Arkkipiispa ja hallituspuolue

Kun arkkipiispa Kari Mäkinen sanoi kirkon varautuvan kielteisen turvapaikkapäätöksen saavien suojeluun, niin tämä kirkon perussanoman mukainen lausunto avasi ainakin kuvaannollisesti helvetin portit. Sosiaalinen media kiehui ja taas erottiin kirkosta sankoin joukoin. Perusteluista ehkä kummallisin on väite, joka mukaan arkkipiispa käänsi omalle uskonnolleen selän.

En tiedä mitä nykyisin koulussa ja rippikoulussa opetetaan, mutta ilmeisesti ainakaan kertomus laupiaasta samarialaisesta ei ole kansalle tuttu.

Ei se näytä olevan tuttu Perussuomalaisillekaan, vaikka puolueen johtaja syvästi uskonnollinen onkin. Puolueen virallisella Fb-sivulla julkaistiin arkkipiispan uskonoppia vastustava päivitys:

12936537_1168995406466296_9129606653957365998_n

Kommentointi oli sitä luokkaa, että hallituspuolue saa hävetä sekä kannattajiaan että itseään. Arkkipiispalle tarjottiin mm. piispa Henrikin kohtaloa.

piispan paikka

Ehkä puolueen Fb-sivun moderoinnista vastaavat ovat yhtä tietämättömiä piispa Henrikin legendasta kuin Raamatustakin. Tai ehkä tämäkin on oire kannatustaan menettävän puolueen epätoivoisesta tarttumisesta ainoaan asiaan, jolla syötyjen vaalilupausten jälkeen voi vedota hupenevaan kannattajakuntaan.

Kyllähän puoluepolitiikassa ennenkin on hyökätty kirkkoa vastaan, mutta ensimmäistä kertaa minun muistini aikaan asialla on oikeistopuolue, jota johtaa uskonnollista vakaumustaan korostava kristitty.  Muutenkin puolue puhuu koko ajan isämaallisuudesta ja perinteisistä arvoista, mutta ilmeisesti kirkkomme ei puolueen mielestä ole enempää isänmaallinen kuin perinteinenkään.

Kirkko julkaisi erinomaisen vastavedon Perussuomalaisten käytäväpaikkakampanjalle:

944330_1046518025385289_309326154738007231_n

Kummalliseksi on maailma mennyt, kun kirkko joutuu puolustautumaan oikeistolaista hallituspuoluetta vastaan. Nyt pitänee ruveta odottelemaan uusvanhaa oppia, jossa kyllä uhraudutaan, mutta ei laupiaan samarialaisen hengessä. Isänmaan puolesta uhrautuminen on jo kovassa kurssissa vaikkapa Rajat kiinni-liikkeessä. Koko pääsiäisen siellä on omaa uhrivalmiuttaan julistanut suorastaan hurmoksellisessa hengessä ainakin se onneton nainen, joka joulun alla menetti työnsä uhattuaan sylkeä pakolaisten puuroon ja polttaa heitä täynnä olevan kirkon. Puhumattakan niistä urhoista, jotka ensin olivat lähdössä polttamaan kirkkoja ja kun Ylivieskan kirkko oikeasti paloi, niin samat sankarit olivat lähdössä ampumaan maahanmuuttajia.

Koska Uuden Testamentin keskeisin sanoma näyttää olevan monelta pahasti hukassa, niin pitää tällaisen tapauskovaisen muistuttaa mieliin Luukkaan evankeliumia:

Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin. Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi. Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.

Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta. Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: ’Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?

Lainopettaja vastasi: ”Se, joka osoitti hänelle laupeutta.” Jeesus sanoi: ”Mene ja tee sinä samoin.” (Luuk. 10:30-37)

Minun nähdäkseni arkkipiispa toimii juuri uskonnon edellyttämällä tavalla, joten hänen paikkansa on ehdottomasti kirkon johdossa. Ei Köyliönjärven jäällä.

***

Kommentointi vain omalla etu- ja sukunimellä, jos kanssani ei ole muuta sovittu. Nimikään ei takaa kommentin näkyvyyttä.

 

 

Kommentit
  1. 1

    Nina Tuomisaari sanoo

    Kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut ihminen voi olla romahduksen partaalla, ja rasistisen hyökkäyksen kohteeksi joutuminen voi musertaa hänet. Kyllä ne ihmiset tarvitsevat suojapaikan uusia suuntia etsiessään. Missään ei sanottu, että Arkkipiispa haluaisi pitää kielteisen päätöksen saaneet Suomessa.

  2. 2

    Tiina Peltonen sanoo

    Tämä on niin tätä, näiltä rv-kannattajilta. Yhdessä kohdassa vedetään uskonto-koti-isänmaa linjaa, ja ollaan niin kristittyä, että perususkovaa alkaa pyörryttämään. Seuraavassa vaiheessa uhotaan kirkkojen polttamisella ja piispan tappamisella. Taitaakin olla tärkeintä lopultakin, noin niin kuin vastustaa kaikkea, mikä ei laula samaa örinää? Edelleen odotan viranomaisten puuttumista näihin rv-kannattajien uhkailuihin.

  3. 3

    jore puusa sanoo

    Kirjoitin tänään tunnin verran rajatkiinniryhmässä – joka erehtyi ottamaan minut sisään!
    Olen sitä mieltä, että nämä ihmiset ovat kuin murrosikäisiä, jotka huutavat valtavan raivonsa auktoriteettejä kohtaan ulos.
    En usko, että heitä kiinnostaa pakolaiset ym siihen liittyvä paljoakaan. Heitä kiinnostaa huutaa, vihata, solvata ja uhkailla isää/ auktoriteetteja vastaan..kuten jokainen 15 vuotias tekee.
    Nyt se on mahdollista somen myötä.
    Pitäisikö heitä sittenkin ankaruuden sijaan ymmärtää ja nähdä heidän valtava toiveensa tulla kuulluksi, ihan mistä asiasta vaan.???
    Toki heidän joukossaan on pahoja ihmisiä, jotka käyttävät heitä, mutta niin on murrosikäistenkin keskuudessa.

    • 3.1

      sanoo

      Olet asian ytimessä. Kaikki tämä ksenofobia ja rasismi on vuosikausia kestäneen syrjäyttämispolitiikan tulosta. Rajat kiinni -liike on täynnä ihmisiä, jotka haluavat vain tulla kuulluiksi ja kohdelluiksi tasavertaisina yhteisönsä jäseninä. Turvapaikanhakijat ovat tässä kuviossa vain punainen vaate, joka yhdistää turhautuneet (yksinäiset, työttömät, osattomat) purkamaan turhautumisensa yhteen kohteeseen.
      Nyt pitäisi saada ihmiset ymmärtämään, että turvapaikanhakijat ja kantasuomalaiset syrjäytetyt eivät ole toistensa vihollisia, vaan heillä on yhteisiä yhteiskunnallisia intressejä. Kirkolla voisi olla tässä paljonkin tehtävää.

      • 3.1.1

        Jore Puusa sanoo

        Masentavaa vaan, että syvässä kulkevan laivan kääntäminen kestää kauan.
        Minusta peruskoulun 9 vuotta pitäisi riittää empatiakasvatukseen ja vihan lieventämiseen ja auttavan kyvyn ymmärtää ja hyväksyä erillaisuutta antamiseen.
        En tiedä riittääkö rippikoulu ja papin kanssa juttelu häissä ja hautajaisissa enää kun ihminen on valmis.
        Vihalla ei saa kuin vihaa aikaan, se on historiallinen marmoriin kaiverrettu hard fact-
        Tarvitaan vyöry ihmisiä – jotka tekevät kaikkien suomalaisten eteen asioita, eikä kukaan tunnu tekevän mitään.
        Totuuskomissiota olen ehdottanut jo monta vuotta, se me tarvitaan että täällä voisi alkaa elää edes jotenkin pyyhityltä pöydältä.

  4. 5

    Niko Huttunen sanoo

    Jotta kellekään ei jäisi epäselväksi, millä kannalla perinteinen suomalainen isänmaallisuus on, viittaan kansallisrunoilijamme virteen, joka nykyisessä suomalaisessa virsikirjassa on virsi 431:

    2.
    Oi Herra, kaikki päällä maan
    loit lähimmäisiksemme,
    myös kieleltään ja uskoltaan
    niin vieraat toisillemme.
    Kun sinulta
    saa hoivansa
    myös kaukainen
    maa, kansa sen,
    niin ketään torju emme.

    3.
    Kun kuolit kaikkein puolesta,
    oi Jeesus, ristin päällä,
    suo meidän nähdä rakkaina
    myös vihamiehet täällä.
    Ja alttiina
    suo palvella
    niin omia
    kuin vieraita
    mielellä lämpimällä.

    Muitakin säkeistöjä sopii tarkata: https://evl.fi/Virsikirja.nsf/1daa04ebef55216dc2256de40033cc24/85f931ea9caaf728c2256d6800609ab5?OpenDocument

    • 5.1

      Mirjami Virtanen sanoo

      Aivan mainio virsi.. Sitä sopisi meidän vähemmän uskovaisten kuin myös uskovaisiksi tunnustautuneiden perussuomalaisten kansanedustajien miettiä. Samoin kuin kaikkien muiden perussuomalaisten nettikirjoittelijoiden, jotka hurskaina puhuvat suvivirrestä ja joulunäytelmästä koulun juhlissa, mutta heillä ei ole uskoa, tuota Jeesuksen lähimmäisenrakkautta. He ovat fariseuksia, joiden pöydät Jeesus kaatoi.

  5. 6

    Jari Lummejoki sanoo

    Kyllä Tervon käyttämä ”valkoinen roskasakki”-nimitys on noista Persujen sivuja kommentoinneista vahvasti yläkanttiin ilmaistu.
    Veikkaan, että nuo ääliöt yrittävät lähiaikoina tavalla tai toisella provosoida jonkinlaista konfliktia, päästäkseen ns.tositoimiin. Myös valeprovokaatio, eli itse itseä vastaan tehty ”attentaatti” saataa tulla kyseeseen. Toivottavasti olen väärässä, mutta pahalta näyttää.

    • 6.1

      Merja Nurmi sanoo

      Facebookissa näkyy kiertävän uutinen kahdesta poltetusta poliisiautosta. Siinä viitataan mahdolliseen kansainväliseen malliin. Uutinen on vuodelta 2011, mutta harvapa tulee vilkaisseeksi tänään linkitetyn uutisen parasta ennen -päiväystä.

  6. 7

    Hilkka Vepsä sanoo

    Saku Timonen, taas niin hyvin perusteltu ja kiihkoton teksti.
    Ihmisillä on jokin (mielenilmaisukiima) tunnekuohu ja aggressivisuus päällimmäisenä. Joku ”älykkö” väitti jopa, että Ylivieskan kirkon polttaja esitti protestin arkkipiispa Mäkisen pakolaisia puolustavan puheen johdosta. Jääköön itse kunkin pääteltäväksi, mitä motiiveita kirkonpolttajalla ja näillä ”kristityiksi” itseään sanovilla on. ”Voi maailmaa sen tyhmyyden (pahuuden) tähden”.
    Toivoisi, että nämä ihmiset lukisivat, mutta harvempi lukee näitä blogeja, ja tuskin muutakaan, paljon.

  7. 8

    Heikki Uusikoski sanoo

    Mielestäni Mäkinen on väärä mies kirkon johtoon. Muuten olen ollut enimmäkseen samaa mieltä kanssasi. Kirjoitat hyviä tekstejä!

    • 8.1

      Heikki Uusikoski sanoo

      Lisäyksenä vielä, että turvapaikanhakijat ovat meidän lähimmäisiämme. Olivatpa he sitten ateisteja, kristittyjä, muslimeita, tai ihan ketä tahansa. Lähimmäisenrakkaus ei valikoi. Joillakin kristityillä se tuntuu koskevan ainoastaan oman seurakuntansa kuppikuntia.

      Jesaja 58
      3 ”Miksi sinä et huomaa, kuinka me paastoamme? Etkö näe, kuinka me kuritamme itseämme?” Näen kyllä! Paastopäivänäkin te ajatte omia etujanne, te ahdistatte niitä, jotka raatavat puolestanne.
      4 Riitaa ja katkeruutta teidän paastonne tuottaa, raakoja nyrkiniskuja. Te ette enää pidä sellaista paastoa, joka kantaa rukoukset taivaisiin.
      5 Tuollaistako paastoa minä teiltä odotan, tuollaista itsenne kurittamisen päivää? Sitäkö, että te riiputatte päätänne kuin rannan ruoko, pukeudutte säkkivaatteeseen, makaatte maan tomussa, sitäkö te kutsutte paastoksi, Herran mielen mukaiseksi päiväksi?
      6 Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet,
      7 murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi.
      8 Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen. Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi.

  8. 9

    MinMaria sanoo

    Valikoivaa uskonnollisuutta. Poimitaan rusinat pullasta ja tehdään niistä kuvioita… Toisaalla ollaan niin vastaan samaa sukupuolta olevien avioliittoa vastaan, ja se perustellaan kristillisillä arvoilla, toisaalta ollaan änkyrä rasisteja vähäosaisia / vääränvärisiä kohtaan. Kristittyjä ollaan tai ei olla, minusta piispa oli sitä.

  9. 10

    Esa Kauppila sanoo

    Pitkästä, pitkästä aikaa olen voinut olla ylpeä kuulumisestani ev.lut-kirkkoon ja nimenomaan arkkipiispa Mäkisen humaanin ja ihmistä kunnioittavan ajattelutavan vuoksi. Loistavaa arkkipiispa Mäkinen, pysy uskossasi vahvana ja antakaamme heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä puhuvat ollessaan Vihan myrkyn sokaisemia.

  10. 11

    Lauri Miikkulainen sanoo

    PS:n kuvan saateteksti oli lopulta huomattavasti lievempi kuin itse kuva, mutta kuten aina, homma lähti totaalisesti käsistä viimeistään kommenteissa.
    Perinteistä on myös se, että persut hyökkäsivät alun alkujaankin harhakuvaa vastaan: ei Mäkinen sanonut, että kirkko ryhtyisi estämään palautuksia. Mutta kukapa hänen alkuperäistä haastatteluaan kuuntelee. Uutisen lyhennelmästä saa tietyn kuvan, joten puolue viestintää ripustautuu siihen (ja kärjistäen tätäkin viestiä entisestään ja niinpä vihainen persujoukko on valmis.

  11. 12

    Jari Kähkönen sanoo

    Törkeää vihanlietsontaa perussuomalaisilta. Menetelmällisesti samaa köyhdytetyn ihmisarvon komiikkaa, jota aiemmin harjoitettiin yksinomaan niin sanottujen maahanmuuttokriittisten omassa piirissä. Melkoinen harppaus, että nyt tämä on täyttä politiikan valtavirtaa. Sitä minä vain, että harpatessa olisi voinyt myös katsoa etumaastoon tai viimeistään maan pinnalle palatessaan alaspäin, jotta mihin sitä tarkkaanottaen anturansa lyö. Eikö jo yksin haju riittänyt varoittamaan nyt jo täysin ilmeisestä asiasta, vai niinkö henkisesti alaikäinen asiallaollut oli jottei siitä mitään välittänyt?

    Pointtinsa on silläkin, että nyt maassa on riittämiin äänestäjä- ja ostajakunnaksi muodostuvaa empatiasta vajaita, pelkääviä, vihaisia sekä epäluuloisia, joille moinen sisältö on henki ja elämä. Tuloksellista ollakseen molempiin pitäisi puuttua omasta suunnastaan, mutta yhdenaikaisesti. Keskeistä lienee kuitenkin sen enemmistön…heh…tolkun eli oikeasti välinpitämättömien ihmisten toimimattomuus. Vasta kun sellaiset alkavat suoraan ärähtää mukakekseliäästä nimittelystä eli suomeksi turhasta vittuilusta, ja näkemyksellisestä sisällöstä eli suomeksi paskan jauhamisesta siellä missä kulloinkin kulkevatkin, alkaa jotain tapahtua.

    Se siitä seurasi, kun rangaistuksenpelko katosi eikä järjenpuhujaakaan näy. Mikä estää puhumasta suoraa toden ja järjen sanaa, jotta uhoilusta ei päästä tekoihin? Kaikki ei ole välinpitämättömyyttä tai yleistä haluttomuutta puuttua asioihin koskei tahdota sekaantua eikä nähdä vaivaa. Jos rasistilta, ihmisvihaajalta tai kaikkinaiselta sortajalta kysyy, vaikeneminen on myöntymisen merkki, vaikka tässä vaiheessa ajattelen vielä ainakin itse ettei se niin ole. Jotenkin ne kuitenkin käsitteellistänevät rohkeutensa puutteen, että asia ei muka heitä henkilökohtaisesti kosketa. kuin Jussi Koskelan nuorena tiellä kulkiessaan kun vastaan tuli kylätappelu minkä oli vain aikonut ohittaa, mutta toisin kävi.

    Lähtökohta oli Linnan Pohjantähti-trilogian ykkösosan alusta, silkkaa kertomakirjallisuutta kyllä. Vai oliko se sittenkin kansallismyytin luomista, jossa toimintakykyinen, ajatteleva, tunteva täysi ihminen tarkoituksella leikkii hieman hitaalla käyvän tyhmää, jottei ehtisi mukaan kaikkinaiseen maailman pahaan? Mahdollisesti näin on ajateltu myytin luontihetkellä, mutta todellisen elämän reaaliaikaisessa, stereoäänisessä ja täysvärisessa HD-lähetyksessä näin ei voi enää ajatella, jos on oikeasti voinut koskaan. Pitää käsittää, että se on vain yksi moraalisen pelkuruuden muoto, joka mahdollistaa yksin maksimaalisen läpimenon kaikelle tämän maailman pahalle. Huolellisen harkinnan kanssa sillä ei ainakaan ole mitään tekemistä.

  12. 13

    Timo Sund sanoo

    Vastapallo on tulossa, jos ilmoituksiin on uskominen, 2.4. Ainakin Joensuun torille. Tänään juuri pisti ilmoitukset silmään kyläyhdistyksen ilmoitustaululla, mutta päätin pitää roska päivässä päivän ja siirsin provot pois, kun aihe ei kosketa tätä kylää.

    Useasti meittinyt, että en todellakaan jaa samaa kotia, uskontoa, enkä etenkään isänmaata näiden rotupuristien kanssa. Meidän kotiin saa tulla ja mahtuu monen väriset ja -uskontoiset. Ihan saman ruokapöydän ääreen. Jeesukseen Vapahtajana uskovana en voi kääntää selkää, kun joku kysyy ja minulle esivanhempani takasivat isänmaan, josta riittää jaettavaa. Sillä se on meillä vain lainassa.

    Huolestuttaa vain, että vielä voimme ja saamme sanoa vastaan ja olla julkisesti eriävää mieltä, mutta milloin alkaa vääntö ajatuspoliisilakeihin ja muuhun toimintaan, jossa vain yhden tahon määrittelemä totuus on ainoaa ja oikeaa tietämättömyyttä ja sielun pimeyttä? Jatkuvien oikeusjuttujen ja haasteiden vyöry täyttää postilaatikon päivittäin? Jokainen avautuminen somessa ja muilla julkisilla paikoilla syynätään tarkkaan, että on vallitsevan kliinisen totuuskomission hyväksymää?

    Kai sitten viimeistään, kun kolmannen kerran, varoitukseksi, autosta kivitetty ikkunat ja puhkottu yön pimeydessä renkaat on aika huolestua? Perheeni puolesta.

    Mihin lähetän lapseni turvaan?

  13. 14

    Turo Mustakallio sanoo

    Eikö ole niin, että Jeesus Kristus oli palestiinalainen eli syyrialainen tummaihoinen outoa kieltä puhuva?

    Onko siis niin, että kaikki Häneen uskovat ovat suvakkeja?

    Eikö näitten Räävittömien pitäisi luopua kristinuskosta, jonka yksi teemoista on rakastaa lähimmäistä kuin itseään?

    • 14.1

      Minna Ylitalo sanoo

      Ilmeisesti tähän suuntaan ollaan menossa. Soldiers of Odin- ryhmässä huolestuneet perheenisät ja huolestuneet perheenäidit ovat ainakin innoissaan siitä, että kirkko on tuhopoltettu:

      Kristi T. ”Kuinka sattuikaan samalle päivälle kun arkkipiispa sanoi kirkon suojelevan ilman turvapaikkaa jääviä, Hyvä pojat, nopeasti toimittu..”

      Tapani H. ”Kristinusko = Lähi-idästä tuotua paskaa.”

      Tommi N. ”No eipähän tuo kristinusko muutenkaan suomeen kuulu.”

  14. 15

    Hannu Järvinen sanoo

    Perussuomalaisten mielestä kirkon, ja koko yhteiskunnan velvollisuus on hyökätä ali-ihmisiä vastaan. Perussuomalaiset haluavat pitää arjalaisen Suomen rotupuhtaana, ja niin edelleen, ja niin edelleen…

    Perussuomalaisten kannatus oli 20 prosenttia, nyt se on 10 prosenttia. Loput 90 prosenttia suomalaista on edelleen ihan järjissään.

    Huonomminkin voisivat asiat olla.

  15. 16

    Elisa Kissa-Öberg sanoo

    Esa Kauppila: olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Kari Mäkisen valinta arkkipiispaksi on palauttanut uskoni Suomen ev.lut.kirkon elinvoimaisuuteen. Olen itse ortodoksi, mutta kuuntelen Mäkisen puheenvuoroja aina kun on tilaisuus. Toivon, että oman kirkkoni johtajatkin ottaisivat yhtä rohkeasti kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin kuin Mäkinen.

  16. 17

    sanoo

    TALMUD Sanoi. ”Himo ihmisen sydämmessä on aluksi kuin hämähäkin verkko, mutta kasvaa vähitellen vahvoiksi köysiksi. Aluksi himo on kuin muukalainen, sitten siitä tulee talon vakituinen vieras, ja lopuksi se ryhtyy isännäksi.”
    Tuota mietettä jos tarkkailee , voi tulla siihen tulokseen että se on muukalais vastainen, heitä ei pidä ottaa maahan sillä pian aikaa, he ovat outoine tapoineen määräämässä meitä. Mutta tätähän ei Talmud tarkoittanut. Hän on osoittanut sanansa jokaiselle ihmisyksilölle, opiksi ja ohjeeksi oman elämänsä hallintaan.
    Kun puhutaan turvapaikasta johon meillä kaikilla on luontainen oikeutemme, uskoimmepa tai emme, joihinkin jumalallisiin luojiin. Sillä ei ole merkitystä onko herramme jokin nimellä tunnettu tai kaikille uppo outo, silläkään ei ole merkitystä olemmeko sattuman sanelema juttu ja katoamme aikanaan pölisevänä tuhkana, ympäri avaruutta. Vain sillä on merkitystä miten me henkilökohtaisesti elämme, miten toisiimme suhtaudumme ja miten toisiamme kosketamme. Meillä kaikilla ajassa matkaavilla on yhtenen kohtalo ja olemme kaikki elossa olevat samaanaikaan, tämän pallon vankeja ja samalla tämän pallon herroja. Lajina olemme sopeutuneet tämän pallon asettamiin oikkuihin ja yhdessä voimme selvitä millaisista haasteista hyvänsä joita lajimme kohtaa.
    Me emme ole syyllisiä lajina maan tuomiin ongelmiin, ei maa vapisi meidän jalkojen tahtiin, ei vuoret sorru niskaamme oletettujen tekojemme takia eikä tulotulvat huuhdo syntejämme meren syvyyksiin. Maapallo kotimme ja vankilamme, on yhteinen kohtalomme elimmepä me miten hyvänsä, se ei meitä piittaa enempää kuin aikoinaan eläneistä ”Hirmuliskoista” Ysilöinä me voimme vaikuttaa yhteiseen kohtaloomme, mutta voimme muuttaa vain itseämme. Jokainen voi Himoita maailmanvaltaa, mutta vain ne jotka saavat kannatusta voivat sen koittaa tavoittaa. Joistain kirjoitetaan historiaa, ja joitain palvotaan, jotkut voivat olla kunnian kuninkaita, toiset narreja. Me voimme nostaa ja me voimme laskea, me voimme pelata yksilöiden kohtaloilla, mutta muuttaa heitä me emme voi. Sillä jokainen ihminen on oman historiansa tuote, muovaantunut kokemuksistaan. Miten yksilö sitten elää todeksi elämänsä on vain hänen vallassaan. Jotkut haaliivat mammonaa mielettömiä määriä, mutta muruakaan ei voi viedä mukanaan ajasta, joku toinen saa tai valtaan nostetaan, hän hallitsee valtavaa loistavaa imperiumia, mutta silti hän voi pelätä pimeää. Toiset voivat sirotella päällensä tuhkaa ja sivellä nahkaansa lehmänlantaa, siltikin hän on ihminen. Voit tietysti elää elämäsi, kiertämällä ympäriinsä ja kerätä kokemuksia, joista kerrot vaikka iltanuotion loisteessa upeita tarinoita. Voit siis sallia itsellesi millaisen elämän onnistut saamaan, voit uneksia onnesta ja suuresta rakkaudesta, rahasta ja vallasta. Voit kohdella kanssaeläjiäsi tahtosi mukaan, voit tuhota ja surmata, voit pelastaa ja paikata. Voit olla kylän suurin kauppias, tai puunata nurkkia tai kuljettaa paskaa. Voit kuvitella olevasi siniveristen sukua tai paras pyhimys ikinä. Mutta on yksi asia mitä sinä et ikinä kykene tekemään. Maailma ei pysähdy sinun tahtoosi, vaikka voisit pallomme halkaista. Joten etkö vain voisi antaa muille sen saman vapauden jonka itsellesi suot. Pyri ahneutesi,unesi,mukavuudenhalusi ja vihasi herraksi.

  17. 18

    Minna Ylitalo sanoo

    Soinin uskonnollisuudesta ei ole mitään käytännön näyttöä, ei varsinkaan lähimmäisenrakkauden nimissä. Se heijastuu tähän Perussuomalaisten epäkristilliseen facebook-ryhmään, jota ei enää MV, Rajat Kiinni ja Odinien kommentoinnista erota. Toisaalta katolilaisuus sopii vallan hyvin uusristiretkeläiseen aatteeseen, sen lajin ritarillisuuttaan ei voi koskaan liikaa korostaa tässä asiayhteydessä.

  18. 19

    Pertti Merta sanoo

    Näin judena sanon, että shalom!
    Kiitän palstalaisia hienoista kommenteista.
    Jaksakaa toki pitää ihmisyyttä yllä.., jos uskotte siihen..
    Joskus se on vaikeaa.

    • 19.1

      Esa Kauppila sanoo

      Siihen on pakko jaksaa uskoa, jos usko ihmisyyteen ja rakkauteen loppuu on kaikki muukin lopussa ja jäljellä vain pelkkää pimeyttä ja kuolemaa. Shalom.

  19. 20

    sanoo

    Näin suomenuskoisena totean, että eipä löydy rasisteille ymmärrystä myöskään Köyliönjärven jäältä.
    Suomenuskoisten piirien liepeillä kansallismielisiä hörhöjä on kyllä näkynyt, mutta jostain syystä kiinnostus lopahtaa äkkiä siinä vaiheessa kun heille valkenee ettei Suomessa olla perinteisesti innostuttu odineista vaan enemmänkin maanviljelystä, esivanhempien tavoista ja hyvistä luontosuhteista. Ja hyveistä, kuten rehellisyydestä, suoraselkäisyydestä, rauhallisuudesta ja vieraanvaraisuudesta eli jutuista jotka ovat osoittautuneet kovin vaikeasti yhteensovitettaviksi rasismin ja kiihkomielisyyden kanssa.

    Muuten olen sitä mieltä että sekä herrat arkkipiispa että Timonen puhuvat (jälleen) asiaa.

  20. 21

    Päivi Lampila sanoo

    Kiitos Sakarille jälleen erinomaisesta tekstistä! On arvokasta, miten tuot esille sen kuinka kristinuskoa jälleen yritetään käyttää poliittisiin ja muihin omiin tarkoituksiin, ja mitä Uusi Testamentti oikeasti sanoo. Tuo linkki 30-luvun Saksaan ja kirkon ajatutumiseen natsien palvelijaksi oli erinomainen. On hieno asia, että meillä piispat uskaltavat ottaa rohkeasti kantaa totuuden puolesta. Seurakuntalainen.fi -sivustolla myös Tapio Luoma puhuu samasta asiasta.Voimia ja viistautta tärkeässä kirjoitustyössäsi, Sakari! Myös näitä kommentteja on hienoa lukea, kun on kerrankin oikeaa asiaa eikä toisten solvaamista ilman faktaperusteita.

    • 21.1

      sanoo

      ”Myös näitä kommentteja on hienoa lukea, kun on kerrankin oikeaa asiaa eikä toisten solvaamista ilman faktaperusteita.”

      Kyllä vain. Tätä linjaa noudattaa erityisesti Hannu Järvisen kommentti päivämäärällä 30.3.2016 ja ajassa 08:26. Kerrassaan kiihkotonta ja faktoihin perustuvaa materiaalia alusta loppuun.

  21. 22

    Niko Huttunen sanoo

    Jori Eskolin teki johtopäätökset:
    ”Tämän vuoksi minä haastan jokaisen suomalaisen, joka ei kuulu kirkkoon, liittymään siihen. Niin minäkin tein tänään.” http://www.jorieskolin.com/news/tuonkin-piispan-paikka-on-koylionjarven-jaalla-ja-paiva-jona-mina-liityin-kirkkoon/

    Samaan aikaan eroakirkosta.fi johtajineen hykertelee, eikä pelkästään kirkosta eroamisten takia: http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=280701&sid=c0b658ec0348fee9ead728d27aff4e07

    • 22.1

      iris ritola sanoo

      Arkkipiispa Mäkinen ja Saku Timonen ovat tämän päivän sankareita…heidän ajatuksensa ja mielipiteensä lämmittävät mieltä tänä, välillä niin toivottomana, aikana!

  22. 23

    Ylva Karhu sanoo

    Minä itse olen aasainuskoinen. (Ja tässä kohden haluan sanoa, että aasainuskoon ei kuulu rasismi nyt, eikä kuulunut edes viikinkiaikaan yli tuhat vuotta sitten – viikingit eivät välittäneet ihmisen etnisestä alkuperästä, vaan siitä, käyttäytyikö ihminen mm. rehdisti, kunnollisesti ja vieraanvaraisesti. On olemassa tietoja esim. nykyisen Norjan ja Islannin alueella eläneistä mustaihoisista, jotka kunniallisen käytöksensä ansiosta saavuttivat pohjanmiesten keskuudessa korkean aseman – viimeksi tarkistamani lähde mainitsi Pohjois-Norjan alueelta korkean arvoaseman saavuttaneen mustaihoisen naisen, ja Islannista mustaihoisen miehen yli tuhannen vuoden takaa.)

    Meitä aasainuskoisia ärsyttää suuresti se, kuinka uusnatsit ovat jo pitkään varastaneet nimiä ja symboleja uskonnostamme, ja vääristelleet ne palvelemaan rasistisia tarkoitusperiään, ja tällä toiminnallaan pilanneet kunniallisen, kaikkea muuta kuin rasistisen uskontomme maineen suuren yleisön silmissä. Suoraan suomeksi sanottuna: jo vuosikymmenien ajan uusnatsit ovat raiskanneet uskontoamme, välittämättä edes ottaa selvää siitä, mistä aasainuskossa oikeasti on kyse.

    Kuinka moni esimerkiksi tietää, että Odin on oikeasti pääasiallisesti viisauden, tiedon, parantamisen ja runouden jumala, muutaman muun toimenkuvan lisäksi? Voisin melkeinpä lyödä vetoa, että ei ainakaan kukaan SOO-poju. Tai jos joku on tämän asian joskus tullut kertoneeksi, niin epäilen, että tuskinpa on jäänyt mieleen, kun eihän moinen sovi uusnatsin pirtaan. Odin päätyi vähän niin kuin sivutoimiseksi sodan jumalaksi siinä vaiheessa, kun varsinainen sodan jumala Tyr siirtyi eräänlaiselle osa-aikaeläkkeelle. Mutta eipä tunnu viisaus, tieto tai hyvän runouden luominen olevan minkäänlaisessa arvossa SOO-pojujen maailmankatsomuksessa. Jos joku olisi viikinkiaikaan käyttäytynyt siten kuin nämä erilaiset uusnatsiporukat käyttäytyvät, niin hänet olisi luokiteltu syvälle yhteiskunnan pohjasakkaan, silkaksi roskaväeksi, ja ehkä jopa häädetty pois yhteisöstä täysin yhteiskuntakelvottomana tapauksena.

    Olen nähnyt yhden norjalaismiehen, AIDOSTI viikinkien jälkeläisen kirjoittaneen blogiinsa rasisteista, ja olen lukenut yhden norjalaisnaisen kirjoittaman artikkelin SOO:n rantautumisesta Norjaan. Kumpikin käski tekstissään rasisteja/uusnatseja lopettamaan viikinkien/pohjanmiesten/norjalaisten/aasainuskoisten kulttuuriperimän päälle kusemisen. Naistoimittaja jutussaan totesi, että SOO:n logo, jossa mukamas viikinkikypärässä on sarvet (joita viikinkien kypärissä ei todellakaan ollut), ja jossa kasvot peittää liina, jossa on kuvattuna nykyaikainen, kauan kristinuskon tulon jälkeen syntynyt ristikuvioinen lippu (vaikka Tanskan lippu onkin 1200-luvulta, niin Norjan lippu on vasta 1800-luvulta, ja Suomen lippu 1900-luvulta), on niin suunnaton moka SOO:lta, että tuollaiselle surkuhupaisalle tyhmyydelle ei voi muuta kuin nauraa, niin pahoja pellejä kyseisen toimittajan mukaan SOO-pojut itsestään tekevät. Olen kovin iloinen siitä, että aasainuskoiset ja norjalaista kulttuuriperintöä kunnioittavat ovat nostaneet omalta osaltaan julkisuuteen sen, kuinka pahasti uusnatsit raiskaavat aasainuskoa varastamalla sen nimistöä ja symboleita, ja vääristelemällä ne rasistisiin tarkoitusperiinsä. Siksi minäkin olen alkanut julkisesti kirjoittaa aasainuskosta: se täytyy tehdä nyt, tai muuten me aasainuskoiset joudumme kohta näkemään sen, kuinka uusnatsit ovat varastaneet ja raiskanneet uskontomme meiltä aivan nenämme alta. Toivonkin, että tekstini pituudesta huolimatta jaksoitte lukea tänne asti.

    Vaikka en siis olekaan kristitty, tiedän kuitenkin aika paljon kristinuskosta. Kuinka moni vielä muistaa kaukaa tai vieläkin kauempaa kouluajoiltaan, miksi Jeesuksen vertauksessa ryöstetylle ja piestylle miehelle eivät apua antaneet oman kansan pappi tai pappiskunnan avustajiin kuuluva leeviläinen, vaan laupiaaksi pelastajaksi päätyi samarialainen?

    Vertauksellaan Jeesus vastasi hänelle esitettyyn kysymykseen, kuka on lähimmäinen. Tarinassa oman kansan pyhät miehet jättivät poloisen ryöstetyn virumaan tiensyrjään, eivätkä osoittaneet lähimmäismäistä käytöstä.

    Siihen aikaan juutalaiset ja samarialaiset vihasivat ja halveksivat toisiaan. Silti vertauksessa vasta samarialainen osoitti ryöstetylle ja piestylle juutalaismiehelle laupeutta ja lähimmäisenrakkautta. Kansojen välillä vallitsevasta kaunasta huolimatta vasta samarialainen osoittautui yksilönä vertauksen juutalaismiehen lähimmäiseksi auttaessaan tätä pyyteettömästi. Kansojen välisestä vihanpidosta huolimatta yksilö rakensi lähimmäisyyden sillan toiseen yksilöön asti. En juurikaan arvosta kristinuskoa, mutta tässä vertauksessa olisi kyllä rutkalti pohdittavaa monelle, erityisesti jos pysähtyy miettimään sitä, mikä vertauksen koko sanoma on, kun ottaa huomioon ajankohtaan liittyneet taustatiedot juutalaisten ja samarialaisten huonoista väleistä kansakuntina.