempänä 20 kuin 17 prosenttia.
    Kunnalle maksettava työllistämiskorvaus on oudossa paikassa.
    Palkkatuenmäärä laskettu väärin.

    Esitysmuoto on huono, koska siitä ei käy ilmi, mitä lasketaan mistäkin. Voi arvailla, mitä lasketaan, mutta ei aukene niin kuin pitäisi.

    • 8.1

      pitkäaikaistyötön sanoo

      Okei. Ensin vain luetellaan lähtötiedot ja sitten vasta seuraa itse laskelma. Siihen laskelmaan pitäisi lisätä sarake ”yksityinen sektori”, jonne menee se kaikki raha, joka kaaviossa on esitetty työttömälle/työllistetylle jääväksi.

      Vuokra 375 ja asumistuki 300?
      http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki_maara-ja-verotus
      Asumistuen laskukaava
      Asumistuki = (Hyväksyttävät, kuitenkin enintään enimmäisasumismenot – perusomavastuu) x 0,80

      Perusomavastuu 20 % on unohdettu. Asumistuki on 240 eikä 300.

      • 8.1.1

        pitkäaikaistyötön sanoo

        Tapaus A:ssa on lähtötiedoissa ja laskelmassa vuokra ja asumistuki eri suuruiset.

        Jos vuoka on 300, niin asumistuki on 192.

        • 8.1.1.1

          LL sanoo

          Perusomavastuu ei ole 20% – tarkoittanet tuolla sitä, että asumistukeen oikeuttavasta maksimituesta maksetaan hakijalle vain 80%. Perusomavastuu on toinen asia, se tulee vielä lisäksi.

          Ja toisin kuin Kelan verkkosivuilla annetaan ymmärtää, yksinasuva työmarkkinatukea saava ei suinkaan pääse perusomavastuustaan.

          • 8.1.1.1.1

            pitkäaikaistyötön sanoo

            Joo, perusomavastuun sekava kaava olikin em. sivulla alempana.

            aakko asuu yksin Turussa. Asunnon vuokra on 615 e/kk. Muita asumisen kuluja hänellä ei ole.
            Jaakon bruttotulot ovat 705 e/kk.

            Perusomavastuun määrä lasketaan kaavalla:
            0,4 x [705 – (605 + 100 x 1 + 223 x 0)] = 0,4 x (705 – 705) = 0 e/kk.

            Liekö tuosskin virhe? Mistä tulee 605 ja 223?

      • 8.1.2

        LL sanoo

        Tämä suoraan yksinasuvan päätöksestä (Turku), hakija saa kuukaudessa 47eu muita tuloja, suluissa omat huomiot:

        Asumistuki lasketaan niin, että hyväksyttävistä, kuitenkin enintään enimmäisasuntomenoista (huom!) vähennetään perusomavastuu (huom!). Asumistuen määrä on 80% tästä erotuksesta (huom!). Peruomavastuun määrään vaikuttavat ruokakuntaan kuuluvien aikuisten ja lasten lukumäärä sekä tulot.

        1. Kuukausitulot:
        – työmarkkinatuki 725,20 e. (huom! brutto)
        Työmarkkinatuki 32.80 e/pv kerrotaan kuvulla 21.5. Tämä on keskimääräinen työpäivien määrä kuukaudessa. (huom! todellinen työmarkkinatuki ko. henkilöllä on 656 eu)
        – muut tulot 47 eu
        YHTEENSÄ 752,20 eu/kk

        2. Asumismenot kuukaudessa
        Vuokra 555,75 eu
        Vesimaksu 19 eu (huom! todellisuudessa 20eu, mutta vesimaksuksi hyväksytään vain 19/hlö)
        Hyväksyttävät asumismenot 574,75
        Enimmäisasumismenot 411 eu (Turku)

        3. Perusomavastuu
        Perusomavastuu on 40% asumistuessa huomioon otettavista tuloista, joista on vähennetty täysimääräiseen tukeen oikeuttavana tulon määrä. Täsyimääräiseen tukeen oikeuttava tulo määräytyy vuosittain perusarvosta sekä aikuisten ja lapsen kertoimesta.

        Laskukaava
        752 e – [605 e + 100 e x 1 (aikuinen) + 223 e + 0 (lapsi) = erotus, josta 40% on perusomavastuun määrä (huom! hurjan monimutkaista, kuinka moni tämän ymmärtää?)

        Asumistuen määrä xx.xx.2015 alkaen:
        Laskukaava: enimmäisasumismenot – perusomavastuu = erotus, josta 80% on asumistuen määrä.
        411 eu – 18.80 eu = 392,20 eu, josta 80% on 313,76 eu

        Myönnetty asumistuki ko. hlöllä on siis 313,76eu/kuukausi.

        • 8.1.2.1

          LL sanoo

          Lisäys: tuo yllämainittu ”todellinen työmarkkinatuki” tarkoittaa 4 viikkoa.

        • 8.1.2.2

          pitkäaikaistyötön sanoo

          Ei kyllä aukene edelleenkään, mistä tulevat 605 e, 100 e ja 223 e perusomavastuun laskukaavaan. Em. luvut ei esiinny lakitekstissäkään. Tämän takia niitä virkamiehiä sitten varmaan tarvitaan, niin paljon kuin heitä on 🙂

          • 8.1.2.2.1

            LL sanoo

            Kaikkea ei kansalaisen kai tarvitse ymmärtää 🙂

  8. 9

    Frank Faraday sanoo

    Mites vielä se että jos on rahaa, saa ostettua parempaa ruokaa ja sitä saa riittävästi. Terveys säilyy paremmin, tutkitusti eliniänodote kasvaa kymmenellä vuodella. Siinä säästyy selvää rahaa hoitomenoissa. Tietenkin sitten eläkemenot nousee kun köyhät ei enää kuole niin paljon keskimääräistä aiemmin. Kuitenkin jos he maksavat palkastaan eläkemaksut, sen ei pitäisi olla keneltäkään pois. Sitten vielä kauppojen hävikki ja muut omaisuusrikokset, eihän kaikki suostu kitumaan heikosti ravittuina kun hyllyt notkuu tavaraa.

    Väkivaltakin saattaa vähentyä, sanoisin että myös päihdeongelmat. Sellainen periytyvä huono-osaisuuden kierre saadaan poikki. Mielenterveysongelmat, vankeinhoitomenot, mitä kaikkea äärimmäinen köyhyys tuo tullessaan.

  9. 10

    LL sanoo

    Työttömien ykkössuosikki on Timo Soini, kertoo HS:n tekemä gallup (otanta: noin 1000 ihmistä) Uudenmaan vaalipiiristä. Sitä saa sitten mitä tilaa. Perussuomalaiset ovat thatcheriläisen talouspolitiikan kannattajia, joka käytännössä tarkoittaa sosiaaliturvan sitomista orjatyön teettämiseen. Seurasin viime vuonna täysistuntoa, jossa Soini ja Zyskowicz halailivat toisiaan verbaalisesti, kehuessaan yhdessä ”kotisohvilla lojuvien elämäntapaintiaanien orjatyömalleja”.

    Laki kuntotuttavasta työtoiminnasta meni läpi eduskunnassa miltei läpihuutojuttuna. Siitä ovat alkaneet todella villit työmarkkinat: palkattomien orjien kauppaaminen ja kierrätys, yrityksille ja erilaisille yhteisöille.

    Myös ”saksanmalli” on vilahtanut perussuomalaisten ehdokkaiden puheissa. Sillä tarkoitetaan minijob-työtä. Suojaosuutta, jonka voi tienata niin ettei ansiotulo leikkaa sosiaaliturvaa. Saksassa tämä suojaosuus on 450 euroa, meillä 300 euroa. Minijobit antavat työttömälle mahdollisuuden ansaita vähäisiä työtuloja, mutta ne eivät tosiasiassa paranna työttömien mahdollisuuksia työllistyä pidempiaikaisesti tai kokopäiväiseen työhön.

    Suhtauduin aluksi epäluuloisesti Rinteen ehdotukseen, koska työttömille on tarjottu tähän asti enimmäkseen vain ruoskaa tai oman hirttoköyden punontaa. Rinteen avaus palkallisesta työstä on paljon parempi kuin muiden suurien puolueiden puoluejohtajilla. Näistä neljästä suurimmasta puolueesta rakennetaan uuden hallituksen ydinjoukko. Siksi mainitsen vain heidät.

      • 10.1.1

        pitkäaikaistyötön sanoo

        ”Ydinkysymys monelle on toimintakyky joka työttömyyden pitkittyessä on saattanut heikentyä. Tarvitsemmekin myös uudenlaista ajattelua jonka keskeinen asia on juuri toimintakyvyn ylläpitäminen työttömyyden pidentyessä”

        Yleinen työllisten ennakkoluuloihin perustuva oletus. Jos noin olisi, niin silloin varmaan pitäisi oikeasti tutkia työttömän toimintakyky ennen rahansäästötoimenpiteisiin passittamista.

        ”Kun toimintakyky säilyy ja työmarkkinat alkavat taas vetämään, mahdollisuudet työllistyä vakinaisesti ovat paremmat kuin tilanteessa jossa syrjäytyminen on jo käynnistynyt.”

        Toimintakyvyn rinnastaminen syrjäytymiseen on typerää. Kyse on eri asioista. Täysin toimintakykyinen ihminen voi olla työmarkkinoiden ikäsyrjinnän takia syrjäytetty.

    • 10.2

      kolmas sektori kiitää sanoo

      Tulevalla vaalikaudella on ongelmaan tartuttava määrätietoisesti – järjestöjen, valtion, kuntien ja yksityisen sektorin yhteistyönä. Jo nyt järjestöillä on merkittävä rooli, 30 000 ihmistä saa työtä vuosittain järjestöjen toimenpiteiden vuoksi. Tätä suuntaa tulee jatkaa ja jalostaa.

      Mikäli SDP on tulevassa hallituksessa tulemme käynnistämään uudistuksia, joilla jokaiselle pitkäaikaistyöttömyyden uhkaamalle ihmiselle järjestetään työtä tai osaamisen päivittämistä joka estää vajoamisen työkyvyttömyyteen. Tässä työssä tulemme katsomaan voimakkaasti järjestöjen suuntaan.

      Kyseisen uudistuksen läpivienti on suuri työ. Onnistuakseen se vaatii riittävät resurssit työvoimahallintoon – sähköiset palvelut toimivat parhaiten helpommin työllistyvien kohdalla, sen sijaan vaikeammat ongelmat vaativat ihmiskontaktin. Toiseksi on pidettävä huoli siitä, että ansaintarajat eivät estä paluuta työkyvyttömyyseläkkeeltä töihin. Kuntoutusjärjestelmän uudistaminen tulee toteuttaa siten, että rahoitus ohjaa kuntouttamaan ihmiset nopeasti töihin. Myös hankintalaki tarvitsee huomiota. Loppusuoralla oleva uudistus on nyt vietävä maaliin siten, että tarpeettoman hankala byrokratia esimerkiksi kilpailutuksista poistuu ja järjestöjen toiminta voi keskittyä oleelliseen.

      eli SDP näytää kiintaalla kaikkille työehtosopimuksille kilpailu lain säädänölle
      miten tää ukko voi yksinään sooloilla ja heitää jotain tälläistä
      ihan kuin hänellä yksinään olisi valta päätää tai ne olisi jo päätetty
      miten tämä asia järjestetään
      ehkä muilla puolueilla eri näkökantoja asioista

      • 10.2.1

        Frank Faraday sanoo

        Suomennetaas tuo osaamisen päivittäminen, se tässä tulee jälleen kerran olemaan se pihvi koska palkallista työtä ei sitten vaalien jälkeen kyetä (halutakaan) järjestää. Eli se on työkkärin kurssille lähtö, sinne jossa osaaminen ei ole vielä koskaan osannut.

    • 10.3

      Frank Faraday sanoo

      Nytkö sitten kaikki äänestämään solisalirattia? Se oli heikäläinen ministeri joka tuon lain herroille hoiteli. Niin ja en tosiaankaan itse hölökohtaisesti kannata Persuja, tai ketään/mitään muuta kuin omankädenoikeutta ja taivaiden herraa. Nämä on ainoat joihin köyhä voi luottaa.

      • 10.3.1

        LL sanoo

        Vaikka joka toinen äänioikeutettu jättäisi äänestämättä, niin eduskuntaan valittaisiin 200 kansanedustajaa ja muodostettaisiin hallitus ja nimettäisiin ministerit.

        • 10.3.1.1

          Frank Faraday sanoo

          Niin, olenkin kauan yrittänyt ehdottaa että jätetään 100 tyhjää tuolia. Paha noista on ketään valita, ihan sama lopputulos keitä sinne pääsee. Päätökset on jo tehty, virkamiehet tätä maata pyörittää mielensä mukaan.

  10. 13

    Pentti Toivanen sanoo

    Minä seuraan politiikkaa kyllä ihan aktiivisesti. En kuitenkaan äänestä näissäkään tulevissa vaaleissa….onko se paha?
    Sanotaanhan, että kun minä en äänestä niin minä en voi arvostella tehtyjä poliittisia päätöksiä. Viisaat voivat olla toki tuota mieltä, mutta eikö ne päättäjiä äänestäneet kansalaiset juuri ole myös niitä nykyisen yhteiskunnallisen toiminnan kannattajia? Itse en hyväksy tätä nykyistä yhteiskunnallista kehitystä, en sisä- enkä ulkopolitiikan osalta.

    • 13.1

      Frank Faraday sanoo

      Tuossa on paljon enemmän logiikkaa kuin siinä ettei muka pidä arvostella jos ei äänestä.

  11. 14

    pitkäaikaistyötön sanoo

    Demarienkin uskottavuus nousisi, jos käyttäisivät asiantuntijoina ihan oikeita pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei ole sidonnaisuuksia.

    • 14.1

      LL sanoo

      Asiantuntijoina pitäisikin olla työttömät eikä kukaan muu.

  12. 15

    Päivin Pylkkerö sanoo

    Jossain päin maailmaa on vielä töitä ja oikein työvoimapula. Tehtäisiinkö laskelma siitä, että kuinka paljon halvemmaksi tulisi ostaa halukkaille menolippu työn äärelle ja maksaa vielä siihen päälle muutaman kuukauden vuokra ja käyttöraha? Työttömänä kun on melko mahdotonta säästää sellaisia summia. Itse ainakin nostaisin kytkintä heti ja painuisin pois täältä marisemasta ja hakkaamasta päätä seinään. Kaikki työttömät eivät tietenkään voi tai halua lähteä, mutta veikkaan, että paljon on sellaisia, jotka lähtisivät mieluusti jonnekin, missä kunnon elämään on joku mahdollisuus.

    En usko noita Rinteen jorinoita pätkääkään. Anteeksi vaan, usko on mennyt jo. Eiköhän tarkoituksena kuitenkin ole, että yhä suurempaa joukkoa tullaan väkisin ”kuntouttamaan” ilmaistöillä. Pitää estää syrjäytyminen pakottamalla työntekoon ilman palkkaa. Mielipuolista.

    • 15.1

      LL sanoo

      Olen viimeisen kahden kuukauden aikana keskustelut kolmen eri työvoimavirkailijan kanssa, koska kuumaa perunaa siirrellään virkailijalta toiselle. Juuri parhaillaan tuntuu siltä, että käyn vain loputtomia keskusteluja ihmisten kanssa, joiden ilmaisu on hämmentävää. Se on täysin yllätyksellistä ja arvaamatonta. Yksi virkailija sanoo yhtä ja toinen toista ja kolmas kieltää kahden edellisen sanomiset.

      Koko TE-hallinto toimistoineen on absurdien todellisuuksien labyrintti. Rinne tai kukaan muukaan poliitikko ei selviäsi tästä labyrintista ulos selväpäisenä. Koulutuksesta on toki se hyöty, että kykenee älykkäillä keskustelusivalluksilla puolustamaan itseään. Mutta. Heillä on valta-asema ja he tietävät sen.

      Te-hallinnon labyrintit muistuttavat kreikkalaisen mytologian Minotaurus myyttiä.

      Minotaurus-hirviö oli vain puoliksi ihminen ja sille uhrattiin säännöllisesti ateenalaisia ravinnoksi. Heidät lähetettiin sokkeloiseen labyrinttiin jonka vankeudessa eli ihmisiä syövä Minotaurus-hirviö. Ateenalaiset suostuivat tähän hirvittävään veronmaksuun (ihmisuhrit) välttääkseen aseellisen yhteenoton Kreetan kanssa.

      Uhrattavat ihmiset vietiin Kreetaan laivoilla. Siellä heille järjestettiin juhlallinen vastaanotto ja kestit. Mutta juhlien jälkeen heidät kaikki vietiin hirviön sokkeloiseen vankilaan. Uhratut ihmiset lopulta eksyivät jokainen, ja joutuivat yksitellen tämän puoliksi ihmisenkaltaisen pedon syömiksi.